Vilken sorts tv är bäst till spelande?

Permalänk
Medlem

Vilken sorts tv är bäst till spelande?

Jag undrar vilken sorts tv som är bäst till spelande(Xbox), vad jag har hört ska lcd vara bra. Men finns det något bättre?

Har tittat lite på denna http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/32CS460T/lg-32-... ser den bra ut? Den är inte Full-HD men det kanske inte behövs?

Permalänk
Medlem

huvudsaken är väll att tvn klarar 1280x720 genom hdmi eftersom spelen körs i den upplösningen

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk
Medlem

Köp full hd, framtidssäkra lite iallafall.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En tv med låg inputlag är att föredra. Plasmor brukar vara bäst för spel. Nackdelen är att billiga plasmor tenderar få inbränningar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ozo64:

En tv med låg inputlag är att föredra. Plasmor brukar vara bäst för spel. Nackdelen är att billiga plasmor tenderar få inbränningar.

Gäller det fortfarande?

Man hörde mycket om detta för några år sedan, men jag trodde det var en barnsjukdom som man nu kommit över.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Det gäller då att man kör en stilla stående bild på flera timmar så kan det finnas risk för inbränning, för de billigare plasmor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Gäller det fortfarande?

Man hörde mycket om detta för några år sedan, men jag trodde det var en barnsjukdom som man nu kommit över.

Det finns forfarande risk för inbränning men inte lika lätt som för år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

En tv med låg inputlag är att föredra.

This. När jag valde TV gick jag efter input lag test. Jag köpte en som har 5 ms i "game mode" och jag använder den för PC spelande. Jag har jämfört den med långsammare apparater, och på vissa känns det som att musen rör sig i sirap. Hemskt.

Så ja, förutom bildkvalitet så är input lag #1. Jag hade valt en med 5-10 ms om möjligt. Men absolut inte högre än 20.
Kan du inte hitta något test för de modeller som intresserar dig är väl det bästa att antingen ta med och testa konsolen i butik, eller handla mot öppet köp och lämna tillbaka om den inte duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindbergski:

huvudsaken är väll att tvn klarar 1280x720 genom hdmi eftersom spelen körs i den upplösningen

Det gäller bara för Playstation, Xbox använder 1920x1080...

Permalänk

Väldigt få plasmor har risk för för inbränning, bland dem billigare så är det så pass får att det är löjligt att ens tänka på det.
Haft LCD som plasma igång flera timmar med samma bild, tillfällig bränning som försvinner efter en liten stund.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Köpte en ny Plasma 60" för 7777 kr på media mark för 1 månad sedan. Kan tyvärr se lite lätt inbränning Men färgerna är ändå fantastiska jämfört med LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Väldigt få plasmor har risk för för inbränning, bland dem billigare så är det så pass får att det är löjligt att ens tänka på det.
Haft LCD som plasma igång flera timmar med samma bild, tillfällig bränning som försvinner efter en liten stund.

problemet med spel är väl snarare att det ofta finns detaljer som är konstanta (tänk menyer etc.), och man spelar ju ofta spel flera 100 timmar

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Absolut inte. Båda har 1080p output men det finns endast ett fåtal spel som renderas i den upplösningen, de flesta spel renderas i 720p eller mindre och skalas sedan upp.

Permalänk
Medlem

Plasmor idag nyttjar la pixelshifting mot inbränningar?
Bränna in kan det. Men det tar längre tid.
En 100Hz+ LED med input lag reducering är grymt iaf.
Dvs stänger av bildförbättringen oftast

Permalänk
Medlem

En gammal CRT ska det va. Vill du ha bra bild på en sån, kör med RGB(SCART) kabel. Då har du inge input lag iaf.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Heh, det är folk som du som hämmar spel- och konsolutvecklingen då ni tror på dessa fantasier.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Vår LG plasma årsm 2011 brände in menyn från Dragons Age 2.
Gick inte att få bort. För spel är nog plasma det sista jag skulle välja.

Permalänk
Medlem

Har en Panasonic TH-42PX80 sedan drygt 3 år tillbaka. Har spelat en hel del på den och det finns inte minsta tendens till inbränning. Har svårt att tänka mig annat än plasma pga betraktningsvinkel och svärta.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Skrivet av smallpox:

Absolut inte. Båda har 1080p output men det finns endast ett fåtal spel som renderas i den upplösningen, de flesta spel renderas i 720p eller mindre och skalas sedan upp.

Skrivet av Rikimaru:

Heh, det är folk som du som hämmar spel- och konsolutvecklingen då ni tror på dessa fantasier.

Har alltid trodd detta med, men efter en snabb och icke så vetenskaplig undersökning så har han en poäng.
Nu har jag ju inte alla spel, och inte ens samma spel att jämföra med, men iallafall.

Bilder:

PS3

360

Dold text
enorma bilder, la in spoiler
Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

De enda plasmor jag känner till som är helt omöjliga att få inbränningar på är samsungs 2012 plasmor med modellnummer 6505 och 8005. Finns ett test på cnet angående detta. Efter 8 timmar med statisk bild lyckades de inte få ngt att bränna fast på dem. Panasonics toppmodell vt50 fick inbränningar men de fick bort dem efter några dagars tvätt.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat på min Pioneer 508xd i minst 5år och har inte en enda liten inbränning. Är ganska slapp och låter ofta menyn till Wii och ps3 stå på länge men tv´n gråar ju ned av sig själv efter ett tag.

Har ju lagt säkert 250h på Fallout och har ingen pipboy-inbränning iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag har spelat på min Pioneer 508xd i minst 5år och har inte en enda liten inbränning. Är ganska slapp och låter ofta menyn till Wii och ps3 stå på länge men tv´n gråar ju ned av sig själv efter ett tag.

Har ju lagt säkert 250h på Fallout och har ingen pipboy-inbränning iaf

Lite skillnad på pioneer och det som säljs idag. Som att jämföra ferrari med volvo ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Har alltid trodd detta med, men efter en snabb och icke så vetenskaplig undersökning så har han en poäng.
Nu har jag ju inte alla spel, och inte ens samma spel att jämföra med, men iallafall.

Bilder:

ALLA spel skalar inte upp bilden till 1080p.
Men både PS3 och Xbox 360 skalar upp många spel till 1080p. Tex. GT5 fungerar i 1080p med 3D men i verkligheten har mycket lägre upplösning men skalas upp.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joole22:

Köpte en ny Plasma 60" för 7777 kr på media mark för 1 månad sedan. Kan tyvärr se lite lätt inbränning Men färgerna är ändå fantastiska jämfört med LCD.

Vilken TV köpte du?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Exigo:

Bilder:

Det är inte "riktig" 1080P.
Här är den egentliga upplösningen som spelet körs i.

http://www.joystiq.com/2007/09/28/halo-3-not-hd-runs-at-640p-...
http://www.shacknews.com/article/49234/halo-3-scandals-explai...
http://www.joystiq.com/2007/10/01/bungie-halo-3-resolution-cu...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Vilken TV köpte du?

Det var en Lg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1243269

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

ALLA spel skalar inte upp bilden till 1080p.
Men både PS3 och Xbox 360 skalar upp många spel till 1080p. Tex. GT5 fungerar i 1080p med 3D men i verkligheten har mycket lägre upplösning men skalas upp.

Mitt icke vetenskapliga test visade bara vilken upplösning konsolen i fråga skickade ut och inget mer, so no hate pls

Passade på att prova lite mer spel, men har för tillfället bara 2 till 360.
Halo Wars: 1080p (360)
Tales of Vesperia: 720p (PS3)(Väntar 360 v. i veckan)
Eternal Sonata: 720p (PS3)
Catherine: 720p (PS3)
Star Ocean: 720p (PS3)

Försöker inte basha någon konsol, äger båda pga exklusiva titlar.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Det där är dock bara output. I 99% av fallen är det uppskalad upplösning