560 TI sli eller köpa nytt? Arma 2 flaskhals?

Permalänk
Medlem

560 TI sli eller köpa nytt? Arma 2 flaskhals?

Tjenare, har ett par frågor som jag hoppas nån insatt/kunnig kan svara på.

Spelar för tillfället endast Arma 2(wasteland och dayZ) och kan inte riktigt njuta av spelet till fullo ... påstår inte att jag laggar nått överdrivet men helt enkelt att det borde vara bättre.

Sitter på en fx-6100 processor (ja jag vet ...) klockad till 4 ghz, ett 560 TI (klockat till strax över 1000 mhz), HDD har jag en heeelt värdelös men har precis beställt en fräsch SSD som kommer om några dagar vilket borde förbättre lite (dock inte FPS:en). Det jag undrar över är helt enkelt att borde inte dessa komponenter kunna leverera tillräckligt? och isf vad är det som flaskar?
Har hört att arma 2 är rätt processorkrävande men så dålig är väl inte fx-6100:an?

Och om det skulle vara grafiken, vad är mest värt, köpa ett beggat 560 TI eller ett nytt 660 (enligt benchmarks ska dom ju vara lika bra)?

Sen hur blir temperaturerna på grafikkorten om jag kör 2 560 SLI (då dom sitter ju rätt tight i chassit, har för övrigt bra relativt bra luftflöde/kylning) eller är det ganska bättre att göra ett kort? T.ex 660 (vilket iofs enligt mig känns overkill)

Nu vart det jävligt många frågor men tar emot minsta lilla hjälp tacksamt! Säg bara till om det är nån mer info om datorn etc behövs för att avgöra:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azznock:

Och om det skulle vara grafiken, vad är mest värt, köpa ett beggat 560 TI eller ett nytt 660 (enligt benchmarks ska dom ju vara lika bra)?

Sen hur blir temperaturerna på grafikkorten om jag kör 2 560 SLI (då dom sitter ju rätt tight i chassit, har för övrigt bra relativt bra luftflöde/kylning) eller är det ganska bättre att göra ett kort? T.ex 660 (vilket iofs enligt mig känns overkill)

Nu vart det jävligt många frågor men tar emot minsta lilla hjälp tacksamt! Säg bara till om det är nån mer info om datorn etc behövs för att avgöra:)

Kunde inte svara på resten av inlägget då jag inte vet om Spelen du lirar stöder SLI eller inte

Ska vi snacka personlig åsikt så skulle jag aldrig köpa begagnat då jag helst skulle velat ha NYA komponenter i burken.
560 ti (SLI) presterar bättre än ett ensamt 660 på Spel som stöder SLI

Här har du lite du kan läsa om OM du inte gjort det

Jag skulle hellre köra ett lite starkare kort för att slippa ha 2 kort vilket ökar temperaturen i burken samt att ljudnivån hade blivit för way för hög. Speciellt om det är med stock kylaren på

Nu ska jag sova.. Hoppas någon mer kunnig kan vara mer till hjälp.. god natt på dig

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Tror det ligger lite på både cpu och gpu, har 2600k/580sli dippar ändå ner till 45 ibland.. Kan ("KAN") vara cpu som inte pallar eller så är spelet helt enkelt dåligt optimerat.

Men ta inte mitt ord!

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem

Spelar du DayZ (Arma 2) så är det inte din dator det är fel på.
Det är Arma 2's motor som är väldigt dåligt optimerat.

Har polare som sitter på monster maskiner som lirar BF3 på ultra samtidigt som dom frapsar med stabila 120 FPS.
Dom har FPS lagg lite då o då med i DayZ. Därför DayZ kommer släppas som standalone med en ny motor.

Googla lite runt det så ser du vad dom säger om Arma 2's motor som verkligen är så dåligt optimerat att det är ett skämt.
Jag hade inte uppgraderat mig om du bara ska lira DayZ. Standalone spelet släpps ju nu i December säger dom.
Så hade jag varit du hade jag väntat. Och undertiden hittat en server som har restarts va 3:e timme för att få otimal FPS.

/// Jonas.

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|