Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Skrivet av landahl:

Om du jämför en shimian tex bildmässigt efter kalibrering med tex en motsvarande skärm från apple så ser du genast att apple har mer korrekta färger osv.
Det finns ju olika anledningar till att inte panelerna blev godkända av apple.

Nope. Första Koreaskärmarna jag köpte provade vi precis det här, satte upp en bredvid en Apple Cinema 27, en HP 27 och en Dell 24. Kalibrerade alla där och då med en Spyder Pro någonting och Shimian var, med blanka ögat (vilket var vad som var viktigt här) identisk Apple displayen medans de två andra var "märkbart" annorlunda.

Visst finns det anledningar till att panelerna inte blev godkända, men kontrolleras verkligen varenda panel? Även med dagens timlön i Asien har jag svårt att tro det - speciellt då inte 100% av Apple's skärmar är helt felfria out of the box heller.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av landahl:

Om du jämför en shimian tex bildmässigt efter kalibrering med tex en motsvarande skärm från apple så ser du genast att apple har mer korrekta färger osv.
Det finns ju olika anledningar till att inte panelerna blev godkända av apple.

Är det där något du faktiskt testat och vet att det är så, eller något du bara säger för att det "borde" vara så?

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om du använder google så hittar du fakta om dessa paneler. Panelerna som används till dessa skärmar har efter kontroll blivit nekade att användas i tex Apples skärmar pgr av att att dem inte uppfyllde alla kvalitetskrav. Alla paneler är alltså A- .

Du verkar dock missa att alla paneler inte kommer med fel. Troligt är att klassificering sker på batch-nivå.

Skrivet av landahl:

Av de jag har sett så skiljer det sig en hel del men jag jämförde bara en med min dell U3011.

Det är klart att panelerna kontrolleras annars skulle ju inte apple neka dem eller hur?

Du kalibrerade ju aldrig din skärm!

Sluta dra saker ur röven tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Du verkar dock missa att alla paneler inte kommer med fel. Troligt är att klassificering sker på batch-nivå.

Du kalibrerade ju aldrig din skärm!

Sluta dra saker ur röven tack.

Alltså dessa skärmar har folk haft så jävla mycket problem med så det är inte sant och jag tror knappast att landahl hittar på. Jag har själv sett en kalibrerad crossover bredvid en hp med samma upplösning och hp skärmen hade fan så mycket bättre färger än crossovern. Är du så jävla dum att du tror att du kan köpa en lika bra skärm för en skitsumma så dröm vidare.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Av de jag har sett så skiljer det sig en hel del men jag jämförde bara en med min dell U3011.

Det är klart att panelerna kontrolleras annars skulle ju inte apple neka dem eller hur?

Jag har bara gjort testet med den första Koreaskärmen jag köpte, men jag har ingenting att påpeka mot senare skärmar heller.

Att panelerna kontrolleras vill jag gärna få någon källa på, jag tror mer på att det utförs stickprov på varje batch precis som med processorer och hittas en dålig CPU (eller, i detta tillfället panel) nedgraderas hela batchen från f.ex 3.6GHz till 3.2GHz (just därför det ibland betalas överpris för vissa CPU batcher då de "överklockar" extremt bra). Som sagt, det finns Apple Cinema displayer som har varit extremt dåliga både med pixelfel, clouding och bleeding out of the box, något som borde vara omöjligt om varenda panel faktiskt kontrollerades?

Oavsett, köper man en sådan här skärm medveten om att det är en A- panel kommer man absolut inte bli besviken, speciellt inte om man köper av säljare som erbjuder sig att kontrollera funktionalitet innan den skickas.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackCatSoul:

Alltså dessa skärmar har folk haft så jävla mycket problem med så det är inte sant och jag tror knappast att landahl hittar på. Jag har själv sett en kalibrerad crossover bredvid en hp med samma upplösning och hp skärmen hade fan så mycket bättre färger än crossovern. Är du så jävla dum att du tror att du kan köpa en lika bra skärm för en skitsumma så dröm vidare.

Hur kalibrerades crossovern och vilken HP? Bättre färger enligt dig eller kalibrationsverktyget?

Det är ju samma panel som sitter i en Apple Cinema Display, det är ingen dröm.

Så mycket problem så att det inte är sant? Vart läser du? På 120hz.net är det väldigt få som haft problem med sina skärmar, och här inne är vi vad, 15-20st som fått sina och det är typ landahl och Jonte som är negativa.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Massor av trams och personangrepp raderat. Personangrepp är inte ens lite OK, varför ska folk vara så elaka mot varandra för..?

Skärpning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa CROSSOVER 27Q LED-P 27" HD 2560X1440 S-IPS DVI QHD Pivot Computer Monitor eftersom den verkar ha bra fot. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1407293212... Annars är väl alla skärmar i stort sett likadana, förutom ingångar och design?

Är dessa skärmar blanka? Jag sitter med ett fönster bakom mig. Kommer det bli ett problem? Om så, finns dessa skärmar i matt design?

Visst får man med kablar och så som passar i sverige?

Green sum är väl en bra person att handla av? Är han villig att skriva ett lägre pris så man kanske slipper en del av tullen? Eller är det någon annan säljare som är rekomenderad?

Hur fungerar leveransen, är det leverans som kommer till närmaste ica-butik eller är det till dörren? Dörren-leverans känns omständigt om man måste time:a in att vara hemma.

Hur lång tid har det tagit som mest att få sin skärm, om man har otur att fastna i tull osv?

Permalänk
Medlem

Du får med alla kablar du behöver.

Till dörrenleverans men du kan ju få den levererad jobbet.

Blank skärmyta.

Permalänk

Är det någon skillnad mellan t ex CO 27Q och CL 2703. Försökt haja alla röriga produktnamn, men känns som mycket är nonsens@Engrish. Samma panel men vad annars?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Skrivet av Drillseargent:

Är det någon skillnad mellan t ex CO 27Q och CL 2703. Försökt haja alla röriga produktnamn, men känns som mycket är nonsens@Engrish. Samma panel men vad annars?

Samma panel olika tillverkare som sätter på en ram och fot.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Snusfri

Lutar åt en beställning av denna skärm för mig nästa vecka, verkar vara ett riktigt bra pris på den med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Uppdaterar väldigt frekvent statusen på min skärm, och den uppdaterades precis till detta:

Vad menas med den det som står under 'Details'? Överlämnat till posten? Kan man se om den varit hos tullen?

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av Farner:

Uppdaterar väldigt frekvent statusen på min skärm, och den uppdaterades precis till detta:

http://i.imgur.com/NczxC.png

Vad menas med den det som står under 'Details'? Överlämnat till posten? Kan man se om den varit hos tullen?

Yup, paketet finns hos posten, mest troligt kommer posten att sortera det först i eftermiddag och levera på Måndag (eller Tisdag om du har lantbrevbärare). Försändelsen gick genom tullen mellan 619 och 926 ser det ut som. Sålänge värdet på paketet var troligt går de rakt igenom och du mottar en faktura från FedEx i framtiden.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Hej på er.
Har inte hunnit läsa igenom alla kommentarer och svar kring detta ämne. Har dock noterat en sak. Vet vi om denna vara är CE godkänd och märkt.
Om du som privatperson köper en vara som ej är CE godkänd kan det bli tråkigt stora konsekvenser för dig personligt i framtiden. Tänk på detta. Ett väldigt bra skäl att köpa från de dyrare leverantörerna vi har i europa. Om du köper varan som ej är CE godkänd hamnar allt ansvar på dig vid ett eventuellt fel på varan. Pånera nu att din billiga skärm startar en brand hemma och det upptäcks att denna inte är CE godkänd. I värsta fall kommer inte försäkringsbolaget att betala ut ett nickel till dig. Än värre om du i framtiden säljer din skärm vidare och något händer. I värsta fall då kommer du att få krypa in i finkan en stund. Det kommer med största sannolikhet aldrig att inträffa att något händer, men om bara inte om fanns.

Ha en trevlig helg allihop.

vi kan väl fortsätta tjata på att någon leverantör tar in o ce godkänner detta märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bautamike:

vi kan väl fortsätta tjata på att någon leverantör tar in o ce godkänner detta märke.

Vilken leverantör med ett fungerande huvud tar in skärmar som har extremt varierande kvalité och säljs så billigt som dom gör av anledningen att de kommer med lite småfel över lag?

Permalänk
Skrivet av Bautamike:

Hej på er.
Har inte hunnit läsa igenom alla kommentarer och svar kring detta ämne. Har dock noterat en sak. Vet vi om denna vara är CE godkänd och märkt.
Om du som privatperson köper en vara som ej är CE godkänd kan det bli tråkigt stora konsekvenser för dig personligt i framtiden. Tänk på detta. Ett väldigt bra skäl att köpa från de dyrare leverantörerna vi har i europa. Om du köper varan som ej är CE godkänd hamnar allt ansvar på dig vid ett eventuellt fel på varan. Pånera nu att din billiga skärm startar en brand hemma och det upptäcks att denna inte är CE godkänd. I värsta fall kommer inte försäkringsbolaget att betala ut ett nickel till dig. Än värre om du i framtiden säljer din skärm vidare och något händer. I värsta fall då kommer du att få krypa in i finkan en stund. Det kommer med största sannolikhet aldrig att inträffa att något händer, men om bara inte om fanns.

Ha en trevlig helg allihop.

vi kan väl fortsätta tjata på att någon leverantör tar in o ce godkänner detta märke.

CE märkning betyder egentligen väldigt lite, men alla jag sett har haft CE märket (och nej, det är inte China Export märket som ofta misstas för CE). Då det för produkter som dessa räcker med att självförsäkra överensstämmelsen torde det inte vara några som helst problem. Skulle man dock vara orolig undrar jag om det inte räcker att byta ut PSUet då skärmen i sig körs på 24V vilket gör att den inte omfattas av lågspänningsdirektivet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Vilken leverantör med ett fungerande huvud tar in skärmar som har extremt varierande kvalité och säljs så billigt som dom gör av anledningen att de kommer med lite småfel över lag?

Med tanke på hur bra dem säljer och hur nöjda, överlag, kunderna verkar vara skulle jag inte tveka alls att ta in dessa skärmarna. Givetvis får man som säljare sätta sin garanti därefter och inte erbjuda 100% pixelgaranti eller "absolut ingen nyansskillnad eller backlight bleeding". För varje person som vågar importera dessa själv lovar jag dig att det sitter fem som inte törrs pga "tänk om något går fel".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Med tanke på hur bra dem säljer och hur nöjda, överlag, kunderna verkar vara skulle jag inte tveka alls att ta in dessa skärmarna. Givetvis får man som säljare sätta sin garanti därefter och inte erbjuda 100% pixelgaranti eller "absolut ingen nyansskillnad eller backlight bleeding". För varje person som vågar importera dessa själv lovar jag dig att det sitter fem som inte törrs pga "tänk om något går fel".

jag kan säga att jag var lite skeptisk till att beställa min crossover. tänkte typ tänk om den är pajj när den kommer eller massa döda pixlar m.m.
men efter ha läst mkt positivt om dem. så dröjde de nog säkert en månad innan ja la en beställning. och ångrar mig inte.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Med tanke på hur bra dem säljer och hur nöjda, överlag, kunderna verkar vara skulle jag inte tveka alls att ta in dessa skärmarna. Givetvis får man som säljare sätta sin garanti därefter och inte erbjuda 100% pixelgaranti eller "absolut ingen nyansskillnad eller backlight bleeding". För varje person som vågar importera dessa själv lovar jag dig att det sitter fem som inte törrs pga "tänk om något går fel".

Och det skulle inte bryta mot Svensk lag månne?

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Och det skulle inte bryta mot Svensk lag månne?

Varför skulle det det? Det finns ingen lag som säger att en datorskärm måste vara 100% felfri vad jag vet. Det är inte alla "stora" märken som erbjuder 100% pixelgaranti f.ex. och ser man på alla skärmar som säljs med olika mycket clouding, bleeding och färgskillnader ser jag inga som helst problem med detta. Man får helt enkelt vara väldigt tydlig med vad man säljer innan försäljning. Om du kan peka på vilka specifika regler och lagar du syftar på får du absolut göra det då jag givetvis kan ta fel.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Varför skulle det det? Det finns ingen lag som säger att en datorskärm måste vara 100% felfri vad jag vet. Det är inte alla "stora" märken som erbjuder 100% pixelgaranti f.ex. och ser man på alla skärmar som säljs med olika mycket clouding, bleeding och färgskillnader ser jag inga som helst problem med detta. Man får helt enkelt vara väldigt tydlig med vad man säljer innan försäljning. Om du kan peka på vilka specifika regler och lagar du syftar på får du absolut göra det då jag givetvis kan ta fel.

Det finns krav på garantier på både svensk nivå och EU-nivå.

Vilka de är låter jag vara osagt då jag inte har en direkt aning. Men det finns en anledning till att de inte säljs i Sverige utan måste fulimporteras ifrån Asien

T.ex. detta är nog en anledning till att det inte sker: http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad...

http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad... - Och här. Det är nog inga butiker som vill ta den risken

Permalänk
Medlem

Hazro är ett annat märke som inte har sålts i Sverige, men nu tar en butik på nätet in dem skärmarna. Undra varför inga fler hakar på när det gäller Hazro?

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Det finns krav på garantier på både svensk nivå och EU-nivå.

Vilka de är låter jag vara osagt då jag inte har en direkt aning. Men det finns en anledning till att de inte säljs i Sverige utan måste fulimporteras ifrån Asien

T.ex. detta är nog en anledning till att det inte sker: http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad...

http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad... - Och här. Det är nog inga butiker som vill ta den risken

Jo, det känner jag till, men det är inget som är specifikt för skärmar och gäller allt som importeras från f.ex. Kina eller Hong Kong (eller i detta fallet Korea) och man för ju helt enkelt räkna in det svinnet i sina marginaler. Man får ju även fabriksgaranti på dessa (jag pratar givetvis om att köpa in en mindre container direkt från Achieva eller någon av de andra producenterna) så risken man tar är mindre än man kanske först tänker sig.

Skrivet av landahl:

Hazro är ett annat märke som inte har sålts i Sverige, men nu tar en butik på nätet in dem skärmarna. Undra varför inga fler hakar på när det gäller Hazro?

Är inte Hazro helt enkelt rebranded Achieva produkter av ett UK företag?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av gammarayburst:

Samma panel olika tillverkare som sätter på en ram och fot.

Jo det är klargjort, men vad skiljer t ex catleap q270, 271 och 2703. Olika elektronik eller är det bara fot och annat exteriört som skiljer?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bautamike:

Hej på er.
Har inte hunnit läsa igenom alla kommentarer och svar kring detta ämne. Har dock noterat en sak. Vet vi om denna vara är CE godkänd och märkt.
Om du som privatperson köper en vara som ej är CE godkänd kan det bli tråkigt stora konsekvenser för dig personligt i framtiden. Tänk på detta. Ett väldigt bra skäl att köpa från de dyrare leverantörerna vi har i europa. Om du köper varan som ej är CE godkänd hamnar allt ansvar på dig vid ett eventuellt fel på varan. Pånera nu att din billiga skärm startar en brand hemma och det upptäcks att denna inte är CE godkänd. I värsta fall kommer inte försäkringsbolaget att betala ut ett nickel till dig. Än värre om du i framtiden säljer din skärm vidare och något händer. I värsta fall då kommer du att få krypa in i finkan en stund. Det kommer med största sannolikhet aldrig att inträffa att något händer, men om bara inte om fanns.

Ha en trevlig helg allihop.

vi kan väl fortsätta tjata på att någon leverantör tar in o ce godkänner detta märke.

Har du någon källa på det? Har försökt hitta det genom google men står ingenstans om försäkringar och CE-märkning.

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Inaktiv

Det är så bra att företagen själva sköter CE märkningen. Då slipper ni grubbla på det.

Permalänk
Medlem

FYI: Såg på HardOCP att en person med Crossover 27Q LED-P råkat ut för att LED-driverns MOSFET brunnit. Han hade köpt sin i maj. De har tydligen bytt driver någon gång (eller flera) senare men jag vet inte när, så det är möjligt att det finns personer här i tråden med den äldre drivern. Symptomen är att man får "flimmer", och en dag blir skrämen bara mörk. Se tråd på 120hz. Om inte den man köpt monitorn av går med på att skicka en ersättningsmodul så får man isåfall köpa en själv och montera.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Köpte en Shimian den 28 september av Dreamseller för cirkus 1900 kr utan moms och fick den idag. Leveranstiden kanske inte var den snabbaste men beställde mitt under koreanska thanksgiving, fick även en lapp medskickad där det stod att de hade haft problem med pixelfel och hade varit tvungna att skicka tillbaka vissa skärmar till fabrik (köp åtmindstone en skärm som är testad) därför den långa väntetiden även om det bara tog en dag vad jag kunde se på ebay. Tror det var Fedex som var den svaga länken i det här fallet.

När det gäller själva skärmen kan jag säga att jag var nära på att glömma min lillkusin på dagis när jag väl fick igång min dator då Windows lyckades gå sönder vid just det tillfället jag kopplade in skärmen. Storleken och upplösningen är verkligen wow. Kan inte se några pixelfel eller störande bleeding helller. Absolut ett av mina bästa köp, oavsett vad momsen hamnar på.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Fick min Crossover 27Q LED-P på cirka 6 dagar från Sydkorea

Grymt nöjd. Dock lite backbleading. Men för priset så är den bra. Har någon tips på hur man kalibrerar färgerna?