Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Xbox 360 ljud vi hdmi till dvi adapter?

Permalänk

Xbox 360 ljud vi hdmi till dvi adapter?

Så jag tänkte köpa en hdmi kabel men min skärm har ingen hdmi uttag så kan jag använda den här http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/84802-deltaco_hd... men ändå få ljud?

Permalänk
Medlem

Om du använder HDMI-DVI-adapter så försvinner ljudet, men du borde kunna få ljud ut från en annan utgång på din Xbox. Tex från RCA eller digitalt optiskt.
På min Playstation 3 kan jag tex välja att få bild via HDMI och ljud via RCA

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer fungera

Taget från sida som länkas nedan:

Citat:

En annan missuppfattning är att ljud följer med vid övergång från DVI till HDMI. Detta är inte möjligt då DVI endast innehåller bildinformation. Några av AMD Radeon-grafikkorten utgör dock ett undantag, då de via en specialadapter och en ljudkrets kan skicka med ljud.

För mer info se
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-o...

Har dock haft fel för:)

Mvh
Adam

Permalänk
Testpilot

En vanlig missuppfattning är just att ljudet försvinner om man använder en adapter eller en HDMI-DVI-kabel för att det saknas "ljud-pinnar" i DVI-kontakten vilket inte alls är sant, om du får ljud eller inte beror helt på om mottagarenheten klarar av det eller ej.

Det som Kjell&Co skriver är direkt felaktigt, alla dagens ljudkort kan skicka ut ljud via DVI-porten, jag gör det själv från mitt Nvidia-kort. Dessutom sitter det ingen ljudkrets i de speciella DVI-HDMI-adaptrarna som AMD skickar med, det sitter däremot en krets som talar om för grafikkortet att det är ok att skicka ut ljud, utan den speciella adaptern skiter grafikkortet i att skicka ut ljud trots att det kan. Om ljud får skickar ut har med HDMI-licenser att göra, på Nvidia-kort ingår licensen i själva kortet med hos AMD ligger licenskostnaden på adaptern, ett AMD-kort utan medföljande adapter är eventuellt billigare alltså.

Har din skärm högtalare till att börja med? du har inte talat om vad du har för skärm så det är svårt att tala om ifall du kan få ljud eller inte.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Permalänk
Medlem

du skiter i vad de skriver eller? dey e samma adabter fast den här har sladd

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

Tänkte väl det värt ett försök =P

Permalänk

Om du ska koppla Xboxet till en datorskärm med externa högtalare så köp den här: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/xbox-...

Använder en sådan själv. Och det är både bra bild och ljud.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K @5,0GHz
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2080 Ti
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16GB) DDR4 @3000Mhz

Permalänk

Den verkar bättre än hdmi den har ju optisk utgång så den tar jag.