Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ts85:

Nej givetvis inte, men nå borde man väl kunna vrida upp? Annars borde väl yamaha supporten ha varnat för detta?

Menar du att de skulle ha varnat för graderingen av volymskalan? De allra flesta förstärkare har ett stort spann på förstärkningsfaktorn (volymratten) ofta så ser man till att ha 20-30dB mer förstärknnigsfaktor tillgängligt än "normalläget" för att kunna hantera enheter med låg signalstyrka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att de skulle ha varnat för graderingen av volymskalan? De allra flesta förstärkare har ett stort spann på förstärkningsfaktorn (volymratten) ofta så ser man till att ha 20-30dB mer förstärknnigsfaktor tillgängligt än "normalläget" för att kunna hantera enheter med låg signalstyrka.

Hur ska man då veta hur hög volym man skall kunna köra på då? Innan förstärkaren klipper?
Det är ju bra att veta sådant när man drar igång lite musik och vill höra lite mer ljud än vanligt?

Självklart fattar man ju att man inte ska maxa den hela tiden.
Utan man kör ju givetvis på en normal volym men i vissa filmer så vill man ha lite mer inlevelser osv och då vill man ju kunna vrida upp kanske nått snäpp till hur ska man vet var gränsen går isåfall?

Nej jag menar inte att dom skulle ha varnat för det utan dom visste vad jag hade för högtalare men dom sa inget om att jag inte skulle kunna spela hög volym. Utan dom sa att denna förstärkare klarar dessa högtalare, punkt och slut! Nu vet ju jag att jag inte kan kräma på de mesta eftersom man har hört sig för på forum etc men tänk dig någon som varken har intresset eller något utan bara köper en förstärkare för att de är en förstärkare och man vill att den skall klara av ens nuvarande högtalare och supporten/säljaren säger ja denna klarar av dom. Personen åker hem kopplar in och kör igång och tänker ja nu fungerar mitt ljud igen, senare har den personen en fest och så drar andra folk upp ljudet och vipps så klipper förstärkaren mellan +0 - 15 db.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ts85:

Hur ska man då veta hur hög volym man skall kunna köra på då? Innan förstärkaren klipper?
Det är ju bra att veta sådant när man drar igång lite musik och vill höra lite mer ljud än vanligt?

Självklart fattar man ju att man inte ska maxa den hela tiden.
Utan man kör ju givetvis på en normal volym men i vissa filmer så vill man ha lite mer inlevelser osv och då vill man ju kunna vrida upp kanske nått snäpp till hur ska man vet var gränsen går isåfall?

Nej jag menar inte att dom skulle ha varnat för det utan dom visste vad jag hade för högtalare men dom sa inget om att jag inte skulle kunna spela hög volym. Utan dom sa att denna förstärkare klarar dessa högtalare, punkt och slut! Nu vet ju jag att jag inte kan kräma på de mesta eftersom man har hört sig för på forum etc men tänk dig någon som varken har intresset eller något utan bara köper en förstärkare för att de är en förstärkare och man vill att den skall klara av ens nuvarande högtalare och supporten/säljaren säger ja denna klarar av dom. Personen åker hem kopplar in och kör igång och tänker ja nu fungerar mitt ljud igen, senare har den personen en fest och så drar andra folk upp ljudet och vipps så klipper förstärkaren mellan +0 - 15 db.

Man får vad man betalar för
Bra prylar har klippindikatorer eller indikeringar som visar absolutvärden, de kan dessutom ha nån sorts krets som eliminerar klippning, det går att bygga på olika sätt men de påverkar ljudkvaliten mer eller mindre snyggt.
Men så är det ju så att man kan lyssna också, klippning brukar höras, det absolut vanligaste sättet att spel sönder saker är annars att ha klen förstärkare och dricka alkohol, hörseln är ett av de första organ som påverkas och då hör man inte när det klipper och fortsätter spela med klippning och då går diskanterna sönder.

Vill du spela starkt så är det bra att förstå hur ljudrycket förhåller sig till effekten, skalan är logaritmisk, det man upplever som en tydligt urskiljbar ökning av ljudnivån innebär ungefär en fördubbling av elektriska effekten till högtalaren och för att fördubbla ljudtrycket behövs det 10ggr mer effekt.

Så spelar du "normalt till ganska stark" så använder du troligen klart under 1 watt i medeleffekt hemma, när du börjar få problem att föra en konversation utan att höja rösten rejält så använder du kring 1 watt, vill du kunna återge akustiska instrument med rätt nivå så behöver du oftast en förstärkare som kan ge minst 300 watt kontinuerligt för att kunna klara kring 1kw i peak för att inte klippa instrumentets starkaste transienter (120dB) om du har normal verkningsgrad på högtalarna (ca 90dB) Har du för lite effekt så kommer karaktären på ljudet att ändras när man klipper transienterna och det komemr inte att låta naturligt, det här nog ett av de vanligaste felen med hifisystem (för lite effekt)

Ska du spela starkt så behövs det mycket effekt, medan det i de flesta fall klarar sig med mycket lite effekt, det gör även att den ljudtryckskillnad man får när man byter mellan tex en förstärkare på 50w till en på 80w är försumbara, för att det ska bli en påtaglig skillnad så ska man ändra 5-10ggr i förstärkareffekt har du 50w och vill spela dubbelt så stark behöver du alltså 500w (och högtalare som tål det)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man har alltid för mycket effekt tillgängligt när man spelar på lagom volym och alltid för lite när man vill kräma på. Detta gäller nästan alltid.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Man har alltid för mycket effekt tillgängligt när man spelar på lagom volym och alltid för lite när man vill kräma på. Detta gäller nästan alltid.

Så sant, det är faktiskt sällsynt att man spelar sönder högtalarna pga för starka slutsteg.
Men framförallt, om det låter illa så ska man dra ner ljudnivån, då brukar det alltid hålla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte lyssnat på TNT från Billebro, men bara för att de ser ut som jbl vid en snabbtitt så betyder det inte att de är samma sak, de kanske funkar som partyburkar hemma, men jag tvivlar på att de har samma hållbarhet på elementen och så är det Billebro som företag, de är inte direkt det mest seriösa företaget i branschen så personligen så skulle jag inte ens handlat kvalitetsmärken från dem.
Dessutom så är jag oerhört skeptisk till det "finstilta" de skriver om de länkade högtalarna, bla att de anger olika data på nedre gränsfrekvens på olika ställen och en helt orimlig sak: magnetmassa 50kg

Jag tror inte att den totala kombinerade magnetvikten hos ett par är 50kg, Det står ju 80oz (ca 2,3kg) för magneten vid elementen och totalvikt för ett par kompletta högtalare på 107kg, så hur man då får in 200kg basmagneter? det är "klurigt"
Billebro är inte alltid så noga/korrekta och det är väl bara en av orsakerna som gör att många har dåligt förtroende för dem, läser man texten så känns det ungefär som nått som nån "ebaykinestillverkare" kört genom google translate till Engelska och så har Billebro kört över det till Svenska utan att läsa igenom resultatet eller så har de översatt själva och tänjt lite på verkligheten.

Att silverplätera en högtalarkabel är snarast ett sätt att ge den ett eget "sound" det ger en lägre resistans i kontaktytan med andra kardeler vilket egentligen är nått man vill undvika, att öka resistansen tex genom förtenning är bättre, hursomhelst så kan man troligen få mer ljudneutrala kablar för mindre pengar än snowline.

Ja det är synd att deras rykte är nerkört i skiten för produkterna har verkligen blivit kvalitiva
mina TNT 215 A stinker JBL lång väg dels sättet dom arbetar på (lägsta baselementet grövre bas övre baselement mellanregister/mindre bas) osv
är precis så mina TNTare arbetar de har inbyggda slutsteg och låter som finhifi om man lyssnar på dem
dessutom tappar dem inte befattningen och låter skit för att man drar på fett med ljud och tro mej under min ägo har dem fått svettats fett

magnetmassan motsvarar ca 7 kg när jag räknade på det varav slutsteget väger drygt 10 kg då verisionen utan inbyggt slusteg väger 40kg
sedan så är det faktiskt rätt lätt att misstolka deras text så man får läsa igenom den drygt 2-3 ggr noga innan man hajjar vad dem menar
vad gäller pålitlighet så har dem bättrat sej grovt jag har beställt mina högtalare och (lasrar och lampor till polarna) drygt 15 artiklar och jag har alltid fått det jag beställt väl inpackat
men för er som bor i Stockholm åk bort till Billebro och provlyssna på t.ex TNT 215 A dock så lär deras exemplar vara oinspelade så ta det i beräkningen
men helvete vilket ös dom bjuder på när dem väl fått spela in sig sj bor jag 5 mil utanför Örebro

när det kommer till kablar så rekomenderar jag

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/h...

den kabeln har spöat många dyrare konkurrenter

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om någon kan länka till ett riktigt utfört blindtest av högtalarkablar där dom verkligen hör skillnaden och kan peka ut en kabel som låter bättre än den andra så får ni tummen upp av mig. Lägger du 800 kr på högtalarkabel istället för 100 kr så har du lagt 700 kr för lite på högtalaren, alternativt förstärkeriet. Jag har sett folk på minhembio som lagt 100 000 kr på högtalarkablarna, när dom borde lagt 100 000 kr på bättre högtalare, alternativt på att bygga om rummet.

Så länge du inte har världens bästa högtalare, med världens bästa förstärkare i det perfekta rummet för just din anläggning så borde du inte lägga mer pengar på en kabel än att den pallar med den effekt som kommer gå igenom den, samt att den inte är gjord på bakgården av nedsmälta cyklar. HiFi-klubben brukar säga att man ska lägga ca 10 % av ett systems kostnad på kablarna. Alltså ca 4000 kr för ett system som kostar 40 000 kr. Varför gör dom detta? Jo för att dom har helt ruggiga marginaler på kablarna! Jag fick t.ex. en hdmi-kabel för 1000 kr med i mitt köp av förstärkare. Han vägrade sänka priset på stärkaren 500 kr men skickade gladeligen med en hdmi-kabel för dubbla priset.

Jag har då inte sett ett enda riktigt blindtest över högtalarkablar och tvivlar på att en enda tidning i Sverige skulle våga utföra ett eftersom dom livnär sig på annonser från Supra och resten av ockrarna.

Supra-kabeln för 400 kr som det länkades till ovan är väl iofs överkomlig rent prismässigt. Jag skulle dock vilja se en uppmätning som verkligen visar en skillnad motför vanlig kabel från Cleas Olsson. Och sen skulle jag vilja se den som kan höra skillnad mellan dom på, ja, ta vilken högtalare som helst.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Om någon kan länka till ett riktigt utfört blindtest av högtalarkablar där dom verkligen hör skillnaden och kan peka ut en kabel som låter bättre än den andra så får ni tummen upp av mig. Lägger du 800 kr på högtalarkabel istället för 100 kr så har du lagt 700 kr för lite på högtalaren, alternativt förstärkeriet. Jag har sett folk på minhembio som lagt 100 000 kr på högtalarkablarna, när dom borde lagt 100 000 kr på bättre högtalare, alternativt på att bygga om rummet.

Så länge du inte har världens bästa högtalare, med världens bästa förstärkare i det perfekta rummet för just din anläggning så borde du inte lägga mer pengar på en kabel än att den pallar med den effekt som kommer gå igenom den, samt att den inte är gjord på bakgården av nedsmälta cyklar. HiFi-klubben brukar säga att man ska lägga ca 10 % av ett systems kostnad på kablarna. Alltså ca 4000 kr för ett system som kostar 40 000 kr. Varför gör dom detta? Jo för att dom har helt ruggiga marginaler på kablarna! Jag fick t.ex. en hdmi-kabel för 1000 kr med i mitt köp av förstärkare. Han vägrade sänka priset på stärkaren 500 kr men skickade gladeligen med en hdmi-kabel för dubbla priset.

Jag har då inte sett ett enda riktigt blindtest över högtalarkablar och tvivlar på att en enda tidning i Sverige skulle våga utföra ett eftersom dom livnär sig på annonser från Supra och resten av ockrarna.

Supra-kabeln för 400 kr som det länkades till ovan är väl iofs överkomlig rent prismässigt. Jag skulle dock vilja se en uppmätning som verkligen visar en skillnad motför vanlig kabel från Cleas Olsson. Och sen skulle jag vilja se den som kan höra skillnad mellan dom på, ja, ta vilken högtalare som helst.

Och 6mm2 är för grovt. Räcker med 2.5 eller 4.
Ingen skickar så mycket effekt till sina högtalare att det krävs 6mm2. Tänk på att det sitter 1.5mm2 EK-kabel i väggarna i huset, och dom pallar 2300W minst.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Om någon kan länka till ett riktigt utfört blindtest av högtalarkablar där dom verkligen hör skillnaden och kan peka ut en kabel som låter bättre än den andra så får ni tummen upp av mig. Lägger du 800 kr på högtalarkabel istället för 100 kr så har du lagt 700 kr för lite på högtalaren, alternativt förstärkeriet. Jag har sett folk på minhembio som lagt 100 000 kr på högtalarkablarna, när dom borde lagt 100 000 kr på bättre högtalare, alternativt på att bygga om rummet.

Så länge du inte har världens bästa högtalare, med världens bästa förstärkare i det perfekta rummet för just din anläggning så borde du inte lägga mer pengar på en kabel än att den pallar med den effekt som kommer gå igenom den, samt att den inte är gjord på bakgården av nedsmälta cyklar. HiFi-klubben brukar säga att man ska lägga ca 10 % av ett systems kostnad på kablarna. Alltså ca 4000 kr för ett system som kostar 40 000 kr. Varför gör dom detta? Jo för att dom har helt ruggiga marginaler på kablarna! Jag fick t.ex. en hdmi-kabel för 1000 kr med i mitt köp av förstärkare. Han vägrade sänka priset på stärkaren 500 kr men skickade gladeligen med en hdmi-kabel för dubbla priset.

Jag har då inte sett ett enda riktigt blindtest över högtalarkablar och tvivlar på att en enda tidning i Sverige skulle våga utföra ett eftersom dom livnär sig på annonser från Supra och resten av ockrarna.

Supra-kabeln för 400 kr som det länkades till ovan är väl iofs överkomlig rent prismässigt. Jag skulle dock vilja se en uppmätning som verkligen visar en skillnad motför vanlig kabel från Cleas Olsson. Och sen skulle jag vilja se den som kan höra skillnad mellan dom på, ja, ta vilken högtalare som helst.

Prenumererade på Elektronikvärlden (numera Ljud & Bild) för runt 20 år sedan, och de hade en blindtest där bland annat en ledare från lampsladd plockats ut och glödgats ordentligt över gaslåga för att få kopparn att oxidera. Testpanelen hade spridda åsikter om de olika kablarna, men ingen samstämmighet. Slutsatsen var att leder det ström, då kan det användas som högtalarkabel. Minnet kan ha grumlats något under de 20 år som passerat sedan jag läste artikeln.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Prenumererade på Elektronikvärlden (numera Ljud & Bild) för runt 20 år sedan, och de hade en blindtest där bland annat en ledare från lampsladd plockats ut och glödgats ordentligt över gaslåga för att få kopparn att oxidera. Testpanelen hade spridda åsikter om de olika kablarna, men ingen samstämmighet. Slutsatsen var att leder det ström, då kan det användas som högtalarkabel. Minnet kan ha grumlats något under de 20 år som passerat sedan jag läste artikeln.

Det bästa (och kanske enklaste men definitiv det mest objektiva sättet) att kolla kabelpåverkan är att ta med kabeln elektriska egenskaper när man designar filtret, det går att se lile skillnade om man drar egenskaperna mot ytterändarna av "olämpliga" kombinationer, men å andra sidan så är det inte så svårt att designa ett filter/högtalarsystem som fungerar optimalt med ekk.
Det handlar mest om att definiera kabeln egenskaper och sedan stå fast vid det, det funkar ju bra på i princip alla andra ställen än inom hifin, tänk hur världen vore om alla körde sin egen (annorlunda) kabeltyp för nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Och 6mm2 är för grovt. Räcker med 2.5 eller 4.
Ingen skickar så mycket effekt till sina högtalare att det krävs 6mm2. Tänk på att det sitter 1.5mm2 EK-kabel i väggarna i huset, och dom pallar 2300W minst.

Och det gör det ju ännu värre när det är vanliga "skitkablar" inuti högtalarna, mellan filter och element, samt inuti förstärkaren. Detta gäller ju inte alla högtalare men en stor del. Sen köper folk kablar för 1000-tals kronor mellan stärkaren och högtalaren tack vare försäljningsargument som är rena rama rapparkaljan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa (och kanske enklaste men definitiv det mest objektiva sättet) att kolla kabelpåverkan är att ta med kabeln elektriska egenskaper när man designar filtret, det går att se lile skillnade om man drar egenskaperna mot ytterändarna av "olämpliga" kombinationer, men å andra sidan så är det inte så svårt att designa ett filter/högtalarsystem som fungerar optimalt med ekk.
Det handlar mest om att definiera kabeln egenskaper och sedan stå fast vid det, det funkar ju bra på i princip alla andra ställen än inom hifin, tänk hur världen vore om alla körde sin egen (annorlunda) kabeltyp för nätverk.

Men inom HiFi så hör folk skillnad om dom ställer en sandsäck på toppen av högtalaren och beskriver det med ord som dom läst i någon tidning. Ifrågasätter man så vill dom inte höra det, utan man får höra att dom inte bryr sig om det är inbillning eller inte, dom är nöjda med att bli lurade helt enkelt. Så lycka till att fixa en kabelstandard... "Jag har köpt en kabel som är gjord av koppar från en meteroit. Den ska visst låta bättre pga att den utsatts för 1000 solars strålning!!! DET LÅTER SKITBRA! Kostade bara mina barn och mitt hus, VÄRT!"

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Och det gör det ju ännu värre när det är vanliga "skitkablar" inuti högtalarna, mellan filter och element, samt inuti förstärkaren. Detta gäller ju inte alla högtalare men en stor del. Sen köper folk kablar för 1000-tals kronor mellan stärkaren och högtalaren tack vare försäljningsargument som är rena rama rapparkaljan.

Brukar väl sitta typ 0.2mm2 kablar mellan högtalarutgång och kretskort i förstärkare? Minns inte riktigt, men har åtminstone för mig att den är riktigt riktigt klen. Ingen 6mm2 kabel för 10000kr meter iaf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av heatm:

Men inom HiFi så hör folk skillnad om dom ställer en sandsäck på toppen av högtalaren och beskriver det med ord som dom läst i någon tidning. Ifrågasätter man så vill dom inte höra det, utan man får höra att dom inte bryr sig om det är inbillning eller inte, dom är nöjda med att bli lurade helt enkelt. Så lycka till att fixa en kabelstandard... "Jag har köpt en kabel som är gjord av koppar från en meteroit. Den ska visst låta bättre pga att den utsatts för 1000 solars strålning!!! DET LÅTER SKITBRA! Kostade bara mina barn och mitt hus, VÄRT!"

Sandsäck är ett dåligt exempel, eftersom det troligen innebär en så pass stor förändring av massan att det t.om. blir mätbara förändringar av ljudet, fysikens lagar gäller även högtalare, men ställer du en Shaktisten där som du hör en jätteskilnad med eller utan så är du inne på placeboefekt.
Jag har haft förmånen att lyssna på Karl Erik Ståhls (han som uppfann ace/yst och startade audio pro) abx kabeltestlåda och såna tester borde flera få göra, kablar kan ha samma funktion som en lätt eq, samtidigt som det är ganska lätt att göra så att de inte påverkar något hörbart om man vill det.

Men jag förstår vad du syftar på, jag har till viss del gjort den resan själv inom hifi, men man lär sig, jag är idag helt övertygad om att man kan mäta allt, men att däremot kunna tala om hur något låter utifrån mätning är svårt, däremot kan mätningar ofta förklara varför man hör eller inte hör en viss skillnad och så är det det här med nivåmatchning vid tester, det måste mätas, det går inte att enbart lyssna på något och tro på det man hör eftersom hörseln inte fungerar som man tror när man lyssnar på mycket små nivåförändringar för de uppfattar man inte som nivåförändringar utan som andra skillnader och utan oscilloskopet så är det svårt att veta om det är nivåskillnader eller nått annat man lyssnar på.
Man ska börja med att ta bort de stora felen, att sitta och kommentera de små (om några) skillnader som kablar ev kan ge upphov till samtidigt som akustiken ger variationer på kanske +-20dB är fånigt och gör att man inte går framåt, det är ungefär lika dumt som att göra en test av monitorer men man målar över bildytan och har svetshjälm på sig när man ska bedöma färgerna.

Akustik och oscilloskop är de saker de flesta inte tänker på som extremt viktiga för resultatet, men det är de, de står för kanske 80% av totalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ja det är synd att deras rykte är nerkört i skiten för produkterna har verkligen blivit kvalitiva
mina TNT 215 A stinker JBL lång väg dels sättet dom arbetar på (lägsta baselementet grövre bas övre baselement mellanregister/mindre bas) osv
är precis så mina TNTare arbetar de har inbyggda slutsteg och låter som finhifi om man lyssnar på dem
dessutom tappar dem inte befattningen och låter skit för att man drar på fett med ljud och tro mej under min ägo har dem fått svettats fett

magnetmassan motsvarar ca 7 kg när jag räknade på det varav slutsteget väger drygt 10 kg då verisionen utan inbyggt slusteg väger 40kg
sedan så är det faktiskt rätt lätt att misstolka deras text så man får läsa igenom den drygt 2-3 ggr noga innan man hajjar vad dem menar
vad gäller pålitlighet så har dem bättrat sej grovt jag har beställt mina högtalare och (lasrar och lampor till polarna) drygt 15 artiklar och jag har alltid fått det jag beställt väl inpackat
men för er som bor i Stockholm åk bort till Billebro och provlyssna på t.ex TNT 215 A dock så lär deras exemplar vara oinspelade så ta det i beräkningen
men helvete vilket ös dom bjuder på när dem väl fått spela in sig sj bor jag 5 mil utanför Örebro

Varför håller du på med det här offtopic-dravlet? Du kanske borde starta en egen tråd om du vill marknadsföra Billebro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sandsäck är ett dåligt exempel, eftersom det troligen innebär en så pass stor förändring av massan att det t.om. blir mätbara förändringar av ljudet, fysikens lagar gäller även högtalare, men ställer du en Shaktisten där som du hör en jätteskilnad med eller utan så är du inne på placeboefekt.
Jag har haft förmånen att lyssna på Karl Erik Ståhls (han som uppfann ace/yst och startade audio pro) abx kabeltestlåda och såna tester borde flera få göra, kablar kan ha samma funktion som en lätt eq, samtidigt som det är ganska lätt att göra så att de inte påverkar något hörbart om man vill det.

Men jag förstår vad du syftar på, jag har till viss del gjort den resan själv inom hifi, men man lär sig, jag är idag helt övertygad om att man kan mäta allt, men att däremot kunna tala om hur något låter utifrån mätning är svårt, däremot kan mätningar ofta förklara varför man hör eller inte hör en viss skillnad och så är det det här med nivåmatchning vid tester, det måste mätas, det går inte att enbart lyssna på något och tro på det man hör eftersom hörseln inte fungerar som man tror när man lyssnar på mycket små nivåförändringar för de uppfattar man inte som nivåförändringar utan som andra skillnader och utan oscilloskopet så är det svårt att veta om det är nivåskillnader eller nått annat man lyssnar på.
Man ska börja med att ta bort de stora felen, att sitta och kommentera de små (om några) skillnader som kablar ev kan ge upphov till samtidigt som akustiken ger variationer på kanske +-20dB är fånigt och gör att man inte går framåt, det är ungefär lika dumt som att göra en test av monitorer men man målar över bildytan och har svetshjälm på sig när man ska bedöma färgerna.

Akustik och oscilloskop är de saker de flesta inte tänker på som extremt viktiga för resultatet, men det är de, de står för kanske 80% av totalen.

Du och jag hade nog kunnat suttit och hållit med varandra över en öl...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Lika roligt varje gång kablar kommer på tal

Vill minnas jag läste om ett blindtest en gång där man hade bjudit in ett antal audiofiler och bad dom lyssna på lite diverse uppsättningar. Där hade man bland annat ett blindtest med en superduper-dyr kabel och en "kabel" gjord av gamla klädhängare av metall. Ingen av audiofilerna märkte någon skillnad.

Det är möjligt att det finns en mätbar skillnad mellan kablar, men en hörbar skillnad? Nej. Såvida du inte har övermänsklig hörsel.
Enda orsaken till att köpa dyrare kablar är väl egentligen att de brukar se snyggare ut. Ska man dra kablar i hela vardagsrummet vill man kanske inte ha nån grå-vit telefonkabel, även om det ljudmässigt vore precis lika bra som någon specialkabel.

Permalänk
Medlem

Det enda som kan påverka är väl störningar, och för att motverka det behöver man ingen kabel för 10kkr metern.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det enda som kan påverka är väl störningar, och för att motverka det behöver man ingen kabel för 10kkr metern.

Nej, jag rekommenderar i så fall en för 114000kr per meter.

http://www.avland.co.uk/aasp/audioquest/1120/welsignature/wel...

Lite om klädhängartestet här: http://gizmodo.com/363154/audiophile-deathmatch-monster-cable...

Permalänk
Medlem

Ännu roligare blir det när matarkabeln på förstärkaren kostar multum. Oskarshamns kärnkraftverk 40 mil bort är väl avstängt mest hela tiden, så en vindstilla dag kanske min el kommer från en norrlandsälv 150 mil bort. Transformatorstationen utanför stan är några km bort, och så finns det väl en transformator i kvarteret för sista transformeringen ner till 230 Volt. Att då bry sig om den sista 1,5 metrarna från vägguttaget är bara komiskt.
Varje kabel lägger till på sträckan. Oavsett hur bra den är kan den aldrig dra ifrån på redan befintlig kabel-längd, i bästa fall ett noll-tillskott. Att flytta anläggningen till ett rum närmare elcentralen och använda standard apparatsladd borde vara effektivare än att kosta på 30.000:- på nätkabeln.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ännu roligare blir det när matarkabeln på förstärkaren kostar multum. Oskarshamns kärnkraftverk 40 mil bort är väl avstängt mest hela tiden, så en vindstilla dag kanske min el kommer från en norrlandsälv 150 mil bort. Transformatorstationen utanför stan är några km bort, och så finns det väl en transformator i kvarteret för sista transformeringen ner till 230 Volt. Att då bry sig om den sista 1,5 metrarna från vägguttaget är bara komiskt.
Varje kabel lägger till på sträckan. Oavsett hur bra den är kan den aldrig dra ifrån på redan befintlig kabel-längd, i bästa fall ett noll-tillskott. Att flytta anläggningen till ett rum närmare elcentralen och använda standard apparatsladd borde vara effektivare än att kosta på 30.000:- på nätkabeln.

Summa summarum är det ingen mening att skaffa en strömkabel som är bättre än vanlig 1.5mm2 EK-kabel för det är det som sitter i dom flesta hus idag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

En del dyra strömkablar har faktiskt samma funktion som ett nätfilter eftersom de faktiskt är ett sånt, så visst kan de filtrera ibland om det finns nått att filtrera bort, det man snarare ska reagera på är varför ett "finkabelfilter" kostar så mycket i jämförelse med ett vanligt filter gjort med normala komponenter, det handlar inte om magi utan om ellära.
Om man märker en skillnad så bör man fråga sig varför och inte bara hylla en exotisk produkt (som en dyrkabel) det finns för det mesta en förklaring till vad som händer och flera olika sätt att lösa det på tekniskt.
Det gäller även signal och högtalarkablar, de kan ibland agera som filter de också beroende på kretsen de sitter i, detsamma gäller biwire av högtalare, det ändrar impedanserna i filtret, så det är klart att det låter annorlunda, men inte sällan sämre om filtret är designat för en gemensam matning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Sen när du bor i hus köper du detta paket http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=4233

i princip samma högtalare som JBL JRX125
skillnaden är loggan och att dessa har inbyggda slutsteg vilket gör att det bara är att koppla in dem via RCA till din förstärkare

Att handla ifrån Billebro är jättebra om man vill bränna ned huset! ...

Den herrn är inte riktigt som han bör vara.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather