Hur vanligt är det att XenServer(citrix hypervisor) används?

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att XenServer(citrix hypervisor) används?

Tja Swec. Ser att Vmware ESXi pratas och folk tycker att det är bra osv. Provade det och tyckte att det inte alls var lika simpelt och överskådligt som jag tyckte xenserver är.
Mina frågor är då:
1: Finns det några fördelar med ESXi över xenserver
2: Vad tycker ni jag ska sattsa på. Vill arbeta proffisionelt med virtualisering.

Mvh vicevire

Permalänk
Medlem

Är också lite intresserad av det här följer tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Tja Swec. Ser att Vmware ESXi pratas och folk tycker att det är bra osv. Provade det och tyckte att det inte alls var lika simpelt och överskådligt som jag tyckte xenserver är.
Mina frågor är då:
1: Finns det några fördelar med ESXi över xenserver
2: Vad tycker ni jag ska sattsa på. Vill arbeta proffisionelt med virtualisering.

Mvh vicevire

1. Klart det finns! Nu är inte Xen ägda av Citrix. Xen är ett open source projekt vilket innebär att du kan köra det gratis. Xen är dock inte gjort för att vara enkelt, och det är därför Citrix har en variant. http://www.xen.org/
ESXi är nog det lättaste och det är därför folk här snackar om det, men jag tror att Citrix Xen är billigare än VMware om man är ute efter licenser. Ofta är hypervisorn gratis men att klientmjukvaran kostar osv.

2. Vill du arbeta professionellt är det bara att testa båda två. Båda är dugliga alternativ för kommersiell verksamhet.

Visa signatur
Permalänk

Vill du jobba professionellt inom virtualisering så gå en utbildning eller plugga deras litteratur inom vmware eller något annat som är stort inom virtualisering, vmware är nog det största, med det kommer du långt. du kan även testa på hyper-v. vmware och hyper-v är rätt lika dock självklart finns det buggar och jävelskap.

Går själv en Virtualiseringsutbildning i Hudiksvall på IFTAC, och kommer att kunna certifiera på VMware, när jag är klar om 1.5år ungefär. Detta är en YH-utbildning.
När man jobbar professionellt så är det många andra saker man måste tänka på också. Har dock ej inga erfarenheter av att jobba inom det än. men skaffa kunskap inom design och nätverk förutom virtualisering för att få en förståelse varför det är uppbyggt på ett visst sätt är bra att ha också.

Kan skicka PM om du vill veta mer om utbildningen.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Vill du jobba professionellt inom virtualisering så gå en utbildning eller plugga deras litteratur inom vmware eller något annat som är stort inom virtualisering, vmware är nog det största, med det kommer du långt. du kan även testa på hyper-v. vmware och hyper-v är rätt lika dock självklart finns det buggar och jävelskap.

Går själv en Virtualiseringsutbildning i Hudiksvall på IFTAC, och kommer att kunna certifiera på VMware, när jag är klar om 1.5år ungefär. Detta är en YH-utbildning.
När man jobbar professionellt så är det många andra saker man måste tänka på också. Har dock ej inga erfarenheter av att jobba inom det än. men skaffa kunskap inom design och nätverk förutom virtualisering för att få en förståelse varför det är uppbyggt på ett visst sätt är bra att ha också.

Kan skicka PM om du vill veta mer om utbildningen.

Okej pluggar nätverk atm på Nti-gymnasiet här i Stockholm. Går andra året. Har lekt runt med Xenserver sedan i början av sommaren och tyckt att det varit simpelt och lätt att förstå. Men skicka ett PM skulle vara roligt att veta mera.

Permalänk
Medlem

Amazon EC2 kör ju på Xen så det är nog ganska "vanligt"

Permalänk
Medlem

Det förekommer, när jag letade nytt jobb senast det var dags att byta letade jag mest efter ställen som körde VMware för att jag mest pysslat med det men Microsoft är väl hyfsat stora och jag har fått känslan att dom ökar (MS alltså) men vet inte säkert.

Om jag började om idag så skulle jag nog försöka få praktik / extrajobb medan jag pluggade hos ett företag som sysslar med hosting t ex. Vet dock inte hur lätt det är hitta någon sådan plats. Min erfarenhet är, kanske inte helt förvånande, att ju större företag - desto mer separerade team för t ex nät, AD, drift, support osv och då kan det vara svårt att byta emellan och lära sig de andra delarna. Teamen kanske tom sitter i olika länder och vissa kanske är outsourcade, dessutom kan de osynliga barriärerna mellan dessa team vara ganska höga...

Man får mycket värdefull erfarenhet av annat som t ex hur folk upplever/beskriver problem när man jobbar med support och får samtidigt se lite av varje. Ska man pyssla med drift anser jag att man bör kunna lite av varje - det blir lättare då, så det kan vara en bra start om man inte redan gjort det.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Det förekommer, när jag letade nytt jobb senast det var dags att byta letade jag mest efter ställen som körde VMware för att jag mest pysslat med det men Microsoft är väl hyfsat stora och jag har fått känslan att dom ökar (MS alltså) men vet inte säkert.

Om jag började om idag så skulle jag nog försöka få praktik / extrajobb medan jag pluggade hos ett företag som sysslar med hosting t ex. Vet dock inte hur lätt det är hitta någon sådan plats. Min erfarenhet är, kanske inte helt förvånande, att ju större företag - desto mer separerade team för t ex nät, AD, drift, support osv och då kan det vara svårt att byta emellan och lära sig de andra delarna. Teamen kanske tom sitter i olika länder och vissa kanske är outsourcade, dessutom kan de osynliga barriärerna mellan dessa team vara ganska höga...

Man får mycket värdefull erfarenhet av annat som t ex hur folk upplever/beskriver problem när man jobbar med support och får samtidigt se lite av varje. Ska man pyssla med drift anser jag att man bör kunna lite av varje - det blir lättare då, så det kan vara en bra start om man inte redan gjort det.

det är just därför min utbildning är så bra. Man får kunskaper i det mesta inom Linux Windows, och sen slutligen kunskaper att certa på vmware, inklusive 6månaders Lia/praktik

återstår att se dock

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Vmware har i praktiken ägt marknaden de senaste åren men MS har kommit närmare när det gäller funktionaliteten (I synnerhet med 2012). I en större företagsmiljö så kommer man "få" Hyper-V inklusive management system när man köper licenser för resten av System center familjen.

Iom det så kommer det bli tuffare för VMware att försvara sin marknadsandel. I mina ögon är Vpshere fortfarande bäst men får något som är bra nog utan att betala extra för det så......

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

VMware har runt 70% (där den används primärt, ~78% totalt) av marknaden av hypervisors, resten delar övriga relativt jämnt på (Hyper-V, XEN, KVM mfl.)

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

XenServer är stort i stora Citrix-miljöer förstås, dvs många som kör stora XenApp/XenDesktop-tillämpningar kör XenServer i botten, eftersom det är väldigt fördelaktigt licensmässigt och integrerar väl. I övrigt är det väl framför allt inom stora moln som Xen/XenServer tagit mark.

VMWare dominerar ju fortfarande i företagsmiljöer, men är som sagt hårt ansatta, dels av XenServer och kanske ännu mer av MS.

Permalänk
Medlem

Vmware är ju stört idag, men även dyrast. Jag vet flera företag som har tittat på att gå över till att köra Citrix istället.

Sen är väll Citrix ledande vad det gäller VDI lösningar vilket iallafall jag tror kan slå igenom. Känns som en jäkla bra grej men har inte jobbat med det speciellt mycket.

Min "server" i garderoben kör jag Xenserver gratis versionen på och tycker det fungerar klockrent,

Sen har jag varit på "visningar" när Citrix har demat deras VDI lösningar och det verkar väldigt smidigt att vara så pass portabel som man kan vara då.

Permalänk
Medlem

Citrix stödjer Xen, Hyper-V och ESX för sina VDI miljöer så där finns inga som helst begränsningar teknikst.
Jag har itne koll på licenserna dock

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Citrix stödjer Xen, Hyper-V och ESX för sina VDI miljöer så där finns inga som helst begränsningar teknikst.
Jag har itne koll på licenserna dock

Xenserver-licenser ingår i VDI-licenserna, så där finns en fördel. Sen integrerar XenDesktop något bättre med XS, även om det fungerar utmärkt med Hyper-V och ESX också som sagt.

Permalänk
Medlem

Jodå jag har använt det privat en stund, bytte dock till VMware efter ett tag. Men vi kör ganska stora miljöer i XenServer. Jag föredrar dock VMware. Men det skadar ju inte att dra in det på en burk och testa

Permalänk
Medlem

Hej

Jag jobbar i stort sätt bara med virtualisering på xenserver och esxi.

Som hemmaanvändare finns det stora fördelar med xenserver eftersom citrix gratisversion var fler features.

På företagen dominerar fortfarande vmware med det kommer ändra sig under året fort då det är fyra gånger dyrare per vm att köra esxi. Om du ska skaffa dig en utbildning i dag lår dig i första hand ms hyperv det kommer dominera inom två år

Xenserver används främst i miljöer där det finns xenapp eller xendesktop.

Där xenserver är riktigt stort är i molnet typ rackspace, amazon cloud körs på xenserver. Jag gissar på att nästan alla spelservrar som bf3, wow, d3 körs på xenserver eller i alla fall xen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Xenserver-licenser ingår i VDI-licenserna, så där finns en fördel. Sen integrerar XenDesktop något bättre med XS, även om det fungerar utmärkt med Hyper-V och ESX också som sagt.

Givetvis fungerar xendesktop på alla tre plattformar men xenservers intelicash minskar radikalt lasten på san.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Utan att ha belägg för att något, men det känns som att HyperV kommer nog ta en del marknadansdelar iom Windows Server 2012. När folk börjat lära sig, och testat och blivit tjenis med HyperV 3.0 så kommer kanske fler byta till det. Inte alla är riktigt sugna på att behöva köra kommandopromt, även om det är möjligt i både ESXi och i HyperV (PowerShell).
Men det får framtiden utvisa, tror virtualisering är något som kommer att explodera och bli mer och mer efterfrågat och använt. Eftersom stödet för diskintensiva programvaror blivit bättre på virtualiserade plattformar, kommer även dessa servers med fördel kunna virtualiseras.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bilden ser ju ut att vara från 2007 att döma av webbadressen. De senaste 5 åren har det hänt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Utan att ha belägg för att något, men det känns som att HyperV kommer nog ta en del marknadansdelar iom Windows Server 2012. När folk börjat lära sig, och testat och blivit tjenis med HyperV 3.0 så kommer kanske fler byta till det. Inte alla är riktigt sugna på att behöva köra kommandopromt, även om det är möjligt i både ESXi och i HyperV (PowerShell).
Men det får framtiden utvisa, tror virtualisering är något som kommer att explodera och bli mer och mer efterfrågat och använt. Eftersom stödet för diskintensiva programvaror blivit bättre på virtualiserade plattformar, kommer även dessa servers med fördel kunna virtualiseras.

Vad det gäller virualisering i sverige är redan 70-80% av alla servrar virtuella. Det är snarare tal om att uppgradera migrera till nya plattformar.

Helt rätt hyper v kommer dominera inom två år den har idag i stort sätt alla funtioner som finns i vmware, dessutom måste du köpa en windows 2012 datacenter lincense till varje vmwarehost vilket är samma som en hyperv lisnse..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Vad det gäller virualisering i sverige är redan 70-80% av alla servrar virtuella. Det är snarare tal om att uppgradera migrera till nya plattformar.

Helt rätt hyper v kommer dominera inom två år den har idag i stort sätt alla funtioner som finns i vmware, dessutom måste du köpa en windows 2012 datacenter lincense till varje vmwarehost vilket är samma som en hyperv lisnse..

Stämmer säkert, men har du någon källa? Inte för att vara näsvis, bara intressant att se någon sådan statistik.

Håller på att labbar lite med HyperV 3.0 (WS2012), det ser mkt lovande ut. Trots jag blivit lite småkär i VMware, kör det hos några kunder också.... Gäller att hänga på alla stora standarder oavsett.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Stämmer säkert, men har du någon källa? Inte för att vara näsvis, bara intressant att se någon sådan statistik.

Håller på att labbar lite med HyperV 3.0 (WS2012), det ser mkt lovande ut. Trots jag blivit lite småkär i VMware, kör det hos några kunder också.... Gäller att hänga på alla stora standarder oavsett.

Tyvärr har jag ibgen källa men jag jobbar som senior itkonsult och går på en del event och det är vad som sägs där, sverige har den högsta delen virtuella servrar i världen. Usa ligger på knappt 50%

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Håller med Robban.

De flesta större företag har idag en policy som säger att man sätter upp en virtuell server och funkar inte det så blir det en fysisisk.
I praktiken innebär det att man sätter fysiska burkar när man behöver en enda server på kontor utan datahall. Större databasservrar blir oftast bäst fysiskt men resten virtualiseras.

MS har gjort om licensmodellen inför 2012 releaserna så ska man ha några andra av deras produkter för datahallen så blir Hyper-V inklusive Virtual machine manager i princip helt gratis medans VMware kostar pengar.
Det kombinerat med att man har kommit ikapp VMware på ett antal områden gör att fler och fler kunder väljer Hyper-V.
VMWares stora styrka idag är supporten för fler Unix varianter (inklusive Linuxdistar), det har avgjort produktvalet i ett antal fall men är man en ren MS shop så blir det i princip alltid Hyper-V nu

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tilläggas kan att många väljer att virtualisera även om man har bara en server, helt enkelt för att det ger högre flexibilitet.

Permalänk
Medlem

Det argumentet har jag sett några gången men jag håller inte med.
Det blir en pryl till att underhålla och serva hela tiden.

Har man bara en maskin i botten så vinner man idag i princip ingenting på att stopa dit virtualiseringslagret.
På 2003 tid var det lite annorlunfa om man inte var duktig på att hacka registry för bootdrivers men 2008 och framåt är såpass smart så att den ficar det för det mesta

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det argumentet har jag sett några gången men jag håller inte med.
Det blir en pryl till att underhålla och serva hela tiden.

Har man bara en maskin i botten så vinner man idag i princip ingenting på att stopa dit virtualiseringslagret.
På 2003 tid var det lite annorlunfa om man inte var duktig på att hacka registry för bootdrivers men 2008 och framåt är såpass smart så att den ficar det för det mesta

En enkel Xenserver eller ESXi kräver inte mycket underhåll att tala om. Det du vinner är framför allt att infrastrukturen redan finns på plats om man bestämmer sig för att man behöver en server till. Dessutom blir det enklare att flytta ut maskinen till ny hårdvara.

Sen kan man ju fråga sig när man egentligen bara ska köra en server, idag när hårdvara kostar peanuts tycker jag att det är onödigt att köra alla roller på en server och jag antar att MS håller med i och med att man plockat bort SBS. Nackdelen är förstås att serverlicenserna blir dyrare om man måste ha Datacenter.

Permalänk
Skrivet av mats42:

Det argumentet har jag sett några gången men jag håller inte med.
Det blir en pryl till att underhålla och serva hela tiden.

Har man bara en maskin i botten så vinner man idag i princip ingenting på att stopa dit virtualiseringslagret.
På 2003 tid var det lite annorlunfa om man inte var duktig på att hacka registry för bootdrivers men 2008 och framåt är såpass smart så att den ficar det för det mesta

Ser egentligen bara fördelar att virtualisera den ensamma maskinen i din fysiska server. Du får en högre flexibilitet och bättre möjlighet att använda prestandan i din server om du vill skaffa en yttligare gäst. Du har möjlighet att labba med produktionsmiljön(skapa en kopia på en server i produktion, starta denna utan nätverkskort och du kan labba friskt utan att äventyra produktionsmiljön).
En nackdel kan vara möjligtvis dyrare backup (beroende på backup förstås), då vmwarepluginen blir en extrakostnad (tex Backup Exec).

Finns förstås fler för och nackdelar, där jag själv ser övervägande fördelar. Iom ESXi 5.1 och HyperV 3.0 så har även stödet för diskintensiva tillämpningar (SQL tex) blivit bättre, så det blir färre och färre "cons".

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

det är rätt intressant hur mycket Microsoft kommer att faktiskt ta in med tanke på 2k12 och Hyper-V 3.0! blir roligt att se. speciellt då man är i ett skifte, och jag faktiskt går en sån utbildning

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

det är rätt intressant hur mycket Microsoft kommer att faktiskt ta in med tanke på 2k12 och Hyper-V 3.0! blir roligt att se. speciellt då man är i ett skifte, och jag faktiskt går en sån utbildning

Ja, och framförallt kanske det driver ner VMwares priser

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX