Forskarteam behöver råd om felköpt dator

Permalänk
Medlem

För att snabbt och enkelt kolla lite mer om er dator så

Windows 7:

1. Tryck Windows Tangenten

2. Skriv "dxdiag"

3. Tryck Enter

4. Välj "Yes"

5. Tryck "Save all information"

6. Ladda upp filen på valfri nedladdningssite så vi kan kolla på den.

I Windows XP:

1. Tryck Winows Tangenten + R (Du får upp en 'Kör' ruta)

2. Skriv "dxdiag"

3. Tryck Enter

4. Välj "Yes"

5. Tryck "Save all information"

6. Ladda upp filen på valfri nedladdningssite så vi kan kolla på den.

Med mer information så kan vi kanske hjälpa er att lösa problemet. Hur stora bilder pratar vi om? Upplösning? Filstorlek? 'Stora' är ganska subjektivt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

eftersom det gäller en forskargrupp antar jag att det rör sig om IT folk från ett av landets universitet. skulle vara kul att veta vilket universitet.

jag finns i linköping (faculty of health sciences) och har diverse saker att säga om de IT system som är implementerade, samt den support man kan vänta sig. trist om det är regel mer än undantag...

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2678028/photoshopdator-forsk...

Det där kan du få för 17k INKLUSIVE moms, så jag det vore spännande att höra hur dom kom upp i den summan. Om man inte behöver ett Quadrokort för att kunna använda GPU acceleration i Photoshop kan man lika gärna använda ett vanligt GeForce kort.

Du glömde processorkylare samt ett chassi som stödjer E-ATX format..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Ni behöver ett bra grafikkort. Står inte i beskrivningen att ni har det. Xeon har ingen direkt grafik prestanda, som Core ix har. Är det riktigt krävande så gå för quadro eller firepro kort, då de funkar bättre i forsknings /workstation projekt. Drar också mycket mindre kraft.

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med stora bilder förresten? Det är väl inte helt ovanligt att folk som jobbar med riktigt stora filer i PS fort behöver > 32GB RAM och då klarar man sig ju inte med en standard i7-variant, då är väl xeon ett bra alternativ för att kunna klämma in 48 eller så.

Låter ändå som att de klämt dit en snål-xeon på bara 1.8GHz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niblie:

Du glömde processorkylare samt ett chassi som stödjer E-ATX format..

Miss av mig, ber om ursäkt för det! Fixat nu.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2678084/photoshopdator-forsk...

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!
Vi arbetar med väldigt stora bilder. Mellan 1-2 Gb stora. Så jag vet att dom är enormt stora! Men problemet med datorn är inte när jag jobbar med bilderna. Det största problemet, som jag ser det, är när den har sämre prestanda än vår gamla dator som kostade 5500:- Att den får ett sämre PC mark score än den gamla trötta datorn.
Problemet med att jobba på ett universitet är att man har inte möjligheten att bygga egna datorer. Men ska absolut kolla på era förslag.
Hmmm...specifikationer över datorn...jag är en labbråtta...har bara skrivit av det jag har på papper. Mer än så vet jag inte riktigt.

Tack återigen för alla svaren! Jag är oerhört tacksam för att ni tar er tid!

PS. ska knäppa it-folket på nosen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av soffan81:

Tack för alla svaren!
Vi arbetar med väldigt stora bilder. Mellan 1-2 Gb stora. Så jag vet att dom är enormt stora! Men problemet med datorn är inte när jag jobbar med bilderna. Det största problemet, som jag ser det, är när den har sämre prestanda än vår gamla dator som kostade 5500:- Att den får ett sämre PC mark score än den gamla trötta datorn.
Problemet med att jobba på ett universitet är att man har inte möjligheten att bygga egna datorer. Men ska absolut kolla på era förslag.
Hmmm...specifikationer över datorn...jag är en labbråtta...har bara skrivit av det jag har på papper. Mer än så vet jag inte riktigt.

vilka tomtar.. ni behöver ett server/workstation moderkort med 32gb ecc minnen (4x8gb) en xeon prolle en stabil ssd och ett quadro 4000 + kvalitetsnätagg

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=633938
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581325
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635891
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661339
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605011
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766466

chassi och sådant är ju smaksak men ett fractal design define r3 är väl inte fel

som ni ser är detta är inte särskilt dyrt och detta är delar gjorda för workstation bruk.. detta jag länkade går på drygt 17k inkl moms men ni borde ju handla exkl moms sen saknas det chassi i detta paketet då

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soffan81:

när du ändå håller på ta i med hela näven

Permalänk
Medlem

Jag kanske har läst slarvigt men har inte sett att någon bett er starta Task Manager och kolla hur CPU-belastning och minnesanvändning ser ut när det går långsamt.

Om den till och med segar när den är nystartad så är det ju uppenbarligen något som är galet. Vilka processer använder då mycket CPU (kolla i task manager)?

Har ni något program som rapporterar temperaturer på olika komponenter installerat? Bara för att utesluta att den drar ner hastigheten pga överhettning.

Edit: ja, det där är ju inte världens snabbaste propp...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av soffan81:

Tack för alla svaren!

Jag kanske missförstår,
men är det enda problemet att den nya datorn ger sämre resultat i PC-mark?

PC-mark ger sannolikt inte särskilt relevanta jämförelsevärden,
att applicera på en dator med så speciella användningsområden.

Till sist är det väl lätt att stämma in i kören...
Att ni nog skulle fläskat till med ännu kraftfullare hårdvara...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av soffan81:

Hej,
Vi bad våra it-killar att köpa in en dator.....................

Sen upptäckte vi att det stod att man max kan ha 1066 MHz i minne och dom har satt i 1600 MHz. Alltså är dom inte kompatibla. ..............

På mitt moderkort går det att köra 1600MHz, men bara under förutsättning att man använder endast två stycken minnen. På lägre frekvenser så går det däremot att använda fyra minnen. Ganska exakt er egen iaktagelse.
Allt detta framgår av moderkortets instruktionsbok. Ni bör även kontrollera med tillverkaren om era valda minnen är kompatibla med moderkortet. Finns listor på internet hos (moderkorts)tillverkaren.

MVH
amatör

Jag tror ni själva identifierat problemet.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av soffan81:

Tack för alla svaren!

Prövat att läsa tråden?

Första inlägget på sida 2, till exempel?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.