Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Den länken hänvisade mig till en helt annan sida. Fick nån fake virus varning av dom, så se upp.

okej?.. Får väl göra såhär då

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

De finns inte varning virus av min Eset 4.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Hej, jag har hållt på och klocka upp en 920 D0 prolle igår och idag kom upp till 4.1ghz men när jag känner på kylflänsarna över strömfaserna är dom otroligt varma nästan så jag inte kan ha kvar handen mer än 10 sekunder något jag bör oroa mig för?

Bild från cpu-z validation
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2387338

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

(ta bort)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Länken till PDF:n är sönder!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Du borde skriva läroböcker, skit bra

Permalänk
Medlem

Hej alla grabbar.

Jag är ny inom överklockning, så läste denna utmärkta guide för överklockning av bulldozer: http://www.overclock.net/t/1140459/bulldozer-overclocking-gui...

Det verkar som om gränsen för mig med fx-8120 ligger på 4.1 ghz på 1.425 volt, högre än det leder bara till problem för mig. Temp blir inte varmare än 38 grader vid full-load med prime95... än så länge allt verkar stabilt. Får dock problem när jag försöker justera NB, HTT och HT. Har testat med olika multiplikationer på cpu klock och htt utan bra resultat (dator stängs av efter en tid med prime95), även provat båda sänkt och höjt NB och HT utan lyckad resultat. Har såklart testat med lite högre volter etc.

Jag är tacksam för tips om hur jag på bästa möjlighet kan mixtra med diverse klockningar, så jag kanske får ännu bättre prestanda än om jag bara kör cpu klock på 4.1 ghz. Som sagt jag är färsking så all tips uppskattas varmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Hej alla grabbar.

Jag är ny inom överklockning, så läste denna utmärkta guide för överklockning av bulldozer: http://www.overclock.net/t/1140459/bulldozer-overclocking-gui...

Det verkar som om gränsen för mig med fx-8120 ligger på 4.1 ghz på 1.425 volt, högre än det leder bara till problem för mig. Temp blir inte varmare än 38 grader vid full-load med prime95... än så länge allt verkar stabilt. Får dock problem när jag försöker justera NB, HTT och HT. Har testat med olika multiplikationer på cpu klock och htt utan bra resultat (dator stängs av efter en tid med prime95), även provat båda sänkt och höjt NB och HT utan lyckad resultat. Har såklart testat med lite högre volter etc.

Jag är tacksam för tips om hur jag på bästa möjlighet kan mixtra med diverse klockningar, så jag kanske får ännu bättre prestanda än om jag bara kör cpu klock på 4.1 ghz. Som sagt jag är färsking så all tips uppskattas varmt

hmm 38 grader på prime 95 med en voilt på 1.425 tror jag inte kan vara rätt..

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

hmm 38 grader på prime 95 med en voilt på 1.425 tror jag inte kan vara rätt..

Hur menar du inte rätt? Här är en screenshot, dock bilden togs tidigare in i testet. Bytte till Corsair H100 och kör 50-100% på fläktarna, så temps sjönk rätt mycket.. http://i48.tinypic.com/2psojnt.jpg

Något som inte verkar bra? Som sagt min kunskap är inte så stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Hur menar du inte rätt? Här är en screenshot, dock bilden togs tidigare in i testet. Bytte till Corsair H100 och kör 50-100% på fläktarna, så temps sjönk rätt mycket.. http://i48.tinypic.com/2psojnt.jpg

Något som inte verkar bra? Som sagt min kunskap är inte så stor

ja asså det lät som om det var alldeles för låg temperatur men å andra sidan har jag ingen erfarenhet med AMD cpuer så jag kan ha helt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

ja asså det lät som om det var alldeles för låg temperatur men å andra sidan har jag ingen erfarenhet med AMD cpuer så jag kan ha helt fel

Okej, har för mig att det är normalt att nyare Intel processor är varmare men tål mer än typ min fx-8120 .

Permalänk
Medlem

Nåja efter ha använt BIOS hundratals gånger lyckades jag få min fx-8120 på 4.14ghz (230x18) stabilt på 1.45 volt. Resultatet blev klart bättre än igår då körde jag på 200x20.5 på 1.425 volt. Va nöjd jag känner mig nu

Permalänk
Medlem

En fråga... Tror ni det är värt om jag senare byter till Asus CROSSHAIR V FORMULA 990FX eller likvärdigt moderkort? Har just nu Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 1.0. Jag har en känsla att den är orsaken till jag har svårt att överklocka högre än 4,14 ghz och den behöver 1,45 volt.

Jag behöver verkligen ett par hundra mer mhz för att kunna använda vissa apps som ps2 emulator i topp prestanda.

Permalänk
Skrivet av Mateush:

Nåja efter ha använt BIOS hundratals gånger lyckades jag få min fx-8120 på 4.14ghz (230x18) stabilt på 1.45 volt. Resultatet blev klart bättre än igår då körde jag på 200x20.5 på 1.425 volt. Va nöjd jag känner mig nu

Fick upp min på 4.4ghz med 1.45 volt på samma moderkort.
men klockar jag högre än det så klockade den ner sig till standard klock och startar om

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Skrivet av Mateush:

En fråga... Tror ni det är värt om jag senare byter till Asus CROSSHAIR V FORMULA 990FX eller likvärdigt moderkort? Har just nu Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 1.0. Jag har en känsla att den är orsaken till jag har svårt att överklocka högre än 4,14 ghz och den behöver 1,45 volt.

Jag behöver verkligen ett par hundra mer mhz för att kunna använda vissa apps som ps2 emulator i topp prestanda.

Asus moderkortet så ska du nog kunna klocka högre. Men har du en bra kylare då?

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

sitter fortfarande på mitt gamla kort (5870 xfx)

och undrar om någon snäll själ skulle kunna dela med sig om bra frekvenser för det kortet, jag har läst lite om att det verkar vara låst till en viss gräns om man inte flashar om det med msi bios.

jag har aldrig klockat innan och skulle gärna vilja få ut lite mer utav min dator och vill alltså har lite hjälp.

kommer det bli någon skillnad i spel?

har en intel i5 760 2,8ghz och 4gb ram, kan det vara att någon av mina dator komponenter flaskar?

för måste ha vääldigt lågt på allt i tex mafia 2 som är ett "gammalt" spel, vill även kunna lira gta iv utan lagg.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av tonix:

sitter fortfarande på mitt gamla kort (5870 xfx)

och undrar om någon snäll själ skulle kunna dela med sig om bra frekvenser för det kortet, jag har läst lite om att det verkar vara låst till en viss gräns om man inte flashar om det med msi bios.

jag har aldrig klockat innan och skulle gärna vilja få ut lite mer utav min dator och vill alltså har lite hjälp.

kommer det bli någon skillnad i spel?

har en intel i5 760 2,8ghz och 4gb ram, kan det vara att någon av mina dator komponenter flaskar?

för måste ha vääldigt lågt på allt i tex mafia 2 som är ett "gammalt" spel, vill även kunna lira gta iv utan lagg.

Ditt grafikkort borde ju klara av mafia men pröva att klocka kortet och se om det blir något bättre. En i5a ska ju inte ha några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zilleosse:

Ditt grafikkort borde ju klara av mafia men pröva att klocka kortet och se om det blir något bättre. En i5a ska ju inte ha några problem.

Jo man tycker ju det, har allt på low/medium och all AA disabled och det mesta på
Lägsta men flyter ändå inte så bra..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Hej, jag vore väldigt tacksam om någon kunde reda ut detta problemet!

Jag har en Amd fx 8120 klockad till 4.1GHz och denna kylls med en antec kuhler 620 (PnP).
Efter bara några minuter i stresstest visar följande program olika temperatur.
HW monitor: 60C
CoreTemp: 44C
AMD overdrive: 43C

Så frågan är vilket program ska jag lita på?

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köra "riktig" överklockning istället för automatisk shiiet då jag läst att den höjder VCore överdrivet mycket (4,6GHz så var det närmare 1,380 V).
Men!
Jag vill fortfarande ha kvar Speed Step/Turbo mode, så att jag kan få datorn att idle:a under icket-krävande uppgifter. Nu blir det svårt, eller nåt, för när den kör i 1,6GHz (idle) så ligger VCore på hela 1,275 V! När jag sedan stresstestar i Prime95 så droppar den till 1,215V i 4,4GHz. Värt att nämna är att jag har ställt in CPU Voltage på 1,285 V (allt under den inställningen gav mig bluescreen vid stresstest). VARFÖR får jag bluescreen om jag ställer in under 1,285 när min vcore ändå droppar ner till 1,215 under load?!

Dator i signatur, tacksam för hjälp :/

Edit: Also, hur sätter jag en separat Vcore till idle-läget? Tycker att jag har letat överallt i UEFI/BIOS D:

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Jag tänkte köra "riktig" överklockning istället för automatisk shiiet då jag läst att den höjder VCore överdrivet mycket (4,6GHz så var det närmare 1,380 V).
Men!
Jag vill fortfarande ha kvar Speed Step/Turbo mode, så att jag kan få datorn att idle:a under icket-krävande uppgifter. Nu blir det svårt, eller nåt, för när den kör i 1,6GHz (idle) så ligger VCore på hela 1,275 V! När jag sedan stresstestar i Prime95 så droppar den till 1,215V i 4,4GHz. Värt att nämna är att jag har ställt in CPU Voltage på 1,285 V (allt under den inställningen gav mig bluescreen vid stresstest). VARFÖR får jag bluescreen om jag ställer in under 1,285 när min vcore ändå droppar ner till 1,215 under load?!

Dator i signatur, tacksam för hjälp :/

Edit: Also, hur sätter jag en separat Vcore till idle-läget? Tycker att jag har letat överallt i UEFI/BIOS D:

Det är en del inställningar för att fixa det, kolla på guiden i min signatur och adda mig på skype:
zoloz_gka
är namnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det är en del inställningar för att fixa det, kolla på guiden i min signatur och adda mig på skype:
zoloz_gka
är namnet

Addad

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

du har nog inte addat rätt testa igen
sök under skype name

Permalänk

En fråga angående ett gammalt 775 moderkort: Ep45-UD3, eller en generell fråga angående MCH och ICH10 (NB och SB).
Om jag är nöjd med att komma upp till 3.8GHZ med en E8400 (3.0GHz stock). 424 x 9 = 27% överklock.

4 bsod kom i olika situationer, en vid start av ett nytt youtubeklipp ett annat vid avstängning av datorn, dom andra 2 av att bara stänga av webläsaren. Har höjt volt på cpu vcore och på DRAM Voltage så att blåskärmar inte kommer mer, testade occt i 15 min utan problem och känns stabil nu efter en vecka.

Hur vet man om man behöver höja volten till Nord och Sydbryggan?
Räcker det med att höja ett steg(vilket verkar variera mellan moderkorten) på "MCH Core" och "ICH Core" för att vara säker?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Jag kanske ställde ovan fråga(föregående inlägg) i fel tråd men det gäller ju överklockning, så är det ingen som vet?

Detta gäller ett 775 moderkort.
Det är en sak att överklocka upp till 20% på en dator, då man inte behöver ändra någonting förutom att möjligtvis låsa volt'en och ändra timing'en på minnena. Men gränslandet upp till överklocka till max borde ju ändå räknas som överklockning, även här.

1. Då jag gått över 400 MHZ fsb som nämns i första inlägget så antar jag att det är bäst att höja volten på MCH Core, har höjt från 1.1v till 1.16v men är det tillräckligt även om 1.1 fungerade?
2. Behöver jag röra ICH Core, volten till sydbryggan?

3. Det finns ju olika temperatur sensorer som program som hwmonitor kan avläsa. Finns nordbryggan alltid med på någon av dom temperaturerna eller är dom utspridda på moderkortet. Om någon temperatur överstiger 50 grader vid belastning gör det något, och när behöver man bli orolig?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd

Har en fråga gällande Volten på CPU
Ska det spela någon roll vilket moderkort man har?
Hade en rätt stabil (12h på prime95) med asus sabertooth p67 på 1.35 volt Men fick lite problem med minnes slottsen.
Fick byta ut den och tog sedan en Asus P8Z68-V PRO GEN3. Provade att klocka på samma inställningar men verkar som att klocken inte klarar av det. Av någon anledning behöver jag öka volten mer..

Sorry om jag inte är tydlig men har en extrem huvudvärk just nu :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Har en fråga gällande Volten på CPU
Ska det spela någon roll vilket moderkort man har?
Hade en rätt stabil (12h på prime95) med asus sabertooth p67 på 1.35 volt Men fick lite problem med minnes slottsen.
Fick byta ut den och tog sedan en Asus P8Z68-V PRO GEN3. Provade att klocka på samma inställningar men verkar som att klocken inte klarar av det. Av någon anledning behöver jag öka volten mer..

Sorry om jag inte är tydlig men har en extrem huvudvärk just nu :/

Spänning heter det, inte volten jag skriver också fel ibland
Vilken CPU, vilken klock?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Spänning heter det, inte volten jag skriver också fel ibland
Vilken CPU, vilken klock?

Samma cpu som förr. Alltså en 2500k. Ända jag bytt är moderkortet. Inte ens auto clock från AI suite verkar vara stabil av någon anledning :/ 4.5ghz är klocken som gäller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

någon som vet någon bra amd överklocknings guide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shady93:

någon som vet någon bra amd överklocknings guide

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur