Söka i filer och mappar i metro!

Permalänk
Medlem

Söka i filer och mappar i metro!

Hej!

Är det någon som använder Windows 8 och vet hur man kan söka i filer och mappar i metro? Jag vill kunna trycka på windows-tangenten, öppna metro, skriva "abc" och få ett sökresultat som presenterar "abc.docx".

Permalänk
Medlem

Win + F är filsök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Win + F är filsök.

Tack, men jag frågade inte efter det. Min fråga var kanske lite klumpigt formulerad.

Jag har nu svaret på min egen fråga:

Filerna i mappen och dess undermappar dyker upp i metros sökalternativ om den är inkluderad i ett bibliotek. Högerklicka -> Lägg till bibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lipton__:

Tack, men jag frågade inte efter det.

Jag har nu svaret på min egen fråga:

Filerna i mappen och dess undermappar dyker upp i metros sökalternativ om den är inkluderad i ett bibliotek. Högerklicka -> Lägg till bibliotek.

Nu hänger jag inte med, kan inte win8 söka efter de ifall det inte ligger i ett bibliotek?

Så abc.docx kommer bara upp om det ligger i exempelvis Dokument biblioteket?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Nu hänger jag inte med, kan inte win8 söka efter de ifall det inte ligger i ett bibliotek?

Så abc.docx kommer bara upp om det ligger i exempelvis Dokument biblioteket?

Jo, i de fallet du har som exempel kommer det att dyka upp. För att mappen dokument finns redan i Windows bibliotek.

Låt säga att du skapar en mapp i c:\ som heter "Dokument". I mappen "Dokument" sparar du filen "abc.docx". Söker du nu efter "abc" i metro kommer du inte att få en träff på det dokument du just skapade. Men, om du högerklickar och inkluderar mappen "Dokument" i ett bibliotek så kommer metro att söka i den och du kommer att få en träff!

Windows vanliga filsök söker givetvis igenom alla filer du har - men det tar längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lipton__:

Jo, i de fallet du har som exempel kommer det att dyka upp. För att mappen dokument finns redan i Windows bibliotek.

Låt säga att du skapar en mapp i c:\ som heter "Dokument". I mappen "Dokument" sparar du filen "abc.docx". Söker du nu efter "abc" i metro kommer du inte att få en träff på det dokument du just skapade. Men, om du högerklickar och inkluderar mappen "Dokument" i ett bibliotek så kommer metro att söka i den och du kommer att få en träff!

Windows vanliga filsök söker givetvis igenom alla filer du har - men det tar längre tid.

Aha! Det ska jag komma ihåg.
Använder biblioteken ganska mycket så jag har nog inte märkt av det.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja