Muskampen 2025 är igång! Följ kampen här -
Permalänk
Medlem

HTPC i julklapp

Ger mig själv en kombinerad HTPC/NAS i julklapp.

Har sedan tidigare ett Asus P8Z77-V Pro, Corsair HX750, fläktar och hårddiskar liggandes. Detta ska nu kompletteras med några komponenter som jag är lite osäker på vad jag ska välja.

Chassit är som jag ser det viktigaste, vill ha ett stilrent som passar in med kommande receiver. Det ska helst vara ljuddämpat och få plats med ~5st hårddiskar (gärna fler). Kommer inte ha något externt grafikkort utan köra på det interna från CPUn.

Kommer kolla på film 1080p (XBMC), lyssna på musik (spotify) och packa upp några filer. Alltså inget spelande, surfande och liknande..så behöver en tillräckligt stark CPU med integrerad grafik för att klara av det men inget med för mycket kraft då det ändå inte kommer utnyttjas ordentligt.

Behöver också en kylare till CPUn, prioriterar ljudnivå över prestanda men antar att det beror en hel del på vilket chassi som väljs också.

SSD, onödigt eller har man någon nytta av det i en HTPC? Kommer köra win7 eller win8 (är student och har gratis tillgång till båda)

Har hittills funderat på detta paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/2694053/htpc-nas tror ni jag är rätt ute?

Permalänk
Medlem

i3-3225 Blir ju ett givet val.
HD4000 kombinerat med rediga CPU prestanda och låg strömförbrukning (faktiska förbrukningen ligger en bra bit under de 55w som TDP'n antyder.)
Intel har ju numera fått ordning på sina grafikdrivrutiner, så filmtittande av alla dess typer funkar fin-fint.
Du skall även absolut ha en SSD till systemet.
Vilken kylare du väljer är inte så noga med en såpass strömsnål CPU, jag kör med Intels standardkylare som följde med en 2600K på min 3225.
Den regleras ju på ett utmärkt sätt av biosen och är nästan alltid ljudlös.

Vattenkylning är bra för kylprestanda, men ljudmässigt vinner man ingenting, iaf inte med de slutna system som finns idag.
Istället för en tyst fläkt så får man ju en tyst fläkt plus en pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

i3-3225 Blir ju ett givet val.
HD4000 kombinerat med rediga CPU prestanda och låg strömförbrukning (faktiska förbrukningen ligger en bra bit under de 55w som TDP'n antyder.)
Intel har ju numera fått ordning på sina grafikdrivrutiner, så filmtittande av alla dess typer funkar fin-fint.
Du skall även absolut ha en SSD till systemet.
Vilken kylare du väljer är inte så noga med en såpass strömsnål CPU, jag kör med Intels standardkylare som följde med en 2600K på min 3225.
Den regleras ju på ett utmärkt sätt av biosen och är nästan alltid ljudlös.

Vattenkylning är bra för kylprestanda, men ljudmässigt vinner man ingenting, iaf inte med de slutna system som finns idag.
Istället för en tyst fläkt så får man ju en tyst fläkt plus en pump.

SSD- check. Då till nästa fråga. Storlek - antar att 60GB räcker men prisskillnaden gentemot en 120GB kanske är för liten för att det är motiverat att välja en 60GB?

Så standardkylaren är tyst nog för att man inte ska störa sig på den under filmtittandet? Det jag menar är att jag lägger hellre ut någon hundring till för en tystare dator, iofs kan man börja o köra stock och sedan byta om det störs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

SSD- check. Då till nästa fråga. Storlek - antar att 60GB räcker men prisskillnaden gentemot en 120GB kanske är för liten för att det är motiverat att välja en 60GB?

Så standardkylaren är tyst nog för att man inte ska störa sig på den under filmtittandet? Det jag menar är att jag lägger hellre ut någon hundring till för en tystare dator, iofs kan man börja o köra stock och sedan byta om det störs.

60GB räcker gott och väl för windows 64bit (64 bit tar mer plats) och de nödvändigaste programmen.
Men som du ju säger så är det nästan dumsnålt att köpa en, och en större disk får ju längre livslängd (både "mekaniskt" och praktiskt).

Med standardkylare så menade jag att jag kör med en från en 2600K, betydligt biffigare än den som följer med 3225.
Men den är ju fortfarande långt från de bättre lösa man köper.
Men då den knappt blir ljummen så snurrar ju fläkten sakta och därmed låter väldigt lite.
Största fördelen med den var ju att den var gratis ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

60GB räcker gott och väl för windows 64bit (64 bit tar mer plats) och de nödvändigaste programmen.
Men som du ju säger så är det nästan dumsnålt att köpa en, och en större disk får ju längre livslängd (både "mekaniskt" och praktiskt).

Med standardkylare så menade jag att jag kör med en från en 2600K, betydligt biffigare än den som följer med 3225.
Men den är ju fortfarande långt från de bättre lösa man köper.
Men då den knappt blir ljummen så snurrar ju fläkten sakta och därmed låter väldigt lite.
Största fördelen med den var ju att den var gratis ;).

Jag har ju kylaren som kom med min 2500k liggandes, den borde vara likvärdig med din. Då kan man ju lägga de pengarna på en 120GB SSD istället

Ang. chassi då, har idag 3st HDDs som i princip är fulla. Funderar lite på hur jag ska resonera kring antal diskplatser, har idag 3,5TB utrymme och ska väl införskaffa en 3TB disk i samband med detta bygge också. Det betyder 4st diskar totalt + ssd, de diskar jag har i dagsläget har jag haft i 3-5år så bör man köpa ett chassi med >5st platser eller börjar man byta ut diskarna mot större att man klarar sig med antalet man har idag. Lite lost vad som egentligen är mest logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Jag har ju kylaren som kom med min 2500k liggandes, den borde vara likvärdig med din. Då kan man ju lägga de pengarna på en 120GB SSD istället

Ang. chassi då, har idag 3st HDDs som i princip är fulla. Funderar lite på hur jag ska resonera kring antal diskplatser, har idag 3,5TB utrymme och ska väl införskaffa en 3TB disk i samband med detta bygge också. Det betyder 4st diskar totalt + ssd, de diskar jag har i dagsläget har jag haft i 3-5år så bör man köpa ett chassi med >5st platser eller börjar man byta ut diskarna mot större att man klarar sig med antalet man har idag. Lite lost vad som egentligen är mest logiskt.

bör och bör men diskarna går ju sönder nån gång också, och hade jag haft samma hårddiskar i 3-5 år så hadde jag bytt ut dom i förebyggande syfte för att inte förlora nån data,

för att kunna rekkomendera ett chassi måste vi få veta i vilken storlek du vill hade det ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

bör och bör men diskarna går ju sönder nån gång också, och hade jag haft samma hårddiskar i 3-5 år så hadde jag bytt ut dom i förebyggande syfte för att inte förlora nån data, för att kunna rekkomendera ett chassi måste vi få veta i vilken storlek du vill hade det ungefär

Då jag har ett ATX-kort sen tidigare så behöver det rymma det, övriga dimensioner har inga begränsningar direkt mer än att jag vill att det ska se stilrent ut och vara av HTPC-modell (ej cube eller mini-tower). Då ska jag nog börja byta ut diskar, alltså bör det räcka med 5 platser.

Permalänk

Om vi tänker bort byte av hårddiskar i chassifrågan; Hur många 3,5" platser kommer du minst vilja ha?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Om vi tänker bort byte av hårddiskar i chassifrågan; Hur många 3,5" platser kommer du minst vilja ha?

4st 3.5" + 1st 2.5" känns det som i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

jag lägger i alla fall min röst på chassit du redan valt då jag just skulle rekkomendera det och såg sen att det var precis det du valt!

Permalänk
Skrivet av X-oiL:

Några alternativ:
http://www.inet.se/produkt/6903545/lian-li-pc-c60b-svart Har jag själv och är mycket nöjd med det, se bygge i sign. Rymmer enligt spec. 6 3,5" hårddiskar, men med ett nätagg av de mått du (och jag) har minskas detta till 4st. Om du vill kan du annars ta bort 5,25" platserna och sätta dit de två resterande 3,5" burarna. Finns även plats för 2st 2,5" enheter. Tyvärr ganska dyrt, men också otroligt snyggt!

http://www.inet.se/produkt/6909778/fractal-design-node-605 Otroligt snyggt, men bara 4st 3,5" platser. 2,5 SSD bör du dock kunna gömma undan någon stans utan problem.

http://www.inet.se/produkt/6901695/silverstone-grandia-gd08b-... Kanske det som på pappret skulle passa bäst, och som du själv titta på. Hdd-platser så det blir över, men kanske inte lika stilrent som de övriga. Billigt!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Permalänk
Medlem

Några alternativ:
http://www.inet.se/produkt/6903545/lian-li-pc-c60b-svart Har jag själv och är mycket nöjd med det, se bygge i sign. Rymmer enligt spec. 6 3,5" hårddiskar, men med ett nätagg av de mått du (och jag) har minskas detta till 4st. Om du vill kan du annars ta bort 5,25" platserna och sätta dit de två resterande 3,5" burarna. Finns även plats för 2st 2,5" enheter. Tyvärr ganska dyrt, men också otroligt snyggt!

http://www.inet.se/produkt/6909778/fractal-design-node-605 Otroligt snyggt, men bara 4st 3,5" platser. 2,5 SSD bör du dock kunna gömma undan någon stans utan problem.

http://www.inet.se/produkt/6901695/silverstone-grandia-gd08b-... Kanske det som på pappret skulle passa bäst, och som du själv titta på. Hdd-platser så det blir över, men kanske inte lika stilrent som de övriga. Billigt!

Gillar Lian-Li som du byggt i, riktigt snyggt! Som du säger också lite dyrt. Var först inne på FD 605 men känns inte som att det erbjuder mer än GD08b, har även kikat på GD07 men 4st 5.25"?? vem använder så många??

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Gillar Lian-Li som du byggt i, riktigt snyggt! Som du säger också lite dyrt. Var först inne på FD 605 men känns inte som att det erbjuder mer än GD08b, har även kikat på GD07 men 4st 5.25"?? vem använder så många??

Visst är det härligt att ge sig själv julklappar?
OT Det som är bra med att det finns 4st 5.25 är att du kan med en enkel adapter göra på det till 3.5or eller 2.5or
https://www.inet.se/produkt/8906219/adapterkit-3-5-till-5-25
https://www.inet.se/produkt/6901684/silverstone-sst-fp58bodd-slim-ssd-5-25
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=611240

Och mer där till

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Raffe:

OT Det som är bra med att det finns 4st 5.25 är att du kan med en enkel adapter göra på det till 3.5or eller 2.5or

Och mer där till

Skrivet av X-oiL:

Ja, du det är frågan det... Men det går som sagt att göra om 5,25 platser till 3,5 med adaptrar, nackdelen är dock att de inte blir vibrationsdämpade, inga problem för en SSD, men värre för mekaniska. Det är ju egentligen samma chassi, men med olika fronter, så frågan är vilket du tycker är snyggast.

Och ifall du tycker 07an är snyggare är det värt "modifieringarna" och vad dessa kostar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, du det är frågan det... Men det går som sagt att göra om 5,25 platser till 3,5 med adaptrar, nackdelen är dock att de inte blir vibrationsdämpade, inga problem för en SSD, men värre för mekaniska. Det är ju egentligen samma chassi, men med olika fronter, så frågan är vilket du tycker är snyggast.

Och ifall du tycker 07an är snyggare är det värt "modifieringarna" och vad dessa kostar?

Det finns ju även gummibussningar att köpa om man vill ljuddämpa diskarna!
https://www.inet.se/produkt/6308010/fractal-design-vibrationsdampningskit

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Och mer där till

Hehe ja de egna klapparna är i särklass de bästa klapparna Fan ni gör det svårt! Jag gillar fronten på 07an mer tror jag och som sagt det går ju trots allt att göra om 5.25" platserna om man vill. Kanske inte ens kommer ha fler än 5st diskar samtidigt.

Kom på en till fråga, hur stor skillnad gör ett externt ljudkort? Har bara ett enklare HIFI-system idag men det står också på listan för uppgradering. Något ljudkort ni isf kan rekommendera?

Permalänk
Skrivet av X-oiL:

Hehe ja de egna klapparna är i särklass de bästa klapparna Fan ni gör det svårt! Jag gillar fronten på 07an mer tror jag och som sagt det går ju trots allt att göra om 5.25" platserna om man vill. Kanske inte ens kommer ha fler än 5st diskar samtidigt.

Kom på en till fråga, hur stor skillnad gör ett externt ljudkort? Har bara ett enklare HIFI-system idag men det står också på listan för uppgradering. Något ljudkort ni isf kan rekommendera?

Jag hade kört på den digitala ljudutgången på ditt moderkort och låtit förstärkare sköta resten. Att köra analogt ut från dator och in in i en förstärkare har jag aldrig gjort, så det ska jag inte uttala mig om. Men jag kan tänka mig att om man gör detta att du kommer att höra en ganska stor skillnad förutsatt att anläggningen i övrigt är bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Du kommer väll antagligen att köra över hdmi eller genom den optiska och då kvittar det om det är det inbyggda eller inte blir inte bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på den digitala ljudutgången på ditt moderkort och låtit förstärkare sköta resten. Att köra analogt ut från dator och in in i en förstärkare har jag aldrig gjort, så det ska jag inte uttala mig om. Men jag kan tänka mig att om man gör detta att du kommer att höra en ganska stor skillnad förutsatt att anläggningen i övrigt är bra.

Skrivet av Raffe:

Du kommer väll antagligen att köra över hdmi eller genom den optiska och då kvittar det om det är det inbyggda eller inte blir inte bättre

Har väldigt liten kunskap inom ljud menar ni såhär:

HDMI --> förstärkare --> TV för ljud?

DVI --> HDMI-adapter --> TV för bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Har väldigt liten kunskap inom ljud menar ni såhär:

HDMI --> förstärkare --> TV för ljud?

DVI --> HDMI-adapter --> TV för bild?

Faktiskt så räcker det att köra som du skrev först

HDMI --> receiver/förstärkare --> den bild&ljud till tv via ännu en HDMI kabel

Förutsätter då att du har en receiver som har hdmi in och ut
fungerar också att göra som jag gjort hemma,
hdmi --> tv för bild
optisk --> receiver för ljud
då jag har en äldre modells som sakar hdmi så fungerar detta utmärkt för ljud och bild

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Faktiskt så räcker det att köra som du skrev först

HDMI --> receiver/förstärkare --> den bild&ljud till tv via ännu en HDMI kabel

Förutsätter då att du har en receiver som har hdmi in och ut
fungerar också att göra som jag gjort hemma,
hdmi --> tv för bild
optisk --> receiver för ljud
då jag har en äldre modells som sakar hdmi så fungerar detta utmärkt för ljud och bild

Underbart då sparar man några kronor på ett ljudkort också!!

Tack för hjälpen alla.

Permalänk

Köpte GD08B till HTPC/NAS och måste säga att jag är grymt nöjd med det chassit, passa dock på att byta till dessa fläktar http://www.inet.se/produkt/5322025/be-quiet-shadowwings-120mm... då ljudnivån på de medföljande var lite för hög för min smak.