Snälla svara, har jag filat sönder grafikkortet:(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias

Lite osolidariskt att luras när man själv har förstört något och försöker få någon att betala för det även fast de inte har något med det att göra.

Visst har du rätt i det, men det tror jag de flesta här fattar. Sen kan man ju fundera på hur mycket förlusten drabbar Asus (och hur mycket den drabbar mig:D), men visst det är helt klart den sista utvägen (om jag ens tar den).

/NiLS

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLS

Visst har du rätt i det, men det tror jag de flesta här fattar. Sen kan man ju fundera på hur mycket förlusten drabbar Asus (och hur mycket den drabbar mig:D), men visst det är helt klart den sista utvägen (om jag ens tar den).

/NiLS

javisst. men många här har så väldans mycket pengar (verkar det som iaf) och köper det absolut nyaste och klagar sedan över att det går sönder när de håller på att mixtra med det.

Men jag förstår att det inte är fallet med dig. Jag förstår dig absolut om du skickar tillbaka det, eftersom du verkar ha väldigt begränsad ekonomi. Jag har inte heller så bra med pengar och kanske skulle skicka tillbaka det fastän det strider, om än väldigt lite (eftersom det är ett stort (och elakt ) företag), mot mina principer. Jag skulle iaf få dåligt samvete

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias

Lite osolidariskt att luras när man själv har förstört något och försöker få någon att betala för det även fast de inte har något med det att göra.

Inte bara osolidariskt utan rent utsagt bedrägligt, tvekar inte en sekund på att det tom är straffbart.

Det enda tips jag kan ge är att du precis som många här tipsar om försöker tvätta kortet och blåsa rent det med tryckluft. Aceton skulle jag inte använda då det är ganska aggressivt, k-sprit alternativt rödsprit är förmodligen bättre val.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Reckomenderar inte tanborrste...
la min black ice i ett acetonbad för att ta bort så mö färg som möjligt men tanborsten mer eller mindre smällte i acetonen
Vanlig diskborste fungerar uber men som sackt vissa plaster mm smälter av aceton.

Uppenbarligen är det olika material i tandborstar. Använder nån gammal hederlig modell som badat i aceton mycket och länge.. inte tillstynnelse till smältning av den ;). Men finns som sagt säkert många olika material i dom.

NiLS: Att kortet på något vis skulle skadas av acetonet förefallar helt otroligt för mig. Jag tycker inte du ska ge upp utan köra på med någon form av borste (du kan ju testa tandbortsen först så den står rycket innan du får smält plast under kretsarna ). Borsta längs kanterna på alla minnesmoduler.. man brukar nå in till första raden av pinnar och det verkar ofta vara tillräckligt. Så länge inget på kortet gått sönder finns det möjlighet att få ordning på det igen. Jag brukar blåsa direkt efter med tryckluft för att få bort all aceton under kretsar och annat. Som sagt kortet går säkert att rädda så ge inte upp.

Permalänk
Medlem

Jag har damsugit mina datorer i 3år med både sug och blås... har hittills inte haft några problem!

Permalänk
Medlem

PS. Om du är rädd så kan du väl tejpa runt och en bit in i röret på damsugaren så borde det väl vara lugnt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban

Det beror på luftvirvlarna ifrån dammsugar munstycket, på ESD dammsugare så är munstyckena jordade och det är dom inte på en "vanlig" dammsugare som du har hemma.

går det verkligen att jorda ett plastmunstycke?

Permalänk

Hur kan det bli statisk elektritet av damsugarns plaströr?

Permalänk

lol @ er det är för det mesta plast som fixar statisk el...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
lol @ er det är för det mesta plast som fixar statisk el...

oki när du säger det kom jag på att... ja så är det ju ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboBird

Uppenbarligen är det olika material i tandborstar. Använder nån gammal hederlig modell som badat i aceton mycket och länge.. inte tillstynnelse till smältning av den ;). Men finns som sagt säkert många olika material i dom.

NiLS: Att kortet på något vis skulle skadas av acetonet förefallar helt otroligt för mig. Jag tycker inte du ska ge upp utan köra på med någon form av borste (du kan ju testa tandbortsen först så den står rycket innan du får smält plast under kretsarna ). Borsta längs kanterna på alla minnesmoduler.. man brukar nå in till första raden av pinnar och det verkar ofta vara tillräckligt. Så länge inget på kortet gått sönder finns det möjlighet att få ordning på det igen. Jag brukar blåsa direkt efter med tryckluft för att få bort all aceton under kretsar och annat. Som sagt kortet går säkert att rädda så ge inte upp.

Ge upp??? Aldrig:D!!!

Jag ska köpa lite mer aceton bada kortet i det och skrubba med tandborste och diskborste. Hoppas det funkar. Sen får jag väl skaffa en sån där högtrycksluftburk och försöka få bort acetonet under kretsarna. Jävligt bra tips.

Måste bara fråga om det är nödvändigt att blåsa rent kortet. Aceton är ju väldigt flyktigt så det borde väl bara vara att låta kortet ligga i något dygn eller två så dunstar väl allt...när jag tänker efter borde väl tom en kvart räcka?

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ge upp??? Aldrig:D!!!

Jag ska köpa lite mer aceton bada kortet i det och skrubba med tandborste och diskborste. Hoppas det funkar. Sen får jag väl skaffa en sån där högtrycksluftburk och försöka få bort acetonet under kretsarna. Jävligt bra tips.

Måste bara fråga om det är nödvändigt att blåsa rent kortet. Aceton är ju väldigt flyktigt så det borde väl bara vara att låta kortet ligga i något dygn eller två så dunstar väl allt...när jag tänker efter borde väl tom en kvart räcka?

Var det inte K-sprit nån sa?
Aceton har jag annvänt många litrar av och tycker det är satans aggresivt.... i bland kan det ta en lite stund innan man märker att det angreppet nåt.

Permalänk
Medlem

gjorde rent min processor med aceton för ett tag sedan... det dunstar ju svin snabbt!

Permalänk

Aceton skulle jag inte använda om jag var du..
Aceton e ju typ totalt cp frätande.. plaster som brukar finnas över vissa komponenter kanske inte klarar sig..

Jag skulle köra med ren bensin eller 98%spritt

Permalänk

Jag fick tebax mitt kort på garantin när jag klöv mitt minne på det och limmade tebax det med limpistolen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Death On Wings
Jag fick tebax mitt kort på garantin när jag klöv mitt minne på det och limmade tebax det med limpistolen

Hahaha...moget:D

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Var det inte K-sprit nån sa?
Aceton har jag annvänt många litrar av och tycker det är satans aggresivt.... i bland kan det ta en lite stund innan man märker att det angreppet nåt.

Äsch om Turbobird säger att han doppat massor av grafikkort och lovar att aceton inte pajjar så litar jag på det. Han har tydligen provat många gånger. Om det inte hade vart så hade jag såklart varit tveksam och använt K-sprit istället...men aceton är det ju bra mycket bättre fart i hehe:D

Ska bada det ikväll, får se hur det går.

/NiLS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fest!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZweX
gjorde rent min processor med aceton för ett tag sedan... det dunstar ju svin snabbt!

Vart kan man köpa 98% etanol!? Fest till nyår =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
Aceton skulle jag inte använda om jag var du..
Aceton e ju typ totalt cp frätande.. plaster som brukar finnas över vissa komponenter kanske inte klarar sig..

Jag skulle köra med ren bensin eller 98%spritt

aceton funkade fint för mig iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Äsch om Turbobird säger att han doppat massor av grafikkort och lovar att aceton inte pajjar så litar jag på det. Han har tydligen provat många gånger. Om det inte hade vart så hade jag såklart varit tveksam och använt K-sprit istället...men aceton är det ju bra mycket bättre fart i hehe:D

Ska bada det ikväll, får se hur det går.

/NiLS

tror det går bra... när jag rengjorde min processor kom det jävlans massa aceton på en av plupparna... trodde den skulle smälta men den lossnade inte ens...

Permalänk
Medlem

Visst aceton skadar troligtvis inget på kortet men det är lite onödigt.

Det du behöver är ju inget som löser upp metallspånet (som det verkar vara) utan ngt som bara kan skölja bort det.

Mao. så kan du använda allt som dunstar. Kör med T-röd eller k-sprit, annars så fungerar HB jättefint (har själv tvättat ett moderkort med HB )

Du behöver inte låta kortet ligga i ett dygn för o torka. Helt bortkastad tid.

Så nu tycker jag att du drar och köper 1L T-röd och tar en plastburk (smörgåslåda??) som inte smälter av spriten.
Ta och häll spriten över kortet ner i burken och lägg sedan ner kortet i spriten.
Skvalpa runt det mycket, ta sedan upp kortet och blås av det med ngt (bara så det värsta dunstar) spriten leder inte så det är ingen fara.

Om du kan få tag på Isopropanol sprit så kör med det.

Efterssom felet varierar så är det positivt.

Men försök att hålla dig borta ifrån Thinner och Aceton efterssom det ändå inte förbättrar ngt. (snarare bränner hjärn-celler)

Det skall nog gå bra det här skall du se

Lycka till.

(skall själv tvätta ett kretskort ur en T-68 mobiltelefon på jobbet imorn, det blir i ett Isopropanol bad)

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
Visst aceton skadar troligtvis inget på kortet men det är lite onödigt.

Det du behöver är ju inget som löser upp metallspånet (som det verkar vara) utan ngt som bara kan skölja bort det.

Mao. så kan du använda allt som dunstar. Kör med T-röd eller k-sprit, annars så fungerar HB jättefint (har själv tvättat ett moderkort med HB )

jadda jadda jadda.....

Hehe...tak för alla tips, men trots allt genomförde hag nyss ett acetonbad...nåja kanske inte riktigt bad men bra nära...tog en tandborste och skrapade utav bara fan:D
Jag duschade kortet med aceton och borstade flera gånger, funkar det inte nu så kolla i köp&sälj inom kort efter ett "smutsigt" Ti4200 hehe:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När får vi reda på om det funkade?

Permalänk

Ja nu vill man ju veta om de funka ju

Permalänk
Avstängd

NU får ni veta om det funkade....

Det slutgiltiga svaret är ett rungande neeeeeeej:(

Visst det blev lite bättre men återigen blev det grafikbuggar i windows, och i bios, vid upstar etc etc.

Jag är övertygad om att det borde gå att fixa dock. Frågan är om jag orkar, vet ju heller inte riktigt hur.

Funderar på att skicka bort kortet för en femhundring och köpa något billigt tills vidare, typ gf2 mx eller nåt.

MAila mig på ormoga@hotmail.com om någon är intresserad att försöka få igång kortet ordentligt. Jag orkar nog inte mera, dessutom har jag fått en fruktansvärd huvudvärk av alla acetonångor:D

Tack så mycket allihop dock för intresset och all grym hjälp....tack tack tack.

mvh

/NiLS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tråkigt o höra, men kan du inte för min skull åka o köpa en flasha T-röd och BADA kortet i? det kan hjälpa.

Jag fick iaf igång 2st T68:or när jag badade dom i sprit den ena var stendöd innan och den andra autostartade o var allmänt skumm.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Köp vanlig k-sprit & skölj av kortet med blås sedan det rent med tryckluft eller i nödfall blås med dammsugaren...

För dom som inte vet så innehåller k-sprit både isopropanol & etanol, bättre finns inte!! Jag rengör alltid elektronik med k-sprit...

så man kan ta ksprit o bara dutta på tex grafikoret och rengöra det utan att det tar skada? fan det visste jag inte.. men jag e übernoob på sånt