Permalänk
Medlem

"tjuvkoppla" en laptop?

Hej! min polare har en laptop som kontakten har brunnit för att kunna ladda batteriet. Datorn funkar med batteriet i men som alla batterier gör så laddas det ut. Tänkte kolla om någon vet om man kan typ löda fast laddarens + och - i batteriets infästning i datorn och köra på det sättet?
Problemet som jag ser det är att den har ju fler kontakter än bara plus och minus och ifall det skulle funka att bara köra med plus och minus kontakterna?

så ser han batteri ut

Mvh Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk

har samma batteri till min acer 6930g, har inte riktig koll på hur kontakten i laptopen ser ut men ska nog gå att beställa en ny om man ringer till acer eller kollar online. Kan kanske även gå att laga kontakten om det är kabelbrott.

Permalänk
Medlem

Jag är säker på att acer har en hög med dom "laddarna" liggandes någon stans så det är bara att ringa dom och be om en ny istället för att ta den jobbiga vägen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hmm vanligen kan du löda fast kabeln vid själva "kontakten" ingången.
detta görs då genom att plocka isär datorn (sitter den bakom skärmen brukar man få ta bort den med)

är det kontakten på sladden som brunnit? eller är det bara så att det lossat någon av sladdarna i?
(är vanligen 3 två runt 1 i mitten)
är det det sist nämnda är det bara skala kontakten löda dit sladdarna och köra på lite isolering.
att löda dit sladden på själva batteri kontakterna brukar vara en olämplig ide

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på hur dagens batterier fungerar, men om de liknar mobiltelefonernas upplägg så kommer du inte kunna löda fast laddaren på batteriet. I datorn finns det förmodligen ett styrchip som sköter hela laddningsprocessen med alla dess celler och specifikationer.

Om det bara är kontaktanordningen som brunnit så finns dessa billigt på Ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=acer+6930g+power&_sacat=0...

Försök inte att ladda ett Li-Ion eller Li-Polymer-batteri utan att först veta vad du gör. Om du gör fel kan det bli riktigt farligt med dessa batterier, speciellt om du råkar överladda dem.

http://www.youtube.com/watch?v=SMy2_qNO2Y0

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Dom andra ledarna är för att övervaka varje cell(balansladdning)så ingen av cellerna laddas över 4.20v
Jag bygger själv batteri packar med unprotected celler Panasonic,men det är inte att rekommendera om man inte vet vad man håller på med

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

@jorgen69

Skrivet av jorgen69:

Dom andra ledarna är för att övervaka varje cell(balansladdning)så ingen av cellerna laddas över 4.20v
Jag bygger själv batteri packar med unprotected celler Panasonic,men det är inte att rekommendera om man inte vet vad man håller på med

intresand, vad är fördelen med det? och hur åstakommer man det?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen möjlighet att sätta dit ett nytt kontaktdon på moderkortet då? En glasfiberborste gör underverk med kopparbanor som har en massa fastbränd lack/plast på sig.

Att ladda genom att ansluta laddaren direkt till batteriet kommer med största sannolikhet inte gå. Laddkretsen torde sitta på moderkortet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det finns ingen möjlighet att sätta dit ett nytt kontaktdon på moderkortet då? En glasfiberborste gör underverk med kopparbanor som har en massa fastbränd lack/plast på sig.

Att ladda genom att ansluta laddaren direkt till batteriet kommer med största sannolikhet inte gå. Laddkretsen torde sitta på moderkortet.

alltså hela den delen har som "brunnit upp" det är helt svart på moderkortet rund kontakten :/

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk

laddaren är på 18-19V batteriet är väl på 14.4 så kopplar du in 19v där det ska vara 14 så blir det knappast bättre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

ganska säker på att det går att lösa utan att löda fast laddaren. Men min första tanke var att bör det inte vara fel på något annat om det går så långt att kontakten brinner upp till den graden att det är svart på moderkortet. Försök få bort det svarta med tex en glasfiberborste iaf och se om ledningsbanorna är skadade:)

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

alltså hela den delen har som "brunnit upp" det är helt svart på moderkortet rund kontakten :/

Är det bara i själva kontakten det blivit ljusbåge, så är det som sitter på moderkortet med största sannolikhet bara sot och smält plast. Bara en fråga om ordentlig rengöring, och det är här glasfiberborste, electroclean och tops kommer in i bilden. Laminatet i sig tål rätt höga temperaturer, enda gången det brukar bli så bränt att det blir svårigheter att laga det är om någon kopparbana eller lödning brustit på eller i laminatet, och ljusbågen varit i direktkontakt med det hela.

Kan du inte ta lite bilder på förödelsen, så kanske det går att ställa någon slags diagnos istället för att gissa på hur illa det är?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är det bara i själva kontakten det blivit ljusbåge, så är det som sitter på moderkortet med största sannolikhet bara sot och smält plast. Bara en fråga om ordentlig rengöring, och det är här glasfiberborste, electroclean och tops kommer in i bilden. Laminatet i sig tål rätt höga temperaturer, enda gången det brukar bli så bränt att det blir svårigheter att laga det är om någon kopparbana eller lödning brustit på eller i laminatet, och ljusbågen varit i direktkontakt med det hela.

Kan du inte ta lite bilder på förödelsen, så kanske det går att ställa någon slags diagnos istället för att gissa på hur illa det är?

Tyvärr kan ja inte ta nå bilder. då jag har get tillbaka datorn till kompisen :/ men tack för alla svar

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro