SweClockers drop!

Internetanslutning bryts i 30 sek, behöver hjälp.

Permalänk

Internetanslutning bryts i 30 sek, behöver hjälp.

Som rubriken lyder:

Har bytt från Telia till BredbandsBolaget för att de erbjöd dubbelt så hög hastighet för ett lägre pris.
Tog 3-4 månader att få det, min ms höjdes och som ovanstående så bryts internetanslutningen i ca 20-40 sek, datorn hinner inte felsöka så jag har inget att gå på.

Har ni några tips, någon som upplever/har upplevt samma och har hittat lösning?

Mvh: Sebastian Borg

Visa signatur

CPU Inhandlas CPU-KYLARE Inhandlas MOBO Inhandlas GPU ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII RAM G.Skill 8GB (2x4096MB) CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming SSD Samsung SSD Basic 830-Series 128GB HDD 500GB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s PSU be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär CHASSI Antec Performance One P280 USB 3.0 Svart

Permalänk
Medlem

Hur ofta händer det? När det händer kan du fortfarande pinga din router eller dör den oxå? Trådlöst eller trådbundet?

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Hur ofta händer det? När det händer kan du fortfarande pinga din router eller dör den oxå? Trådlöst eller trådbundet?

Händer oregelbundet, ibland några gånger i timmen, ibland någon gång om dagen.

Har inte testat pinga min router, gör det nästa gånger det händer.

Trådbundet.

Visa signatur

CPU Inhandlas CPU-KYLARE Inhandlas MOBO Inhandlas GPU ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII RAM G.Skill 8GB (2x4096MB) CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming SSD Samsung SSD Basic 830-Series 128GB HDD 500GB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s PSU be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär CHASSI Antec Performance One P280 USB 3.0 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian Borg:

Händer oregelbundet, ibland några gånger i timmen, ibland någon gång om dagen.

Har inte testat pinga min router, gör det nästa gånger det händer.

Trådbundet.

Om pingen till din router funkar, så ligger felet med största sannolikhet hos opertören = felanmäl.
Dör pingen till din router är det den som är boven.

Öppna två fönster. I det ena "ping ping.sunet.se -t" i det andra "ping din_routers_IP -t". Sen är det bara att vänta.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Om pingen till din router funkar, så ligger felet med största sannolikhet hos opertören = felanmäl.
Dör pingen till din router är det den som är boven.

Öppna två fönster. I det ena "ping ping.sunet.se -t" i det andra "ping din_routers_IP -t". Sen är det bara att vänta.

De fönstret som jag pingade sunet.se på "begärde timeout" när anslutningen dog.
När jag pingade min egen IP så hände ingeting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du dsl?
30s låter som att ditt modem syncar om, det brukar ta cirka 30s.
Har du någon dsl-lampa på modemet? Den borde då slockna under tiden modemet syncar om.

Funkade det bra när du hade Telia? Isf är det nog inget fel på din koppar.

Fick du nytt modem av BBB? Låter som om det är det som strular.
Ring BBB och be att få ett nytt modem.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Har du dsl?
30s låter som att ditt modem syncar om, det brukar ta cirka 30s.
Har du någon dsl-lampa på modemet? Den borde då slockna under tiden modemet syncar om.

Funkade det bra när du hade Telia? Isf är det nog inget fel på din koppar.

Fick du nytt modem av BBB? Låter som om det är det som strular.
Ring BBB och be att få ett nytt modem.

Tack för svar.

Jag har dsl, kollar dsl lampan när det händer nästa gång, är i skolan just nu.
Det funkade när jag hade Telia ja.
Fick låna ett modem av BBB.
Tänkte också att det var något med modemet och hade tänkt testa byta tillbaka till det gamla modemet.

Visa signatur

Permalänk

Har nu ringt till BBB pga att larmet gick mitt i natten, stod att det var något med nätverket, där såg han också att vi hade haft många "störningar" med anslutningen (som tidigare sagt).
Killen på supporten sa att han hade skickat ut för mycket(24mbit, hade bara fått ut 14 av dem) och sa att han skulle skicka ut 18 istället (får ut 11 nu...).
Får se vad som händer under eftermiddagen/kvällen.

Visa signatur

Permalänk

Har haft samma problem ett tag nu. Haft bredband hos Bredbandsbolaget i snart 3-4 år, men nu senaste månaden så har det gått från 10-12 mbit/s till 0.5-2 mbit/s har ringt och dom har "startat om" Internet anslutningen och det har funkat bra. Men bara 2-3 dagar efter så har legat på 0.5-2 mbit/s igen. Skulle vara intressant att få veta varför...

Permalänk
Medlem

Ingen omöjlighet att ni har malware eller annan skit som leker med eran trafik.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem

tror snarare det är bredbandsbolaget som trycker på för mycket på en för dålig lina.
Det ger störningar och tappad sync vilket gör att modemet syncar om

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

För adsl så måste man kompromissa mellan hastighet och stabilitet - du kan sällan få både och.

BBB verkar prioritera hastighet - vilket leder till att din förbindelse hela tiden syncar om.
Din förra operatör Telia verkar prioritera stabilitet - lägre hastighet men stabilt.

Hur snabbt gick det med Telia (som var stabilt)?
Det är till ungefär den hastigheten BBB måste sänka för att stabilisera din uppkoppling.

Permalänk
Skrivet av madtop:

För adsl så måste man kompromissa mellan hastighet och stabilitet - du kan sällan få både och.

BBB verkar prioritera hastighet - vilket leder till att din förbindelse hela tiden syncar om.
Din förra operatör Telia verkar prioritera stabilitet - lägre hastighet men stabilt.

Hur snabbt gick det med Telia (som var stabilt)?
Det är till ungefär den hastigheten BBB måste sänka för att stabilisera din uppkoppling.

Som du säger så var Telia stabilare och jag fick ut ca 6,70 mb när det var som bäst men det strulade också i slutet.
Nu funkar inte internet alls och efter en felsökning står det "kontakta nätverksadministratör eller Internetleverantör" ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur