Permalänk
Medlem

Tyst nätagg.

Då var det dags att kasta ut alla hårddiskar (placeras i NAS) och endast köra SSD i gaming datorn. Har konstaterat att fläktarna i datorn är för mig ljudlösa och endast är nätaggets fläkt som ger sig från hörbart ljud. Vill byta ut den mot ett semi-passivt nätagg.

I datorn finns förutom delarna i signaturen en till SSD och 5st fläktar. I framtiden är jag säkerligen sugen på att slänga i ett grafikkort till.

Har kollat runt lite på några agg och har väl främst fastnat för http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339092 frågan är om 600w räcker för mig eller blir det för tight med SLI i framtiden. Andra agg som också är intressant är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772814 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628648.

Så vad säger ni, räcker ett 600w Platinum agg för mina dator och i framtiden SLI? Fler tips på andra agg mottages också gärna.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än rekomendera den jag köpte.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Enda agget jag kan rekommendera idag är Be quiet.

Har haft Corsair, Antec, Plexgear, Nexus, Cooler Master antingen har de failat eller exploderat.
Under 1 år har lämnat 5 nätagg på service.

Be Queit är tysk kvalitet och Stright Power serien är Gold certiferad.
Och så tyst tyst agget är i hård gaming. mitt snurrar i ~800 rpm i idle runt 600 rpm.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Vilket du än väljer kommer du bli nöjd då alla är high-end nätagg. Hade valt Fractal eller väntat på att Corsair uppdaterar sina till Platinum och får tilläggsnamnet "i", liknande storebror AX1200i.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det räcker för 670 i sli, men tycker att marginalen är lite väl låg. Skulle förslå åtminstone 700W eller mer. Skulle nog valt AX750, halv passiv, full modulär, gold cert och mycket bra service av Corsair.

Skrivet av Netforce:

Har haft Corsair, Antec, Plexgear, Nexus, Cooler Master antingen har de failat eller exploderat.

Kanske du som har haft otur ? Aldrig haft problem med Corsair eller Antec. Plexgear och Nexus är inte exakt kvalite agg...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Enda agget jag kan rekommendera idag är Be quiet.

Under 1 år har lämnat 5 nätagg på service.

Be Queit är tysk kvalitet och Stright Power serien är Gold certiferad.
Och så tyst tyst agget är i hård gaming. mitt snurrar i ~800 rpm i idle runt 600 rpm.

kan vara ptoblem utanfor din dator.
seasonic ar aggen man ska anvanda nat tystnad ar prio

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Be Queit är faktiskt tystare än Seasonic.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Eller varför inte http://www.dustinhome.se/product/5010657209/corsair-hx650-mod...

Nya HX serien är också semipassiva och 800kr är löjligt prisvärt

Permalänk

Har själv Be Queit! Och kan rekommendera dem, näst intill ljudlöst!
http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630w-80-bronze-modular

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Så minst 700w alltså. Glömde tillägga att jag har ett P280 och har läst att vissa har problem att nå upp med 8pin till toppen bakom plåten. Någon av dessa som har erkänt korta kontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Så minst 700w alltså. Glömde tillägga att jag har ett P280 och har läst att vissa har problem att nå upp med 8pin till toppen bakom plåten. Någon av dessa som har erkänt korta kontakter?

Vissa Be quiet! nätagg har ganska korta kablar vad jag kommer ihåg, tror det var Pure Power eller Straight Power.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla på Corsairs HX-serie.
Om det skulle få för sig att krascha så kan du vara lugn för Corsair har skitbra support (dom har även en representant här på Sweclockers).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Då var det dags att kasta ut alla hårddiskar (placeras i NAS) och endast köra SSD i gaming datorn. Har konstaterat att fläktarna i datorn är för mig ljudlösa och endast är nätaggets fläkt som ger sig från hörbart ljud. Vill byta ut den mot ett semi-passivt nätagg.

I datorn finns förutom delarna i signaturen en till SSD och 5st fläktar. I framtiden är jag säkerligen sugen på att slänga i ett grafikkort till.

Har kollat runt lite på några agg och har väl främst fastnat för http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339092 frågan är om 600w räcker för mig eller blir det för tight med SLI i framtiden. Andra agg som också är intressant är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772814 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628648.

Så vad säger ni, räcker ett 600w Platinum agg för mina dator och i framtiden SLI? Fler tips på andra agg mottages också gärna.

Tack på förhand.

Allt annat i min dator överröstar mitt AX 850 iaf och jag kör med fläktkontroller och alla fläktar så lågt som möjligt i ljuddämpat define xl

tror faktiskt jag aldrig hört fläkten från nätagget, fast tror inte jag belastar mer än runt högst 500w

Permalänk
Medlem

Det agg jag har är kanske lite over the top, men jag är riktigt nöjd i alla fall
Seasonic känns tryggt, men med tanke på dina krav hade jag kört på AX750 från Corsair. Är inte det ett Seasonic i grund och botten? Har jag för mig.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det beror på din budget. Är du villig att lägga slantar på knäpptyst skulle jag säga Be-Quiet, vill du lägga lite mindre slantar men ändå bli nöjd Seasonic. Be-Quiet säger jag pga egen erfarenhet, jag kör Dark Power serien men den är dyr men också så bra det blir. Jag kör HD6950 i CF:OC med CPU:OC och RAM:OC samt 4 HDD och trots att jag drar igång benchmarkprogram (3D Mark Vantage & 11 eller Furmark) så vill inte nätagget varva upp fläkten. Jag förmodar att det är så bra komponenter i nätagget att det skall till extremt mycket för att de ska vilja ha extra kylning. I grund och botten bör du leta efter ett nätagg som är tillverkat av Seasonic.

Corsair gör egentligen bra nätagg men de lider till viss del av coil whine vilket är värre att lyssna på än fläktljud och det var ju just ljudet som störde dig.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av Choppern:

Kan inte annat än rekomendera den jag köpte.

Tja... om man tycker att coil-whine låter bra så är Seasonic X-760 ett bra alternativ..

Mitt första lät som fan. Det andra hade mindre coil-whine men det stör mig något enormt. Seasonic gör skit agg enligt mig. Jag vet att dom brukar vinna olika tester men vill man ha en tyst dator så är Seasonic och alla andra agg som bygger på deras plattform inget att ha. Känner man att man måste ha Seasonic så får man allt köpa tio stycken och sedan behålla det som är tystas och slänga dom andra.

(Har också testa att köra dom utan dator med enbart en passiv last med samma coil-whine som resultat så det är inte datorn som det är fel på).
(Är förmodligen en kondensator som låter men resultatet blir detsamma. Fick inte byta en gång till för Dustin Home....)

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Skrivet av Netforce:

Seasonic har hög kvalitet i sina fabriker, men tänk på att de tillverkar nätagg för många andra märken. Man får gräva lite, silentpcreview.com är väldigt bra på att testa detta.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Priset är väl inte det primära även om man inte har hur mycket som helst så är det ändå värt att lägga en extra hundring för ett med riktigt bra kvalitet.

@keypakt: om du klarar dig på 650w så borde det räcka för mitt system också.

Står väl mellan bequite dark power pro 650w och corsair ax750 för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Tja... om man tycker att coil-whine låter bra så är Seasonic X-760 ett bra alternativ..

Mitt första lät som fan. Det andra hade mindre coil-whine men det stör mig något enormt. Seasonic gör skit agg enligt mig. Jag vet att dom brukar vinna olika tester men vill man ha en tyst dator så är Seasonic och alla andra agg som bygger på deras plattform inget att ha. Känner man att man måste ha Seasonic så får man allt köpa tio stycken och sedan behålla det som är tystas och slänga dom andra.

(Har också testa att köra dom utan dator med enbart en passiv last med samma coil-whine som resultat så det är inte datorn som det är fel på).
(Är förmodligen en kondensator som låter men resultatet blir detsamma. Fick inte byta en gång till för Dustin Home....)

haha, Jomen visst du.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Bequiets dyrare nätdelar i deras dark power serie är just Seasonic agg...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mitt AX750 här, kan inte påstå att jag hört det överrösta något annat i mitt (i eget tycke) relativt tysta system. Har istället stört mig på dom hemska chassifläktarna som följde med mitt Corsair 650D och efter det fixades på hårddiskvibrationer från mina mekaniska diskar.

Som vissa ha nämnt så har det varit en del problem med coilwhine tidigare, men vet inte om det fortfarande stämmer själv. Min PSU är från förra hösten och jag kan inte påstå att jag hört något som skulle likna coilwhine.

Permalänk
Medlem

Be quiet!

Permalänk
Medlem

corsair AX750/850 drar ju inte fläkten igång förrän efter en viss belastning, kan ju vara nått att tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

corsair AX750/850 drar ju inte fläkten igång förrän efter en viss belastning, kan ju vara nått att tänka på

25-30% har jag för mig ? Så runt 200-300W.

Skrivet av Choppern:

haha, Jomen visst du.

Haha, jomen man vet aldrig vilka idioter som lurkar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter o försöker välja vilken storlek på Be-Quiet agget (tror jag bestämt mig för detta iaf..) 650-850w läste i denna artikel http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge... att deras överklockade 2500k drog 231w vid hög belastning. Det som tillkommer i min dator är väl fläktarna plus ev. ett kommande grafikkort till men 670 serien är väl inte lika törstigt som ett 580 samt att mina SSD's lär dra mindre än en raptor kan man tycka (även om det kanske inte påverkar så mkt..)

Alltså borde väl ett 650w räcka och bli över utan att det belastas för hårt = högre varv på fläkten, eller är det värt de extra kronorna att köpa ett 750w direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

och seasonic tillverkar aggen som bequiet anvander tror jag

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

För alla er som undrar vem som tillverkar vilka nätagg, vilka plattformar som används och länkar till recensioner:

POWER SUPPLY REVIEW DATABASE

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av NiklasN:

För alla er som undrar vem som tillverkar vilka nätagg, vilka plattformar som används och länkar till recensioner:

POWER SUPPLY REVIEW DATABASE

...och då kan vi konstatera att det är FSP som gör alla BeQuiets aggregat förutom 850W och uppåt i Dark Power Pro-serien, som görs av Seasonic.
Anledningen till att BeQuiets aggregat ofta är tystgående är att de brukar använda sina Silent Wings fläktar för kylning av aggregaten och det är en erkänt tystgående fläkt.

Rent generellt skulle jag inte vilja säga att BeQuiet = kvalitet. Det beror ju en del på vilken serie och prisnivå vi talar om (vilket är sant för de flesta tillverkare). De dyrare håller riktigt god kvalitet, medan man drar in på komponentkostnaden i billigare serier. Dock är de flesta BeQuiet aggregat tystgående (pga tidigare angivet skäl) och FSP är duktiga på att bygga nätaggregat (dock skulle jag sätta dem snäppet sämre än Seasonic).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Vilket du än väljer kommer du bli nöjd då alla är high-end nätagg. Hade valt Fractal eller väntat på att Corsair uppdaterar sina till Platinum och får tilläggsnamnet "i", liknande storebror AX1200i.

Har du någon koll på när de ska uppdatera resterande AX agg? Vet du vad det är för fläkt som sitter i ett AX750w?

Har upptäckt att BeQuite aggen är för långa tyvärr...vill kunna ha in en 140mm fläkt i botten på chassit och då blir 180mm för långt för att få plats med det. Alternativet är att byta ut chassit mot ett FD XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

...och då kan vi konstatera att det är FSP som gör alla BeQuiets aggregat förutom 850W och uppåt i Dark Power Pro-serien, som görs av Seasonic.
Anledningen till att BeQuiets aggregat ofta är tystgående är att de brukar använda sina Silent Wings fläktar för kylning av aggregaten och det är en erkänt tystgående fläkt.

Rent generellt skulle jag inte vilja säga att BeQuiet = kvalitet. Det beror ju en del på vilken serie och prisnivå vi talar om (vilket är sant för de flesta tillverkare). De dyrare håller riktigt god kvalitet, medan man drar in på komponentkostnaden i billigare serier. Dock är de flesta BeQuiet aggregat tystgående (pga tidigare angivet skäl) och FSP är duktiga på att bygga nätaggregat (dock skulle jag sätta dem snäppet sämre än Seasonic).

Antar att Flextronics och Seasonic ligger på samma nivå då de används till respektive märkes toppagg.