nybörjarhjälp med terminalen önskas

Permalänk
Medlem

nybörjarhjälp med terminalen önskas

Hej

Jag har ett litet problem jag skulle vilja ha hjälp med. Jag ska med hjälp av kommandot touch skapa 3 filer i /tmp katalogen. Att skapa filerna med touch är lätt, det är ju bara att köra touch fil1 fil2 fil3

Men om jag vill skapa dessa filer i /tmp utan att behöva ändra det directory jag står i (jag står i mitt home directory) hur skriver jag kommandot då? måste jag köra en cd /tmp för att ställa mig i /tmp katalogen ? Det ska väl gå att göra utan att behöva flytta sig?

kör ubuntu 12.04 men antar att denna fråga är rätt generell vad gäller linux

Permalänk
Medlem

Ja alltså. touch /tmp/ost/kalasbyxa/fil1 så kommer filen hamna där.

Permalänk
Medlem

Jag måste skruva till nåt .. Jag står i home, har dubbelkollat med pwd. Jag kör touch /tmp/ fil1 fil2 fil3 men filerna skapas ändå i mitt home directory och inte i /tmp

problemet är inte livsviktigt men stör mig nåt fruktansvärt.. måste fatta vad det är jag gör galet

Permalänk

Problemet är att du gör ett mellanslag, det korrekta kommandot är: touch /tmp/fil1 /tmp/fil2 /tmp/fil3

Permalänk
Medlem

kör du sudo först? Som admin dvs.

Permalänk
Datavetare

"talmqvist" har redan rett ut ditt problem, men det finns en del varianter som gör det lite smidigare.

Du kan rada upp flera kommandon, t.ex. så här

$ pushd /tmp/ost/kalasbyxa && touch fil1 fil2 fil3 && popd

vilket kommer kliva in i biblioteket /tmp/ost/kalasbyxa + spara var du befinner dig innan, sedan körs touch fil1 fil2 fil3 i cwd och slutligen hoppar du tillbaka till det ursprungliga biblioteket

Ett annat alternativ är

$ for fn in fil1 fil2 fil3; do touch /tmp/ost/kalasbyxa/$fn; done

som är en enkel "for" loop som kommer sätta "fn" till fil1, fil2 samt fil3 i tur och ordning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talmqvist:

Problemet är att du gör ett mellanslag, det korrekta kommandot är: touch /tmp/fil1 /tmp/fil2 /tmp/fil3

Det där löste mitt problem faktiskt! Tack för hjälpen allihopa, jag kommer säkert att få anledning att återkomma med fler funderingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"talmqvist" har redan rett ut ditt problem, men det finns en del varianter som gör det lite smidigare.

Du kan rada upp flera kommandon, t.ex. så här

$ pushd /tmp/ost/kalasbyxa && touch fil1 fil2 fil3 && popd

vilket kommer kliva in i biblioteket /tmp/ost/kalasbyxa + spara var du befinner dig innan, sedan körs touch fil1 fil2 fil3 i cwd och slutligen hoppar du tillbaka till det ursprungliga biblioteket

Ett annat alternativ är

$ for fn in fil1 fil2 fil3; do touch /tmp/ost/kalasbyxa/$fn; done

som är en enkel "for" loop som kommer sätta "fn" till fil1, fil2 samt fil3 i tur och ordning.

Så kan man göra men jag ser inte hur det är smidigare än enbart touch /tmp/fil1 tmp/fil2 tmp/fil3

Vore det inte smidigare att göra så här.

cd /tmp ; touch fil1 fil2 ; cd

Permalänk
Medlem

touch /tmp/{fil1,fil2,fil3}

"Enklare" än så blir det nog inte.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cecar:

Så kan man göra men jag ser inte hur det är smidigare än enbart touch /tmp/fil1 tmp/fil2 tmp/fil3

Vore det inte smidigare att göra så här.

cd /tmp ; touch fil1 fil2 ; cd

"cd" utan argument tar dig tillbaka till din hemkatalog, vilket inte nödvändigtvis var det bibliotek du befann dig i innan. Kombinationen pushd flyttar dig till en ny katalog och "kommer ihåg" katalogen du startade i. Namnet "push" och "pop" kommer från att det är en stack, man kan köra flera "pushd" och bara man kör lika många "popd" så kommer man alltid tillbaka till startkatalogen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beelzi:

touch /tmp/{fil1,fil2,fil3}

"Enklare" än så blir det nog inte.

Bara i Bash dock, kan noteras (även om det i detta fall med 99% säkerhet är just Bash som åsyftas).

Och för den delen:

touch /tmp/fil{1..3}

är än mindre skriverier .

Skrivet av virtual void:

"cd" utan argument tar dig tillbaka till din hemkatalog, vilket inte nödvändigtvis var det bibliotek du befann dig i innan. Kombinationen pushd flyttar dig till en ny katalog och "kommer ihåg" katalogen du startade i. Namnet "push" och "pop" kommer från att det är en stack, man kan köra flera "pushd" och bara man kör lika många "popd" så kommer man alltid tillbaka till startkatalogen.

Man kan även alltid köra

cd -

för att återgå till senaste katalog.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört fast lite igen. Har gått in i en virtuell konsol med Ctrl+Alt+F1 för att experimentera x-server. Men jag vet inte hur man avslutar den virtuella konsolen och kommer ut till normal desktop miljö igen. Körde en ctrl + alt + del i ren desperation men den starta bara om datorn på studs..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Nu har jag kört fast lite igen. Har gått in i en virtuell konsol med Ctrl+Alt+F1 för att experimentera x-server. Men jag vet inte hur man avslutar den virtuella konsolen och kommer ut till normal desktop miljö igen. Körde en ctrl + alt + del i ren desperation men den starta bara om datorn på studs..

http://askubuntu.com/questions/157617/reverting-from-ctrl-alt...
Pröva några av dom, vet inte själv så

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tack, skall testa. Mina taffliga googlingar sabbades av nintendos nätbutik virtual console ..

ctrl+alt+F7 var det. Det är konsolen där x-servern körs

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag fast med detta ..

Prova någon av följande fönsterhanterare (du har kanske inte alla installerade men prova någon av de som du har):

twm

fvwm

fvwm2

mwm

mini-wm

gnome-wm

OBS! Du måste avsluta en fönsterhanterare innan du kan prova och starta
nästa.

Hur stänger jag av min fönsterhanterare för att testa alternativa fönsterhanterare? Kör Ubuntu 12.04, så jag antar att min gränssnitt är Gnome med ett tema som heter Unity. Fönsterhanteraren är compiz som standard va? Har testat att köra man compiz för att söka svar där men inte blivit klokare.

Permalänk
Medlem

i Ubuntu 12.04 kör du antingen Gnome eller Unity som skrivbordsmiljö/fönsterhanterare. Unity har en ikonmeny på vänster sidam Gnome Classic har menyerna överst. Compiz är ett tillägg till Gnome för att kunna få "roterande kuben" mm. Om du installerar via programhanteraren eller Synaptic så väljer du försterhanterare genom att klicka på cirkeln till höger om ditt loginnamn innan du skriver ditt passwordnär du logar in. De som du kallar fönsterhanterare verkar vara tillägg till andra fönsterhanterare och Ubuntu mini mfl. Vill du prova andra kompletta miljöer så installera KDE, LXDE eller XCFE från programförråd eller Synaptic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beelzi:

touch /tmp/{fil1,fil2,fil3}

"Enklare" än så blir det nog inte.

Har för mig att man kan skriva {file1..3} också..

Visa signatur

mvh eller nått