Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nu ska du betala tv-avgift för din dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Helt korrekt. De som gnäller i den här tråden är uppenbarligen de som snyltar och tittar gratis.

Presumptuous much? Jag tittar inte på svt play, jag har inte ägt en TV sedan '95 och det räcker med att jag ska titta i tv-tablån över vad som sändes idag på vilken Svensk kanal som helst för totalt ruttna, jag tittar hellre på bilderna under /aww eller på youtube.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jag fick ett samtal från radiotjänst där de inte frågade ifall jag hade en TV utan bara sa att de skickar räkningen. Jag ifrågasatte detta via ett formulär på deras hemsida och fick svaret att jag hade medgivit TV-innehav på telefon, en klar lögn.

Därför älskar jag inspelningsfunktionen på min mobil (SIII), har faktisk räddat mig ett par ggr. (företag som hävde att jag inte hade sagt upp abonnemanget i tid och bilverkstan som försökta salta fakturan)

Man kan även spela in på hemtelefonen men det är lite mer besvärligt och kräver extrautrustning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det var på tiden. De får gärna införa ngn form av konto också som bara de som betalar licensen kan använda. Snyltare ska inte kunna få tillgång gratis.

Bra ide. Ett kort för SVT1, SVT2 .. också.

Men jag tror att man är ute efter att tvinga alla att betala oavsett om man tittar eller inte. Man skulle fyrdubbla intäkterna genom att avgiftsbelägga även dom som aldrig tittar.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker på denna punkt. Varken på svts egen hemsida under nyheten med att de ska börja sända allt material via nätet, same på Radio och TV tjänst hemsida står det inget om det. Endast hos Computer Sweden (och DN som har tagit information där ifrån).

Om det nu är så, så kommer jag strida mot det, eftersom jag som student har gjort ett aktivt val att inte ha en TV-mottagare i min lägenhet för att det är för dyrt att betala det med en begränsad ekonomi, där jag föredrar att lägga de pengarna jag får över varje månad på något annat.

Om de nu kommer att påstå att internet/nätverkskort är en tv-mottagare (vilket de måste för att få lagen på deras sida) så tycker jag att det är oerhört lågt av dem.

Permalänk
Medlem

En dator med internetanslutning är lika mycket mottagare som en tv eller digitalbox. Land skall med lag byggas.

Permalänk
Medlem

För den summan man betalar så hoppas jag för deras egna skull att det är en jäääävligt bra app. Deras nuivarande svtplay är ju under all kritik. Hade detta inte ingått i tv-licensen så är det klart att man inte skulle kunna kräva något men nu så ska här ställas krav så att de ångrar hela iden...

Permalänk
Medlem

Känns som hela samhällets problem går att skåda i tråden. "JAG JAG JAG MITT MITT MITT".
Jag går inte i skolan eller har barn, varför ska jag betala för det?
Alla idioter som spelar fotboll, det vill inte jag betala.

Folk vill ha sänkta skatter så man kan köpa nytt grafikkort, ny bil. Sedan blir dom förbannade när skolan inte har pengar eller sjukhusen är slitna med för lite personal. Höj skatter och privatisera driften av inrättningar så det effektiviseras (dock ska inte utbildning eller vård påverkas av ens inkomst)!

Faktum är att sr och svt är ju bland dom enda som inte bara sänder fördummande strunt med några få undantag.
Sedan att vi har några generationer som växer upp nu som har haft det så bra att dom inte behöver bry sig om något annat än Paradise Hotell och tuttar, det leder väl till fördärvet som gör att granskande information blir aktuell igen.

Avgiften är skum och borde läggas i skatten helt klart för att ha något hyfsat neutralt som inte är för överfinansierat av bolag i medie-utbudet. Då slår det mer rättvist också, mest troligt skulle man ju inte märka skatteökningen alls.

Se det som en skatt som kommer vid sidan, vi får både aktuellt och rapport, P3 dokumentär, P1 dokumentär osv. Och de gör nytta och väcker medvetenhet.
Sedan har man möjlighet att följa riksdagen osv, men det är vi väl för bekväma för att göra.

När allt har gått åt h-vete så står svt där som en pelare när dammet har lagt sig och kritiskt granskar (du får välja 1:an eller 2:an beroende på din block-tillhörighet som på den gamla goda tiden)

Man får väl vara solidarisk helt enkelt, tjänster som denna ska vi vara glada att vi har.
Ser inte detta som en fråga, inte ens när jag var student (tror jag hade 6300 i månaden)

Självklart är inlägget lite tillspetsat som det bör vara på ett forum på internet.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Inaktiv

Tja, synd att man måste betala för något man inte vill ha, vill ej delta i skräpet.

Allt vi tittar på nu finns på nätet via andra streaming tjänster, varför ska vi betala svt?

Permalänk
Medlem

Lagligt

Skrivet av ozo64:

Det var på tiden. De får gärna införa ngn form av konto också som bara de som betalar licensen kan använda. Snyltare ska inte kunna få tillgång gratis.

Om jag då säljer min dator men behåller monitorn och skaffar en hdmi adapter så jag kan koppla in min iphone på den då skulle jag ju vara laglig i alla fall

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Skrivet av LoppanH:

Om jag då säljer min dator men behåller monitorn och skaffar en hdmi adapter så jag kan koppla in min iphone på den då skulle jag ju vara laglig i alla fall

Passa dig, snart licensbelägger dom HDMI-sladdar. Det går ju trots allt att använda dom till att skicka Tv-strömmar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Tycker dom ska börja med konto istället, Så att dom som nyttjar SVT eller SR kan betala och dom som inte kollar på den svenska skiten dom visar. Slipper slängas 2100:- i sjön.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Denna lag är något som jag fullständigt avskyr. Den gör mig nästan lite förbannad!

Jag tycker det är så förbannat fel att de som inte vill se på SVT eller lyssna på sketen jävla radio ska behöva betala bara för att man äger tex, en TV.
Kan inte de där gnidna stofilerna på SVT göra som alla andra kanaler, börja med reklam!
Jag har hellre reklam än betala en hutlös summa för något som jag aldrig använder.
Dom andra kanalerna går ju runt så varför skulle då inte SVT göra det?

Men de är väl arbetskygga på SVT uppenbarligen, för skulle det inte finnas någon avgift så skulle dom ju få jobba hårdare med att driva in reklampengar eller göra TV-program som faktist är intressanta. Fy så jobbigt!
Nej Melo(tvi)festivalen och allt annat skit är inget som intresserar mig (ifall det skulle ha undgått någon vid det här laget).

Och JA, jag har faktist vaknat på fel sida idag!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Känns som hela samhällets problem går att skåda i tråden. "JAG JAG JAG MITT MITT MITT".

Folk vill ha sänkta skatter så man kan köpa nytt grafikkort, ny bil. Sedan blir dom förbannade när skolan inte har pengar eller sjukhusen är slitna med för lite personal. Höj skatter och privatisera driften av inrättningar så det effektiviseras (dock ska inte utbildning eller vård påverkas av ens inkomst)!

Faktum är att sr och svt är ju bland dom enda som inte bara sänder fördummande strunt med några få undantag.
Sedan att vi har några generationer som växer upp nu som har haft det så bra att dom inte behöver bry sig om något annat än Paradise Hotell och tuttar, det leder väl till fördärvet som gör att granskande information blir aktuell igen.

Avgiften är skum och borde läggas i skatten helt klart för att ha något hyfsat neutralt som inte är för överfinansierat av bolag i medie-utbudet. Då slår det mer rättvist också, mest troligt skulle man ju inte märka skatteökningen alls.

Se det som en skatt som kommer vid sidan, vi får både aktuellt och rapport, P3 dokumentär, P1 dokumentär osv. Och de gör nytta och väcker medvetenhet.
Sedan har man möjlighet att följa riksdagen osv, men det är vi väl för bekväma för att göra.

När allt har gått åt h-vete så står svt där som en pelare när dammet har lagt sig och kritiskt granskar (du får välja 1:an eller 2:an beroende på din block-tillhörighet som på den gamla goda tiden)

Man får väl vara solidarisk helt enkelt, tjänster som denna ska vi vara glada att vi har.
Ser inte detta som en fråga, inte ens när jag var student (tror jag hade 6300 i månaden)

Självklart är inlägget lite tillspetsat som det bör vara på ett forum på internet.

Väldigt motsägelsefullt inlägg. Dom översta två styckena hade vart relevanta om det hade handlat om en skattebetald tjänst, vilket du ju sedan uppenbart vet att det inte är.

Jag är jättemycket för att betala skatt för en public-servicetjänst som gör det en sådan tjänst bör göra.
Men detta finner jag lika vettigt som om Blizzard skulle skippa alla spärrar för att spela Wow, och istället kräva månadsavgift av samtliga datorägare. Givetvis skulle avgiften täcka så många konton man ville.

Nej, gör en SVT/SR-core, som betalas av skatten, och sedan en privat abbonemangsbaserad "SVT Nöje", som kan syssla med sina melodifestivaler, hollywoodfilmer och dokusåpor bäst dom vill.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Bra ide. Ett kort för SVT1, SVT2 .. också.

Men jag tror att man är ute efter att tvinga alla att betala oavsett om man tittar eller inte. Man skulle fyrdubbla intäkterna genom att avgiftsbelägga även dom som aldrig tittar.

Enligt Radiotjänst själva så betalar redan nio av tio. Möjligen nio av tio innehavare av TV-mottagare iofs vilket skulle kunna undanta folk utan mottagare som kollar på svt-play.

Edit: Nej tydligen menas nio av tio svenska hushåll rakt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Ett individuellt perspektiv på avgifter tycker jag inte kan förenklas så lätt som "jag, jag, jag, mitt, mitt, mitt". Men hursom, problemet i ditt resonemang bygger ändå på att SVT/SR skulle vara oberoende eller neutrala (vilket de absolut inte är, varför uppmärksammas en nyhet över en annan, vem ska bestämma vilken behjärtansvärd företeelse ska få medvetenhet bland allmänheten?).

Ett "godhets" argument räcker inte för en tvingande avgift.

Permalänk
Medlem

"Hej vi heter SVT, och vi gör skitprogram som ingen vill se. Om du mot förmodan tar emot våra sändningar så måste du betala för det.... Oh just det. Vi skickar det rätt ut i luften och streamar på internet så alla kan se det utan att kontrolleras. Du måste betala! "

Permalänk
Medlem

Självklart

Skrivet av CitroFrukten:

Tycker dom ska börja med konto istället, Så att dom som nyttjar SVT eller SR kan betala och dom som inte kollar på den svenska skiten dom visar. Slipper slängas 2100:- i sjön.

Visst är det så det ska gå till, har man betalt tv-licensen så får man inloggningsuppgifter som man kan använda så man kan se deras utbud allt annat vore befängt.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk

TV SKA INTE SKATTAS!! Den ska betalas med avgift för de som har licens! Blir så förbannad på alla skatter!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Det är lite samma fasoner med den där tv-licensen... Lägg ner den där förlegade skiten. Resten av världen verkar ju klara sig galant utan den...

TV-licensen finns i majoriteten av alla länder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Hjälpsam

Väll lika bra att höja kasettavgiften på externa hårddiskar, inkludera interna hårddiskar i Copyswede och låta det betala avgiften?

Om vi ändå lagstadgar för privata och semi-privata organisationer (SVT AB, SR AB är aktiebolag som ägs av en Stiftelse som iofs i sin tur är statlig ägt men med egen ekonomi etc) så är det väll bara att hitta på lite fler lagar. Och iom att det är lagen så skall vi rätta oss.

Nästa utmaning, klura ut hur man skulle kunna få Amish att betala TVlicens (om vi nu hade haft några Amish här, men fixar med dem så är man home safe för resten).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Radiotjänst försöker sig på en Copyswede: "Våra intäkter minskar för konsumenterna har ändrat sina beteenden. Istället för att godta detta och inse att vår plats inte är lika stor som den en gång var så måste vi tvinga ännu fler som inte använder våra tjänster att betala för dem..."

Permalänk
Medlem

Jävla tjat om snyltare eller inte.
Lägg skiten som skatt istället som det redan varit som förslag så slipper vi denna avgiften och alla dom som måste jobba med det.

För folk som tycker detta som föreslås är helt sinnes så kan ni ju försöka bli politiskt aktiva, inte för det gör någon nytta dock i Sverige ^^

Permalänk
Medlem

Om det nu verkligen stämmer med att alla som har en dator ska betala tv-avgift. Då öppnas verkligen pandoras box.
Hur många företag har inte sändningar över internet men som på något sätt är otillgängligt om du inte betalar. Dessa företag kan, i och med detta radiotjänst och SVT planerar, öppna sina utsändningar och kräva betalt av alla precis som radiotjänst och SVT.

För var står det att just SVT och radiotjänst har monopol på att ta betalt på frivilligt utlagt material. Även om det är live.
Enda alternativet för SVT är att göra som övriga företag får göra idag. Använda något användarkonto, kryptering eller något annat sätt som kräver att personen som vill se måste registrera sig.
Fast det är klart, då kanske de upptäcker att det inte finns så stort intresse av SVTs tjänster.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Sötast

Betalar inte licens nu, betalar inte licens sen.

Baka det i skatten eller fortsätt lura resten av landet, mina pengar får ni ej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

TV SKA INTE SKATTAS!! Den ska betalas med avgift för de som har licens! Blir så förbannad på alla skatter!

Nästa gång du blir sjuk vill jag ha 2000:-. Jag vill inte betala din sjukvård!

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga, alternativa medier och diverse underhållning kan man få på annat håll nu än bara från TV. Svensk media och svt vill ju bara hitta nya sätt att finansera den smörja de sänder enligt min mening.

Jag kollar noll på TV och då ska jag inte heller behöva betala för något jag inte nyttjar, vill man se tv via nätet så kan man beställa tjänster som man väljer själv om man vill betala.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Om SVT inte hade radiotjänst och de tusentals personer som går runt och spanar efter folk som inte betalar hade vi sluppit en stor del av avgiften, och att vi dessutom betalar för nöjesprogram som melodifestivalen tycker jag verkligen inte ska vara lagstadgat. Eller tycker ni alla här som förespråkar "fri TV" att majoriteten av pengarna som betalas faktiskt går till just nöjesprogram och inte nyheter och liknande? Att dessutom påstå att SVT är helt neutrala är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nästa gång du blir sjuk vill jag ha 2000:-. Jag vill inte betala din sjukvård!

Sjukvård är nödvändigt för ett välmående samhälle, tvingad betalning för dåliga underhållningsprogram är inte det.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag kollar på SVT eller lyssnar på P-kanalerna så mycket för att rättfärdiga en kostnad på ca 2000 kr/år.
MEN jag betalar det gladeligen för att alternativet skall finnas att ha kanaler som fria och oberoende av politiskt och kommersiellt inflytande. Anledningen till att den är förhållandevis hög tror jag är för att alldeles för få av Sveriges hushåll faktiskt betalar. Lägg den på skatten så får alla betala lika för att ha ALTERNATIVET att kolla på den om dem vill.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)