Permalänk
Medlem

1mm tjockt skulle inte stoppa någon kula. Poängen är bara strytåliga lätta och smidiga kläder.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

för att åka pulka på sommaren i backar utan pulka

Visa signatur

[size="1"]P4 1,9GHz - 256mb DDRRam - GF2 TIvX 64mb - Hercules Fortissimo III 7.1 - Logitech MX700[/size]
[size="1"]17" skärm , Stereo och TV inkopplad också...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuses

Kevlar används knappt i skyddsvästar längre då det inte har dom egenskaperna man önskar och är lite för känsligt mot det mesta. Det poppar upp nya material lite titt som tätt varav ett av dom vanligaste i Sverige är Dynemaa (vilket även min väst innehåller).

//Zeuses

Man kan utan problem snitta igenom kevlar med kniv.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

för att åka pulka på sommaren i backar utan pulka

EXAKT!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men VAD ska du anvenda dessa "stuff jens (vad fan det nu e???)" till?

och F1 förare har nomex kläder inte kevlar elle kolfiber.

I alla bilsporter (förutom rally) e d krav på att man ska ha nomex kläder och dom har på sig 2-3 lager nomex klader ALLT e då gjort i nomex (vet ej om kort fillingarna e d ) och 1mm fan det e tjockt kommer att bli som 2 rör om jag förstod dig att det skulle bli je(a)ns. och vad ska du gö med dessa "jens" elle ska man sejja vad ska du gö men han? ....... jens asso HAHA

Visa signatur

"In vino veritas" (Saknar ni åäö i min text så skyller jag på CS)

Permalänk
Medlem

Jens är killen som postade innan pch jag svarade till :P. I super speedaway (eller nåt i den stilen) som är en dokumentär om lite äldre F1 snackar de om kevlar i kläderna.

EDIT: Ser ut som nomex är någon nyare slags fiber från Dupont, kanske bara en vidareutväckling?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mm sant lite missupfattat sry.

ok men vad ska du gö för "stuff" då? asso jag har fattat att d ska bli kläder?? men till vad

edit: BTW kolfober håller att böjas ganska mycke dom anvender "ren" kolfiber väv som gångärn till vissa delar på rally bilar och dyl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget specielt vill bara ha grymt hålbara kläder med hög fiktionstålighet som inte väger ett skit.

EDIT: Det var bara nåt med segel...de var inte bra att göra segel i ren kolfiber för sportbåtar då vid snabb byt av segeln kunde det ganska lätt hända att fibrerna bröts ner man vek dem.

EDIT2: Gäller kanske bara ett väldigt tunt kolfibertyg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel men e d inte så att kolfiber inte e så lätt i sig som material, utan ner det limmas me epoxy så har det hör hollfasthet så man kan göra delarna tunnare, och på d sette spara vikt?

och klader i allmänhet e ganska tunna så det blir nog svårt att hålla nere vikten speciellt me ett foder (menar bomulls fodret han talar om)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolfiber är ganska lätt(väger typ som grafit), specielt med avsende på hålfastighet.

EDIT: Fodret är tänkt som en vanlig långarmad t-shirt som ska sysöver med kolfiber/kevlarblandtyg max 1mm tjockt. Ganska lätt enligt mig. Sen samma sak för ett par byxor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Köp en vanlig arbetsoverall i bomull från Blåkläder. Sömmarna har livstids garanti(!), och tyget fattar jag inte hur man skulle kunna klara av att slita sönder.
Ändå är dom rätt så lätta, luftiga och sköna.
Klipp overallen på mitten så har du byxor och väst/tröja.

Blåkläder gör en hel del ruskigt hållbara kläder, inte bara overaller. Ring dom och fråga efter deras mest hållbara kläder, tror inte du kan göra något bättre själv, oavsett vad du skaffar för material.
Vad hade du t.ex. tänkt sy ihop din kevlar med? mammas symaskin och björntråd?

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Nja 0.08 mm (ja det står rätt) fisklina som håller för en dragning på minst 8 kilo och täta sömar. Blåkläder rivs sönder ibland det vet jag. Är inte tyget i dessa typ förbätrad jeans? Och btw det är roligare och göra nåt själv :P.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, tyget i blåkläder påminner inte alls om jeans. Det är mjukare men stabilare... Känns mycket hållbarare än jeans.
Blåkläder har fö. flera olika material.

8kg är väl inget???

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Har du tänkt på att dessa kläder ska vara bekväma? Vissa material ska man inte ha direkt på huden då de skrapar huden eller skär i den. Så tänk på det innan du handlar nåt för att sedan bara kasta skitet då det inte funkar utan att ha 3st t-shirts på sig först.

Permalänk
Medlem

sy med ståltråd eller någon mer segare metall, stabilt..

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju ass fett med sånna kläder som jag har fått för mig att du ska göra:).
Segel väv kanske sklle kunna vara något? Kevlar segel väger typ inget per m2... kolla med en segelmakare....

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem
Citat:

8kg är väl inget???

Säg nu inte att 8 kg draghålfastighet för en tråd på 0,08 mm är inget. Kommer nog räcka och sy med.

Citat:

Har du tänkt på att dessa kläder ska vara bekväma? Vissa material ska man inte ha direkt på huden då de skrapar huden eller skär i den. Så tänk på det innan du handlar nåt för att sedan bara kasta skitet då det inte funkar utan att ha 3st t-shirts på sig först.

Som jag sa på insidan är det en vanlig långarmad bomulls t-shirt.

TrAmS: Jag får ta och prova segelmakare då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilse
Men VAD ska du anvenda dessa "stuff jens (vad fan det nu e???)" till?

och F1 förare har nomex kläder inte kevlar elle kolfiber.

I alla bilsporter (förutom rally) e d krav på att man ska ha nomex kläder och dom har på sig 2-3 lager nomex klader ALLT e då gjort i nomex (vet ej om kort fillingarna e d ) och 1mm fan det e tjockt kommer att bli som 2 rör om jag förstod dig att det skulle bli je(a)ns. och vad ska du gö med dessa "jens" elle ska man sejja vad ska du gö men han? ....... jens asso HAHA

MINST tre lager ( tror ja ) Å fillingar HELST av bomull... ( trelagers overall med DOM undisarna ÄR varmt )

www.fia.com ?

Visa signatur

Mad man...

Permalänk

http://home.swipnet.se/~w-24031/
Du är ju kass på att googla, lum
Sökte på "kolfiberväv". Tog första bästa sida kom jag såg. Finns mer.

Permalänk
Medlem

Kevlar är (väl) ett varumärke... Aramidfibern är vad du är ute efter

Visa signatur

AMD64 3700+@~3000 1,5v DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D 2*1024corsair