Mitt första bygge - Frågor som uppstått

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge - Frågor som uppstått

Hej,

Mitt första bygga börjar närma sig sitt slut men jag har massa frågor jag samlat på mig men tänkte ta dom viktigaste först.

1. Har ett be quiet 400w 80+ gold nätagg. På den finns det b.la 2st kablar med 4 pins (2x2). Den som jag har kopplat in står det "1 CPU 4" eller något på... Den andra står det "2 CPU 8". Om jag har kopplat in rätt, vad är den andra för något? (är ej hemma så kan inte kolla exakt vad det står men jag utgår ifrån att ni vet ungefär vad jag pratar om..) Min CPU är Intel i7 2600K om det spelar någon roll.

2. Min Samsung SSD 830 series 128gb innehöll en sata kabel. Finns det något värde i att använda den före kablarna som följde med moderkortet? (nu har jag använt kablarna jag fick med ssdn eftersom "L" formen på moderkortets sata kabel inte gjorde det möjligt att koppla in på grund av SSDs placering men jag tänkte om man tappar hastighet eller liknande..)

3. Spelar det någon roll vilka SATA anslutningar jag använder på moderkortet (GA Z77 D3H) när jag kopplar in mina hårddiskar? Har Sata 2, 3, 4, 5 och den som jag tror är den primära anslutningen som har två sata anslutningar (anslutningarna är på varandra om du förstår vad jag menar...där har jag kopplat in både SSDn och min 1tb green caviar) Min DVD-CD läsare har jag kopplat till Sata 2.

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MMystery:

Hej,

Mitt första bygga börjar närma sig sitt slut men jag har massa frågor jag samlat på mig men tänkte ta dom viktigaste först.

1. Har ett be quiet 400w 80+ gold nätagg. På den finns det b.la 2st kablar med 4 pins (2x2). Den som jag har kopplat in står det "1 CPU 4" eller något på... Den andra står det "2 CPU 8". Om jag har kopplat in rätt, vad är den andra för något? (är ej hemma så kan inte kolla exakt vad det står men jag utgår ifrån att ni vet ungefär vad jag pratar om..) Min CPU är Intel i7 2600K om det spelar någon roll.

2. Min Samsung SSD 830 series 128gb innehöll en sata kabel. Finns det något värde i att använda den före kablarna som följde med moderkortet? (nu har jag använt kablarna jag fick med ssdn eftersom "L" formen på moderkortets sata kabel inte gjorde det möjligt att koppla in på grund av SSDs placering men jag tänkte om man tappar hastighet eller liknande..)

3. Spelar det någon roll vilka SATA anslutningar jag använder på moderkortet (GA Z77 D3H) när jag kopplar in mina hårddiskar? Har Sata 2, 3, 4, 5 och den som jag tror är den primära anslutningen som har två sata anslutningar (anslutningarna är på varandra om du förstår vad jag menar...där har jag kopplat in både SSDn och min 1tb green caviar) Min DVD-CD läsare har jag kopplat till Sata 2.

1. Tror det är om du har en cpu som kräver mer ström än det du får ut av 4pin. Vilken av dom du använder ska inte spela någon som helst roll.

2. Vilken kabel du använder ska inte ha någon som helst betydelse då. Rätta mig om jag har fel men det är ingen skillnad på sata 3.0 och 2.0 vad gäller sladdarna.

3. Det beror på. Vad har du för moderkort? Är det annan färg så är det väl med största sannolikhet sata 3.0 på de två enskilda anslutningarna. Om du inte har sata 3.0 så spelar det ingen roll i vilka av anslutningarna du använder.

Mvh

Permalänk
Skrivet av MMystery:

Hej,

Hej!
Fråga 1: Det är oftast 2x4 (sitter i "samma" sladd ) det ska INTE stå Pci-e eller liknande i ditt fall verkar det som att det står CPU så dom ska kopplas in i kontakten uppe i vänstra hörnet på moderkortet!

Fråga 2: Den disken har SATA3 och det har kabeln också som följer med i moderkortet står det oftast vart dom ska kopplas in och kablarna som följer med ligger i en plast påse där står det hastigheten 3.0 eller 2.0.
3.0 ska användas till disken.

Fråga 3: Det står i moderkorts katalogen villken man ska koppla in 6.0 och 3.0 men harman slut på exempel 3.0 går 2.0 lika bra!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Har installerat Windows så det börjar hända saker. Måste se till att allt är städat innan frugan kommer hem bara, ser ut som en svnstia..

1 liten snabb fråga...

Använcer Cooler Master EVO 212... Är det tänkt att fläkten ska snurra? Det gör nämligen inte min. Har kopplat in de i CPU fan på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av MMystery:

Tack för era svar.

Har installerat Windows så det börjar hända saker. Måste se till att allt är städat innan frugan kommer hem bara, ser ut som en svnstia..

1 liten snabb fråga...

Använcer Cooler Master EVO 212... Är det tänkt att fläkten ska snurra? Det gör nämligen inte min. Har kopplat in de i CPU fan på moderkortet.

Jo den ska snurra.
Dock inte kunnig inom det ämnet låter en annan ta över detta.
Bra att det fungerar iallafall!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.