Western Digital kliver upp till fem terabyte i slutet av 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Otroligt dumt att köpa färre stora diskar istället för fler mindre diskar. Redundansmässigt så vore två-tre 2TB-diskar ett bättre val.

beror på hur mycket plats man behöver.. behöver man 20TB och bara har 5 SATA-portar på sitt moderkort är det väl inte så vidare smart att köpa 2TB-diskar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Hurray äntligen kan man fixa riktigt stora diskar

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

Oj då kanske man ska vänta och se hur dessa diskar presterar.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

men stämde det då?

Nej, utvecklingen gick ju uppenbarligen långsammare än förväntat. Det var det som var min poäng.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Otroligt dumt att köpa färre stora diskar istället för fler mindre diskar. Redundansmässigt så vore två-tre 2TB-diskar ett bättre val.

Fler "små" diskar = genererar mer värme, mer ljud, drar mer ström, tar mer fysisk plats och kräver fler sataportar på moderkort/kontrollerkort. Så otroligt dumt vettefan om jag skulle kalla det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Själv har jag 700 GB ledigt på min 1 TB HDD, skulle vara betydligt mer ledigt om jag vore den enda användaren av datorn.
1 TB lär vara enormt overkill för mig i typ 40 år eller längre.
Förstår inte vad folk behöver så mycket utrymme för..

20 bluray filmer = 1TB. Så det går ganska snabbt att fylla om man vill.

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar bli dags att fasa ut 3,5" till förmån för 2,5". Alla SSDs är 2,5" eller mindre, och det finns nu vanliga 2,5" HDDs med 2TB kapacitet, snart 3TB. Dvs 3,5" tillför inte så mycket utrymme, trots att de tar betydligt mer plats, drar nästan 10ggr mer ström, genererar mer värme, vibrationer & oljud osv. 5,25" HDDs försvann väl för ca 15 år sedan, dags för 3,5" att gå samma öde tillmötes IMO.
Nästa gång jag bygger nytt lagringssystem för hemmet kommer det definitivt bli 2,5". Lätthanterligt, smidigt, tyst, strömsnålt etc.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

20 bluray filmer = 1TB. Så det går ganska snabbt att fylla om man vill.

Whaat? Jag har 112 BR-filmer (alla 1080p och ~20% REMUX) på min 2TB-disk och 304GB ledigt så din beräkning stämmer inte riktigt.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Skrivet av MightyMag:

Whaat? Jag har 112 BR-filmer (alla 1080p och ~20% REMUX) på min 2TB-disk och 304GB ledigt så din beräkning stämmer inte riktigt.

Ponerar man att han räknar dual layer blu-ray så är ju skivornas kapacitet iaf 50gb, så rent teoretiskt kan 20filmer på 50gb bli 1tb. Även om jag har svårt att se att det faktiskt är så.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En god vän till mig som är "lite" hemmabionördig har ju iaf lätt användning för detta, vet at hans avatar exemplar är på 120+gb bara den filmen. Så i den takten går lagringsmedian åt FORT.

Själv sitter jag på en 240gb SSD, har även en 2tb S-ATA som lagring, dock är det enda den gör att tävla med min DVD-läsare vilken som används mest sällan....

Så visst prioriterar folk olika

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Pirater?

Själv använder jag en hel del utrymme för material jag spelar in med det är aldrig över 500gb.
Har också lite svårt att se vad man ska med så ENORMT mycekt lagrings utrymme till, så länge man inte laddar ner en fruktansvärd massa data.

Jag har 3 stycken TV-kort i min server som spelar in diverse TV-program. Det handlar alltså inte om att ladda ner. Jag har också analogt TV-kort för att digitalisera VHS-banden. Jag har 11 stycken 2TB-diskar i servern varav 3 stycken är redundans, så det effektiva lagringsutrymmet är 16 TB. Jag har sisådär 2-3 TB ledigt... Ungefär 4 TB är filmer jag själv filmat med min videokamera, och diverse redigeringar av dessa. Sedan alla analoga videoband jag har digitaliserat men som än så länge ligger inlagt med lossless komprimering. 1 timme VHS är väl 20-30 GB stort. Har nog något hundratal timmar VHS-band digitaliserade. Det är jättelätt att fylla massor av utrymme utan att piratkopiera.

Jag fattar inte hur folk klarar sig med någon enstaka lagringsdisk. Var gör ni av alla videofiler? Har ni ingen filmkamera? Har ni inga gamla VHS-band som ni digitaliserar? Slänger ni bara bort alla gamla VHS-band? Har ni inga foton? Gamla smalfilmer från tidigare generationer? Bara fotografierna hemma tar väl uppåt 1 TB gissar jag. Smalfilmerna är väl 500 GB. Sedan ska man ju ha backuper också... Bränner ni ut allt detta på DVD-skivor eller lagrar ni i molnet? Eller låter ni bara allt försvinna?

Att anklaga folk för att vara pirater för att de använder mycket hårddiskutrymme är ganska trångsynt tycker jag. Dagens mediafiler (även egenproducerade) kräver mycket utrymme.

5 TB känns ganska lagom storlek på en hårddisk. Då skulle man få 20TB i sin lagringspool med 6 stycken diskar varav två är redundans (exempelvis ZFS raidz2 eller RAID6). Detta får plats i ett normalt miditower datorchassi och med moderkort som har 8 stycken SATA-anslutningar har man även möjlighet att koppla in en SSD-disk för operativsystemet och kanske en optisk enhet om man vill bränna skivor. Men jag förstår att alla inte har samma behov som jag, en del kanske hellre jobbar med små textfiler istället för stora videofiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har 3 stycken TV-kort i min server som spelar in diverse TV-program. Det handlar alltså inte om att ladda ner. Jag har också analogt TV-kort för att digitalisera VHS-banden. Jag har 11 stycken 2TB-diskar i servern varav 3 stycken är redundans, så det effektiva lagringsutrymmet är 16 TB. Jag har sisådär 2-3 TB ledigt... Ungefär 4 TB är filmer jag själv filmat med min videokamera, och diverse redigeringar av dessa. Sedan alla analoga videoband jag har digitaliserat men som än så länge ligger inlagt med lossless komprimering. 1 timme VHS är väl 20-30 GB stort. Har nog något hundratal timmar VHS-band digitaliserade. Det är jättelätt att fylla massor av utrymme utan att piratkopiera.

Jag fattar inte hur folk klarar sig med någon enstaka lagringsdisk. Var gör ni av alla videofiler? Har ni ingen filmkamera? Har ni inga gamla VHS-band som ni digitaliserar? Slänger ni bara bort alla gamla VHS-band? Har ni inga foton? Gamla smalfilmer från tidigare generationer? Bara fotografierna hemma tar väl uppåt 1 TB gissar jag. Smalfilmerna är väl 500 GB. Sedan ska man ju ha backuper också... Bränner ni ut allt detta på DVD-skivor eller lagrar ni i molnet? Eller låter ni bara allt försvinna?

Att anklaga folk för att vara pirater för att de använder mycket hårddiskutrymme är ganska trångsynt tycker jag. Dagens mediafiler (även egenproducerade) kräver mycket utrymme.

5 TB känns ganska lagom storlek på en hårddisk. Då skulle man få 20TB i sin lagringspool med 6 stycken diskar varav två är redundans (exempelvis ZFS raidz2 eller RAID6). Detta får plats i ett normalt miditower datorchassi och med moderkort som har 8 stycken SATA-anslutningar har man även möjlighet att koppla in en SSD-disk för operativsystemet och kanske en optisk enhet om man vill bränna skivor. Men jag förstår att alla inte har samma behov som jag, en del kanske hellre jobbar med små textfiler istället för stora videofiler.

I realiteten är det nog trots allt så att du är något av ett undantag, Vågar med ganska stor säkerhet påstå att lejonparten av de som behöver mer än någon terabyte lagringsutrymme är pirater.

Undrar förresten hur det skulle gå för hårddisktillverkarna om upphovsrättsmaffian plötsligt fick stopp på all piratkopiering över en natt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det bekräftar just att utvecklingen gått extremt långsamt jämfört med tidigare.

Just HDD har alltid annars följt Moores lagar från 1970 fram tills 2008.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Startrance:

SSD är fortfarande för dyra för att folk ska köpa dom som lagringsdiskar & det är ett bra tag innan SSD kommer upp till 2-3 TB vid rimliga priser.
Jag har ca 8TB med mina mekaniska hårddiskar och en 256 gb SSD som C:hårddisk, det krävs en hel del lagrings utrymme ifall du tex Frapsar som jag gör, samt video redigering.

Med undantag för nördar på SweClockers som sitter på warez och tankar terabyte med filer från internet, så klarar de flesta svensson sig på typ 500 GB.
Vanligt folk sitter inte med 8 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comtronic:

Det bekräftar just att utvecklingen gått extremt långsamt jämfört med tidigare.

Just HDD har alltid annars följt Moores lagar från 1970 fram tills 2008.

Ja eller så är det helt enkelt så att tillverkarna håller tillbaka med att öka storlekn för att inte sänka priserna på modeller med mindre lagringsyta.

Permalänk
Medlem

Men trots det så fortsätter chassitillverkarna att ha chassin med 12 hårddiskplatser, ta t.ex Cooler Master Cosmos II.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Avstängd

Sedan havererar disken.
Bäst att ha flera mindre än 1st 5TB.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av comtronic:

Det bekräftar just att utvecklingen gått extremt långsamt jämfört med tidigare.

Just HDD har alltid annars följt Moores lagar från 1970 fram tills 2008.

Det är lite svårt att veta vad som är orsak och verkan, men man kan ju misstänka att utvecklingen hålls tillbaka av att det bara finns två tillverkare av sata 3,5 tumshårddiskar i praktiken. Å andra sidan kan konsolideringen berott på att utvecklingen stannade av och det var svårt att utveckla produkten.

Det skulle ju inte skada om Toshiba eller någon annan släppte billiga stora hårddiskar och satte lite press på de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

I realiteten är det nog trots allt så att du är något av ett undantag, Vågar med ganska stor säkerhet påstå att lejonparten av de som behöver mer än någon terabyte lagringsutrymme är pirater.

Skrivet av rektor:

Med undantag för nördar på SweClockers som sitter på warez och tankar terabyte med filer från internet, så klarar de flesta svensson sig på typ 500 GB.
Vanligt folk sitter inte med 8 TB.

Ni har inte en aning om vad ni snackar om. Det är inte 1998 eller ens 2008 i almanackan längre. Jag och många jag känner använder ett par TB med data utan vidare. Sedan vill man ha redundans och backup. Då blir det ganska många TB. Behöver inte vara en enda byte priatkopierat. PRIVAT-kopieringen räcker och blir över. Orka gräva bland 100+ plastskivor, naturligtvis har man det på disk så man kan söka osv. Enda anledningen till att folk i gemen inte har ännu mera disk är att de inte har någon riktig redundans och att många helt enkelt struntar i backup. Och ja, mycket raderas bara.

Sedan är inte den stora konsumenten av hårddisk vanliga privatpersoner utan naturligtvis företag. Även småfirmor har många TB disk då man förstås vill ha redundans och backup.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Jösses. Vad ska ni med allt lagringsuttymme till? Håller ni alla på med grafik mm eller? Själv har jag två 120gb Ssd för program å spel å en 600gb hdd för lite bilder filmer mm.

Antar att dina bilder inte är i RAW format

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av azmodan:

Och här sitter jag o kämpar för att fylla min 2TB disk, hur ska det gå med en 5Tbare

Hoppas nog mer på att SSD sjunker i pris och ökar lite till i storlek då

Gå över till bluray ska du nog se att du får fyllt din disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Men trots det så fortsätter chassitillverkarna att ha chassin med 12 hårddiskplatser, ta t.ex Cooler Master Cosmos II.

Ja visst är det förjävligt med ett chassi som ger en möjlighet med så fruktansvärt onödigt många HDD-platser First world problem

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Jag ska hämta ut mina två 3TB SOHO idag.
känns gött.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Pirater?

Själv använder jag en hel del utrymme för material jag spelar in med det är aldrig över 500gb.
Har också lite svårt att se vad man ska med så ENORMT mycekt lagrings utrymme till, så länge man inte laddar ner en fruktansvärd massa data.

Spelar man in i HD så blir det snabbt många TB. Spelar man in för att spara så kan varje serie ta upp flera TB och sen finns det många som rippar sina samlingar med så det är lätt att fylla ett par 5TB diskar. Rippar man Bluray filmer så tar enbart 100st upp en 5TB disk.
Sen kommer ju 4K formatet som lär använda h265 som är efterflöjaren till h264 men trots det säkert ta upp minst 100GB per film.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emil98:

Då kanske man skulle ta och köpa ett par 5 stycken och trycka in i chassit så det räcker för all framtid

tills uhdtv avsntit kommer, får du plats en säsong

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

satan vad det går fort nu. tycker mina 3TBare är stora...

Första PCn jag hade (486:a) var med 420MB hårddisk.
När man senare köpte en 4GB hårddisk till sin Pentium tyckte man att den skulle räcka i mååååånga år.
Kan avslöja att jag inte längre klarar mig på 4GB...
Utvecklingen tuffade på och fram till 2009 när 2TB kom så gick det ganska snabbt.

Jag har fått intrycket av att hårddisktillverkarna ligger ett år efter där de borde vara. Men de tidigare nyheterna om att vi snart ska ha 5TB hårddiskar verkar tyda på att utvecklingen i själva verket ligger 2-3 år efter förväntad utveckling.
Om du skulle åka någonstans med tåg och tåget var 2 år försenat, hade då då tänkt "Det har ju varit både snö och lövhalka under tiden jag väntat, så det kom ganska snabbt ändå" ?

Inte så att det inte kan gå att klara sig på en hårddisk på 1TB, 2TB, 3TB eller 4TB.
Skulle man försöka fylla 1TB med självskrivna textfiler är det frågan om det räcker med en livstid.
Men sen går det att fylla många TB med diverse saker också. Beror helt på användningsområde.
Men om utvecklingen av mekaniska hårddiskar går långsammare och långsammare och utveckling av SSDer inte slår av på takten så kommer det 'snart' inte finnas någon anledning att köpa hårddiskar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Sedan havererar disken.
Bäst att ha flera mindre än 1st 5TB.

Snarare ska man ha flera femmor och köra raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Otroligt dumt att köpa färre stora diskar istället för fler mindre diskar. Redundansmässigt så vore två-tre 2TB-diskar ett bättre val.

Skrivet av Mr_Flash:

Fler "små" diskar = genererar mer värme, mer ljud, drar mer ström, tar mer fysisk plats och kräver fler sataportar på moderkort/kontrollerkort. Så otroligt dumt vettefan om jag skulle kalla det...

Så om man exempelvis behöver 5-6TB, så istället för att köra 3st 4TB diskar i RAID5 (8TB) så ska man skaffa en massa 250GB diskar istället?
Då är jag mer inne på Mr_Flash's linje. Bättre att ha ett fåtal stora diskar än tiotals smådiskar.

Det är ju det som är en stor fördel med utvecklingen, att man kan göra saker effektivare!
Ska man exempelvis köra någon enklare server kanske man kan bygga något på ett Mini-ITX moderkort.
Det finns säkert mycket äldre dator som är tillräckligt kraftfull om man inte bryr sig om den tar upp ett helt rack eller mer och drar flera kilowatt eller mer.
Visst en gammal superdator har ju en coolhetsfaktor. Men kan man bygga en liten, relativt tyst dator som lätt får plats i en garderob och kostar mindre i inköp än vad gammeldatorn kostar i elförbrukning och lokalhyra per månad så är det ett lätt val.

Kanske lite extrema exempel. Men poängen är att det inte är meningslöst att utvecklingen går framåt.
Möjligtvis ur en ickematerialistisk synvinkel, men då är det mesta på SweClockers meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Första PCn jag hade (486:a) var med 420MB hårddisk.
När man senare köpte en 4GB hårddisk till sin Pentium tyckte man att den skulle räcka i mååååånga år.
Kan avslöja att jag inte längre klarar mig på 4GB...
Utvecklingen tuffade på och fram till 2009 när 2TB kom så gick det ganska snabbt.

Jag har fått intrycket av att hårddisktillverkarna ligger ett år efter där de borde vara. Men de tidigare nyheterna om att vi snart ska ha 5TB hårddiskar verkar tyda på att utvecklingen i själva verket ligger 2-3 år efter förväntad utveckling.
Om du skulle åka någonstans med tåg och tåget var 2 år försenat, hade då då tänkt "Det har ju varit både snö och lövhalka under tiden jag väntat, så det kom ganska snabbt ändå" ?

Inte så att det inte kan gå att klara sig på en hårddisk på 1TB, 2TB, 3TB eller 4TB.
Skulle man försöka fylla 1TB med självskrivna textfiler är det frågan om det räcker med en livstid.
Men sen går det att fylla många TB med diverse saker också. Beror helt på användningsområde.
Men om utvecklingen av mekaniska hårddiskar går långsammare och långsammare och utveckling av SSDer inte slår av på takten så kommer det 'snart' inte finnas någon anledning att köpa hårddiskar längre.

Det blev ett jevla liv om min kommentar...
Det jag menade var att jag köpte en 3TB tidigt i somras, och då var det den största disken på marknaden.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack

Äntligen händer det något... Förhoppningsvis finns det lite större än så till nästa gång det är dax att byta

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det blev ett jevla liv om min kommentar...

Du är festens mittpunkt

Skrivet av morxy49:

Det jag menade var att jag köpte en 3TB tidigt i somras, och då var det den största disken på marknaden.

Fast det bästa är det bästa tills det kommer något bättre. Så utvecklingen går snabbare (placeboeffekt) ju senare du köper det nuvarande bästa, alltså desto närmare lansering av nästa sak som blir det bästa.