Android = segt och buggigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ett tips för dem som har "uppdaterat" sina telefoner till 4.x genom t.ex Sonys egna interface. Gör en factory reset efter, det blir bara problem annars. Sen kan ni klaga på att det är segt.

vet du även något smidigt sätt att kopiera mina privata kontakter till datorn innan jag kör en återställning?
jag försökte synca över det i outlook utan framgång, där har jag ju alla affärskontakter etc så dessa behöver jag inte spara över på datorn då de redan finns där. Vi har en snubbe inom Holmen som har "smartphone support" som titel, kanske borde ringa honom..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk

Har skummat igenom tråden lite snabbt men det låter onekligen som om att du har en minnesläcka i allra högsta grad.

Detta hade jag på min telefon när jag testade en ny ROM+kernel. Man har mycket minne när man startar och det försvinner sedan utan att man behöver göra någonting med telefonen i princip.

Testa att ladda ned ES Task Manager och kolla vad som tar allt minne. Du kan även stänga program som "inte används".

Jag vet att jag hittade något som verkligen sög ut minne, men minns inte vad det var.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här platta
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/dmtech-t...

Förväntade mig skit, men ville testa fall det var nåt min 3-åring kunde spela radioapan på. Visst, skärmen lämnade en del att önska, men för det priset hade jag inte förväntat mig nåt annat. Dock blev jag jävligt överraskad av flytet. I menyer och liknande var det helt lagg-fritt. Starta en film i den medföljande uppspelaren går på under sekunden.

Jag kanske är okräsen, men jag tyckte flytet i systemet var långt över förväntan. Och förresten... jag är inte okräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

vet du även något smidigt sätt att kopiera mina privata kontakter till datorn innan jag kör en återställning?
jag försökte synca över det i outlook utan framgång, där har jag ju alla affärskontakter etc så dessa behöver jag inte spara över på datorn då de redan finns där. Vi har en snubbe inom Holmen som har "smartphone support" som titel, kanske borde ringa honom..

Synka kontakterna med ditt google konto

Permalänk
Medlem

TS har bestämt sig att android suger. Nothing´s gonna change his minde... Antagligen vet han redan att han har fel men aja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollon:

Jag köpte en sån här platta
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/dmtech-t...

Förväntade mig skit, men ville testa fall det var nåt min 3-åring kunde spela radioapan på. Visst, skärmen lämnade en del att önska, men för det priset hade jag inte förväntat mig nåt annat. Dock blev jag jävligt överraskad av flytet. I menyer och liknande var det helt lagg-fritt. Starta en film i den medföljande uppspelaren går på under sekunden.

Jag kanske är okräsen, men jag tyckte flytet i systemet var långt över förväntan. Och förresten... jag är inte okräsen.

Troligtvis hjälper den låga upplösningen plattan att bli så snabb som du upplever den.

Till TS kan jag bara säga byt rom och kernel. Jag experimenterar själv mycket med olika custom roms och ibland blir det bra och ibland pannkaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Rockchip säger allt, det är skit, värsta budget skräp som existerar.

Så nej platta som platta är det inte, det är exakt samma skit tillverkare som siba sålde billigt ett tag innan reklamationern började hagla in och skräpet drogs in.

Köpte en och fy fan vad besviken jag blev, senare köpte jag en annan med lägre prestanda men den var ljusår snabbare.
Men knatten leker med dom utan problem.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte en kinaplatta 7" för 599:- med 4.0.4. Och man får väl vad man betalar för men inte är en platta för 2.500:- 4ggr bättre inte.

Lite buggig, lite seg ibland och lite långsam men inte är en dyrare platta så mycket bättre om du inte betalar närmare 10ggr mer. Och det är det inte värt!

Däremot är alla androider jag provat, telefoner såväl som plattor, långsamma och omöjliga att använde med den inbyggda webläsaren.
Lösningen heter Opera Mini som gör att det går att surfa som i en dator. Särskilt surfplattan med sin större skärm jämfört med telefonen är utmärkt för det.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte alls med dig. En billigt slö kinaplatta är oanvändbar, jag blir bara irriterad när jag ska använda den. Dom är värdelös för mig. En platta som kostar 4000kr med okej flyt som man faktiskt använder dagligen med glädje är värd varenda krona. Jag har en Surface som jag betalade 5000kr, jag blir glad varje gång jag tittar på den.

Webbläsaren i min HTC One X är allt annat än slö och oanvändbar efter Jelly Bean.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Jag håller inte alls med dig. En billigt slö kinaplatta är oanvändbar, jag blir bara irriterad när jag ska använda den. Dom är värdelös för mig. En platta som kostar 4000kr med okej flyt som man faktiskt använder dagligen med glädje är värd varenda krona. Jag har en Surface som jag betalade 5000kr, jag blir glad varje gång jag tittar på den.

Webbläsaren i min HTC One X är alltifrån slö och oanvändbar efter Jelly Bean.

Testa att installera en tredjepartsläsare, typ Google Chrome eller Opera Min Samsung Galaxy S2 flyter på hur fint som helst med 4.1. Ibland snabbare än min Nexus 7a.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Testa att installera en tredjepartsläsare, typ Google Chrome eller Opera Min Samsung Galaxy S2 flyter på hur fint som helst med 4.1. Ibland snabbare än min Nexus 7a.

Jag var otydlig, det jag ville säga var att webbläsaren i One X är riktigt snabb.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

Som någon skrev på föregående sida så är väl huvudfelet upplösningen. Eller inte den i sig, utan 1gb minne.

Finns väl en anledning till att telefonerna som kommer nu med 1920x1080 har 2gb minne.

Att då köra 2048 x 1536 på 1gb minne är ju dödsdömt.

Rubriken i tråden borde ändras till Androidplatta från Kina = seg och buggig?

Det är som att skapa en tråd vid namn "Bensin 95 blyfri = värdelös?" och skriva att man köpt en fiat 127 och den klarar inte dra husvagn eller köra på bana med tider som andra kör på.

Permalänk
Medlem

"Unfortunately, it’s clearly not a top-tier tablet. There are too many apps that don’t run on this tablet, and performance can be hit or miss. If you spend $250 or more on this tablet, you should know what you’re buying — a tablet which may get bogged down and feel sluggish from time to time, at least until you reboot it and start again."

Läsa på innan köp är oftast att rekommendera. Du fick vad du betalade för.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Rockchip säger allt, det är skit, värsta budget skräp som existerar.

Så nej platta som platta är det inte, det är exakt samma skit tillverkare som siba sålde billigt ett tag innan reklamationern började hagla in och skräpet drogs in.

Köpte en och fy fan vad besviken jag blev, senare köpte jag en annan med lägre prestanda men den var ljusår snabbare.
Men knatten leker med dom utan problem.

Håller inte riktigt med dig där. Om man ser till priset är det en kompetent processor. Har köpt en Pipo M3 som fungerar väldigt bra, för vad man betalar. Finns inget här i Sverige som kan mäta sig med den till det priset. Och den är ännu bättre med ett custom rom som en snäll snubbe gjort på slatedroid.com. Problemet är ofta att dom jämförs med flera gånger dyrare plattor.

Men köpa en kina-platta kräver en hel del efterforskning. Det finns massor av skräp som inte ens är värda materialet dom är gjorda av. Men om man undersöker kan man hitta guldkorn som fungerar oerhört bra för en ringa summa.

Permalänk
Skrivet av JAZIP:

Håller inte riktigt med dig där. Om man ser till priset är det en kompetent processor. Har köpt en Pipo M3 som fungerar väldigt bra, för vad man betalar. Finns inget här i Sverige som kan mäta sig med den till det priset. Och den är ännu bättre med ett custom rom som en snäll snubbe gjort på slatedroid.com. Problemet är ofta att dom jämförs med flera gånger dyrare plattor.

Men köpa en kina-platta kräver en hel del efterforskning. Det finns massor av skräp som inte ens är värda materialet dom är gjorda av. Men om man undersöker kan man hitta guldkorn som fungerar oerhört bra för en ringa summa.

Jo men läs lite vad jag skrev.
Budget och att platta som platta är det inte... Typ man får vad man betalar för.

Rockchip är budget och skit, får absolut inte jämföras med andra dyrare plattor med "samma prestanda".

TS skrev att android är segt, visst är det seg på världens sämsta tillverkare men ska inte dra alla över en kam bara för man köper billigt skit, SPECIELLT Rockshit.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt vad ni tävlar om att göra ner TS. Dom som påstår att "allt flyter på" i sin Samsung Galaxy är bara helt enkelt inte så nogräknade och har lägre krav. Enda prylen som "flyter på" i mitt hem är min stationära dator med en i7:a och 16GB RAM. Och jag har provat mycket.

Visa signatur

CM Storm Trooper | Asus P8Z77-V LX
Intel Core i7 3770 stock@4,1GHz | Gainward GTX 670 ref@1200MHz | Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb
PSU Corsair TX 750W | Crucial M4 SSD 128Gb + 500Gb HD
Asus VE278Q 27"

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog du bör överväga att investera i en ipad.

Det finns bra androidplattor med. Det gäller bara att hitta rätt.

Men ipad är ipad, man vet vad man får, dvs en välbyggd platta med väldigt bra flyt i gränssnittet.