Permalänk
Medlem

Program i OSx?

Tjenare! Kört OSx ett tag och massor av saker som fortfarande känns grymt ologiska.

Vissa program installeras som vanligt och lägger sig i "programmappen", vissa installeras och sedan får man söka upp dem i finder då de lägger sig på något konstigt ställe. Vissa program installeras och sedan försvinner de bara?

Laddade ned clicktoflash för att stänga av flash i safari (varför finns inte en sådan inställning som standard?). Trycker på "installera" och sedan står det att installationen är klar men det går inte att hitta programmet någon stans? Vart tar programmet vägen?:S

Folk lovordar OSx men jag tycker det mesta är ologiskt, får googla för att hitta inställningar osv..

Hur som helst, kan någon förklara hur det fungerar när man installerar ett program i OSx, för det är uppenbart att det oftast inte sker som i windows (att ett program packas upp i ex "C:/program"). Varför går det inte att hitta vissa program som installeras? (händer ofta)

Och finns det något ställe där man kan se ALLA program som är installerade och sedan ta bort dem man inte vill ha? Kan tänka med att jag har en hel del skräp som jag installerat som sedan bara lagt sig ngn stans där jag ej hittar dem..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Clicktoflash är en plugin till safari. Det är inte ett program. Det styr du i din webläsare.

Förstår inte riktigt ditt problem. Oftast är programmen en dmg som man mountar i finder och sen kopierar man programfilen dit man vill ha den. Normalt är att man lägger den i applikationsfoldern.
Konstigare än så är det inte.

Permalänk
Permalänk

Jag har nog aldrig sett en installer som inte defaultar till /Applications, så där borde du hitta dina program om du inte ändrar sökvägen. De flesta program distribueras dock som en skivimage som sagt, den monterar du bara och drar .app-filen till /Applications så är det installerat och klart.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Som sagts, installers lägger nästan alltid programmet i /Applications.

När det gäller skivavbilder med en .app-bundle så kopierar du själv dem dit du vill ha dem (här säger min erfarenhet mig att många användare av någon anledning envisas med att dumpa programmets bundle lite varsomhelst, även med vägledning så har jag sett hur användare slängt .app-bundles i /Users/<användarnamn>/Downloads/ och liknande ställen och sen blivit sura för att datorn inte fattat själv att de menade att lägga programmet någon annanstans).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Och finns det något ställe där man kan se ALLA program som är installerade och sedan ta bort dem man inte vill ha? Kan tänka med att jag har en hel del skräp som jag installerat som sedan bara lagt sig ngn stans där jag ej hittar dem..

Tack på förhand!

Launchpad?

Permalänk

Ett gammalt hederligt knep är ju att använda sökfunktionen i finder eller spotlight. sök bara efter alla program så hittar du även de som ligger på helt fel plats.

launchpad visar bara de program som ligger i programmappen.

Permalänk
Medlem

Drag-n-drop... Hur svårt kan det va?!
Tänk att Windows aldrig funnits. Sen gör du det instinkten säger dig är det mest logiska

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrApA:

Launchpad?

Launchpad fångar inte upp program som inte ligger i /Applications.