Datorn död efter att jag flyttade ett ram minne.

Permalänk

Datorn död efter att jag flyttade ett ram minne.

Hej alla! Flyttede idag ett ram minne på pappas data som jag byggde för 4 veckor sedan och nu vägrar den att starta... Helt död, händer inget när man trycker på start.
Det är inte fel på grafikkortet, inte hårddisken och alla kablar till startknappen sitter i som de ska.
Det verkar inte va fel på nätagget för att en diod som lyser för att indikera att cpu-boost är på lyser på moderkortet.
Nätagg:Ett vet inte... Ett fujitsu siemens standard a la 2005. 550w
Moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx
Grafikkort: http://www.inet.se/produkt/5409666/gigabyte-geforce-gtx-650-1024mb
Ramminnen: http://www.inet.se/produkt/5322176/corsair-16gb-2x8192mb-cl9-vengeance
Vad kan felet vara? Verkar konstigt att den skulle dö av att man flyttar ett ramminne... Ja flyttade tillbaka det med men det hjälpte inte det häller.
Jag var jordad i chassiet när ja flyttade ramminnet med. Klurigt

Permalänk
Medlem

Låter mycket konstigt. Har dock själv råkat ut för en liknande händelse.
Monterade du moderkortet på distanser? Om inte, så kan det ha skett en kortslutning.
Testa att montera ut moderkortet, och kör igång systemet utanför chassit.

Regards

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

Bröt du strömmen innan du flyttade minnesstickan? Menar inte om du slog av datorn utan slog du av strömbrytaren på nätaggregatet eller drog ut sladden ur väggen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

ATX kontakten ?

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

Tryck i minnet ordentligt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

tror jag har samma problem men min piper..

Permalänk

Ja allt var utdraget självklart. Och ja moderkortet är monterat på distanser. Dock fläxar moderkortet ganska rejält vid ramminnena då det är 4-5cm överhäng där så det kan ha kommit i kontakt med chassiet. Kan moderkortet bli kortslutet även fast allt är urdraget?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimmye1000:

Ja allt var utdraget självklart. Och ja moderkortet är monterat på distanser. Dock fläxar moderkortet ganska rejält vid ramminnena då det är 4-5cm överhäng där så det kan ha kommit i kontakt med chassiet. Kan moderkortet bli kortslutet även fast allt är urdraget?

Om du trycker så hårt att moderkortet tar i plåten riskerar du att få sprickor i lödningar till olika komponenter på kortet. Det är också stor risk att minnestickan inte blir nedtryckt ordentligt. Kan du inte hålla emot på baksidan måste du nog montera ut moderkortet ur lådan och installera minnena med kortet på ett fast underlag, precis som man gör när man bygger nytt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Japp... Det är nog det ja får göra. Annars nytt moderkort. Kul. :/

Permalänk

Monterade ut allt ur burken... Inga synliga fel. Monterade tillbaka allt exakt på samma sätt som innan. Och startade den? Ja men jo visst gjorde den det.
Ibland blir man ju fasen inte klok på datorer ibland...