Lättaste laptopen med bäst prestanda?

Permalänk
Medlem

Lättaste laptopen med bäst prestanda?

Hej, är inte säker på om jag ens ska köpa en laptop, men om jag får för mig att göra det så är jag lite intresserade av ifall ni vet någon som väldigt lätt men ändå förvånansvärt bra prestanda på. Jag ber er inte att börja leta, utan ifall ni kanske har någon själv eller bara har ett namn...

Pris spelar ingen roll
Vikt upp till 2kg
Ska inte klara BF3 på extreme, utan bara LoL på möjligtvis medium utan någon som helst delay eller fps drops

Ingen brådska! tacktack

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Beror ju på skärmstorlek.. men om 13,3" funkar, så finns ju denna Zenbook på 1,45kg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1449503

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Hej, är inte säker på om jag ens ska köpa en laptop, men om jag får för mig att göra det så är jag lite intresserade av ifall ni vet någon som väldigt lätt men ändå förvånansvärt bra prestanda på. Jag ber er inte att börja leta, utan ifall ni kanske har någon själv eller bara har ett namn...

Pris spelar ingen roll
Vikt upp till 2kg
Ska inte klara BF3 på extreme, utan bara LoL på möjligtvis medium utan någon som helst delay eller fps drops

Ingen brådska! tacktack

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=770948#extra
framgår inte riktigt i den tekniska specen, men det ska sitta ett GT 650m i den där när det kommer in i butik

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M.71887.0.h...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna datorn fast valde till 3740qm och 16gb ram och det är ett litet monster i prestanda.

http://www.ggsdata.se/laptops/w130ew3720.php

Edit.såg att den du söker ska klara spel så jag vet inte om HD 4000 klarar spelet?

Permalänk
Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ja den är fin men den överstiger hans maxvikt med över 1200 gram.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jag har kör själv med Macbook Pro retina 15" som jag installerat Windows på.
Precis som du så var jag ute efter bästa prestanda kombinerat med portabilitet.
Far Cry 3 flyter på bra med Ultra settings i 800p som ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Beror ju på skärmstorlek.. men om 13,3" funkar, så finns ju denna Zenbook på 1,45kg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1449503

Ser riktigt fräsch ut!

Skrivet av htbtoma:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=770948#extra
framgår inte riktigt i den tekniska specen, men det ska sitta ett GT 650m i den där när det kommer in i butik

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M.71887.0.h...

lagom tung ;p (inte d.v.s.)

Skrivet av Mr Mr:

Jag har kör själv med Macbook Pro retina 15" som jag installerat Windows på.
Precis som du så var jag ute efter bästa prestanda kombinerat med portabilitet.
Far Cry 3 flyter på bra med Ultra settings i 800p som ett exempel.

Enda nackdelen är ju att macbooks är löjligt dyra! men självklart ett bra alternativ om man inte har något emot att lägga 30 papp

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/16310-samsung-tillkannager-7...
Tror att chronos kommer prestera riktigt bra i förhållande till sin vikt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Citat:

lagom tung ;p (inte d.v.s.)

vadårå? Du skrev under 2 kg, denna väger visserligen 2,2kg men är 15,6 tum och det den klart bästa grafiken av de alternativ folk föreslagit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

vadårå? Du skrev under 2 kg, denna väger visserligen 2,2kg men är 15,6 tum och det den klart bästa grafiken av de alternativ folk föreslagit.

Enda vikten jag hittade var 5kg...

EDIT: Gick in på deras sida och kollade upp det, 2.16 alt. 2.05 KG

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ohoy:

Tror bara det finns fyra modeller som väger runt 2kg och har grafikkort som är bra nog för att spela hyfsat med (640m är minimum imo om man hade tänkt att spela rätt mycket på datorn) Acer Timeline Ultra M5, Gigabyte U2442N, Asus Zenbook U500VZ och MBP Retina 15". Av dessa så hade jag iaf nog kört på Asus U500VZ. LoL på medium i 768p klarar nog det mesta dock så du kan ju köra på nått klenare och billigare annars om det bara är LoL du hade tänkt att spela (vilket till å med HD4000 borde klara av på low/medium).

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168423-asus_zenbook_u... jävla bra pris med tanke på att det är en 256GB SSD i, lagerstatusen ser rätt dålig ut dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Enda nackdelen är ju att macbooks är löjligt dyra! men självklart ett bra alternativ om man inte har något emot att lägga 30 papp

Grundmodellen ligger ju på 20.000 kr iofs. Samt att TS skriver att "Pris spelar ingen roll".
Räknar man med att man dessutom får marknadens bästa skärm, högtalare och chassi. Samt väldigt bra batteritid och en väldigt slimmad dator, så skulle säga att den snarare är väldigt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

EDIT: Gick in på deras sida och kollade upp det, 2.16 alt. 2.05 KG

om inte annat borde du av tjockleken på nån dryg centimeter (bilder finns på komplett även om ingen vikt anges där) dragit slutsatsen att det är en ultrabook och således inte väger några 5kg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

om inte annat borde du av tjockleken på nån dryg centimeter (bilder finns på komplett även om ingen vikt anges där) dragit slutsatsen att det är en ultrabook och således inte väger några 5kg

Kanske är vikter placerade inuti? hallå..? jokes

Skrivet av Mr Mr:

Grundmodellen ligger ju på 20.000 kr iofs. Samt att TS skriver att "Pris spelar ingen roll".
Räknar man med att man dessutom får marknadens bästa skärm, högtalare och chassi. Samt väldigt bra batteritid och en väldigt slimmad dator, så skulle säga att den snarare är väldigt prisvärd.

Det har du ju helt rätt i..

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Kanske är vikter placerade inuti? hallå..? jokes

well, jag tar mig tid att hjälpa dig att hitta den i mitt tyckte bästa datorn med avseende på pris/prestanda och dina krav. Och du gav mej en synnerligen dryg kommentar som tack utan att ens ha kollat upp fakta först. Inte vidare trevligt eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

well, jag tar mig tid att hjälpa dig att hitta den i mitt tyckte bästa datorn med avseende på pris/prestanda och dina krav. Och du gav mej en synnerligen dryg kommentar som tack utan att ens ha kollat upp fakta först. Inte vidare trevligt eller hur?

Förlåt menade självklart inte att vara tyken, ligger inte riktigt i min natur. Man kan lätt bli missförstådd över nätet. Jag tackar för din vänlighet.
Faktum är att jag gick in på din länk, kollade igenom alla speccs, letade extra noga efter vikt men kunde inte hitta något så jag avstod från att kommentera. Gick in på länken igen och hittade då "vikt: 5.0kg med emblage" Förstod inte riktigt vad det betydde, men eftersom att jag inte hittade något annat som pekade på att den var lättare (förutom bilden på datorn som var väldigt liten då jag sitter 3 meter ifrån skärmen på hög upplösning) så jag svarade.

Efter att blivit bevisad fel gick jag in på asus egna hemsida för att kolla upp hur det faktiskt låg till, sökte upp datorn och såg att vikten berodde på modellen och låg mellan 2,06 och 2,16kg. Så jag gjorde en edit och sa det.

Jag skämtade till det lite för jag ville inte ha fel, men kanske var du lite seg(inte i huvudet, utan humör.. vad vet jag?), så du förklarade mig dum som inte drog slutsatsen att den vägde mindre än 5kg genom bilden, jag kollade som sagt var inte på bilden för den var väldigt liten och för övrigt så bryr jag mig inte särskilt mycket om design på datorer. Om jag skulle vara på g att köpa just den datorn kanske jag skulle kollat på bilderna för att vara beredd på vad jag får.

Kollade minsann upp fakta, vill absolut inte vara otrevlig med detta inlägg. Men du får ju minsann hålla fingrarna i styr när du inte själv har koll på läget

disclaimer: "Jag ber er inte att börja leta, utan ifall ni kanske har någon själv eller bara har ett namn..."

EDIT: Föresten så har jag fått massor av tips på mycket datorer, förhoppningsvis står en hemma hos mig inom en snar framtid!

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

"En dator"