Metro eller Startmeny-ersätare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Efter en tid att försöka vänja mig med Metro gränssnittet gav jag upp och installerade Classic shell på stora arbetsburken, det kändes för omständigt att utgå från Metro GUI där. Kör Metro på HTPC'n och där passar det bra samt på laptopen än så länge. Med Classic shell känns win 8 alldeles utmärkt även på arbetsdatorn som nu startar direkt till skrivbordet men med möjligheten att gå in i Metro om jag vill.

Jag tycker det är så de borde gjort från början. Oavsett om man älskar metro eller inte är det rent av själviskt av MS att kräva att alla ska lära sig det snabbt, utan möjlighet att gå tillbaka, pch vad jag kan se av undersökningen är ju lång ifrån alla nöjda. Det blir säkert annorlunda siffror om man gör exakt samma undersökning om ett år, men det visar ju i alla fall att inte alla tycker att det är en helt naturlig Utveckling av Windows.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tyckte det var intressant att ha med, och eftersom förhållandet mellan de som har W8 och kör med/utan ersättare blir oförändrat spelar det ju ingen roll.

Sent svar pga semester men andra halvan av din mening kan man inte bara utgå från att den är sann. Du utesluter en specifik grupp (de som kör W8 men inte primärt) och det finns inget som säger att den gruppen inte kan ha en annan sammansättning av åsikter än övriga W8-användare.

Jag ser en klar risk till hur det tredje alternativet tar bort information som följer frågan i rubriken, medan jag inte ser hur det alternativet ens går i linje med frågeställningen. Det är dock ingen stor grej utan bara en sekundär observation jag drog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Sent svar pga semester men andra halvan av din mening kan man inte bara utgå från att den är sann. Du utesluter en specifik grupp (de som kör W8 men inte primärt) och det finns inget som säger att den gruppen inte kan ha en annan sammansättning av åsikter än övriga W8-användare.

Jag ser en klar risk till hur det tredje alternativet tar bort information som följer frågan i rubriken, medan jag inte ser hur det alternativet ens går i linje med frågeställningen. Det är dock ingen stor grej utan bara en sekundär observation jag drog.

Fast hur siffrorna ser ut för de som inte kör windows 8 primärt är inte så intressant i sammanhanget. Jag kan naturligtvis ha fel men jag gjorde antagandet att de som kör Windows 8 primärt ser till att använda ett gränssnitt som för dem är bekvämt att jobba med, medans de som inte kör windows 8 primärt kan ha större vilja att experimentera, ELLER så har de bara den/de datorerna ibland och vill bara ha någonting de är vana vid, så det är en större osäkerhetsfaktor där, så därför utformade jag svarsalternativen som jag gjorde. Det kan naturligtvis vara så att de som svarat att de inte kör Windows 8 alls, för att de inte vill eller kan, men ska man täcka in allt så blir det en himla massa svarsalternativ och en röra och svårt att läsa ut något alls, och som sagt. Att alternativ 3 finns ändrar ju inte förhållandet mellan alternativ 1 och 2.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Att omröstningen sker på forumet för en tekniksite som Sweclockers gör enligt mig att det inte går att jämföra med hur det ser ut i sverige/världen. Bara man tar omröstningen för vad den är så är den okej.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att omröstningen sker på forumet för en tekniksite som Sweclockers gör enligt mig att det inte går att jämföra med hur det ser ut i sverige/världen. Bara man tar omröstningen för vad den är så är den okej.

Ja, det är ju precis det jag vill få ut av undersökningen, vad folk som är teknikintresserade tycker. Och brys man sig så pass om Windows 8 att man hänger på ett forum som är helt dedikerat till det så borde man ju ha "koll på läget" så att säga.

Däremot är det nog svårt att veta hur "folk hemma i stugorna" gör. En del datortillverkare har ju egna startmenyersättare som är aktiverade från början, och då kan man ju få uppfattningen att "det är så det ska va", och andra har inte det. Och en del vet inte om att det existerar. Men utgångspunkten för undersökningen är alltså att man vet vad en startmenyersättare är för något, och i och med att det gäller ens primära dator så har man där valt en lösning som man är bekväm att jobba med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag anser dock att min poäng är relevant inom frågeställningens gränser och frikopplad från vilket statistiskt urval man sedan vänder sig till. Det är nog till och med så att min poäng är mer relevant just när man frågar entusiaster då de förmodligen använder fler datorer i mycket högre grad än normalpersonen.

Och jag sade inte att omröstningen inte är okej, jag påpekade bara vad jag ansåg vara en brist som man kan tänka på i framtiden. Dock tror jag det ämnet är uttömt vid det här laget.