Hjälp nybyggd dator bootar inte med grafikkort!

Permalänk
Medlem

Hjälp nybyggd dator bootar inte med grafikkort!

Hej, har precis köpt en ny dator som jag satte ihop här om dagen..
Tyckte den betedde sig lite märkligt ibörjan, fick starta om den ett par gånger osv för att få den att fungera.. Tänkte inte så mycket på det utan satt med den hela dagen och allt fungerade utmärkt då jag väl fick igång den.

Sen imorse när jag skulle dra igång den så hände det ingenting, bara en massa blinkande från tangentbordet och nätverkskortet.

Googlade runt en jävla massa utan resultat, har testat byta plats på ramminnen, petat ut det där batteriet från moderkortet, plockat in och satt ut delar vart eftersom osv..

Det jag kom fram till är att datorn fungerar nu igen när jag kopplade i den i det interna grafikkortet. Dock ska det tilläggas att den fortfarande inte piper vid uppstart.

Kan det intergrerade grafikkortet kanske krocka med det externa när jag försöker starta med det? Eller är det helt enkelt så att grafikkortet är dött?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Tyckte den betedde sig lite märkligt ibörjan, fick starta om den ett par gånger osv för att få den att fungera..
- Vad innebär fungera? Att du får bild till monitorn? Att Windows startas? Vad är det som är osv?

Sen imorse när jag skulle dra igång den så hände det ingenting, bara en massa blinkande från tangentbordet och nätverkskortet.
Inga fläktar som gick igång? Någon lampa på moderkortet som lyste?

Googlade runt en jävla massa utan resultat, har testat byta plats på ramminnen, petat ut det där batteriet från moderkortet, plockat in och satt ut delar vart eftersom osv..

Det jag kom fram till är att datorn fungerar nu igen när jag kopplade i den i det interna grafikkortet. Dock ska det tilläggas att den fortfarande inte piper vid uppstart.
Du kopplar inte in det interna grafikkortet, du aktiverar det. Hur gjorde du det om inte datorn fungerade? Alla moderkort piper inte.

Kan det intergrerade grafikkortet kanske krocka med det externa när jag försöker starta med det? Eller är det helt enkelt så att grafikkortet är dött?
Nej, inte om du valt ditt grafikkort som primär källa /primärt grafikkort. Går fläktarna på grafikkortet?
Tacksam för all hjälp

Skriv utförligt, hur ska någon annars kunna hjäpa dig? Eller ha ork att ställa alla dessa motfrågor.. Nu gör jag det iaf, för att det är jul!

Sist men inte minst - Skriv en ordentlig rubrik till din tråd. Hjälp! är inte ok. Rubriken ska beskriva problemet....

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Hej igen, Ajt sorry rätt ny på det här så därför jag inte kunde beskriva det så utförligt.

Nu åkte jag till en kompis som testade gfx i sin burk och det fungerade utan problem. Så då kan jag ju utesluta att det är trasigt.

När jag väl fick igång den fungerade allt perfekt, Windows och spel b.la. Inte en tendens på att ha minsta fel.

Fläktar och allt går igång, bara det att jag ej får bild på skärmen och att tangentbordet och nätverksingången blinkar..

Permalänk
Medlem

Testa köra Dvi om du nu inte gör det, har varit med om att de andra portarna inte har fungerat alls tills man har fått drivrutiner installerade

Permalänk
Medlem

Hann installera dom när den gick igång förut.. så tror inte det kan vara det :/ börjar tro att det är nåt fel med nätagget? Sprillans nytt på 600w men kan ju kanske vara trasigt och inte ge tillräckligt med kräm för det... Konstigt bara att allt fungerande igår..

Permalänk

Om jag inte minns fel så hade min kompis liknande problem, problemet för han var att han bara använde 1 pcie sladd, när grafikkortet behövde två.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Har inget värstingkort så den har ingen ingång till någon pcie-sladd ens

Permalänk
Medlem

Provat starta datorn i felsäkert läge? Kan vara så att du behöver uppdatera BIOS till moderkort eller grafikkort.
Se då bara till att du fixar BIOS från hemsidan till respektive produkt och inte på någon medföljande cd-skiva.

Permalänk
Hedersmedlem

*Titel ändrad*

För att få bra svar krävs bra frågor. Förslagsvis börjar man med en titel som gör frågan så lättförståelig som möjligt.

On topic; Starta datorn med skärmen kopplad till den inbyggda grafikkretsen > Gå in i UEFI (bios) Och välj pci-e som primary graphics adapter. Slå av eventuella setings för i-gpu /multi gpu > tryck F10 välj yes > byt sladden från monitor till grafikkortets utgång.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Tja. Tack för svaren! Ska testa bägge. Dock kan jag ju inte ens ha grafikkortet i moderkortet även fast skärmen är kopplad till det integrerade. Då får jag inte heller bild. Får enbart bild om det externa gfx är helt urkopplat.

Permalänk
Medlem

Testade att flasha BIOS utan resultat dock. Fortfarande ingen bild. Skulle titta efter dom där UEFI-inställningarna i BIOS sedan, men hittade varken dom eller gpu/multi-gpu..

Några andra alternativ eller tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Hann installera dom när den gick igång förut.. så tror inte det kan vara det :/ börjar tro att det är nåt fel med nätagget? Sprillans nytt på 600w men kan ju kanske vara trasigt och inte ge tillräckligt med kräm för det... Konstigt bara att allt fungerande igår..

EXAKT Vad är det för nätagg och vilket grafikkort belastar den?
Det är totalt meningslöst att bara rabbla antal watt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har lite liknande problem men min tråd dog. Kanske kam ta del av de som är skrivet i min och även ni som har att göra mig en jättejultjänst får gärna kolla in tråden. Ny här så vet inte om det är ok att länka så här men.. Min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Medlem

Såg nånstans att dom fått det att funka med alla uppdateringar från MSI liveupdate. Testar det nu, återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Testat nu, även det utan resultat.. Det är alltså så fort grafikkortet sätts i så låser sig datorn vid uppstart. Så fort jag tar ut grafikkortet, bootar igång hur bra som helst.

Även testat grafikkortet hos en vän och det fungerade utmärkt, måste alltså vara nätagget/moderkortet?

Blir till att försöka låna nåt nätagg här i dagarna för att fortsätta felsöka...

Suck på datorer som ska krångla!

Gonatt!

Permalänk
Medlem

God jul på er!! Nu har jag suttit ett tag på kvällen med den här hopplösa datorn och tro det eller ej så startade den. Efter 4-5 försök av att snabbt slå på och till strömmen baktill så gick den alltså igång.

Detta borde väl alltså vara ett rätt tydligt tecken på att nätagget måste va trasigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Tja. Tack för svaren! Ska testa bägge. Dock kan jag ju inte ens ha grafikkortet i moderkortet även fast skärmen är kopplad till det integrerade. Då får jag inte heller bild. Får enbart bild om det externa gfx är helt urkopplat.

Det där är normal om du med "helt urkopplat" menar att du tog ut grafikkortet helt. Bios bruka vara inställd på att stänga av moderkortets så fort som den känner att det sitter ett grafikkort. Det bruka gå att ändra så att båda funkar samtidigt om det inte är en märkes datorer.

Med CX och GS serien har Corsair offrat kvaliten för att få ned priset till budget nivå vilket ha resulterat med typiska budget agg problem med dom. Budget agg vill man inte ha med bra grafikkort.

Du borde låna ett nätagg eftersom grafikkortet funkar hos din kompis.

Det kan vara så att du byggt datorn fel/dåligt eller skadat något med tanke på att du får bild efter flera omstarter. Ta isär allt. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Permalänk
Medlem

Ska testa låna nätagg. Känns rätt meningslöst att ta ur precis allt för o sen sätta i det igen när datorn fungerar klockrent utan grafikkortet?

Eller kan det verkligen vara så långsökt att nåt sitter konstigt? Känns inte som att den skulle fungera med det integrerade grafikkortet då heller.

Eller jag kanske är helt ute och cyklar

Permalänk
Medlem

Har testat plockat ut allt nu och satte ihop det på ett bord utan chassi. Fortfarande samma fel.

Datorn går igång klockrent om jag bara kör med det integrerade grafikkortet.

Sätter jag i grafikkortet kan jag varken få bild ifrån det, eller ifrån moderkortet. Datorn liksom "låser" sig, num lock har ett fast sken och reagerar inte vid tryck.

Kollat runt med kompisar om jag kan få låna deras nätagg och testa dock är dom flesta bortresta eller har annat för sig så ingen lycka där.

Borde ju vara det eller pci-e-sloten som strular..

Börjar bli satans trött på den här skiten nu, så typiskt med att allt ska ske i mellandagarna då de kommer ta ett jävla tag att få sina grejjer på garantin om det nu ens är nåt som är trasigt.......................

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av myra:

God jul på er!! Nu har jag suttit ett tag på kvällen med den här hopplösa datorn och tro det eller ej så startade den. Efter 4-5 försök av att snabbt slå på och till strömmen baktill så gick den alltså igång.

Detta borde väl alltså vara ett rätt tydligt tecken på att nätagget måste va trasigt?

Ja! Det där är ett väldigt typisk beteende om nätagget är kasst. Skicka det på reklamation ifall du har garanti kvar annars köp nytt att. Visst det finns en liten chans att det är något annat men jag skulle med den beskrivningen du ger nu säga att det med 90% säkerhet är nätagget.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Hej igen. Haha ja det kan man minst sagt säga.. idag när jag skulle boota datorn utan gfx så smällde de till o blixtra i hela nätagget och började lukta skönt bränt.. hoppas bara ingen annan komponent åkte på stryk nu bara för det....

Permalänk
Medlem

.................. Åkte och köpte helt nytt nätagg idag, tror ni inte det är samma jävla problem fortfarande??

Vad kan det nu vara? Måste ju nästan vara PCI-E porten på moderkortet?

"1-2v får du nog räkna med minst" från komplett och deras returavdelning..

Gott jävla nytt år

Permalänk

Ursäkta dubbelpost men är i desperat behov av hjälp.

Hej alliphopa, är ny i datorspelvärlden och har redan stött på patrull. Jag har nyss byggt ihop en speldator. Alla komponenter ska vara kompatibla med varandra.

Fläktar till grafik och processor går igång. TVn får signal men bilden är helt svart. Har läst mängder online utan att kunna fixa det Så skulle verkligen uppskatta om någon smart person vet vad detta beror på.

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7950
Processor: AMD A4 5300
Moderkort: ASRock FM2A75M-ITX
RAM: Corsair Vengeance 8GB

Kan tillägga att samma sak händer när jag tar ut grafikkortet och kopplar hdmi i moderkortet istället.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Nu är äntligen allt fixat. Hade verkligen oflyt med grejjerna då både nätagg gick sönder och PCI-E-porten på moderkortet. Med dom två bytta fungerade allt klockrent igen

Tack för all hjälp, och ett tips till er andra med samma problem.. Sitt inte flera flera timmar och tro ni har gjort något fel, för faktum är att i många fall så kan faktiskt grejjerna också vara trasiga.