Datorn fryser + statiskt ljud. (Bara i BF3)

Permalänk
Avstängd

Datorn fryser + statiskt ljud. (Bara i BF3)

Hallå! Jag skriver denna tråden åt en kompis som har lite bekymmer.

Det är nämligen så att hans dator hänger sig helt och hållet efter ungefär 15 minuters spelande i BF3. Ett konstigt statiskt ljud uppstår också vid krasch.
Vi har märkt att den inte hänger sig sålänge han inte spelar BF3, problemet verkar bara uppstå just där.

Först trodde vi att det var tempen som ställde till det då CPU:n fort stack upp till 80-85 (säkert högre också) grader. Han hade satt cpu-kylaren lite löst samt att det var dålig pasta, jag hjälpte han att montera kylaren ordentligt och så bytte vi till bra pasta och tempen ligger nu på max 59 grader i BF och ändå fryser datorn ihop. Vi började då byta drivrutiner till grafikkorten han kör, det hjälpte inte heller.

Han har nyss bytt moderkort, minnen och cpu, samt monterat en SSD. Grejorna köpte han billigt av mig, och jag har aldrig någonsin haft dessa problem med dom grejorna. Men det känns ju ändå inget vidare för mig heller..

Han har provat att spela Diablo 3, Guild Wars 2 och Minecraft utöver BF3, och datorn fungerar då fint. Jag började klura över om hans nätagg är slut på, och att det blir överbelastat när han spelar BF3 eftersom det är rätt tungdrivet? Nätagget är rätt så gammalt (5-6 år) Hans grafikkort är också väldigt utdaterade, men jag tror inte att problemet ligger där..

Komponenter i datorn:

Intel i7 950
MSI X58A GD-65
Corsair XMS3 12gb 1600mhz RAM
Corsair HX 620w PSU
Corsair F40gb SSD
Nvidia GTX 260 black edition (SLI)

Jag har som sagt ingen aning om vad som orsakar detta, grejorna fungerade fint i min ägo. Innan jag sålde så testade jag minnena med memtest och det var inga problem med dom heller.

Någon som har något tips?

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk

Du har möjligen inget annat nätagg att prova med? Jag tycker att det är skumt om nätagget hänger med i allt utom Battlefield dock, men det kan ju alltid vara värt ett försök.

Permalänk
Avstängd

Han har inget nätagg att prova med just nu, men vi ska försöka ordna detta.

Är det ingen som har någon idé om vad som kan strula?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan vara ljukortet som ställer till det. Testa att stänga av ljudkortet i biosen och testa att avinstallera Nvidias hd-ljuddrivrutiner.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Har provat detta nu, samt avinstallerat 3d funktionerna för Nvidia, uppdaterat BIOS osv... inget verkar hjälpa. :/

Fler tips någon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Du råkar inte ha funnit någon lösning på detta?

Jag lider nämligen av exakt samma problem för tillfället! Speltid innan krasch kan variera mellan 2 minuter ända upp till en halvtimme.
Har tidigare kunnat lira smärtfritt i ~330 timmar tills den första uppdateringen för After Math kom för någon vecka sedan.

Har gjort en hel del research och det verkar som många har upplevt eller upplever detta! Även en del (vissa fånigare än andra) förslag på eventuella lösningar har nämnts på både Battlelog och EA:s Help Center/"Answer HQ", men inga har hjälpt mig än så länge.
Många säger att det beror på det inbyggda ljudkortet, men detta har jag kopplat från och avinstallerat sedan någon månad tillbaka då jag installerade ett Xonar D1.

Jag finner heller inga specifika samband mellan alla specs bland de som upplever detta problem. Mina specs är i alla fall som följer:

AMD Phenom II X6 Black 1090T 3.2 GHz
XFX HD7970 3GB Black Edition
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Asus Xonar D1
Corsair 16 GB CL9 1600Mhz Vengeance
Corsair SSD Force 3 120GB + Corsair SSD F60 + Samsung 640 GB 7200rpm
Corsair TX750M
BenQ XL2410T 24" 120 Hz

Mvh,
Wicktarr

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem förut när jag körde en tankad kopia av Windows7. Är tydligen så att cracken till det eller en uppdatering i Windows7 ställer till det med punkbuster när man spelar BF3 oftast kom detta när man drog iväg ett skott med nått vapen eller en tank.
Köpte windows7, installerade om det och problemet har aldrig kommit sedan dess... Nu vet jag inte om "din kompis" har en tankad kopia men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicktarr:

Hej! Du råkar inte ha funnit någon lösning på detta?

Jag lider nämligen av exakt samma problem för tillfället! Speltid innan krasch kan variera mellan 2 minuter ända upp till en halvtimme.
Har tidigare kunnat lira smärtfritt i ~330 timmar tills den första uppdateringen för After Math kom för någon vecka sedan.

Har gjort en hel del research och det verkar som många har upplevt eller upplever detta! Även en del (vissa fånigare än andra) förslag på eventuella lösningar har nämnts på både Battlelog och EA:s Help Center/"Answer HQ", men inga har hjälpt mig än så länge.
Många säger att det beror på det inbyggda ljudkortet, men detta har jag kopplat från och avinstallerat sedan någon månad tillbaka då jag installerade ett Xonar D1.

Jag finner heller inga specifika samband mellan alla specs bland de som upplever detta problem. Mina specs är i alla fall som följer:

AMD Phenom II X6 Black 1090T 3.2 GHz
XFX HD7970 3GB Black Edition
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Asus Xonar D1
Corsair 16 GB CL9 1600Mhz Vengeance
Corsair SSD Force 3 120GB + Corsair SSD F60 + Samsung 640 GB 7200rpm
Corsair TX750M
BenQ XL2410T 24" 120 Hz

Mvh,
Wicktarr

Det släpptes för Premium igår...

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Det släpptes för Premium igår...

Absolut. Men om jag inte minns fel så släppte de en förberedande patch i samband med att Battlelog uppdaterades någon vecka sedan?
Och sedan dess har jag inte haft möjlighet att spela på grund av krascher som fryser datorn.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q