ThinkPad:en är död! Leve ThinkPad:en ? Någon med koll på lenovo idag ?

Permalänk
Medlem

ThinkPad:en är död! Leve ThinkPad:en ? Någon med koll på lenovo idag ?

Köpte för 7år sedan en IBM ThinkPad X41, efter alla år av misshandel så dog den igår stenhårt på 1s.

Jag har tappat den otaliga gånger, klivit på den, haft den ute och på semestrar mm, en behandling som de flesta datorer hade gått sönder av på några månader, så att den gav upp förvånar väl inte..

Nu är ju frågan vad som skall ersätta denna maskinen...

Kravlista:
Trackpoint vore väldigt trevligt, har använt det i nästa tio år, antingen vet man att det är överlägset eller så är man okunnig
SSD, bärbar med mekanisk idag ? Nej-tack.
Den skall vara lätt och verkligt bärbar, hatar desktop-replacement med glareskärm och 50kg utan batteritid. Har haft ca 1500gram med extrabatteriet så 2kg känns som absolut max.
Matt skärm.
Bra tangentbord.
Slipper gärna optisk enhet till förmån för portabiliteten, dock inget krav.
God kvalité.

Som ni ser ovan så är man väl kvar i thinkpad-träsket.

Vilka thinkpads idag har den solida kvalitén som man som gammal thinkpadanvändare förväntar sig ?

Såg X1 vilket vore en dröm men den kostar fläskigt mycket pengar..

Hur är x220 ?

Någon med faktiskt erfarenhet av lenovo idag ?

Tack på förhand.

/karaff

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Jag har en X220 och den håller grym kvalitet. Jag tycker inte att man kan märka någon större skillnad mot tidigare IBM thinkpads. Jag har tappat den i ett betonggolv ett par gånger (igång) och spillt en hel kopp kaffe rätt ner i tangentbordet utan problem. Sen har den plats för en mSATA SSD utöver platsen för hårddisken så man kan få både SSD och HDD i en så liten dator (eller två SSD:er), alternativt så skippar man helt den traditionella disken och får ner vikten ännu mer. Skärmen med IPS är också väldigt bra även om aningen högre upplösning inte hade varit negativt. Uppföljaren X230 ser också ganska nice ut men jag vet inte om tangentbordet håller samma klass, recensionerna är blandade. Hade skärmen varit bättre så hade jag varit rätt sugen på en T430S eller liknande men efter att ha haft IPS ett tag så är det svårt att gå tillbaka till TN.

Edit: Är du student (eller känner någon) så kan du få den ganska billigt med studentrabatt från campusdiscount.de

Permalänk
Medlem

Kollat någon recension på x1 och den verkar inte ha det hederliga gamla thinkpad-tangentbordet.. samt inte så mycket i portväg..

Såg att dustin hade kampanj på denna

http://www.dustinhome.se/product/5010613533/lenovo-thinkpad-x...

Billigaste x220 med ssd disk. Helt ok spec för min del.

Frågan är hur mycket kräm i7 drar när det gäller batteritid osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Kollat någon recension på x1 och den verkar inte ha det hederliga gamla thinkpad-tangentbordet.. samt inte så mycket i portväg..

Såg att dustin hade kampanj på denna

http://www.dustinhome.se/product/5010613533/lenovo-thinkpad-x...

Billigaste x220 med ssd disk. Helt ok spec för min del.

Frågan är hur mycket kräm i7 drar när det gäller batteritid osv.

Jo, den ser trevlig ut. Den har IPS-skärmen som verkligen särskiljer denna laptop och resten av specarna ser helt ok ut. Batteritiden för i7-modellen är ungefär densamma som för den med i5, för att gå ner märkvärt i förbrukning så är det nog i3 som gäller men då tappar man förstås en del annat (man får exempelvis sämre grafikkort) och det är sällan den finns med IPS och så.

Om priset skiljer mycket kan det vara värt att köpa en i5:a utan SSD och själv stoppa i en. i5:an är väldigt kapabel och jag har svårt att se så många scenarion där du hade märkt skillnaden mot i7 dessutom är datorn extremt lättjobbad (om man följer dessa videos) så även en relativt oteknisk person skulle kunna stoppa i en mSATA SSD och dylikt. Men har du pengarna så är förstås i7 snabbare och du kanske tycker det är värt det för att slippa öppna datorn själv osv.

Permalänk
Medlem

Att ta isär en laptop i molekyler och sedan sätta ihop den skrämmer mig inte, däremot vill jag köpa den "plug and play" istället för att krångla i efterhand, och även i garantiavseende.

(kan meka bil, men leasar ny, det är bekvämare helt enkelt, t ex)

Kollade lite och x230 har ju nya generationen i7 som skall vara strömsnålare.. men då drar priset iväg ytterligare osv.. hmm..

Det lutar helt klart åt ovanstående maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge du håller dig till T- X- och W-serierna så är det "garanterat" samma kvalité som på IBM tiden.
Dock är Lenovo inte alltid snabbast på att plocka upp nyheter (SSD, IPS o.s.v.) men det var knappast IBM heller...

Se upp med E- G- och B-serierna som är konsumentprodukter (E-serien är väl egentligen "semisemi-business"). L-serien är oxå ok men är betydligt plastigare än T- X- och W-serierna. I T- X- och W-serierna ingår (mig veterligen) alltid 3-års garanti (dock varierande avtal, på-platsen & inskick, håll koll där alltså).

Vägrar personligen andra märken än Lenovo som fortsätter på IBM´s inslagna spår med högsta kvalité.

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vad du ska använda datorn till...

Jag har en Thinkpad x200s som jag köpte begagnad i somras för 2700kr inkl frakt från Tyskland (ebay, fick SV tg-bord). Den ser helt ny ut (bortsett från märken på ovansidan locket). LED-skärm på 1400x900, lätt vikt, 4GB DDR3, core2duo, samma gamla fantastiska Thinkpad-känsla, trackpoint etc. Det den i mitt tycke saknar är HDMI. Samt kanske en batteritid på 5+ timmar (får väl ut ~3 nu)

Monterat en 120 GB SSD och datorn känns grymt kvick. Klarar allt jag använder den till enkelt. Program startar blixtsnabbt osv.

För att knyta an till min första mening så: om du inte tänkt göra några avancerade och tunga grejer så får du OTROLIGT mycket dator för pengarna om du köper en lätt beg Thinkpad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har länge varit vilsen i pannkakan i laptopvärlden. Sedan kom jag över en i stort sett orörd SL410 för 2.5k. Tillsammans med mina förra joggingskor är det mitt bästa köp någonsin. Har haft den i 2 år nu eller något i den stilen, och fytusan. Har ingen erfarenhet av IBMs thinkpads, men Lenovos är det bästa jag stött på i laptopväg, och jag har provat det mesta. När min burk dör kommer jag, utan en sekunds tvekan, köpa en ny thinkpad. Är lite skeptisk till alla nya thinkpads med chiclet, men x220 verkar ha kommit undan det. Kolla upp dem.

Permalänk
Medlem

X301 är antaglien den bästa Thinkpaden fortfarande. Den håller så sanslöst hög kvalite. Efter många år på nacken (4?), så kunde man väl önska mer cpu (jag klarar mig), och en bättre skärm. Men skärmen är fortarande mer högupplöst än många nya bärbara. Det senaste året har det dock kommit en del burkar med bättre skärm.

I sommras arbetatade jag med en X220, ny modell, i5 osv. och den känns väldigt mycket mer budget än X301. Mycket mer plastig, tangentbordet är inte lika bra. Dock är den liten till formatet, har prestanda, och en hyffsat kvalité, och kan köpas med schysst skärm (IPS) Men det känns att det inte är highend längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktator:

X301 är antaglien den bästa Thinkpaden fortfarande. Den håller så sanslöst hög kvalite. Efter många år på nacken (4?), så kunde man väl önska mer cpu (jag klarar mig), och en bättre skärm. Men skärmen är fortarande mer högupplöst än många nya bärbara. Det senaste året har det dock kommit en del burkar med bättre skärm.

I sommras arbetatade jag med en X220, ny modell, i5 osv. och den känns väldigt mycket mer budget än X301. Mycket mer plastig, tangentbordet är inte lika bra. Dock är den liten till formatet, har prestanda, och en hyffsat kvalité, och kan köpas med schysst skärm (IPS) Men det känns att det inte är highend längre.

Jag har pimpat min X301 med att byta ut disken till SSD, och optiska läsaren mot ett extra batteri. Det gör datorn guld. Långt batteritid, även i linux (~5h, windows... säkert h många till, nu pratar vi med hög brightness). Fläkten sätter endast igång om man har den i sängen. Linux-stödet är enormt bra. Du har runt 7-8 värmesensorer i den, så du kan konfa fläkten hur du vill. Den väger 1.5kg. Matt skärm. Det bästa ljudet någonsin i en bärbar. Det är helt sjukt vad bra ljud det är. Tangentbord med äkta respons. Datorn kann inte gå sönder. Vattenskyddad under tangentbordet. GPS. Simkort. ThinkLight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktator:

Jag har pimpat min X301 med att byta ut disken till SSD, och optiska läsaren mot ett extra batteri. Det gör datorn guld. Långt batteritid, även i linux (~5h, windows... säkert h många till, nu pratar vi med hög brightness). Fläkten sätter endast igång om man har den i sängen. Linux-stödet är enormt bra. Du har runt 7-8 värmesensorer i den, så du kan konfa fläkten hur du vill. Den väger 1.5kg. Matt skärm. Det bästa ljudet någonsin i en bärbar. Det är helt sjukt vad bra ljud det är. Tangentbord med äkta respons. Datorn kann inte gå sönder. Vattenskyddad under tangentbordet. GPS. Simkort. ThinkLight

Du kan hitta den för ~4000SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktator:

Skrivet av Viktator:

Skrivet av Viktator:

Du kan hitta den för ~4000SEK

Edit?

Jobbade mycket med Lenovo förut, upplevde aldrig sådan där Thinkpad kvalité från x200 serien.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Edit?

Jobbade mycket med Lenovo förut, upplevde aldrig sådan där Thinkpad kvalité från x200 serien.

Ja det var onekligen lite onödigt mycket postande...

Problem med x200 serien ?

X220 är något nyare, kanske förbättrad ?

Är väl medveten om att den klassiska kvalitén är svårslagen, men så skall man ha klart för sig att de även var ett antal tusen kronor dyrare..

Gav nog nästan 15k för min x41 med studentrabatt, en dator med högst medioker prestanda även för sin tid.

idag får man för 15k en dator med core i7 osv, skulle väl motsvarande kostat 10k mer då ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbtcp:

Så länge du håller dig till T- X- och W-serierna så är det "garanterat" samma kvalité som på IBM tiden.
Dock är Lenovo inte alltid snabbast på att plocka upp nyheter (SSD, IPS o.s.v.) men det var knappast IBM heller...

Fast de var typ först med IPS i en laptop i X220 och väldigt tidiga med mSATA-plats för en extra SSD.

Citat:

Se upp med E- G- och B-serierna som är konsumentprodukter (E-serien är väl egentligen "semisemi-business"). L-serien är oxå ok men är betydligt plastigare än T- X- och W-serierna. I T- X- och W-serierna ingår (mig veterligen) alltid 3-års garanti (dock varierande avtal, på-platsen & inskick, håll koll där alltså).

Kan jag hålla med om. Tre års garanti gäller inte vid köp i USA men vid köp från EU, vet inte hur det ligger till om man köper någon annanstans.

Citat:

Vägrar personligen andra märken än Lenovo som fortsätter på IBM´s inslagna spår med högsta kvalité.

Jo, lite Thinkpad-frälst är jag också. Bäst på allt utom spel typ.

Permalänk

ThinkPads känns som seriösa laptops. Tangentbord som faktiskt går att arbeta med, till skillnad från de flesta andra märken, inklusive apple.

Jag har missat att de nya modellerna har fått nytt tangentbord. Jag har erfarenhet av t60,t61,x200,t400. De nya vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genelec8030:

ThinkPads känns som seriösa laptops. Tangentbord som faktiskt går att arbeta med, till skillnad från de flesta andra märken, inklusive apple.

Jag har missat att de nya modellerna har fått nytt tangentbord. Jag har erfarenhet av t60,t61,x200,t400. De nya vet jag inte.

Jo, jag är lite misstänksam mot de nya tangentborden också men de har överlag fått ganska positiv respons från testare. Den enda egentliga fördelen jag ser är att det nya kan bakgrundsbelysas, att de är aningen tunnare har ingen som helst betydelse för mig. X220 är tillräckligt tunn redan. Men å andra sidan lär väl alla thinkpads snart ha det och det är inte direkt så att det finns några alternativ.

Lenovo säger att de lagt ner väldigt mycket tid på konstruktion, testning osv. för att få till tangentbordet så bra som möjligt och enligt många tester så är det det bästa Chiklet-tangentbordet som finns. Det betyder dock inte att det är lika bra som det gamla, men vi får se.

Permalänk
Medlem

Många rekommenderar x220 före x230 pga tangentbord, likvärdig prestanda och nya batterier i x230 (går bara med lenovo original).

Den länkade x220:n ovan ser fin ut!

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med support på datorer, främst Lenovo och lite HP, på ett stort industriföretag med tusentals användare och datorer. Mina erfarenheter av x220 är mycket goda! Det enda jag kan anmärka på är den värdelösa pekplattan med integrerade knappar. De flesta användare vill stänga av denna och endast jobba med "pekpinnen" - vilket jag har full förståelse för!

Jag är övertygad om att du kommer bli nöjd med en x220!!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Jobbar också som tekniker och kan säga att x220 kommer du inte bli missnöjd med!

Visa signatur

| CPU: Intel i5 2500k @ 4.0 Ghz | Mobo: Asus Sabertooth P67 | Ram: 8Gb Corsair Vengence 1600Mhz Cl8 | GFX: Geforce GTX 470 + Zalman vf3000 | SSD: Intel 124GB | HDD: WD Caviar Black 1TB | Chassi: Corsair Carbide 400R | PSU: Seasonic 700W | CPU Cooler: Corsair H80 |

Permalänk
Medlem

Fick precis en x230 som arbetsdator för ett uppdrag jag är på.
i7, 8 gb, 256 gb ssd. Allt jag kan säga är att den är otroligt trevligt. Bästa jag provat alla kategorier.
Vi har även en ny macbook hemma och den står sig slätt.

Permalänk
Medlem

Också tidigare x41 ägare. Numera med en W520 som jobbdator. Gör lite ont i AMD-fanboy hjärtat men visst är det den bästa bärbara som finns för seriösa typer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Jag jobbar med support på datorer, främst Lenovo och lite HP, på ett stort industriföretag med tusentals användare och datorer. Mina erfarenheter av x220 är mycket goda! Det enda jag kan anmärka på är den värdelösa pekplattan med integrerade knappar. De flesta användare vill stänga av denna och endast jobba med "pekpinnen" - vilket jag har full förståelse för!

Jag är övertygad om att du kommer bli nöjd med en x220!!

Trodde inte det fanns folk som ville använda pekplatta

Jag är då 100% trackpoint-användare.

Om någon ber mig hjälpa dem med datorn och de bara har touchpad så vägrar jag, jag hatar touchpad, kräks.

TrackPoint <3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Trodde inte det fanns folk som ville använda pekplatta

Jag är då 100% trackpoint-användare.

Om någon ber mig hjälpa dem med datorn och de bara har touchpad så vägrar jag, jag hatar touchpad, kräks.

TrackPoint <3

Håller med! Dock upptäckte jag för inte alls så längesen att trackpointen är en knapp också Jag programmerade den så att den gjorde vanligt vänsterklick.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R00t:

Håller med! Dock upptäckte jag för inte alls så längesen att trackpointen är en knapp också Jag programmerade den så att den gjorde vanligt vänsterklick.

Fungerar det bra då? För mig känns det som om pekaren kommer att flytta sig när man klickar och man därmed kommer att missa målet.

Jag använder också bara trackpointen för att peka och det fungerar mycket bra, det enda jag saknar är en mittenknapp, det finns en men den är till för att scrolla med och fungerar alltså inte för att exempelvis öppna länkar i nya flikar osv. För att lösa detta körde jag först med något AHK-script (Auto Hot Key) som fungerade ganska bra tills någon uppdatering pajade kompabiliteten. Det fina med det scriptet var att den mitt-knapp som finns fungerade som tidigare vid scrollning, alltså att man håll inne den och då scrollade man genom att bara använda trackpointen, men samtidigt som en mittenknapp om man inte rörde trackpointen eller bara trycktre kort på knappen. Så nu har jag lagt mittenklick i det nedre högra hörnet på musplattan så att jag kan mittenklicka med handflatan, det fungerar ok men det är inte alltid tryck registreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fungerar det bra då? För mig känns det som om pekaren kommer att flytta sig när man klickar och man därmed kommer att missa målet.

Jag använder också bara trackpointen för att peka och det fungerar mycket bra, det enda jag saknar är en mittenknapp, det finns en men den är till för att scrolla med och fungerar alltså inte för att exempelvis öppna länkar i nya flikar osv. För att lösa detta körde jag först med något AHK-script (Auto Hot Key) som fungerade ganska bra tills någon uppdatering pajade kompabiliteten. Det fina med det scriptet var att den mitt-knapp som finns fungerade som tidigare vid scrollning, alltså att man håll inne den och då scrollade man genom att bara använda trackpointen, men samtidigt som en mittenknapp om man inte rörde trackpointen eller bara trycktre kort på knappen. Så nu har jag lagt mittenklick i det nedre högra hörnet på musplattan så att jag kan mittenklicka med handflatan, det fungerar ok men det är inte alltid tryck registreras.

Nja det var väl bara på skojs skull. Som ett partytrick, jag måste byta gummidelen mot den som pekar utåt, jag använder den som pekar inåt. Den ger bäst komfort när jag använder datorn.
Vilken modell har du? De har alltid haft en mittenklick vad jag vet? Jag har en T500 och två R61'or.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R00t:

Nja det var väl bara på skojs skull. Som ett partytrick, jag måste byta gummidelen mot den som pekar utåt, jag använder den som pekar inåt. Den ger bäst komfort när jag använder datorn.
Vilken modell har du? De har alltid haft en mittenklick vad jag vet? Jag har en T500 och två R61'or.

Jag har en X220. Den har en knapp där, mellan höger och vänster musknapp, men som default är den inställd på att fungera för scrollning så att man scrollar genom att hålla inne knappen och föra trackpointen i den riktning man vill scrolla. Då fungerar den inte som en standard mittenknapp i Windows utan bara för scroll. Ställer man istället in den så att den agerar mittenknapp så fungerar scrollen mycket sämre även om mittknappsfunktionerna fungerar som de ska. Mitt val var då att antingen ha en mittknapp men ställa in så man scrollar med pekplattan eller scrolla med knappen och placera mittknappen på musplattan. Jag tänkte att jag nog scrollade mer än jag mittenklickade så jag valde att ha kvar scrollen på knappen.

Egentligen är det inget större problem jag har bara lärt mig att uppskatta mittenknappen så mycket på den stationära att jag verkligen saknar den på laptopen. Öppna länk i ny flik, stäng flik, öppna ny instans av ett program osv. mycket användbart.

Angående gummidelen så köpte jag två uppsättningar nya sådana där man fick med en av varje sort. Jag tror jag betalade runt 4£ från amazon.co.uk. Jag föredrar "Soft Rim", mjuk och fin.

Permalänk
Medlem

Ja, det känns som det är dags att beställa, dock börjar jag nog bli gammal, svårt o köpa ny hårdvara utan att rannsaka sig riktigt noga

Men.. hmm.. beställer jag idag har jag den nog till helgen...

Visa signatur