Ökat militärintresse bland svenska ungdomar

Permalänk
Medlem

Ökat militärintresse bland svenska ungdomar

Jag var inne på Dreamhacks hemsida för ett par dagar sedan och då fick jag se att försvarsmakten kommer på besök i år igen till Dreamhack. Visst det är en bra mötesplats att träffa ungdomar på som kan vara intresserade av militären och detta tror jag beror mycket på spel som BF3, Medal of Honor och COD m.m.

Tror inte ni som jag att man får ett ökat intresse av militären när man spelar mycket skjutspel som dessa jag nämnde tidigare? Det vill säga att man helt enkelt vill se hur det är att skjuta med en AK5:a i verkligheten och att prova på militärens vardag. Kanske funderar några ungdomar över att börja arbeta som yrkessoldater i framtiden, då man har sett mycket i spel att man ska stå upp för sitt land och att man slåss i fredens tecken.

Ni får inte ta dessa påståenden fel, då jag varken är för eller emot ett ökat intresse av militären och jag vet att den här tråden kan ses som ganska B. Poängen med denna tråd är bara tillför att få höra vad folk tänker och tycker om detta.

Jag har också en fråga till er om ni tycker att det är rätt eller fel att försvarsmakten står och rekryterar medlemmar på dreamhack på t.ex. det här sättet: http://www.dreamhack.se/dhw12/2012/10/26/swedish-armed-forces...

Man ska inte sticka under stolen med att när man spelar mycket skjutspel och ser på mycket actionfilmer så ökar intresset för skjutvapen och att bli "hjälte". Detta tror jag nästan alla kan känna igen sig vid och detta har jag också känt av.

Tack på förhand för svar

Permalänk
Medlem

Jag får inget ökat intresse då jag kan skilja på verklighet och fiktion. Måste tyvärr berätta för dig att krig i spel är inte som det är på riktigt. Blir man påverkad över huvud taget till att vilja använda riktiga vapen eller prova på en soldats vardag av att spela så bör man nog inte spela sådana spel.

Permalänk
Medlem

Går själv snart ut Gymnasiet och ska direkt efter det göra GMU. Har som mål att göra karriär inom det militära.

Det har dock ingenting att göra med FPS eller filmer, snarare så att nära släktingar är fallskärmsjägare och på något vis känns det som att det är det rätta

Permalänk
Medlem

Vet inte om du trollar eller är seriös.. För mig så får jag inte direkt blodad tand för att testa skjuta med riktiga vapen efter några timmars cs spelande.

Permalänk
Medlem

Det jag menar är bara att skjutspel ökar ungdomars intressen för militären och självklart så påverkar det en på ett eller annat sätt. Jag menar bara att det kan vara så för vissa och andra inte, min tråd bygger bara på att få höra vad vissa människor tycker om detta. Alltså att man bara delar varandras åsikter och om någon känner igen sig i det som jag skriver eller om man kan se det så här.

Vissa kan förstå mitt tankesätt och andra inte, men min tråd bygger som sagt bara på att få höra vad folk har tankar om detta

Permalänk
Medlem

18-åring som spelat FPS i flera år här. Personligen har jag inget som helst intresse av militären i sig, däremot är jag hyggligt intresserad av vapen. Jag misstänker att det åtminstone till viss del beror på spel, men kan ju inte direkt jämföra med något.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättebra att dom visar upp sig, så ungdomar får se hur det är "på riktigt" jämfört med datorspel. Försvarsmakten ställer ju ut ett Strf 90 på Elmiamässan (bilsport & custom...) tillsammans med ett urplockat motorpaket till Strf 90 bredvid (för bilintresserade är oftast motorintresserade).

Det är bra att dom syns och gör reklam för sig, hur ska dom annars kunna rekrytera folk? Och man vill ju helst rekrytera unga människor som kan bli officerer och göra karriär inom försvaret.
Det är nog jävligt skoj om man gillar friluft och sen får en position som man trivs i. Jag tjänstgjorde i en stadsskyttepluton i Kungsängen som förare/skytt i en PBV302, det var mindre skoj då skiten var så gammal (används inte ens längre), inget high-tech alls, hade varken ventilation eller värme så på sommaren dog man av värmeslag och på vintern frös man ihjäl.

Permalänk
Medlem

Ungdomar som intresserar sig av militären tack vare fps spel kommer bli rejält besvikna när dom tar steget till verkligheten.
Avd: Dag & Natt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zajkeN:

Ungdomar som intresserar sig av militären tack vare fps spel kommer bli rejält besvikna när dom tar steget till verkligheten.

Vissa av dom skulle inte ens klara av en runda paintball utan att skita på sig.
Och ännu färre skulle klara av skarpladdat läge in the jungle. Jag skulle iaf inte det så därför spelar jag BF3 istället

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Försvarsmakten borde marknadsföra sig inom Battlefield

Permalänk
Medlem

Alla är vi olika. Jag gick på sätt och vis den vägen som trådskaparen frågar om. Spelade mycket CS och när en bekants bekant visade sig äga enhandsvapen (Glock, ,357 magnum revolver och PPK) hängde jag med och testade. Gick med i klubben, blev vapenägare själv. Är nu skytteinstruktör i försvarsmakten, fsr och pistolskytteförbundet. Och om man ska komma med ett politiskt inlägg: Jag tror det är bra om alla som aldrig avfyrat ett riktigt vapen får möjligt att prova det på en klubb så ser de att det absolut inte är så som filmer och media framställer det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Vissa av dom skulle inte ens klara av en runda paintball utan att skita på sig.
Och ännu färre skulle klara av skarpladdat läge in the jungle. Jag skulle iaf inte det så därför spelar jag BF3 istället

Sant, så sant. Hade spelat mycket FPS-spel och trodde jag var "tuff" men under min första reball-match så var jag typ "scared shitless" så att säga. För er som inte vet så är reball inomhus paintball med gummikulor fast samma vapen. Det smäller skithögt överallt (hörselskydd är att rekommendera) och det kan göra förbaskat ont att bli träffad, speciellt ifall någon inte sänkt trycket på geväret för reball-bruk.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

De som rekryteras via spelrelaterade aktiviteter o dyl är nog de som jag absolut inte skulle vilja ha till försvaret, jag tror mera på värnplikt och att sedan sålla ut de som är lämpade och har viljan att bli yrkesoldater, troligen så kostar värnplikten inte så mycket i verkligheten för samhället eftersom så många unga ändå är arbetslösa och avskaffandet av värnplikten är en sak som har påverkat ungdomsarbetslösheten i negativ riktning.
De som är skjutglada har inget inom försvaret att göra, USA har en del konstiga sätt att rekrytera soldater och de har bevisligen fått in olämpliga individer om man kollar vad som hänt under deras krigande i mellanöstern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte. Hur tycker ni statens etik och moral är? Dom vill ragga upp smågrabbar eller tjejer som knappt påbörjat sitt liv för att kriga för ... någon anledning.

Vid den åldern har man inte riktigt inrett värderingslådan m.m. Man är lite vilsen i pannkakan och är lättpåverkad. Förstår dom innebörden av de psykologiska och fysiska men man kan eller kommer dras med om man nu måste åka t ex till ett sandigt land och strida?
Mer än sällan så läser man om eller hör om hur t ex gamla WW2 veteraner aldrig pep ett ord i sitt liv om deras erfarenhet och upplevelser till familj och vänner.

Men vill man så, go ahead. 18 år så står man på sina egna ben och gör sina egna val men tänk efter bara hur trasig du kan vara inombords eller utanpå sedan resten utav ditt liv.

Så ser då jag på det.

OT-del borttagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Jag var inne på Dreamhacks hemsida för ett par dagar sedan och då fick jag se att försvarsmakten kommer på besök i år igen till Dreamhack. Visst det är en bra mötesplats att träffa ungdomar på som kan vara intresserade av militären och detta tror jag beror mycket på spel som BF3, Medal of Honor och COD m.m.

Tror inte ni som jag att man får ett ökat intresse av militären när man spelar mycket skjutspel som dessa jag nämnde tidigare? Det vill säga att man helt enkelt vill se hur det är att skjuta med en AK5:a i verkligheten och att prova på militärens vardag. Kanske funderar några ungdomar över att börja arbeta som yrkessoldater i framtiden, då man har sett mycket i spel att man ska stå upp för sitt land och att man slåss i fredens tecken.

Ni får inte ta dessa påståenden fel, då jag varken är för eller emot ett ökat intresse av militären och jag vet att den här tråden kan ses som ganska B. Poängen med denna tråd är bara tillför att få höra vad folk tänker och tycker om detta.

Jag har också en fråga till er om ni tycker att det är rätt eller fel att försvarsmakten står och rekryterar medlemmar på dreamhack på t.ex. det här sättet: http://www.dreamhack.se/dhw12/2012/10/26/swedish-armed-forces...

Man ska inte sticka under stolen med att när man spelar mycket skjutspel och ser på mycket actionfilmer så ökar intresset för skjutvapen och att bli "hjälte". Detta tror jag nästan alla kan känna igen sig vid och detta har jag också känt av.

Tack på förväg för svar

Allt fler spelade ungdomar lider av övervikt och kommer inte kunna få leka hjälpte i verkligheten om de inte börjar bygga lite kropp! ^^

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

Bara man inte får för sig en helt vrickad kamikazze tanke som leder till döden.

Permalänk

Ja, jag vill kunna göra 360 noscope och skrika camper till alla i RL.

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Går själv snart ut Gymnasiet och ska direkt efter det göra GMU. Har som mål att göra karriär inom det militära.

Det har dock ingenting att göra med FPS eller filmer, snarare så att nära släktingar är fallskärmsjägare och på något vis känns det som att det är det rätta

Hemvärnet kan du ju gå med i när du vill, innan 18. skjuta ak5:a när du är 17. kanske vore något....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Detta feneomen kallas lättpåverkad

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har kört FPS spel i några år och måste säga att jag inte skulle säga nej till att få skuta med valfri 50 calibers sniper

Permalänk
Medlem

Jag tillhör den skaran av dinosaurier här på swec som faktiskt har gjort lumpen. I slutet av åttiotalet när det begav sig så skulle ALLA göra det. Hade du inte en fysisk eller psykisk defekt så du kunde få frisedel var det bara att hänga i eller vapenvägra och skaka galler några månader.
Likheterna mellan lumpen och typ bf3 finns ingenstans, det enda jag kan tänka mig är att man är lite försiktigare i bf3 om man har lekt krig irl. Jag minns en övning när vi skulle försöka avancera och säkra en sträcka på 150 meter under 3 dygn...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sant, så sant. Hade spelat mycket FPS-spel och trodde jag var "tuff" men under min första reball-match så var jag typ "scared shitless" så att säga. För er som inte vet så är reball inomhus paintball med gummikulor fast samma vapen. Det smäller skithögt överallt (hörselskydd är att rekommendera) och det kan göra förbaskat ont att bli träffad, speciellt ifall någon inte sänkt trycket på geväret för reball-bruk.

Hahaha word! Har kört både paintball och reball några gånger! reball är det läskigaste Polarn hade inte sänkt trycket utan snarare råkat få för högt tryck.
T-shirten klibbade fast sig mot såren på ryggen efter den reball matchen hehe

men OnT

Har spelat CS, CoD, BF i relativt många år och måste säga att jag är något intresserad inom det militära, dock så har jag nära familj inom militären också vilket gör sitt! Men jag tror faktiskt att det är pöjkar som blir mer och mer intresserade utav det militära efter fps spel men inser sedan vid en viss ålder (18-19) att det är mycket mer än att rusha in till en eventuell bombplats och spräjja med vapnet!

Permalänk
Medlem

Klart att intresset ökar om man spelar krigsspel, men om att vara med i militären är ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Klart att intresset ökar om man spelar krigsspel, men om att vara med i militären är ganska stor skillnad.

Skillnanden är enorm, finns inga likheter utöver att du springer runt i samma kläder. Resten is all made up by EA, Dice osv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av zajkeN:

Njae, att skjuta på riktigt är ju väldigt mycket roligare än att göra det i spel, och en riktig simfire-amtch i skogen får ju pulsen att pumpa mycket mer än en runda på Karkand, men Ja, medan på "riktigt" i övningar är 100 gånger mer kul än spel så är de tråkiga delarna, dvs krig är 90% väntan/skitgöra, 10% strid lite tråkigare och är ofta bortklippt ur spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Njae, att skjuta på riktigt är ju väldigt mycket roligare än att göra det i spel, och en riktig simfire-amtch i skogen får ju pulsen att pumpa mycket mer än en runda på Karkand, men Ja, medan på "riktigt" i övningar är 100 gånger mer kul än spel så är de tråkiga delarna, dvs krig är 90% väntan/skitgöra, 10% strid lite tråkigare och är ofta bortklippt ur spel

Att skjuta på riktigt är ju givetvis och väldigt logiskt otroligt mycket roligare än på ett spel. Inge snack om den saken. Men jag syftar på precis det du poängterar att det är så mycket runt i kring som inte är så speciellt roligt alls för att vara ärlig.

Samt att det känns som att ungdomar får helt fel bild av vad det innebär att vara soldat. Speciellt om tanken till en militär karriär kommer från att spela fps spel likt BF3 och liknande. Snacka om att bli besviken när man står där i skogen med en gapande löjtnant i nacken när du försöker gräva en skyttegrav i genom frusen mark med mer rötter än jord och senaste sömnen 48 timmar sen.

Permalänk
Medlem

Jag har varit intresserad av det långt innan jag började spela spel ärligt talat, jag är osäker vad det beror på, men det är något med det militära livet som alltid lockat mig

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk

Bjud in ryska maffian också, för ungdomar gillar ju sånt eftersom de spelar GTA!

Over and out.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GooGeL:

Vid den åldern har man inte riktigt inrett värderingslådan m.m. Man är lite vilsen i pannkakan och är lättpåverkad. Förstår dom innebörden av de psykologiska och fysiska men man kan eller kommer dras med om man nu måste åka t ex till ett sandigt land och strida?
Mer än sällan så läser man om eller hör om hur t ex gamla WW2 veteraner aldrig pep ett ord i sitt liv om deras erfarenhet och upplevelser till familj och vänner.

Men vill man så, go ahead. 18 år så står man på sina egna ben och gör sina egna val men tänk efter bara hur trasig du kan vara inombords eller utanpå sedan resten utav ditt liv.

Så ser då jag på det.

Jag misstänker att du är lite ironisk på vissa ställen i ditt inlägg, men huruvida man är lättpåverkad är väldigt individuellt.
Jag själv tycker att den svenska militären är jäkligt cool med stridsplan, stridsvagnar, gevär, kanoner och hela alltet, skulle också gärna skjuta med en AK5 IRL - på en skjutbana. Jag skulle aldrig få för mig att gå med i armén och det sista jag vill är att behöva skjuta andra människor för att själv överleva..

Som sagt tror jag att du var ironisk, men de där pengarna du blir "rånad" på kommer antagligen rädda ditt liv om ditt hus brinner, du blir sjuk, eller om du befinner dig i någon farlig situation där en statlig myndighet måste rycka in - som är finansierad med skattemedel.
De kommer även se till att dina barn får en utbildning, och om du förlorar all din inkomst kommer du få finansiell hjälp så att du kan överleva.

Redigerar OT-del av citat
Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har inte varit på Dreamhack någon gång, men sett lite filmklipp. Ser ut att vara väldigt mycket minderåriga.. så det känns ju tryggt att Staten går ut och raggar för att rekrytera dessa..

Har för mig att vi har en lag om reklam för barn.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD