Pc högtalare för 2000

Permalänk
Medlem

Pc högtalare för 2000

Söker dem bästa pc högtalarna för runt 2000 spänn
Fattig student som inte kan ha glasögon med headset =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

Söker dem bästa pc högtalarna för runt 2000 spänn
Fattig student som inte kan ha glasögon med headset =D

http://www.dustinhome.se/product/5010585993/logitech-z-906-5-... De här hade jag köpt direkt med din budget!

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Är du ute efter stereohögtalare eller ett surroundsystem är ju första frågan du måste ställa dig.

Permalänk
Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Ett par aktiva stereohögtalare om du nu vill ha lite mer finljud och inte dunk.

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter bra ljud så ska du helt klart leta efter ett par aktiva stereohögtalare eller en förstärkare med ett par passiva högtalare. Håller du koll på blocket så kan du hitta riktigt bra grejer för 2000kr. Helt klart att rekomendera. Är det däremot ett surroundsystem du är ute efter så måste nog valet falla på ett av de bättre datorhöglalarsystemen då det kan vara svårt att hitta välljudande grejer för 2000. Men även där faller min rekomendation att hålla koll på blocket.

Permalänk
Medlem

jag sitter och funderar på om jag ska spara till ett par MM1 B&W för 5k
ELLER
köpa ett billigt kit ala corsair/logitech för 2k ?

ska användas till film och musik.

Vad tycker ni som kan ljud ? Hur stor skillnad är det på ljudet ?
Vill ha bra ljud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

ELLER

Vill ha bra ljud!

Var själv inne på att köpa ett logitech (skit) system men ångrade mig direkt när man hade gått till musikbörsen och lyssnat på deras monitorer.
Om du kan så tycker jag självklart att du antingen köper ett par aktiva högtalare/monitorer för 2.000kr eller så sparar du och köper ett par för 5.000kr

Sen har alla olika definitioner av "bra ljud", vissa gillar dunka dunka, andra lite mer mellanregister och diskant osv.
Logitech har en tendens att förvränga ljudet i deras system, så något "bra" ljud kommer du inte få om du köper dessa.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Kan ju även säga att det jag vill ha är ett ''mjukt ljud''
och dom ska främst användas till film !

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Vad gör du i en köpråds tråd i ljudforumet om du uppenbart inte har någon kunskap om ljud?

Skrivet av Gulanka:

Kan ju även säga att det jag vill ha är ett ''mjukt ljud''
och dom ska främst användas till film !

Jag skulle rekommendera att du åker och lyssnar lite på aktiva 2.0 högtalare, t ex m-audio eller hifiklubbens argon är två exemplel. Modellen Bx5 d2 på m-audio sidan är det närmast din budget jag kan hitta.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

köpte logitech z906 på mediamarkt för 1 vecka sen för 1700kr. kan va värt o åka förbi

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

ELLER

Vill ha bra ljud!

Rent ljudmässigt är det stor skillnad på ett par bra 2.0 högtalare jämfört med ett logitech/corsair system. Även om du får mera bas med t.ex logitech 5.1 systemet är det inte bättre bas.

Du behöver inte heller spara till B&W högtalarna för att få bra ljud. Argon högtalarna på hifiklubben har redan nämnts, dem har jag inte personligen hört eftersom de inte finns här, men de får mycket beröm har jag sett. M-Audio BX5 är ett alternativ, och här har du ett par Behringer B1030A b-stock precis under budget.

Permalänk

Argon från hifiklubben är helt ok, dock så är ju bl.a thomann.com guldgruva för bra grejjer

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Vad gör du i en köpråds tråd i ljudforumet om du uppenbart inte har någon kunskap om ljud?

Jag skulle rekommendera att du åker och lyssnar lite på aktiva 2.0 högtalare, t ex m-audio eller hifiklubbens argon är två exemplel. Modellen Bx5 d2 på m-audio sidan är det närmast din budget jag kan hitta.

För att ser flera som rekommenderar dem och de är ett bra surround system för den budgeten, men visst om han bara ska lyssma på musik så behöver han inte 5.1 utan kan köra med 2.0 och då finns det bättre alternativ. Du hittar inget dugligt 5.1 system för 2k annars.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Det jag personligen hade gjort är att besöka en second hand affär, och letat upp en förstärkare och ett par högtalare som ser bra ut. Kolla att elementen verkar fräscha och att de är på ungefär samma maxeffekt. Har du tur låter de dig testspela där, annars är det bara att hoppas du har tur med högtalarna och stärkaren. På så sätt kan man få en ganska vettig anläggning för några hundralappar.

Min anläggning har kostat under 2000, och består av en Pioneer-förstärkare (kommer inte ihåg modell), två Infinity SM-155 (15" bas, 2st 4" mellan och en bra diskant) 2 Expert 2-35 (8"bas och bra diskant, byggda av Olle Mirch. Underbart ljud), dessutom har jag en extra Yamaha-förstärkare över som inte orkade driva de stora högtalarna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Om du vill ha bra ljud så bör du sikta in dig på 2.0.

M-Audio Studiophile BX5 D2
ARGON 7450A
Fostex PM0.4n
ESI nEar05
ESI nEar08 <- konyta!

Om du vill ha en baslåda så kör på 2.1, inget annat. Kika i så fall på typ edifier.

Skrivet av topfuel:

Du hittar inget dugligt 5.1 system för 2k annars.

Ja, precis?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Om du vill ha bra ljud så bör du sikta in dig på 2.0.

M-Audio Studiophile BX5 D2
ARGON 7450A
Fostex PM0.4n
ESI nEar05
ESI nEar08 <- konyta!

Om du vill ha en baslåda så kör på 2.1, inget annat. Kika i så fall på typ edifier.

Har en polar med M-Audio Studiophile BX5 D2 och de låter helt ok för den pengen, ganska mkt mindre punch i dom mot mina BX8a men de är ju oxå 1000kr billigare och så mycket smidigare på skrivbordet. Jag kan varmt rekommendera BX5 d2!
Det bästa med att ha baselementen i högtalarna är att allt ljud kommer från ett håll, annars kommer det diskant och lite mellanregister och så massor med bas. Detta gäller självklart de billigare plastsystemen (logitech).

Lycka till med inköpet!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Har en polar med M-Audio Studiophile BX5 D2 och de låter helt ok för den pengen, ganska mkt mindre punch i dom mot mina BX8a men de är ju oxå 1000kr billigare och så mycket smidigare på skrivbordet. Jag kan varmt rekommendera BX5 d2!
Det bästa med att ha baselementen i högtalarna är att allt ljud kommer från ett håll, annars kommer det diskant och lite mellanregister och så massor med bas. Detta gäller självklart de billigare plastsystemen (logitech).

Lycka till med inköpet!

/S

Absolut, man kan inte förvänta sig någon mullrande bas eller spark i bröstet av en 5-tummare

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste jag säga att det som vanligt är onödigt klankande på Logitech. Detta säger jag inte för att starta flamewar.
Precis som första svaret på denna tråden instämmer jag helt. Bättre system för den pengen får du inte. Punkt!

Är det 2.1 system du söker så har jag endast erfarenhet av Z-2300 som jag fortfarande använder och är toknöjd med.
Efterföljaren som säljs nu heter Z-623 och bör prestera likvärdigt och har förmodligen förfinat ljud från Z-2300.
Kostar lite mindre än Z-906.

Man kan inte testa ett THX-system och räkna med att få ut bra ljud med Realtek-ljudkort som källa... tyvärr säger jag till er som tror det. Det är samma visa om man vänder på steken. Du kan sitta inne på en bra källa, men spela upp MP3. Blir det bra då? Nej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Tyvärr måste jag säga att det som vanligt är onödigt klankande på Logitech. Detta säger jag inte för att starta flamewar.
Precis som första svaret på denna tråden instämmer jag helt. Bättre system för den pengen får du inte. Punkt!

Är det 2.1 system du söker så har jag endast erfarenhet av Z-2300 som jag fortfarande använder och är toknöjd med.
Efterföljaren som säljs nu heter Z-623 och bör prestera likvärdigt och har förmodligen förfinat ljud från Z-2300.

Man kan inte testa ett THX-system och räkna med att få ut bra ljud med Realtek-ljudkort som källa... tyvärr säger jag till er som tror det. Det är samma visa om man vänder på steken. Du kan sitta inne på en bra källa, men spela upp MP3. Blir det bra då? Nej...

Jag lovar dig, innan du lyssnat på nått bättre (för samma peng) så är du jättenöjd med dina plasthögtalare. Sen är det liten skillnad vilket ljudkort du har i dessa prisklasserna och då speciellt om du har ett logitech som ändå inte kan ge den bättre källan rättvisa.
Jag kan personligen säga att där jag märkt av ljudkortet bäst är vid spelande och med hörlurar. med högtalare är det inte alls lika stor skillnad.
jag har själv ägt ett z5500 och det låter skitdåligt mot de högtalare jag har nu. Z5500 låg på samma pris vid release som mina BX8a men de var på utgång när jag köpte dom, behöll dom i ca 4 månader innan jag sålde dem vidare.

[altt jag skrivit ovan är min personliga åsikt och kan inte backas upp av någon källa]

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag lovar dig, innan du lyssnat på nått bättre (för samma peng) så är du jättenöjd med dina plasthögtalare. Sen är det liten skillnad vilket ljudkort du har i dessa prisklasserna och då speciellt om du har ett logitech som ändå inte kan ge den bättre källan rättvisa.
Jag kan personligen säga att där jag märkt av ljudkortet bäst är vid spelande och med hörlurar. med högtalare är det inte alls lika stor skillnad.
jag har själv ägt ett z5500 och det låter skitdåligt mot de högtalare jag har nu. Z5500 låg på samma pris vid release som mina BX8a men de var på utgång när jag köpte dom, behöll dom i ca 4 månader innan jag sålde dem vidare.

[altt jag skrivit ovan är min personliga åsikt och kan inte backas upp av någon källa]

/S

Alla har en åsikt, och det är helt okej. Men att säga att systemet inte duger eller är okej är ren bull. Och ja, jag har lyssnat på riktiga hi-fi system med Nad-stärkare osv. Håller inte med dig om att Logitech skulle låta "skitdåligt" om man jämnför... men smaken är som baken.
Ser man till pris/prestanda så finns det inget alternativ helt enkelt. Pratar vi högre pris? Javisst, inga problem. Z-5500 är förövrigt sämre än Z-906 både tekniskt och ljudkvalitétsmässigt. Har Z-906 nu och hade Z-5500 innan. Z-906 är förbättrat med bla. heldigital förstärkardel (Class-D) samt eliminering av spänningsfall från elnätet osv. Uppräddat mellanregister från föregångaren är nog dock den bästa förbättringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Man får garanterat bättre högtalare i den prisklassen, länkat några alternativ ovan. Om du nu ska dra "5.1-kortet" så finns det i så fall inget bättre i den kategorin för den prislappen, givetvis, då det inte finns några andra. Hur du nu mäter vad som avgör i fall en högtalare låter bra eller ej låter jag vara osagt.

Sedan att du påstår att det blir en märkbar förbättring med ett bättre ljudkort får man att dra lite på smilbanden. Detta har redan diskuterats i en annan tråd, att sminka en gris funkar liksom inte.

EDIT: Redigerade inlägget något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WOW kolla in mina högtalare har en THX stmäpel då måste dem var grymma. Not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Alla har en åsikt, och det är helt okej. Men att säga att systemet inte duger eller är okej är ren bull. Och ja, jag har lyssnat på riktiga hi-fi system med Nad-stärkare osv. Håller inte med dig om att Logitech skulle låta "skitdåligt" om man jämnför... men smaken är som baken.
Ser man till pris/prestanda så finns det inget alternativ helt enkelt. Pratar vi högre pris? Javisst, inga problem. Z-5500 är förövrigt sämre än Z-906 både tekniskt och ljudkvalitétsmässigt. Har Z-906 nu och hade Z-5500 innan. Z-906 är förbättrat med bla. heldigital förstärkardel (Class-D) samt eliminering av spänningsfall från elnätet osv. Uppräddat mellanregister från föregångaren är nog dock den bästa förbättringen.

Har inte nämnt något om att ditt system inte duger eller är skit men allt är relativt
Just "skitdåligt" i detta fallet är att z5500 saknade mellanregister vilket fick min metal att låta mindre bra samtidigt som det resulterade i huvudvärk.
Det låter väldigt trevligt om de ny z-906 har bättre mellanregister, har tyvärr inte lyssnat på detta men har fortfarande svårt att tro att 6 högtalare för 2k kan vara bättre än 2st för samma peng
Jag som du förstår föredrar bra ljud framför mycket ljud så jag försöker tala de flesta jag möter till att köpa färre och bättre, välbyggda högtalare.

/S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men tror ni att MM1 b&w högtalarna är prisvärda ?

har inte plats för 2 stycken 10 kilos högtalare på mitt rum

Permalänk

Vet inte om frågan har ställts i tråden, men vad lyssnar du på för musik? Finns högtalare för dubstep, samtidigt som det finns högtalare för lungnare musik.

Permalänk
Medlem

som sagt, högtalarna ska vara allround.

ska mest användas till film som nämnts innan

Permalänk
Medlem

Kan folk inte sluta använda ordet prisvärda. Det är rena marknadsförings ordet.

Nackdelen som jag kan se det med B&W mm-1 är att det finns igen Sub utgång ifall du senare skulle vilja ha en Sub. Rent ljudmässigt får du själv avgöra.

Permalänk
Medlem

Denna t-amp: http://www.ebay.com/itm/SMSL-SA-S1-TA2020-HIFI-Digital-Power-...

Och dessa golvare: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-black-...

Eller dessa stativare, om du ska ha högtalarna på skrivbordet: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-s-5-ex-b...

No contest för de pengarna.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

tycker att det är så stort med 5 kilo styck :/