Liten dator (Byggnads idé med Raspberry Pi)

Permalänk
Medlem

Liten dator (Byggnads idé med Raspberry Pi)

Tänkte att det kanske kunde va coolt att bygga en liten typ "sängdator" att ha på nattduksbordet för att t.ex titta på film på när man ska sova.

Tanken här att att typ bygga som en slags skärm-chassi, av trä kanske, där jag ska ha en ca 20" skärm i, högtalare och en Raspberry Pi.

Har försökt klura lite på hur kopplingen i denna skall vara och kommit fram till att detta kanske kan fungera:

Va tror ni? Verkar detta möjligt, eller är jag helt ute och cyklar?

Har även tänkt att försöka göra datorn väldigt strömsnål. Så högtalarna och skärmen ska väl inte få dra så mycket

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeremy:

Tänkte att det kanske kunde va coolt att bygga en liten typ "sängdator" att ha på nattduksbordet för att t.ex titta på film på när man ska sova.

Tanken här att att typ bygga som en slags skärm-chassi, av trä kanske, där jag ska ha en ca 20" skärm i, högtalare och en Raspberry Pi.

Har försökt klura lite på hur kopplingen i denna skall vara och kommit fram till att detta kanske kan fungera:
http://piclair.com/data/btac2.jpg

Va tror ni? Verkar detta möjligt, eller är jag helt ute och cyklar?

Har även tänkt att försöka göra datorn väldigt strömsnål. Så högtalarna och skärmen ska väl inte få dra så mycket

Verkar möjligt. Kör på!

Permalänk
Medlem

om du inte redan har prylarna vore det nog enklast att kora med en skarm som inbyggda hogtalare och tejpa fast rasp pin pa baksidan? du behover ju anda skaffa en skarm med hdmi in (vilka det finns ganska manga utav som ar utrustade med hogtalare) om du inte ska krangla med adaptrar och prylar

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

om du inte redan har prylarna vore det nog enklast att kora med en skarm som inbyggda hogtalare och tejpa fast rasp pin pa baksidan? du behover ju anda skaffa en skarm med hdmi in (vilka det finns ganska manga utav som ar utrustade med hogtalare) om du inte ska krangla med adaptrar och prylar

Jo jag tänkte oxå på det. Men då måste skärmen ha USB-port någon stans också för strömmen till Raspberry för att det ska bli optimalt... Jag har inte hittat någon skärm med 1080p upplösning, ca 20", LED. inbyggda högtalare och en USB port :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur du tänkt när du drar en linje från HDMI ut från RPi till en 3,5mm ljudutgång, annars ser det väl helt ok ut.

Permalänk
Avstängd

Kom ihåg att usb porten måste ha 0.7A minst till rpi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag förstår inte riktigt hur du tänkt när du drar en linje från HDMI ut från RPi till en 3,5mm ljudutgång, annars ser det väl helt ok ut.

Det är så att HDMI kan skicka både ljud och bild. Tänkte att man i någon liten anordning splittar dessa signaler till varsin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

finns en 3.5mm ljud ut på raspberryn, kör på den så blir det enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

finns en 3.5mm ljud ut på raspberryn, kör på den så blir det enklare

Om jag inte misstar mig så kan man sända ut mer än 2.0 ljud (5.1 etc) genom HDMI. Det går inte i en vanlig liten 3.5mm.
På min dåligt ritade bild ska 3.5mm från HDMI antingen vara 3 av dessa eller en optisk koppling.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeremy:

Det är så att HDMI kan skicka både ljud och bild. Tänkte att man i någon liten anordning splittar dessa signaler till varsin.

Då HDMI är en helt digital signal så får du köpa någon festlig pryl som kan göra detta. Det är inte så lätt som att leta upp rätt stift på HDMI-kontakten och dra dessa till en 3,5 mm utgång.

Permalänk
Medlem

Hmm behöver du mer än stero ljud? Dvs är det inte tillräckligt med en TV med HDMI ingång? Extern mattning är att rekommendera även om du hittar TV med USB, tro inte de orka leverera 0.7 amp...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Då HDMI är en helt digital signal så får du köpa någon festlig pryl som kan göra detta. Det är inte så lätt som att leta upp rätt stift på HDMI-kontakten och dra dessa till en 3,5 mm utgång.

Du säger ju det själv. För att få ut ljud från HDMI måste du använda en festlig pryl en DAC (Digital to Analog Converter), alltså kan du leta dig fördärvad om du försöker hitta pinnarna på HDMI-kontakten som kan leverera ljud ut från 3,5 millimetersingången (som är analog). (eller så var du bara sarkastisk, men det är svårt att urskilja)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Inte bara att den är digital den är ju kodad också (oftast), måste ha en DAC med dekoder. (raspberryn orka inte riktigt dekoda något HD-ljud format i högre bitrates, det bli ofta inge bra)

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeremy:

Jo jag tänkte oxå på det. Men då måste skärmen ha USB-port någon stans också för strömmen till Raspberry för att det ska bli optimalt... Jag har inte hittat någon skärm med 1080p upplösning, ca 20", LED. inbyggda högtalare och en USB port :/

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s11234296...
vet inte riktigt om det fungerar att länka så.

Jag hittade iaf 21st skärmar som uppfyller de kriteria som du ställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Du säger ju det själv. För att få ut ljud från HDMI måste du använda en festlig pryl en DAC (Digital to Analog Converter), alltså kan du leta dig fördärvad om du försöker hitta pinnarna på HDMI-kontakten som kan leverera ljud ut från 3,5 millimetersingången (som är analog). (eller så var du bara sarkastisk, men det är svårt att urskilja)

Jag sa ju bara att det inte var så lätt som att leta upp rätt stift och dra till en 3,5 mm-kontakt (=menat att det inte går). Var skulle jag vara sarkastisk?

Finns det små, billiga DACs för TS ändamål? Sist jag letade efter en DAC för optisk->analog var det ganska dyrt och kändes nästan mer värt att köpa en billig receiver med möjlighet för det istället. Det var ju visserligen 1-2 år sedan så mycket kan ju ha hänt.

EDIT: Efter en snabb sökning fann jag denna pryl. Rätt dyr i sammanhanget RPi.