Permalänk
Medlem

It was once an R3...

Tjenare!

Nu är det dags att få igång mitt nya datorbygge!
Som ni kanske hör på namnet så är det ett Fractal Design R3 som blir chassit till det här bygget, det kommer dock inte bli ett orginal R3 utan kommer att modifieras!
Det kommer att vara ett litet tema på datorn och det kommer vara svart/vit, men mer åt det svarta hållet!Ska därför försöka hålla mig till att bara ha svarta komponenter i datorn!

Lite om de olika komponenterna som kommer att sitta i datorn:

Moderkort: MSI z77 MPOWER
CPU: Intel core i5 3570K
Minnen: Crucial Ballistix elite 1600 Mhz cl 8-8-8-24
Hårddisk: Intel 330 120 gb
GPU: AMD Radeon HD 7970 3GB GDDR5
Nätagg: Fractal design Newton R2 800w
Dvd läsare: Vet ej vart den ska få plats....

Datorn kommer att vattenkylas rakt av, den enda luftkylningen som kommer att finnas är den till nätagg och en fläkt som blåser på moderkortet.
Vatttenloopen kommer att bestå av:

Radiator 1: 360 radiator från EKWB
Radiator 2: 240 radiator från EKWB
Radiator 3: 120 radiator från EKWB
CPU block: EK-Supreme HF - Acetal
GPU block: EK-FC7970 Acetal med EK 7970 backplate
Pump: EK Water Blocks DCP 4,0
Reservoar: EK 200 advanced reservoar (ej skrivit i sten)
Slangar och kopplingar såklart!
Fläktar: Fractal Design, som kommer att styras med en fläktkontroller någonstans...

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

ser bra ut so far, kommer följas

Permalänk
Medlem

Håller med detta såg mycket intressant ut och kommer att följas

Permalänk
Medlem

Fint.
Skit i DVDn om du inte har plats, var många år sen man behövde en sån i datorn.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamed:

ser bra ut so far, kommer följas

Tack! Hoppas du kommer gilla det du ser när du tittar in igen

Skrivet av chili96:

Håller med detta såg mycket intressant ut och kommer att följas

Tackar och bugar!

Skrivet av BergHa:

Fint.
Skit i DVDn om du inte har plats, var många år sen man behövde en sån i datorn.

Lutar åt det men vi får se, time will tell!

3 svar, och det är trots allt söndag så varför inte bjuda på 3 bilder till då

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Ser otroligt bra ut. Har själv ett R3 chassi som jag tänkte lägga vattenkylning i. Kanske får lite inspiration av din tråd.

Jag såg att du bara tänkte ha en 120gb SSD, tror du verkligen det räcker? Eller du kanske har en extern hårdisk? För mig och många andra är 120gb otroligt lite, min Steam fil ligger på 150gb så min 2TB:are får ta hand om den.

När planerar du att bygget ska vara klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Ser otroligt bra ut. Har själv ett R3 chassi som jag tänkte lägga vattenkylning i. Kanske får lite inspiration av din tråd.

Jag såg att du bara tänkte ha en 120gb SSD, tror du verkligen det räcker? Eller du kanske har en extern hårdisk? För mig och många andra är 120gb otroligt lite, min Steam fil ligger på 150gb så min 2TB:are får ta hand om den.

När planerar du att bygget ska vara klart?

120 gb är lite, helt riktigt! Men jag har precis som du tror en extern hdd som jag använder som lagringsdisk. Har även tidigare använt mig 80 gn ssd i min gamla burk och det klarade jag mig fint på, men tanken är att det ska slinka in en 240 gb, eller en till 120 gb i framtiden!

Tidsplanen är väl att det ska vara klart någon gång i maj, kan inte införskaffa alla komponenter före 25 denna månaden (mycket övertid är det som gör det här projektet möjligt ) Sen är det även svårt att hitta plats att jobba på då jag bor i en liten lägenhet, så jag får ta mig till min föräldrar eller polare för att kunna ha plats att jobba Så därför så räknar jag med att det kommer ta ett tag innan allt är färdigt, men det är ju hela tiden saker som händer så som sleeving, moddning på chassi m.m så det kommer ständigt komma uppdateringar

Tack för att visat intresse och jag hoppas att ni fortsätter att följa mitt bygge!

MVH Palie

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Verkar kunna bli ett riktigt intressant bygge! Är också sugen på att modda min fractal låda, kanske hittar lite inspiration utav dig!

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för intresset ja jag får hoppas att jag kan vara en inspiration för folk med R3

Fler bilder kommer förhoppningsvis på lyckade experiment och något missöde!

Mvh Palie

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Hallå!
Nu kommer det bilder efter lite dröjsmål!

Självklart skulle olyckan vara framme och 360 radiatorn åkte i backen, vilket resulterade i en nasty buckla! Det verkar som det inte har gått hål som tur är!

Radiatorn efter lite slipning, funderar på att smälla i någon kemisk metall, så det blir rakt iallafall!

En fläktmotor, vad kan detta bli?

Fick lust att göra en pokéboll modell, eller?

Det här är resultatet av fläkten och den urkapade plexiskivan, en prototyp av vad det kanske bli uppe på datorn för att kyla 360 radiatorn. Det blåser faktiskt mer än vad man tror utan "ramen"!
Vad tror ni, flipp eller flopp?

Hoppas detta tillfredsställer era behov nu för stunden!

Stay tuned for more mods!

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

need more!

Permalänk
Medlem

gillar att du är modig och testar nya saker, och att du kan ta ett bakslag bra jobbat

Permalänk
Medlem

Uppdatering?
Det har gått ett tag nu.

Permalänk
Medlem

Efter att projektet legat på is pga av dyra reparationer av bilen så kommer en ny stor update på söndag för de läsare som finns kvar
Har dessutom fått lite sponsring!

Ha det gött, så ses vi på söndag!

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

fyfan vilket tråd, var var det här trådet förut

gillas verkligen, upp med mer bilder ;D

det med radiatorn har hänt mej också :/ glömde stänga fönstret så det blev alldeles för blåsigt i balkongen och den trillade ner väntar på hur du ska lösa det

btw kör hårt ;D

Permalänk
Medlem

Tja! Är nu tillbaka med en update efter lite förseningar!
Har fått igång bygget igen efter en lång tids uppehåll! Delarna har börjat köpas in och det enda som är kvar är grafikkort och lite vattenkylningsdelar
Kan även säga att det kom en Intel core i5 3570k på posten igår, så nu börjar det verkligen närma sig

Har även fått lite sponsring i form av nätagg och fläktar från Fractal design! Tackade ödmjukast för detta!

Här kommer lite komponentbilder och någon bild från chassibygget
För övrigt så är nätagget sleevat, men det blev sådär, trots allt första gången jag gör det så jag hoppas att det ser någorlunda ut (bilder kommer senare)

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Kan ju också nämna att det med att få in en normal radiator i toppen gick åt helvete, så det blir till att beställa en slimmad och hoppas på det bästa

Stay tuned!

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Snart dags för grafikkortinköp! Vad tycker ni om 7970 respektive 670? Kommer lira på 1 skärm, kanske ha en sekundär i framtiden... 7970 lämpar sig väl bättre till multiskärmslösningar? 670 lite mer optimerat för typ BF3?

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palie:

Snart dags för grafikkortinköp! Vad tycker ni om 7970 respektive 670? Kommer lira på 1 skärm, kanske ha en sekundär i framtiden... 7970 lämpar sig väl bättre till multiskärmslösningar? 670 lite mer optimerat för typ BF3?

7970 eftersom du planerar att köra på flera skärmar i framtiden. 3GB vram är också mer "framtidssäkert".

För övrigt så hoppas jag få se mer av detta galleri, ska följas. Lycka till!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator