Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

WOW kolla in mina högtalare har en THX stmäpel då måste dem var grymma. Not.

Killen med kollen? Eller inte... Du kanske skulle kolla kraven för THX-certen innan du klämmer ur dig tom luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Man får garanterat bättre högtalare i den prisklassen, länkat några alternativ ovan. Om du nu ska dra "5.1-kortet" så finns det i så fall inget bättre i den kategorin för den prislappen, givetvis, då det inte finns några andra. Hur du nu mäter vad som avgör i fall en högtalare låter bra eller ej låter jag vara osagt.

Sedan att du påstår att det blir en märkbar förbättring med ett bättre ljudkort får man att dra lite på smilbanden. Detta har redan diskuterats i en annan tråd, att sminka en gris funkar liksom inte.

EDIT: Redigerade inlägget något.

Haha! Tack för att du bjöd på ett dåligt påstående
Självklart får man märkbart bättre ljud med ett bättre ljudkort/bättre förstärkare. Detta var det lustigaste jag hört på länge att man INTE skulle få.
Det säger sig självt. Sätter du en 100hk motor i en Lamborghini så går den långsammare totalt sett än om du sätter en 300hk motor i den.
Precis samma sak med högtalarna.
De presterar sämre om du har klenare grejer som källa. Det krävs ljudkort av bättre kaliber för att nyttja högtalarna till max. Läs på, grabben.

Och tro mig, jag har testat skillnaden mellan Realtek-inbyggt dynga och det Xonar D2X jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Självklart får man märkbart bättre ljud med ett bättre ljudkort/bättre förstärkare. Detta var det lustigaste jag hört på länge att man INTE skulle få.
Det säger sig självt. Sätter du en 100hk motor i en Lamborghini så går den långsammare totalt sett än om du sätter en 300hk motor i den.
De presterar sämre om du har klenare grejer som källa. Det krävs ljudkort av bättre kaliber för att nyttja högtalarna till max. Läs på, grabben.

Fel det krävs bättre högtalare för att utnyttja ljudkortet till max ,med ett bättre ljudkort får du bara bättre kvalitet på signalen och det är ljudet ur högtalarna som är viktigast inte hur bra ljudkort man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Fel det krävs bättre högtalare för att utnyttja ljudkortet till max ,med ett bättre ljudkort får du bara bättre kvalitet på signalen och det är ljudet ur högtalarna som är viktigast inte hur bra ljudkort man har.

Nu skrev jag inte något om att nyttja ljudkortet till max, utan att nyttja högtalarna till max...

Permalänk

Jag beställde nyligen detta paket från http:/ljudfokus.se som jag ska ha till min dator:

Audioengine 5+ - 3270 kr
HRT Music Streamer II + Supra USB kabel - 1590 kr
Supra 2RCA - 2RCA 2 m - 529 kr

Har inte fått det än men jag såg det som ett prisvärt system med ett par aktiva högtalare och en fin DAC (extern ljudkort). Det blir inte heller mycket kablar och grejer på skrivbordet då du har en inbyggd förstärkare och det kan ju vara skönt.

Sen behöver du inte köra på Supra kablar om du inte vill utan du kan självklart köra på t ex. Kjell & Co's skit

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Nu skrev jag inte något om att nyttja ljudkortet till max, utan att nyttja högtalarna till max...

Beror väl på vilka högtalare du snackar om,ett integrerat ljudkort räcker om du ska utnyttja Logitechhögtalare till max,skillnaden med annat bättre ljudkort blir inte så mycket,det märks kanske men frågan om det är värt kostnaden för ett bättre ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Killen med kollen? Eller inte... Du kanske skulle kolla kraven för THX-certen innan du klämmer ur dig tom luft.

Jag hoppas du trollar?

Skrivet av wibbe44:

Och tro mig, jag har testat skillnaden mellan Realtek-inbyggt dynga och det Xonar D2X jag har nu.

Vad menar du med dåligt påstående? Det var ju ditt påstående jag citerade

Nej, det är inte speciellt självklart. Bättre ljudkort köper du för att utnyttja högtalarnas potential. Om jag ska hoppa på ditt spår med biljämförelser så kan man väl säga att ett en Volvo 240 inte går snabbare med ett par racing-däck för 10 000kr. Eftersom att bilen däcken hamnar på redan är skit så är det svårt att göra det bättre med ett par nya däck. Kanske blir lite bättre väghållning men inte fan går bilen snabbare. Hade varit bättre att byta ut bilen istället.

"Läs på grabben" vet jag inte riktigt hur jag ska tolka, jag får väl kontra med att du själv kan sätta dig och läsa lite, "gubbe" Självklart är ett bättre ljudkort alltid att föredra. Det är inte det diskussionen handlar om, ljudkort hjälper alltid när högtalarna i fråga kan utnyttja det. Diskussionen handlar mer om att det är onödigt att köpa ljudkort till z5500/z906 då dessa högtalare inte kommer förbättras av ett ljudkort eftersom de saknar den potentialen. z5500/z906 begränsas INTE av ljudkortet, långt ifrån.

EDIT: För att förtydliga. Har själv ägt ett z5500 en gång i tiden och det är rena pisset. Som tur var gick skiten sönder efter 1 månad och jag fick pengarna tillbaka

Sålde även mitt Xonar-ljudkort till en vän med z5500 då jag istället köpte en DAC (används med studiomonitorer). Vid blindtest hos vännen med xonar/realtek + z5500 så är blir det absolut inte bättre mellan xonar/realtek med detta högtalarsystem, vilket var väntat (mest för att bevisa vännen i fråga ) Däremot kunde man hitta en liten förändring i ljudkaraktären, dock inte ens i närheten till bättre då man kan få samma resultat med att pilla på EQ'n istället.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Jag hoppas du trollar?

Vad menar du med dåligt påstående? Det var ju ditt påstående jag citerade

Nej, det är inte speciellt självklart. Bättre ljudkort köper du för att utnyttja högtalarnas potential. Om jag ska hoppa på ditt spår med biljämförelser så kan man väl säga att ett en Volvo 240 inte går snabbare med ett par racing-däck för 10 000kr. Eftersom att bilen däcken hamnar på redan är skit så är det svårt att göra det bättre med ett par nya däck. Kanske blir lite bättre väghållning men inte fan går bilen snabbare. Hade varit bättre att byta ut bilen istället.

"Läs på grabben" vet jag inte riktigt hur jag ska tolka, jag får väl kontra med att du själv kan sätta dig och läsa lite, "gubbe" Självklart är ett bättre ljudkort alltid att föredra. Det är inte det diskussionen handlar om, ljudkort hjälper alltid när högtalarna i fråga kan utnyttja det. Diskussionen handlar mer om att det är onödigt att köpa ljudkort till z5500/z906 då dessa högtalare inte kommer förbättras av ett ljudkort eftersom de saknar den potentialen. z5500/z906 begränsas INTE av ljudkortet, långt ifrån.

EDIT: För att förtydliga. Har själv ägt ett z5500 en gång i tiden och det är rena pisset. Som tur var gick skiten sönder efter 1 månad och jag fick pengarna tillbaka

Sålde även mitt Xonar-ljudkort till en vän med z5500 då jag istället köpte en DAC (används med studiomonitorer). Vid blindtest hos vännen med xonar/realtek + z5500 så är blir det absolut inte bättre mellan xonar/realtek med detta högtalarsystem, vilket var väntat (mest för att bevisa vännen i fråga ) Däremot kunde man hitta en liten förändring i ljudkaraktären, dock inte ens i närheten till bättre då man kan få samma resultat med att pilla på EQ'n istället.

Just det där du skriver på slutet visar att du inte vet vad du pratar om. Men vi lämnar det hela här. Som jag skrev i mitt första inlägg så skrev jag inte första inlägget för att skapa flamewar.

Just det du skrev i sista delen, att du jämnför xonar med realtek, visar att vi spelar på helt olika nivåer. Lev vidare och lär med åren.
Trevlig kväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För mig vore ARGON 7460A varit ett självklart val.
2 st väljudande stativhögtalare som räcker långt. De kan se små ut på bild, men efter ett besök i HiFiklubbens butik var de större än förväntat!

Kan rekommendera dig att åka till närmaste Hifiklubben butik och lyssna själv. Att jämföra logitech och dessa finns inte på kartan.
Basen i dessa räcker långt, men kan kompletteras med ARGON SUB10 för de djupare frekvenserna.

Citat:

"Du får inte stort ljud där du köper kylskåp"

Hifiklubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Just det där du skriver på slutet visar att du inte vet vad du pratar om. Men vi lämnar det hela här. Som jag skrev i mitt första inlägg så skrev jag inte första inlägget för att skapa flamewar.

Just det du skrev i sista delen, att du jämnför xonar med realtek, visar att vi spelar på helt olika nivåer. Lev vidare och lär med åren.
Trevlig kväll!

Haha, vi är väl på ett diskussionsforum? Varför känner du för att avsluta det hela bara sådär? Tog argumenten slut eller vadå? Jag vet precis vad jag pratar om då jag har haft de prylar vi diskuterar. Vilket gör det hela intressant då du hävdar totala motsatsen. Utveckla, vad menar du?

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

tycker att det är så stort med 5 kilo styck :/

Mina monitorer väger 15kg/st

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Trevlig kväll!

Tog argumenten slut eller?

Håller fullständigt med det han skriver om xonar/realtek etc. Har själv gjort en jämförelse mellan inbyggt Realtek, Xonar DG och ett externt (M-Audio fast track, kommer inte ihåg exakt modell), då med Z5500 som högtalare. Märks det skillnad i ljudkaraktären? Mja, lite grann, man kan dock uppnå samma resultat med en equalizer. Blir ljudet "bättre"? Absolut inte. Det finns inget ljudkort i denna värld som kan kompensera för det obefintliga mellanregister som är ett karaktärsdrag i alla Logitechs högtalare.

Kort sagt: Skit är fortfarande skit även fast du häller lite glitter på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Haha, vi är väl på ett diskussionsforum? Varför känner du för att avsluta det hela bara sådär? Tog argumenten slut eller vadå? Jag vet precis vad jag pratar om då jag har haft de prylar vi diskuterar. Vilket gör det hela intressant då du hävdar totala motsatsen. Utveckla, vad menar du?

Anledningen att jag tycker det räcker nu är att TS får sin tråd spammad med massa onödigt flamewar, vilket jag tydligt skrev i mitt första inlägg att inlägget INTE var menat för samt att det inte leder någonstans. Därav väljer jag att avsluta diskussionen.

Tråden var till för tips och mitt tips var just att Logitech mer än väl duger för sin uppgift. Man behöver inte köpa system som är mer komplicerade än så för att få bra ljud. Speciellt om man har ett redigt ljudkort och ej använder det inbyggda på moderkortet.
En annan grej, Z-5500 är märkbart sämre än Z-906 gällande hela ljudbilden. Z-5500 är en stor överdimensionerad bas tillsammans med satteliter som inte ger så mycket mellanregister.
Båda dessa punkter är åtgärdade i Z-906, vilket jag skrivit lite om tidigare i tråden. Och ja, jag har också ägt/äger det vi pratar om.

Avslutningsvis vill jag säga att det inte finns rätt eller fel när det kommer till ljud till skillnad från mycket annat.
Alla har sin egen uppfattning och smak när det gäller ljudbilder.
En person kan tycka det låter helt fantastiskt ur ett system, medan en annan tycker det låter skräp. Summa summarum, onödig diskussion.
Hare gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Anledningen att jag tycker det räcker nu är att TS får sin tråd spammad med massa onödigt flamewar, vilket jag tydligt skrev i mitt första inlägg att inlägget INTE var menat för samt att det inte leder någonstans. Därav väljer jag att avsluta diskussionen.

Tråden var till för tips och mitt tips var just att Logitech mer än väl duger för sin uppgift. Man behöver inte köpa system som är mer komplicerade än så för att få bra ljud. Speciellt om man har ett redigt ljudkort och ej använder det inbyggda på moderkortet.
En annan grej, Z-5500 är märkbart sämre än Z-906 gällande hela ljudbilden. Z-5500 är en stor överdimensionerad bas tillsammans med satteliter som inte ger så mycket mellanregister.
Båda dessa punkter är åtgärdade i Z-906, vilket jag skrivit lite om tidigare i tråden. Och ja, jag har också ägt/äger det vi pratar om.

Avslutningsvis vill jag säga att det inte finns rätt eller fel när det kommer till ljud till skillnad från mycket annat.
Alla har sin egen uppfattning och smak när det gäller ljudbilder.
En person kan tycka det låter helt fantastiskt ur ett system, medan en annan tycker det låter skräp. Summa summarum, onödig diskussion.
Hare gött!

Jaja, verkar bara vara du som anser att det är "flamewar". Håller dock inte med hur du resonerar. En i en köptråd så bör man diskutera fram tips, inte bara lägga en post "köp de här, de är bäst" utan någon diskussion. Så enligt mig är det absolut inte en onödig diskussion, snarare precis vad som skall ske i ett Forum, men vi har uppenbarligen inte i närheten samma syn på saker och ting.

Visa signatur