är det värt att installera w8?

Permalänk
Avstängd

är det värt att installera w8?

Tja jag undrar om man ska installera w8 nu?, och
är w8 bättre? har just nu w7 ultimate. Mvh

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem

Beror väll helt på, har du provat previewsen och vad tyckte du isf. Behöver du w8?

Annars finns det program som kan helt plocka bort "Metro" om du nu inte trivs med det och vill endast köra med desktop.

BTW.. Godnatt ^^

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har nytta av det som har med lagring att göra så kör på 8, i övrigt tjänar du inget på 8an om du har en stationär dator, tvärtom du drabbas av interfacet som inte fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tycker inte det är värt det. Tycker du 7:an funkar bra så varför byta.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag kör men Win8 och gillar alla små ändringar här och där.
Och till alla som inte gillar Metro, du KAN avaktivera det.
Jag kör med Start8 och allting fungerar precis som i Win7, bootar direkt till skrivbordet.

Visa signatur

Citera.

Permalänk

Kör w8, jag skulle inte vilja byta tillbaka!

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk

W7 är faktiskt riktigt bra och egentligen är det onödigt bränna pengar på att byta men varför jag bytte till W8 är priset på 139kr eller 279kr, hade det kostat lika mycket som tidigare windows versioner hade jag aldrig bytt. Men nu när W8 väl är installerad och jag har passerat inlärningströskeln så tycker jag det slår W7 på alla punkter.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Efter ett par veckor så fattar jag fortfarande inte vad folk tycker är så bra med Metro. Jag tycker bara att det är i vägen. Jag kommer åt win8 hot corners när jag browsar och jag tycker att alla app-versioner av mediaspelare, messenger, pdf viewer osv är klumpiga och sämre än desktopversionen. Jag gillar inte alls att jobba i full screen - eller 2/3+1/3. Väntar fortfarande på att vad det nu är som får folk att tycka att det är så fantastiskt ska uppenbara sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Efter ett par veckor så fattar jag fortfarande inte vad folk tycker är så bra med Metro. Jag tycker bara att det är i vägen. Jag kommer åt win8 hot corners när jag browsar och jag tycker att alla app-versioner av mediaspelare, messenger, pdf viewer osv är klumpiga och sämre än desktopversionen. Jag gillar inte alls att jobba i full screen - eller 2/3+1/3. Väntar fortfarande på att vad det nu är som får folk att tycka att det är så fantastiskt ska uppenbara sig.

Precis så är det, allt som har med metro är värdelöst för en desktop-dator. Med det sagt så har jag ändå kört win8 2 veckor och kommer fortsätta att göra det för det är rappare och känns modernare faktiskt. Men jag är aldrig inne i Metro utom när jag startar nåt program(så den funkar precis som gamla startmenyn). Sen är det bara att ändra alla default-program så att det öppnas av desktop-programmen.

Ända som irriterar lite just nu är att windows 8 loggar in automatiskt till app-msn varje gång man startar datorn, och har inte hittat hur man kan stänga av det.

Permalänk
Medlem

Windows 8 bästa OS jag haft

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Precis så är det, allt som har med metro är värdelöst för en desktop-dator. Med det sagt så har jag ändå kört win8 2 veckor och kommer fortsätta att göra det för det är rappare och känns modernare faktiskt. Men jag är aldrig inne i Metro utom när jag startar nåt program(så den funkar precis som gamla startmenyn). Sen är det bara att ändra alla default-program så att det öppnas av desktop-programmen.

Ända som irriterar lite just nu är att windows 8 loggar in automatiskt till app-msn varje gång man startar datorn, och har inte hittat hur man kan stänga av det.

Jag stängde av mitt i charms-baren till höger när jag var inne i appen. Inställningar -> Alternativ -> Skicka/Ta emot meddelanden - AV. Det håller sig avstängt även när jag startar om datorn.

Jag har eg. inget mot att det är igång, men jag lyckas inte hitta hur jag ska stänga av pop-upsen av appen i desktop-läget. Inte heller hur jag kan stänga av ljudet. Jag tänker att det ska gå, men har inte hittat var. Å andra sidan, eftersom jag inte vill messenge:a i full screen så spelar det mindre roll, kan lika gärna ha det avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Jag stängde av mitt i charms-baren till höger när jag var inne i appen. Inställningar -> Alternativ -> Skicka/Ta emot meddelanden - AV. Det håller sig avstängt även när jag startar om datorn.

Jag har eg. inget mot att det är igång, men jag lyckas inte hitta hur jag ska stänga av pop-upsen av appen i desktop-läget. Inte heller hur jag kan stänga av ljudet. Jag tänker att det ska gå, men har inte hittat var. Å andra sidan, eftersom jag inte vill messenge:a i full screen så spelar det mindre roll, kan lika gärna ha det avstängt.

Ska testa detta, precis man kör yu ändå desktop-msn

Permalänk
Medlem

Nu kommer man till den intressanta frågan har ni testat att "trimma" windows 7 ?
För att mycket av det som har gjorts i windows 8 är att trimma ner det så att de ska vara snabbare ... detta kan görs i win 7 med.

och om man ska gämnföra ska man ha fräsh installation av båda os annars är det som att jämföra en 2 år gammal bil med en sprillans ny...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Då har du inte haft många OS i ditt liv pöjk!

Permalänk
Skrivet av Exigo:

Jag kör men Win8 och gillar alla små ändringar här och där.
Och till alla som inte gillar Metro, du KAN avaktivera det.
Jag kör med Start8 och allting fungerar precis som i Win7, bootar direkt till skrivbordet.

Vad betalade du för start8?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag använder Windows 8 och jag kan inte tänka mig hoppa tillbaka till 7. Jag gillar 8:an!

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag har kört på W8 i några dagar och saknar inte W7. Det känns som om man är mer effektiv i W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivybridge:

Då har du inte haft många OS i ditt liv!

Började på DOS , sen Windows 3.11 > Windows 95,98, 98SE millenium skippade jag, 2000 körde jag ett tag, XP> Vista> Windows 7> Windows 8

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Skrivet av Ivybridge:

Då har du inte haft många OS i ditt liv!

Jag håller med honom, tycker också att Windows 8 är det bästa OS jag haft. Då har jag använt Windows 95, 98, XP, Vista, 7 samt Mac OS och Ubuntu.

Permalänk

Fast har dom löst problemet med DPC latency, eller anser microsoft att det ska vara så?
Iofs, när jag läst de olika sidorna så verkar folk komma fram till att det beror på grafikkorten och annat.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2250925

Permalänk

Fråga; Många säger ju att det går att plocka bort "inte-metro" med något program för att slippa UI:t som är utformat för tablets, men varför ska man då byta från w7, är det bättre eller snabbare på något sätt, som gör det värt att gå igenom lite extra besvär för att få det att ändå se likadant ut som w7?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

provade W8 i 3 dagar, och blev inte särskilt imponerad, inte för min stationär ifa.
W7 funkar toppen och har allt jag behöver, tänker inte uppgradera, väntar tills W8 mognat lite till.
MEN, har uppgraderat ultrabooken och där är det ren prestanda vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fråga; Många säger ju att det går att plocka bort "inte-metro" med något program för att slippa UI:t som är utformat för tablets, men varför ska man då byta från w7, är det bättre eller snabbare på något sätt, som gör det värt att gå igenom lite extra besvär för att få det att ändå se likadant ut som w7?

Ja jag upplever Windows 8 som rappare och modernare, men metro är helt meningslöst på en desktop-pc. Men eftersom man nästan aldrig behöver vara inne i själva metro-ui:et så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det är inte snabbare, det är mycket snabbare Och ja det är helt klart värt besväret att tweaka till det som man vill ha det!
Jag optimerar ändå Win7 för bättre prestanda och för att få systemet att bete sig som jag vill.

Men jag skulle inte lägga in 8:an på min i7 dator som jag kör 7:an på. Av den enkla andeledning att den funkar som det ska! Är jättenöjd hur den fungerar!

Kör med 8:an på en äldre dator, men det märks fan inte att den har några år på nacken längre

Så har man en äldre dator som man vill skrämma lite liv i, så är 8:an bra medicin.

Sen är det roligt att lära sig nya OS, att jämföra, titta på vad som är bra/dåligt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det är inte snabbare, det är mycket snabbare Och ja det är helt klart värt besväret att tweaka till det som man vill ha det!
Jag optimerar ändå Win7 för bättre prestanda och för att få systemet att bete sig som jag vill.

Men jag skulle inte lägga in 8:an på min i7 dator som jag kör 7:an på. Av den enkla andeledning att den funkar som det ska! Är jättenöjd hur den fungerar!

Kör med 8:an på en äldre dator, men det märks fan inte att den har några år på nacken längre

Så har man en äldre dator som man vill skrämma lite liv i, så är 8:an bra medicin.

Sen är det roligt att lära sig nya OS, att jämföra, titta på vad som är bra/dåligt.

Mm, funderar på att kanske skaffa w8 till min zenbook

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har man W7 och är nöjd med det så ska man nog stanna kvar, köper man nytt eller uppgraderar från Vista och tidigare upplagor så kör Windows 8, billigare än W7 som bjuder på samma grejer samt lite till.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

om du gillar windows 7 och inte behöver det som är annorlunda i windows 8 så tycker jag inte att det är värt pengarna, själv så bytte jag till windows 8 och älskar det men jag har inte användning av allt som är nytt direkt men varför jag bytte var för att jag vann det på kompletts tävling och fick det gratis men annars så hade jag nog inte bytt nu iaf

Visa signatur

GPU: RTX 4090CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF850W Moderkort: Gigabyte Z590i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: Ncase M2 Skärm: LG C2 42" [B]

Permalänk
Skrivet av Arne Anka:

Jag tycker inte det är värt det. Tycker du 7:an funkar bra så varför byta.

Windows 2000 fungerar också bra

Bara att ta bort Metro i W8 om du inte gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det mesta som erbjuds i win 8 . Tror att det kommer att dyka upp mer och mer program som är utvecklade för att funka i Metro. Allteftersom jag grejar med datorn så vinner metro mer och mer, kan inte förstå all desperation hos folk som till varje pris vill tweaka bort metrodelen, men det är ju upp till var och en att känna.

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Fast har dom löst problemet med DPC latency, eller anser microsoft att det ska vara så?
Iofs, när jag läst de olika sidorna så verkar folk komma fram till att det beror på grafikkorten och annat.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2250925

Som en nämner i tråden så är det ju i grund och botten ett OS för mobila enheter, vilket innebär att energisparande och livslängd på batterier är viktigt. Dock innebär ju detta inte att det kan komma att bli mer optimerat åt prestandahållet, alltså än mer prestanda jämfört med de äldre OS:en.

OnT: Jag har kört W8 sedan Consumer Preview, ett halvår lite drygt. Rekomenderar det då det är mycket som funkar bättre jämfört med W7 och det märks att det är ett snabbare OS. Självklart kan även jag tycka att metro är irriterande emellanåt då man kommer in på det av misstag och det inte går att trycka ESC för att komma ur det ("Windowsknappen + D" funkar däremot) men det är ju bara en petitess egentligen.
Metro använder jag f.ö. väldigt sällan. Valde direkt att bilder mm. ska öppnas i andra program och spel mm. startar jag med hjälp av aktivitetsfältet (kräver ju bara ett klick ).

Många ser avsaknaden av en startmeny som ett stort minus men det finns som tidigare nämnt fixar för detta. Jag ser dock inte problemet då de program jag ofta använder ligger i aktivitetsfältet och om det är något jag behöver söka efter på hårddisken så använder jag "Startknappen + E" för att få fram Enhetshanteraren som har en inbyggd sökfunktion.

Blev ett långt inlägg, men hoppas det hjälper många som har funderingar. Ville även belysa att man inte behöver hänga upp sig på allt som är annorlunda då det oftast finns flera tillvägagångssätt. Kortkommandona med Windowsknappen tycker jag är extremt användbara och nödvändiga att lära sig om man sitter mycket framför datorn.

/Christoffer