Permalänk

Speldator med windows 7 säckar ihop!

Hejsan alla!

Jo, nu var det som så att jag fick malware virus här om dagen, och lungt och fint så skulle jag starta om datorn i felsäkert läge för att ta bort detta mindre trevliga virus. När jag startar i felsäker läge så startar datorn om sig, jag upprepar samma sak en gång till och detsamma händer. Nu har det kommit till det att mitt windows 7 fryser sig vid uppstart så jag kan inte logga in på min dator. Jag kommer åt asus kontrollpanel där jag kan leka med boot devices och har provat att starta från mina andra 2 hårddiskar men med mindre framgång. Den ena får jag blåskärm på och den andra händer inget alls med. Jag kan heller inte boota med min windows 7 skiva för den låser sig också när den ska ladda filerna. Jag har en extern hårddisk och ett usb minne på 4 gb till godo. Vill gärna ha igång datorn inatt, har inget emot att blåsa alla hårddiskar om det så behövs, tips?

Permalänk
Avstängd

låter snarare som hårdvaru fel om du inte kan komma in i uefi eller boota windows skivan! testar clear:a cmos?

Gör så här:

1. dra ur alla hdd och boota ifrån skivan

2. koppla in hdd:n som du har windows på

3. kolla ifall om hdd:n hittas

4: försök reparera annars formatering som gäller

Permalänk
Medlem

Kollat så att CPU-kylaren sitter fast?
Hände exakt samma på en dator jag fick gratis (kom helt plötsligt, inte i samband med virus dock) och där visade det sig att intel-jävla-push-pin-skiten hade lossnat så processorn överhettades. Så det var bara att rackla med dessa jävla push-pins så kylarn satt fast och sen funkade datorn precis som vanligt igen.

Annars vet jag faktiskt inte när du inte ens kan boota med skiva.
Men kolla processor-kylaren, sitter den fast ordentligt (den ska sitta så gott som stumt) och sitter den fast så testa boota från skiva eller usb-minne. Har du ubuntu på någon skiva eller usb-minne så testa boota via skivan, går det att boota via skivan så borde det vara något lurt med dina diskar (hur nu båda diskarna kan börja rackla samtidigt? Borde väl vara kontrollenheten på moderkortet isf)

(Ja jag hatar Push-pin fästen)

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Skrivet av Alle22:

låter snarare som hårdvaru fel om du inte kan komma in i uefi eller boota windows skivan! testar clear:a cmos?

Gör så här:

1. dra ur alla hdd och boota ifrån skivan

2. koppla in hdd:n som du har windows på

3. kolla ifall om hdd:n hittas

4: försök reparera annars formatering som gäller

Drog ut alla hdd och bootade från skivan, händer fortfarande inget efter den laddat filer, så antar att det blir formatering, men hur om jag inte kommer in på datorn?

Permalänk
Skrivet av simlar:

Kollat så att CPU-kylaren sitter fast?
Hände exakt samma på en dator jag fick gratis (kom helt plötsligt, inte i samband med virus dock) och där visade det sig att intel-jävla-push-pin-skiten hade lossnat så processorn överhettades.

Kylarn sitter som sten, och angående OS på andra hdd så hade jag windows vista på en annan, men "ofunktionellt"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumjaevel:

Drog ut alla hdd och bootade från skivan, händer fortfarande inget efter den laddat filer, så antar att det blir formatering, men hur om jag inte kommer in på datorn?

det är väl en original skiva vi pratar om eller? annars får du skaffa dig ett! får du en bsod eller vad händer?

Permalänk
Medlem

Minnes fel, eller kanske problem med din nätdel, kan vara så att du får för lite kräm då datorn drar igång allt på moderkortet, och resultatet blir problem då delarna inte kan fungera som dom ska. Har du möjlighet att få låna en annan nätdel så testa med det innan du börjar riva runt i dom andra delarna.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Skrivet av mindflow:

Minnes fel, eller kanske problem med din nätdel, kan vara så att du får för lite kräm då datorn drar igång allt på moderkortet, och resultatet blir problem då delarna inte kan fungera som dom ska. Har du möjlighet att få låna en annan nätdel så testa med det innan du börjar riva runt i dom andra delarna.

Provat byta plats på minnena och provar med starta med andra så ganska 100 på att det inte är de som strular. nätdel låter ganska logiskt nu när du säger det, får försöka hitta en annan att prova med!

Permalänk
Skrivet av Alle22:

det är väl en original skiva vi pratar om eller? annars får du skaffa dig ett! får du en bsod eller vad händer?

Ja, vi pratar om en köpt skiva och inget annat, det som händer är att microsoft laddas och mitt i så blir det bara svart och förblir så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumjaevel:

Ja, vi pratar om en köpt skiva och inget annat, det som händer är att microsoft laddas och mitt i så blir det bara svart och förblir så.

har du andra minnen samt nätdel du kan få tag på?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

har du andra minnen samt nätdel du kan få tag på?

Minnen ja, nätdel nej. Andra minnen funkade inte med, så börjar kolla lite snett på nätdelen. Tråkig att byta ut dock.

Permalänk

Sitter just nu och ska försöka boota windows från en usb sticka, får dock problem när jag ska göra en partition. Det sägs att det inte finns tillräckligt med utrymme, när jag listar partitioner så finns en som tar upp hela utrymmet även när jag kört clean kommando. Denna partition går inte att välja, så kan inte assigna den heller. Funderingar kring detta?