Jag hoppas du trollar?
Vad menar du med dåligt påstående? Det var ju ditt påstående jag citerade
Nej, det är inte speciellt självklart. Bättre ljudkort köper du för att utnyttja högtalarnas potential. Om jag ska hoppa på ditt spår med biljämförelser så kan man väl säga att ett en Volvo 240 inte går snabbare med ett par racing-däck för 10 000kr. Eftersom att bilen däcken hamnar på redan är skit så är det svårt att göra det bättre med ett par nya däck. Kanske blir lite bättre väghållning men inte fan går bilen snabbare. Hade varit bättre att byta ut bilen istället.
"Läs på grabben" vet jag inte riktigt hur jag ska tolka, jag får väl kontra med att du själv kan sätta dig och läsa lite, "gubbe" Självklart är ett bättre ljudkort alltid att föredra. Det är inte det diskussionen handlar om, ljudkort hjälper alltid när högtalarna i fråga kan utnyttja det. Diskussionen handlar mer om att det är onödigt att köpa ljudkort till z5500/z906 då dessa högtalare inte kommer förbättras av ett ljudkort eftersom de saknar den potentialen. z5500/z906 begränsas INTE av ljudkortet, långt ifrån.
EDIT: För att förtydliga. Har själv ägt ett z5500 en gång i tiden och det är rena pisset. Som tur var gick skiten sönder efter 1 månad och jag fick pengarna tillbaka
Sålde även mitt Xonar-ljudkort till en vän med z5500 då jag istället köpte en DAC (används med studiomonitorer). Vid blindtest hos vännen med xonar/realtek + z5500 så är blir det absolut inte bättre mellan xonar/realtek med detta högtalarsystem, vilket var väntat (mest för att bevisa vännen i fråga ) Däremot kunde man hitta en liten förändring i ljudkaraktären, dock inte ens i närheten till bättre då man kan få samma resultat med att pilla på EQ'n istället.