Svenska banker censurerar vad du får köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vem bryr ? låt dem, bara att anpassa sig, sen efter ett tag så märker dem att folk väljer att ha sina pengar hos en Bank som inte bestämmer vad man får köpa.

Bara inte denna tråden fylls med massa gnäll, inte konstigt saker aldrig blir som man vill.

En viktig poäng dom flesta precis som du tycks missat, är att det faktiskt är visa och mastercard som sätter reglerna var deras kort får användas. Kolla på wikileaks-cirkusen som drog igång när det hettade till för Julian och resterande.

Allt som styrs från USA kommer alltid ha en stinkande lukt av maktmissbruk. Oavsett om det är produkter från Apple, Visa, Mastercard, HP eller vad det nu må vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

En viktig poäng dom flesta precis som du tycks missat, är att det faktiskt är visa och mastercard som sätter reglerna var deras kort får användas. Kolla på wikileaks-cirkusen som drog igång när det hettade till för Julian och resterande.

Nej I detta fallet är det Bankerna som bestämmer var korten de ger ut och ansvarar för får användas, samt vilka butiker som får använda deras betallösningar.

Skrivet av rmd:

Allt som styrs från USA kommer alltid ha en stinkande lukt av maktmissbruk. Oavsett om det är produkter från Apple, Visa, Mastercard, HP eller vad det nu må vara.

I USA går det för övrigt helt utmärkt att köpa avvikande porr med VISA eller Mastercard kort. Så på det fältet är USA faktiskt långt bättre än moraltants Sverige!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

En viktig poäng dom flesta precis som du tycks missat, är att det faktiskt är visa och mastercard som sätter reglerna var deras kort får användas. Kolla på wikileaks-cirkusen som drog igång när det hettade till för Julian och resterande.

Allt som styrs från USA kommer alltid ha en stinkande lukt av maktmissbruk. Oavsett om det är produkter från Apple, Visa, Mastercard, HP eller vad det nu må vara.

I slutändan är det bankerna som håller i taktpinnen, i och med att de fritt kan välja vilken aktörs kort de utfärdar till sina kunder.

Hur man än vrider och vänder på det handlar det till sist om lönsamhet och ekonomi för bankerna. Min magkänsla säger mig att fler kommer bojkotta en bank pga den här sortens överförmynderi än att det går att köpa porr med de kort banken utfärdar. Här är det nog fullt möjligt att faktiskt påverka genom att uttrycka sitt missnöje, eller helt sonika byta bank med den motivationen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Jag får ta och kika på Länsförsäkringar Bank då. Går ner till Swedbank idag iaf, drar ut mina pengar och avslutar kontot för det här är inte acceptabelt.

Jag bytte själv till Länsförsäkringar bank för 4 år sedan och det är mitt bästa val någonsin. Har 20% rabatt på allt då jag är förmånskund där och de ger super support till sina kunder. Inte konstigt att de vinner årets bank varje år.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Personangrepp och +1-inlägg borttagna. Vänligen undvik att ta till personangrepp, diskussionsklimatet blir mycket bättre om alla är sakliga och trevliga. Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toxicstone:

Nä men trött på att folk lägger ner så mycket energi och tid på att gnälla men sen inte gör något åt det, vad är ni små barn eller?

Gnäll gnäll gnäll, klart att dem förlorar på det i slut ändan när folk vänder sig till Banker som inte bestämmer vad dem ska få använda sina pengar till.

Alltså är det bättre att låta det vara och sen går alla över till andra banker, tror du inte det visar vem som har makten då? dem lär förlora enormt med pengar.

Men gnälla fungerar så mycket bättre....

Jag tycker du har fel faktiskt. Det är ganska så "Svenskt" detta att man inte ska gnälla eller protestera. Det pratas om att "De" fixar det nog.
Titta på Frankrike där blir det protester från bönderna ganska ofta. Det är just gnällandet som är "att göra något". Vad skulle man annars göra?
Gnällande och att protestera är samma sak.
Du tror att man kommer kunna vända sig till andra banker. Detta är inte alls säkert. Faktiskt inte ens troligt. Då banker följer varandra i nästan allt.

Permalänk

stötande? kan väll Jan-Olof titta åt ett annat håll. Vad jag köper är min ensak, köper inte saker bara för att det ska sticka i ögonen på andra utan köper saker efter mina behov eller vad jag nu vill ha precis som alla andra.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Jag tycker du har fel faktiskt. Det är ganska så "Svenskt" detta att man inte ska gnälla eller protestera. Det pratas om att "De" fixar det nog.
Titta på Frankrike där blir det protester från bönderna ganska ofta. Det är just gnällandet som är "att göra något". Vad skulle man annars göra?
Gnällande och att protestera är samma sak.
Du tror att man kommer kunna vända sig till andra banker. Detta är inte alls säkert. Faktiskt inte ens troligt. Då banker följer varandra i nästan allt.

Har inte sagt att man kommer, men vet inte som sagt hur mojligheterna ar, jag hade latt som Bank gatt at sidan och valkomnat alla nya kunder som vill kunna handla dessa saker etc, som Bank hade man tjanat grovt med pengar.

Och jag syftar pa gnall t ex pa detta forum, hemma, via telefon etc, pa vilket satt skulle det leda till en forbattring?, hade det givit ett resultat att gnalla till varandra som gamla "karringar" (uttryck) sa hade vi styrt Sverige.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Hedersmedlem

När jag läste detta kände jag personligen bara att det lät så väldigt konstigt ... skräckfilmer av "vidrig" sort (typ Hostel, Centipede etc.) finns ju att köpa/hyra/se via Netflix etc. och där har det ju gått att handla med kort både tidigare och nu? Och porr finns det ju hur många affärer som helst som håller på med och som tar betalt via kort ...

Så vad exakt är det som är så speciellt med dessa varor som gör att de reagerar? Grov våldsporr? "Snuff"-filmer? Så länge som sagt det är lagligt så känns det underligt att de reagerar. Porr och skräck är ju inte direkt ovanligt .... känns lite som det saknas ett antal pusselbitar i hela denna historia.

Borde inte han som säljer kunna gå runt genom att använda Paypal, Payson eller liknande?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Kan det här verkligen vara lagligt? Det är inte bankens pengar, och transaktionen laglig. Vad säger KO? Vad säger EU domstolen? Är inte detta ett handelshinder?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Bankerna, den lilla stora allmänheten i dagens samhälle.

Permalänk

Vi har till detta ett skönt försvarscitat från Swedbank själva:
"– Det är ett ganska kort, allmänt formulerat stycke. Vissa saker är inte olagliga, men ändå stötande för den stora allmänheten, och därför ska man inte hålla på med dem, säger Jan-Olof Brunila, chef för Swedbanks kortbetalningslösningar."

Personen har en grav skada, riktigt sjuk Jag tror pa Gud skada.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det skulle inte förvåna mig det minsta om de (Swedbank) har investeringar i företag som är mer eller mindre direkt kopplade till porrbranschen, eller varför inte vapen- eller tobaksindustri.

Tror inte det, för i så fall hade inte pensionsfonderna gått så dålig

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Kan det här verkligen vara lagligt? Det är inte bankens pengar, och transaktionen laglig. Vad säger KO? Vad säger EU domstolen? Är inte detta ett handelshinder?

Japp det är troligen olagligt men så länge ingen har en armada av kostymnissar som får saken prövad kan kortföretagen fortsätta diktera affärsvillkoren för våra banker. Våran regering har ju hittils inte varit så intresserade att försvara konsumenternas ställning i samhället (förutom Anders Borg då och detta eftersom han själv har stora fastighetslån) så där lär det nog inte hända så mycket... det är ju dessutom "stötande" affärsverksamhet vi pratar om.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Alltså va fan... Seriös verksamhet.. Det skulle väl snarare väl riktas mot bankerna som känns jävligt "seriösa"..... JÄVLA HYCKLARE!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

HAHAHAH skjut mig någon?!

Snart får vi inte ens köpa godis för Sverige inte vill slösa pengar på att införskaffa Insulin från utlandet mot diabetiker..Gud patetiskt...

No offence ni diabetiker, Im one of you.

Permalänk
Avstängd

Varför bryr ni er så mkt? Sweclockers cencurerar ju bort skit mkt. Företag, banker osv gör det också. Om ni hatar dom så varför använder ni deras tjänster?

Permalänk
Medlem

ITT: Folk är arga för att de inte får ha kvar sin Bra**ers-prenumeration.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Varför bryr ni er så mkt? Sweclockers cencurerar ju bort skit mkt. Företag, banker osv gör det också. Om ni hatar dom så varför använder ni deras tjänster?

Skillnaderna där är väl mest att SWEC är ett öppet forum där man måste ha en viss trivsel, dina banktransaktioner är inte publika saker och att med SWEC har du ju ett val, vill du diskutera hårdporr, knark eller annat finns otaliga forum för alla smaker + Flashback ^^ men det är lite knöligare för företag som är helt lagliga och som inte gör något fel men säljer en produkt som någon person bestämmer sig för är moraliskt fel att hitta alternativ till betalningstjänsterna iom att de kräver statligt tillstånd att få driva kreditbolag osv. Fast det är en privat transaktion mellan företaget och kunden som t.ex. i detta faller gillar skräck och splatter filmer så lägger sig bankerna i fullt lagliga och seriösa företags handel (och privatpersoners liv samt valfrihet) genom att säga vad du får och inte får köpa/sälja, problemet är att detta även skadar kunden då det istället blir oseriösa finansiella institut som sköter pengar och ränta m.m. istället för faktiskta kreditbolag vilket resulterar i mer strul både för butiker och kunder.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood