Frågor gällande bild kalibrering, guider m.m.
Hej,
Då mitt största intresse är bildkalibrering så tänkte jag öppna en tråd där jag låter er ställa era frågor så skall jag besvara dessa.
Jag kommer även skriva lite guider i denna tråd som ni kommer kunna läs som förklarar området samt vad ni kan göra själv hemma utan utrustning.
Te.x varför varierar bilden beroende på vad man visar?
Varför är allas ansikten bleka?
En kalibrering gör man på displayen för att få den bild som personen som skapade filmen ville att man skulle se.
Så är tyvärr inte läget när man får displayen från butik.
Alla seriösa producenter m.m följer en display standard som heter ISF-standard (http://www.imagingscience.com)
Denna standard innebär att man inte klipper BTB (blacker then black) samt att man håller sig till WTW.
Även så skall alla färger (RGB) i gråskalan ligga perfekt så att grått verkligen är grått!
Och inga utav stegen i gråskalan skall vara över DeltaE 3.
Man skall uppnå en Gamma på 2.2 (2.35 för att vara exakt petig.)
Samt ett ljusflöde som är anpassat efter rummet, men även detta ljus har en rekommenderad standard.
Detta är lite kort berättat.
Jag kommer att skriva guider och andra inlägg som är givande och sedan länka till dessa inlägg via första inlägget.
Detta för att det inte skall bli så rörigt i första inlägget.
Lite om mig som skriver tråden.
Jag började lite lätt med kalibrering år 2008 med hjälp utav pattern skivor, dock så eskalerade det år 2009 då jag köpte min första mätare.
Sedan dess så har det bara blivit en större och större hobby.
Idag så utövar jag mina kunskaper inom mitt yrke på hobby nivå.
Min utrustning består utav:
*SpectraCal C6
*X-Rite i1pro dev-D
*SpectraCal CalMan v5 Business
Vanliga frågor och svar
Kommer inom kort
Grundläggande förklaring till vad en kalibrering är samt varför man skall kalibrera. (Rekommenderar alla till att läsa denna först.)
Kommer inom kort.
Pattern skivor:
Klicka här för att komma till inlägget.
Mätare:
Mjukvaror:
Guider
Stäng av allt extra lull-lull.
Hur du ställer in skärpan korrekt
Hur du ställer in Svärtan korrekt
Hur du ställer in kontrasten korrekt
Hur du ställer in gråskalan korrekt
Hur du ställer in CMS korrekt
Kommer mer inom kort.
Givande länkar
ISF
THX
SpectraCal's blogg
Fördjupande information
HDMI
PAL
NTSC
HDTV
Gamma
Kontrast
Rec 709 (aka HD709)
Rec 601 (aka SD601)
Kommer mer inom kort, uppdateras löpande.
Har ni några frågor så är det bara att posta dessa så kommer jag svara på dessa, skulle även uppskatta om ni skriver vad ni tycker om den informationen som jag skriver.
Uppdaterades senast 2012-01-24 KL 22:46, uppdateringar kommer ske löpande.
Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V