Från noob till pro, tips?

Permalänk

Från noob till pro, tips?

Jag har tänkt att försöka bli "pro" i Starcraft II, att ge det ett riktigt försök.
Mitt problem är att jag är inte så jättebra, jag är bronze men vinner över silver men går inte upp i ligorna (tror det beror på att de är låsta nu).
Men jag kommer ju inte bli bra genom att bara spela, jag måste ju förstå spelet och hur det är uppbyggt, hur klasserna funkar osv.

Så jag undrar, har ni några bra tips till en "nybörjare"? Jag spelar Zerg, har spelat protoss och spelade terran i BW.
Problem jag har just nu är:
ZvZ
ZvP (immortals).

Immortals borde inte vara så svårt att få ner med lite air, men om jag inte har tid att få ut det. Hur ska jag göra då?

Som sagt, alla tips uppskattas, allt från småsaker till något som hjälper mycket.

Tack i förhand!

Permalänk

ja skulle vilja säga utav egen erfarenhet, från andra spel. säga att övning ger färdighet, men vissa är helt enkelt bättre, som min bror. ett mirakel i "pvp" spel medans ja suger. finns en viss spelförståelse nivå hos han som ja aldrig kommer kunna nå. om ja inte tar examen inom nåt särskilt område. va vet ja.

men om du älskar sc2, ge allt, o du kommer långt

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Immortals dör mot zerglings (eller hydras, men de är lite risky att gå om motståndaren går robotic facility, de kanske bygger colossus från det istället och då dör alla hydras). Och mutas fungerar såklart också.

Protip: kolla stephano-games och kör mass roaches, det funkar väldigt bra

Och det största protipet av allt är att du postar replays och visar hur du spelar, annars är tipsen vi ger inget värda. Så dra upp en replay så kan du få mycket bättre hjälp från det än om du bara säger att du har problem med immortals.

Permalänk
Medlem

Kolla på din replays och se vad du gör för del m.m. Kolla på andras matcher. Day9 kan ibland ha lite tips och strategier.
I bronze leauge så kan man oftast vinna genom att massa en unit

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog börja med Protoss/Terran då du kan göra arbetare konstant, och samtidigt göra units. Som Zerg behöver du ha mer koll på vad motståndaren gör, eftersom att du har larvaes så gör du antingen Drones, eller så gör du t.ex Roach etc. Zerg bör du ju även creep spreada ( eftersom att unitsen får mer speed då, och även koll på om motståndarna attackerar. Overlord position är även viktigt! Zerg kräver också att du expandar mycket.

Träna på att _ALLTID_ injecta, jag repeterar: ALLTID. Annars får du ju inte ut dina units? Det är lite knepigt, men det kommer sätta sig i ryggmärgen, garanterat. Zerg kräver ju mest Macro med, men du kan inte bara A-Movea rakt in i motståndarens Armé, du måste ju göra fungels t.ex.

Men jag skulle rekommendera Terran eller Protoss. Inte för att de är lättare att vinna med, det tycker jag nog Zerg är. Men just att du kan göra arbetare konstant, inte behöva expanda lika mycket. Visst, Protoss kräver ju att du håller Chrono Boosten låg. men det är nog lättare än att creep spreada/injecta och scouta samtididgt! Sen kräver ju Terran att du skickar ner mules eller scannar när du har energy till det. Sen har ju Terran lätt macro, men micron är knepig, för du kan inte bara slänga ut units som Terran, som du kan med Zerg. Nu menar jag inte att du bara kan kasta units med Zerg, utan att du kan få tillbaka dem snabbare. Protoss är lite mitt i mellan Zerg och Terran.

Mot immortals funkar Hydras väldigt bra i början, d.v.s innan Protossen fått upp sina collussus, då gör du ju Curroptors, och sen Broodlord/Infestors.

Ett tips som Zerg: Fixa burrow relativt snabbt, då kan du sätta ner en ling i motståndarens trejde, och då kan de ej expanda. Eller spy ut creep med overlords, både funkar med!

En guide som tog mig från bronze-Top gold på några dagar:
1. http://www.youtube.com/watch?v=ux_nslpWqaE
2. http://www.youtube.com/watch?v=xvVUBe9aA5Q&feature=fvwrel
3. http://www.youtube.com/watch?v=6WTfhMQASwg&feature=fvwrel
4. http://www.youtube.com/watch?v=MdAFtE-alQY&feature=fvwrel

Edit: Kolla alltid replays!

Lycka till! Är det något är det bara att skriva till mig!

/SyntaX

Permalänk

Ett bra sätt är alltid att kolla noggrant på replays efter games du känner att du har frågor om något. "Hur fick han så snabba x", "vad hände vid y:yy". Vid bronze/silver ger ofta bättre macro mycket, så se efter var du kan förbättras där. Tex injects, production osv.
dApollo har gjort ett gäng trevliga guides som går ifrån bronze upp till plat etc - http://www.youtube.com/playlist?list=PLPW1oxf-pY2z_TlIpqbP5QU...
Titta på dem, sen kan day9 ha ett gäng nyttiga dailies och även kolla på streams kan ge en del för att se hur de duktiga spelarna hanterar olika situationer.

Men jag skulle säga att ifall du inte använt de så mycket, börja använda replays mer. De kan vara väldigt nyttiga för att förstå vad som har hänt/händer.

Och gällande din ladder: Laddern låstes i onsdags, så fortsätter du vinna över silver osv så lär du nog bli promotad efter första placement matchen på torsdag då nya säsongen börjar

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av JinKx:

Kolla på din replays och se vad du gör för del m.m. Kolla på andras matcher. Day9 kan ibland ha lite tips och strategier.
I bronze leauge så kan man oftast vinna genom att massa en unit

I sense, banelings!

Permalänk

Tack för tipsen!
Kan säga att jag även spelat halvseriöst i lag i spel som Counter strike 1.6 och Cod4 promod.

EDIT: Här laddar jag upp mina replays, finns bara en som jag skulle skicka till min kompis förut men ni kan ju alltid kolla på den.
http://kaktuszon.zapto.org/random/sc2/

Permalänk
Avstängd

Spela så mycket du kan, ta en paus lite då o då och kolla lite streams, lär dig ett par builds i varje matchup som du nötar.

Men att spela är nyckeln, finns ingen genväg.

Permalänk

Hört att "SRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR" ska vara "the way to win" för zerg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag har kört SC2 i kanske ett år, med långa pauser (månader) och inte så mycket satsade när det gäller ligor, men tänkte komma med lite tips iaf
Jag är inte så extremt haj på zergs, utan jag kör mest protoss i 1v1. Men jag ger lite overall tips också!

1. Bli inte irriterad när du förlorar. Det är såklart sjukt drygt att förlora mot något så drygt som 6-pool eller canon rush, men ilskan gör dig okoncentrerad!
Försök att hålla humöret uppe, lär dig utav dina misstag och titta igenom replays, så du ser hur din motståndare kör.

2. Att bli pro på SC2 kräver extremt mycket fritid och engagemang. Känner du att du inte orkar spela så ska du inte spela, det handlar inte om att vinna, det handlar om att ha roligt och samtidigt lära sig nya strategier och kontringar.

3. Se till att titta på hel del streams, exempel DHW12 och på twitch. Streams hjälper dig väldigt mycket när det gäller strategier och kontringar.

4. Se till att scouta såpass mycket att du har någon aning om vad din motståndare gör, försök att göra en snabb attack och försök att inte dröja ut på matcherna. En snabb match (~18 min) är alltid en bra match!

Utnjyttja dina resurser som zerg, zerg kräver bra micro och macro eftersom det är såpass mycket units att hålla reda på samtidigt. Se till att du utnyttjar dina banelings på smartaste och lättaste sätt, när du kör mot protoss så kan man enkelt använda force field för att blocka för units. Mitt tips till dig är att om du exempel blir attackerad vid din ramp, se till att du har banelings bakom fienderna, kanske burrowed vid din expand och attackera sedan bakifrån. Om du vill testa på lite hardcore så kan du alltid köra en DiMaga (om jag minns rätt), dra in banelings i overlords och släppa dem på fienderna.

Zerglings >> Imortal (sen är air såklart bra)
Imortal >> Roach

Om du inte vet vad alla heroes är bra och dåliga emot så trycker jag att du ska besöka starcraft 2's egna hemsida, som du hittar här.

Men hitta lite olika buildorders som passar dig.

Kan säga att jag själv är i bronze-silver, men inte har lust och ork att ta mig i högre ligor.

Tack för mig, hoppas det hjälpte något!

Permalänk

Tack timi3.
Klart man behöver mycket fritid och jag har själv sagt att skolan går före Starcraft.

Permalänk

Jag tänkte bara kort skriva något om att "bli pro på sc2" som kan vara viktigt att tänka på

1) Vad jag vet så finns det ett pro som började lira sc2 när betan kom ut som sitt första RTS, resten har antingen lirat väldigt mycket sc1: bw eller något annat RTS (Många kommer från WC3)

2) Jag hörde nånstans att skillnaden mellan master och top grandmaster är ungefär som silver och master.

3) Är du seriös med att bli bra krävs det att du lägger ner tid, inte bara på rent spelande utan på att gå igenom replays för att fundera vad du gjorde fel, träna in build orders, kolla pro streams för att lära dig från de bästa, skaffa practice partners som du kan nöta samma build mot om och om igen

4) Ett bra tips är att ställa upp i så många online tournaments som möjligt (t.ex. Playhem). Då får du in känslan av att lira bo3s och liknande

5) VÅGA FÖRLORA! Typ den viktigaste punkten. En person som undviker att lira för att han är rädd för att förlora kommer aldrig bli bättre.

Själv så började jag lira sc2 i januari, bestämde mig för att börja satsa (inte satsa på att bli pro, mitt mål är master ) och jag blev precis promotad till diamond, så det är ingenting man bara bestämmer sig för och sedan kan man bli pro. Seiplo är (vad jag förstått) den pro (eller han kanske är semi-pro?) som lirar minst och han lirar minst 10 games om dan.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Skrivet av Son of Qwerty:

J

5) VÅGA FÖRLORA! Typ den viktigaste punkten. En person som undviker att lira för att han är rädd för att förlora kommer aldrig bli bättre.

+1

Om du (TS) verkligen har som mål att bli proffs så betyder ju dina ladder-poäng inte ett skit. Ett konkret sätt att skita i att man förlorar är om man har ett mål med varje match som inte rör vinst/eller förlust. Jag till exempel försöker alltid ha 50 scvs och 100 supply efter 10 minuter. Har jag klarat detta då är jag ändå nöjd med en förlust. Om jag däremot inte kommer upp i detta så vet jag att jag kanske hade vunnit bara jag hade macroat lite bättre.

Du som zerg kan tex ha målet att alltid, utan undantag sätta dina injects.

Jag personligen spelar inte jätte mycket 1v1 utan mer 3v3 och 4v4 matcher. Jag rekommenderar verkligen inte att bara köra 3v3/4v4 men personligen har jag blir mycket duktigare på 1v1 genom att lira 3v3 och 4v4. Nu bygger jag hela tiden scvs, blir sällan supplyblockad och uppgraderar min armé relativt snabbt. Krävs inte så mycket hjärna för att komma upp i Guld.

Permalänk
Medlem

När du är bronze så är det viktigaste inte build orders ochsånt, Destiny tex är en känd Starcraft 2 spelare som kom upp till diamond med mass queen. Alltså det viktiga är mechanics, inte missa injects, göra units hela tiden och inte bli supply blockad. Blir du bra på det så skall det gå bra, men för att bli bra på det krävs mycket fritid, vilja och engagemang. Glöm itne att ha roligt heller

Lycka till

Permalänk
Medlem

Generella tips

Halloj, har inte sett dig spela så kan inte ge dig exakta tips.

Men kan som top 8 master ge dig ett par generella tips som de allra flesta eller i alla fall många gold och lägre lider av.

1. Bygg fler arbetare (2 per mineral och 3 i vardera gas) om du drar musen över och markerar alla arbetare ska du få med ca 20 st (alltså 2 rader + 4)

2. var inte rädd att ta en andra bas för att öka din inkomst.

3. Spendera alla pengar du får in, om du aldrig låter din "bank" gå över 4-600 mineraler, och du konstant bygger arbetare och fyller dina baser, så kommer de helt säkert få mycket gubbar (Och vinna ofta i dina liga)

4. kolla replays på pros(EJ STREAMA), se om varje replay flera gånger och analysera dels Buildorders, men också varje respektive förlorade/vann.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

1. Bygg fler arbetare (2 per mineral och 3 i vardera gas) om du drar musen över och markerar alla arbetare ska du få med ca 20 st (alltså 2 rader + 4)

Fel 3 workers per mineral patch altså 24 på minerals och 6 gas per bas

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Fel 3 workers per mineral patch altså 24 på minerals och 6 gas per bas

Absolut, du KAN ha 3 st per mineral, den tredje kommer att göra en marginell skillnad, dock så marginal att det absolut inte är ett måste beroende på BO.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk

Tar upp lite som är från förre kommentarerna:
Tänk på hur du spelar, kolla in replay på en förlorad match, tänk då "vad kunde jag gjort bättre"
ta sedan med de till nästa match, testa olika strategier/taktiker, Känn på vad som känns bäst.
Kolla livestreams. Det hjälper väldigt mycket! kolla sedan "pro-spelarnas" build/taktiker. tänk över saken

Mycket övande såklart också

Permalänk
Medlem

hur länge har du spelat starcraft 2 ? om du spelat mer än en vecka och inte kommit högre än siilver än så tror jag inte du kommer att bli pro krävs lite talang också

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

hur länge har du spelat starcraft 2 ? om du spelat mer än en vecka och inte kommit högre än siilver än så tror jag inte du kommer att bli pro krävs lite talang också

Håller inte alls med dig här, skulle snarare säga tvärtom, har du bara spelat en vecka så är det HELT omöjligt att avgöra om du kan bli pro eller ej.

Starcraft 2 handlar så mycket om KUNSKAP om spelet, och den kunskapen tar MÅNGA speltimmar eller många många många timmar av streaming och replays att få.

@ TS: Keep it up!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dignitas Apollo är en spelare i Master leauge som har lagt upp tutorials för alla raser (han kör själv random) som du kommer lära dig mycket av.

http://www.youtube.com/playlist?list=PLPW1oxf-pY2z_TlIpqbP5QU...

Själv spelar jag protoss, är i platinum leauge nu, så kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket när det gäller Zerg.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Här är mycket enkel video hur du får mycket bättre kontroll på dina units som zerg. http://www.youtube.com/watch?v=RSQJGpalufo Den hjälpte mig mycket själv när jag var själv var ny i SC2.
Sen för att bli bättre är det bara att spela, build orders och kolla streams/replays

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R4 CPU: i5-3570K+Cooler Master TX3 EVO Mobo:Asus Sabertooth Z77 Minne:8GB G.Skill Ripjaws 1600 GPU:Asus GTX 680 DCII+ SSD:Corsair Force 3 120GB, 2TB Seagate Barracuda PSU:Fractal Design Newton R2 800W Monitor: Benq XL2420T
Bärbar: Asus G750JX

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Stämmer inte alls. Tar tid att ta sig upp i ligorna, beror på hur snabbt man lär sig. Jag har tagit mig till Gold på ca 300 matcher, medan det tog 900 matcher att göra samma sak för min kompis. Men nu har han kommit in i det, han har bättre mechanics, han har helt enkelt haft svårare att förstå spelet (medan jag kollar mycket streams osv). Nu klättrar han snabbare än mig!

TS@ Keep it up och ha roligt. Själv ska jag nysatsa när HOTS släpps efter en paus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Måste hålla med om att det inte stämmer. Jag började spela ett halvår efter release och det var mitt första RTS spel så ni kan nog förstå hur dålig jag var back then. Jag är inte speciellt smart/kreativ när det gäller mitt gameplay men har lyckats ta mig till gm med i stort sett bara mechanics (macro/micro/scouting etc) som man får av att helt enkelt nöta. Det finns inget "hemligt" sett att bli bra på, det handlar mest om vem som spelar mest (om man bortser från all-inners)
Till er som är lite nyare, försök inte med massa fancy saker utan håll er till en strategi och träna era mechanics. Kom ihåg att det viktigaste är att du har roligt

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Här ska du få ett riktigt bra tips som gav mig enormt mycket på min gamla wc3 tid: vänta med replays, strategier, bla bla osv. Det första du skall göra är att hitta några riktigt bra spelare (inga korea-proffs eller liknande, det är för stort delta, men någon random diamant spelare åtmintone) och stå bakom dessa IRL och titta när de spelar. Du behöver lära dig hur de använder mus & tangentbord, hur de tittar runt på kartan, hur mycket tid de lägger på att titta på olika ställen (mellan units/bas/exp osv). Försök titta på flera olika. Du kan göra detta på t.ex. dreamhack eller något IT-cafe.

Bor du i Stockholm finns det många ställen man kan gå till. Försök snacka med dom också och bjud på en kaffe, lovar att det kommer hjälpa dig massor! När tekniken sitter kan du börja nöta games och härma replays.

Konkret: börja med att välja en grundteknik med fingrarna och bli snabb på den. Sen äre bara börja nöta strategier och annat. Jag har sett många RTS spelare springa in i "APM" väggen och inte komma längre hur mycket de än nöter finurliga strategier, de har arbetat in ett dåligt flow i hur de gör saker helt enkelt.