Familjedator med lätt speltouch, c:a 5-6K
Hej!
Farsan vill ha en ny dator, och har bett mig om tips. Jag började pula på ett bygge, men jag skulle gärna vilja ha lite hjälp, framför allt med grafikkort, CPU, moderkort och PSU. Det här har jag plockat ihop hittills. Det går bra att föreslå andra delar även bland de valda.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2629865/2012-12-02
Grafikkort: Jag har dålig koll på utbudet just nu, vad som har gått bra i benchmarks, osv. Hur billigt kan man komma undan? Kan man få ett ok grafikkort för 500? Mer, mindre? Vilket är det bästa budget-kortet?
CPU: Är det overkill med en i5:a? Borde man gå AMD? AMD är lite törstiga på effekt per prestanda vad jag har förstått, finns det någon bra AMD som håller måttet där, som är billigare? Förslag på bra budget-processor? Känns som att det lutar åt i5, man får mycket för pengarna även om den är dyr. Eller är det pengar i sjön?
Moderkort: Måste funka med den CPU det nu blir. Några förslag? Inga planer på överklockning, så behöver nog inte direkt ett 1500-kronors, men gärna stabila grejer som inte strular. Wifi är ett plus, men en dongel kan man få för en hundralapp, så det är ingen killer feature. Förslag på bra billigt chassi av samma formfaktor som moderkortet är välkommet.
PSU: Det behöver inte vara något monster-agg, för det blir ingen monsterdator, men det ska vara kvalitet, för stabilitetens skull. Gärna ett effektivt agg, minst bronze-certifierat. Har sett att många kör be quiet i sina byggen, är det "the shit" nuförtiden, eller är det fortfarande Corsair som är kungar? Vad rekommenderas? När det kommer till agget vill jag inte vara dumsnål.
SSD: Stabilitet är viktigt. Har själv en Corsair som jag fick flasha med nyare FW för att inte få BSOD stup i kvarten. Något sådant vill jag inte utsätta farsan för, han fixar nog inte det. Är Intels grejer stadiga?
Övrigt: Något jag har missat?
Förutsättningarna:
Användningsområdet är i första hand surf, ordbehandling, släktforskning, men det ska flyta på. Det ska gå att spela på den, så att jag och brorsan kan roa oss när vi är hemma och hälsar på. Det behöver inte gå att spela de senaste spelen på värstinggrafik, dock. Lagom spelbar. Det är troligen inte aktuellt med överklockning. Fokus på stabilitet, pappa gillar inte när det strular.
Han vill ha den klar i god tid före jul, så all hårdvara måste finnas hemma hos leverantören, eller åtminstone vara på väg in inom kort. Jag har börjat på ett bygge på inet, men känn er fria att bygga någon annanstans. Om det går att betala extra för att få den ihopbyggd så ses det som en fördel. Pappa vill inte bygga, jag bor inte hemma.
Prismässigt siktar jag runt 5-6K (exkl skärm, OS, mus, tangentbord, och sådant lullull), mest för att jag tycker att man borde få en lagom dator för pappas behov för det. Är det motiverat så får det bli dyrare, och får man ihop tillräcklig bra grejer billigare så skadar inte det heller.
Tack på förhand!