Frågor gällande bild kalibrering, guider m.m.

Permalänk
Medlem

Frågor gällande bild kalibrering, guider m.m.

Hej,
Då mitt största intresse är bildkalibrering så tänkte jag öppna en tråd där jag låter er ställa era frågor så skall jag besvara dessa.
Jag kommer även skriva lite guider i denna tråd som ni kommer kunna läs som förklarar området samt vad ni kan göra själv hemma utan utrustning.

Te.x varför varierar bilden beroende på vad man visar?
Varför är allas ansikten bleka?

En kalibrering gör man på displayen för att få den bild som personen som skapade filmen ville att man skulle se.
Så är tyvärr inte läget när man får displayen från butik.

Alla seriösa producenter m.m följer en display standard som heter ISF-standard (http://www.imagingscience.com)

Denna standard innebär att man inte klipper BTB (blacker then black) samt att man håller sig till WTW.
Även så skall alla färger (RGB) i gråskalan ligga perfekt så att grått verkligen är grått!
Och inga utav stegen i gråskalan skall vara över DeltaE 3.

Man skall uppnå en Gamma på 2.2 (2.35 för att vara exakt petig.)

Samt ett ljusflöde som är anpassat efter rummet, men även detta ljus har en rekommenderad standard.

Detta är lite kort berättat.

Jag kommer att skriva guider och andra inlägg som är givande och sedan länka till dessa inlägg via första inlägget.
Detta för att det inte skall bli så rörigt i första inlägget.

Lite om mig som skriver tråden.
Jag började lite lätt med kalibrering år 2008 med hjälp utav pattern skivor, dock så eskalerade det år 2009 då jag köpte min första mätare.
Sedan dess så har det bara blivit en större och större hobby.
Idag så utövar jag mina kunskaper inom mitt yrke på hobby nivå.

Min utrustning består utav:
*SpectraCal C6
*X-Rite i1pro dev-D
*SpectraCal CalMan v5 Business

Vanliga frågor och svar
Kommer inom kort

Grundläggande förklaring till vad en kalibrering är samt varför man skall kalibrera. (Rekommenderar alla till att läsa denna först.)
Kommer inom kort.

Pattern skivor:
Klicka här för att komma till inlägget.

Mätare:

Mjukvaror:

Guider
Stäng av allt extra lull-lull.
Hur du ställer in skärpan korrekt
Hur du ställer in Svärtan korrekt
Hur du ställer in kontrasten korrekt
Hur du ställer in gråskalan korrekt
Hur du ställer in CMS korrekt
Kommer mer inom kort.

Givande länkar
ISF
THX
SpectraCal's blogg

Fördjupande information
HDMI
PAL
NTSC
HDTV
Gamma
Kontrast
Rec 709 (aka HD709)
Rec 601 (aka SD601)
Kommer mer inom kort, uppdateras löpande.

Har ni några frågor så är det bara att posta dessa så kommer jag svara på dessa, skulle även uppskatta om ni skriver vad ni tycker om den informationen som jag skriver.

Uppdaterades senast 2012-01-24 KL 22:46, uppdateringar kommer ske löpande.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Skriv på, för få som förstår. För mycket färger och detaljer som bara försvinner vid fabrikskalibreringar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

För att ni skall se lite skillnad på hur det kan se ut före och efter en kalibrering.
OBS! Det ser bättre ut i verkligheten, svårt att få till det med en kamera.

Sedan beror det lite på hur era skärmar är inställda, men ni får iaf ett litet hum.

Före, dvs inte kalibrerad:

Efter, dvs en kalibrerad TV:

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

För att ni skall se lite skillnad på hur det kan se ut före och efter en kalibrering.

Sedan beror det lite på hur era skärmar är inställda, men ni får iaf ett litet hum.

http://forumbilder.se/CD3DR/fore.jpg

http://forumbilder.se/CD3DR/efter.jpg

Beroende på hur justerbar kamera du har så kan det möjligen vara lättare att få till en bra jämförelse med testbilder på skärmen istället (då ingen/få vet EXAKT hur den filmen egentligen skall se ut

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Beroende på hur justerbar kamera du har så kan det möjligen vara lättare att få till en bra jämförelse med testbilder på skärmen istället (då ingen/få vet EXAKT hur den filmen egentligen skall se ut

En sketen digitalkamera så kan inte göra så mycket mer.

Den filmen skall se ut som den kalibrerade bilden, det är det som är poängen.
Nästan alla Bluray filmer m.m skall följa ISF-standard så då vet man när man har ISF kalibrerat sin TV att man har en korrekt bild.
Dom filmer som inte följer standard är som det är, det kan man inte göra något åt.

Men ni fick ett litet hum om hur skillnaden är.

Jag kommer lägga upp grundläggande information som kommer gå till mer och mer avancerad information innehållande grafer m.m

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är jag verkligen intresserad av! Posta på!
Har ett projekt på gång där jag ska undersöka lite mer om olika företags kalibreringsvanor. Så skulle passa utmärkt med lite extra kött på benen.

En fråga gällande kalibratorer. Vilka är de populäraste tillverkarna av kalibratorer på marknaden?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara intressant, alltid lär man sig nått mera och om du hade nån bra guide till tv kalibrering vore det ännu bättre för där är det svårare än via en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara intressant, alltid lär man sig nått mera och om du hade nån bra guide till tv kalibrering vore det ännu bättre för där är det svårare än via en dator.

Det är betydligt svårare att kalibrerar en Dator-skärm, detta pga. man skall alltid kalibrerar skärmen mot källan och inte tvärtom.
Med en dator så finns det ett ton med olika funktioner till grafikkortet som påverkar bilden.
Det är samma princip att kalibrerar en dator som att kalibrerar en TV bara att en dator är svårare.

Jag kommer skriv guiderna eftersom, kommer börja med grundläggande så som skärpa, svärta, kontrast.
Sedan kommer jag skriva ljusflödet, gråskala, gamma och sedan CMS.

Skrivet av Wicktarr:

Detta är jag verkligen intresserad av! Posta på!
Har ett projekt på gång där jag ska undersöka lite mer om olika företags kalibreringsvanor. Så skulle passa utmärkt med lite extra kött på benen.

En fråga gällande kalibratorer. Vilka är de populäraste tillverkarna av kalibratorer på marknaden?

Ja det kan vara bra att ha.

Det finns två varianter colormeter samt spectrometer.
Dom är olika bra.

En colormeter är inte precis lika korrekt som en spectrameter, men en colormeter mäter mörkare partier snabbare än en spectrometer.
Detta beror på att dom har olika hårdvara.

Jag brukar profilera min colormeter mot min spectrometer så att min colormeter har mer korrekta värden och sedan använda den för att kalibrerar gråskalan.
Min spectrometer använder jag till CMS för att kunna få så korrekta värden som möjligt där.

Det finns kalibratorer upp till 28.000 USD, men dom som är stabila och är att rekommendera för den privata marknaden och även för professionella skulle jag hävda vara te.x SpectraCal's c6 som kostar ca 695 USD och även X-rite i1pro kostar ca 995 USD.

Men om man känner att dom är för dyra så kan man köpa X-rite's i1display pro (3) kostar ca 2.000kr.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att de flesta tv är totalt hopplösa att hålla på med just för att man inte lätt kan justera saker o ting som man kan via grafikkortet och de ofta rätt stora skillnader som är mellan kanalerna gör det inte lättare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Just därför PC är värdelöst för film. Räcker med en ny grafikdrivrutin så är allt fel igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

http://forumbilder.se/CD3DR/fore.jpg

http://forumbilder.se/CD3DR/efter.jpg

Första bilden ser hemsk ut. Ser ut som ett typiskt butiksläge eller ngt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att de flesta tv är totalt hopplösa att hålla på med just för att man inte lätt kan justera saker o ting som man kan via grafikkortet och de ofta rätt stora skillnader som är mellan kanalerna gör det inte lättare.

Då får du ändå inte korrekt bild utom du tvingar fram den.
Med mina guider så kommer du kunna få till din PC skärm OK.

Skrivet av ozo64:

Just därför PC är värdelöst för film. Räcker med en ny grafikdrivrutin så är allt fel igen.

Precis, i en perfekt värld så skickar alla källor (Bluray, DVD, pc m.m) ut bilden utan att förvränga den.

Skrivet av ozo64:

Första bilden ser hemsk ut. Ser ut som ett typiskt butiksläge eller ngt.

Den är i Movie mode utan att några reglage är rörda.

Imorgon kväll så skall jag sätta mig ner och mäta av en TV utan att den är kalibrerad och sedan mäta TV:n efter den är kallibrerad så får ni se skillnaderna i diagramen.
Anledningen att jag kommer göra detta först är att jag skall åka ut till en kund och kalibrerar hans TV.

Sedan kommer jag börja skriva guider från grunden åt er.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

Å andra sidan räcker det med att byta kanal på tvn, speciellt comhem verkar ju ha helt olika färger på varje kanal och ingen tv verkar byta färgprofil beroende på kanal och datorerna kan å andra sidan ganska lätt autokalibrera sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Å andra sidan räcker det med att byta kanal på tvn, speciellt comhem verkar ju ha helt olika färger på varje kanal och ingen tv verkar byta färgprofil beroende på kanal och datorerna kan å andra sidan ganska lätt autokalibrera sig.

Nu är du tyvärr lite ute och cyklar, men du har lite rätt.

Det är detta jag menar, om du skall kalibrerar din TV så är inte allt material efter standard som du kalibrerar mot.
Detta pga. dom som skapar materialet inte gör det efter standard.

TV:n skall inte byta färgprofil utom den här en profil den så kallade ISF-standard.
En dator kan inte autokalibrerar sig, där har du helt fel.
En korrekt kalibrering kan endast ske med en mätare, men man kan komma en bra bit påvägen utan denna mätare.
Jag kommer som sagt göra en guide till allt så ni förstår hur allt fungerar.

Det där med kanalerna har med som du säger Comhem att göra hur dom skickar ut sin data, om dom komprimerar den m.m.
Te.x så har C more en tämligen skaplig standard på sina HD kanaler.
Men i slutändan så har det med materialet att göra, inte alla TV serier följer standard.
Men många filmer gör det.

NÄSTAN alla bluray filmer är efter ISF-standard. Ca låt oss säga 80%.

När man har kalibrerat sin display så har man fått ut det exakta ur sin display, man vill inte kunna se material som understiger 0% svart te.x detta pga. då blir inte skuggor m.m bra i bilden och nederdelen i gråskalan blir inte korrekt.
Te.x så är det vanligt att man kalibrerar 109% vitt så som man skulle kalibrerar 100% därför att man vill ha en jämn vitpunkt.
Efter 100% så skall det inte finnas något utom då är det VITT.

Ni lär rensa era hjärnor och förbereda er på att ni skall lära om er från grunden.
Resultatet kommer bli slående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en IPS skärm utan OSD och kan alltså inte ändra inställningarna på den utan försöker gå via grafikkortets inställningar - är det det bästa sättet att göra det på?

Jag har en kalibrator (Xrite i1 display2), men jag förstår inte riktigt hur det fungerar utan OSD. Normalt sett så ställer man först in max kontrast, vitbalans (genom att ändra i rgb-kanalerna) och sen luminans i OSDn och sen körs kalibreringen. Eftersom jag inte kan ställa in annat än ljusstyrka på skärmen så försökte jag göra det nu i Nvidias kontrollpanel, men verkar det som inställningarna ignoreras från ett steg till nästa i prekalibreringsfasen, dvs efter jag ställt in vitbalansen så försvinner den inställningen när jag går till nästa steg. Ska det vara så eller är det nå't i Win7 som ska ändras?

Kör jag bara en enkel autokalibering med i1 display2 så hamnar vitbalansen på 5900 K och inte på 6500 K.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag har en IPS skärm utan OSD och kan alltså inte ändra inställningarna på den utan försöker gå via grafikkortets inställningar - är det det bästa sättet att göra det på?

Jag har en kalibrator (Xrite i1 display2), men jag förstår inte riktigt hur det fungerar utan OSD. Normalt sett så ställer man först in max kontrast, vitbalans (genom att ändra i rgb-kanalerna) och sen luminans i OSDn och sen körs kalibreringen. Eftersom jag inte kan ställa in annat än ljusstyrka på skärmen så försökte jag göra det nu i Nvidias kontrollpanel, men verkar det som inställningarna ignoreras från ett steg till nästa i prekalibreringsfasen, dvs efter jag ställt in vitbalansen så försvinner den inställningen när jag går till nästa steg. Ska det vara så eller är det nå't i Win7 som ska ändras?

Kör jag bara en enkel autokalibering med i1 display2 så hamnar vitbalansen på 5900 K och inte på 6500 K.

Hej,
Då är det precis som på min Macbook.
Detta är ett litet undantag nu får vi helt enkelt skapa en profil till nätverkskortet som påverkar skärmen.

Det jag brukar göra är att ställa in mitt ljusflöde till ca 100 cd/m2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Candela_per_square_metre).
Detta avgör du själv vad du tycker är en bra ljusstyrka, beror på dina ögon och hur din ljusmiljö ser ut, finns inge rätt och fel förutom att du inte skall gå under 80 cd/m2 eller över ca 200 cd/m2.
Sedan så kör jag x-rites program och ställer in det att det skall sikta på 100 cd/m2 , Gamma 2.2, samt 6500 k (D65).

Sedan så rullar programmet, se till att du ställer in pattern på Large i programmet så att den verkligen går igenom alla färger m.m.

Om du ändå inte uppnår önskat resultat så kan det helt enkelt vara så att din display inte kan prestera bättre och då får man kompromissa kanske sänka eller höja ljusflödet?

Här kan du ladda ner x-rites mjukvara: http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1397&Action=sup...

Du skall aldrig ställa in skärmen till MAX på div saker det är helt fel, dessa reglage skall regleras rätt innan du påbörjar kalibreringen med x-rites mjukvara.
Detta kan du göra genom att använda pattern från AVCHD709 som jag kommer skriva en guide gällande hur du använder.

Edit:
Jag har en i1pro men antar att du har samma mjukvara som mig.

Hur länge har du haft din i1display 2?
Den har utsatta filter så med åren så ändras dessa filter och den avviker ifrån standard.
Är den äldre än ca 1år så bör du kontrollera så att den stämmer överens med standard, vilket du kan göra genom att mäta upp den mot en spectrometer div i1pro eller någon annan.

Edit:
Om du ger mig din e-post så kan jag maila div skärmdumpar över hur jag har ställt in mjukvaran.
Blir lite väl många bilder att ladda upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mätare:

Ja, vilka mätare skall man välja?
Det finns en hel drös ute på marknaden, och man får självklart vad man betalar för.
Men här skall jag lista upp dom som jag anser är helt OK budget mätare.

Med endast pattern skivor kan man få till en OK bild dock inte mer än så.
För att få till perfekt gamma och gråskala så måste man mäta skärmen med en mätare.
Gråskalan och gamman är kritiskt för att få en korrekt bild.

i1display pro (3) Länk till mätaren pris ca 2.000kr.
Detta är en colormeter som det heter, denna är en bra budgetmätare och gör sitt jobb.
Självklart så finns det en viss felmarginal på denna mätare, men x-rite är gamla i "gamet" och gör bra grejor.

Det man får tänka på är att en colormeter är känslig för fukt, dock så har denna interna filter så denna är inte lika känslig som sin lillebror i1display 2 som var extremt känslig och man såg markanta skiftningar bara på ett år.
Det som händer med i1display 2 är att filtrena på den är externa och då förändras den utav luftfuktigheten, alla har väll sätt hur ett papper / plast skrynklar till sig utav fukt?

Fördelen med att köpa en retail matare och inte OEM är att då kan du använda x-rites mjukvara och profilera te.x din laptop som oftast inte har reglage för dom olika funktionerna som man lär komma åt för att kunna kalibrerar en skärm.

Denna mätare är att rekommendera för den som endast skall kalibrerar som hobby.
När den är ca ett år eller när man känner att bilden kanske varierar lite så kan man skicka in den till div olika företag för att få den profilerad mot en bättre mätare. (PM:a mig om ni vill att jag skall rekommendera div företag som gör det).

Denna mätare är billigare att beställa från England via amazon.co.uk.

SpectraCal C6 Länk till mätaren pris 695 dollar.
Detta är en väldigt bra colormeter, dom har jobbat på den från grunden i samarbete med x-rite och fått till en väldigt bra mätare till ett bra pris.
Denna mätare är NIST-certificerad vilket innebär att SpectraCal har kontrollerat denna i sitt labb och kan garantera att denna mätare visar rätt siffror.
NIST-certificering krävs även om du skall använda den i ditt yrke.

X-Rite i1pro Länk till mätaren pris ca 7.000kr - 10.000kr
Detta är en spectrometer som inte är känslig för fukt och den visar mer exakta siffror och data än en colormeter, denna mätare kan man köpa när man kommer upp sig lite och finner att det är nödvändigt.
Oftast så kan man profilera sin colormeter mot sin spectrameter och på så sätt få rätt värden på den med.

Det man skall tänka på är att det räcker om man köper i1basic varianten då hårdvaran är precis lika, vi behöver ingen mer avancerad då vi ändå använder oss av CalMan och inte x-rites egna mjukvara.

i1pro är certificerad från x-rites labb vilket innebär att dom intygar att den följer standard.
Detta är ett krav om du skall använda den yrkesmässigt.

Jag köpte min från England på amazon.co.uk och som att det är inom EU så slipper man tull, min mätare hamnade på ca 7.000kr därifrån.

Kolla på längre ner så listar jag lite billigare spectrameters.

SpectraCal C3: Länk till mätaren pris 149 dollar.
Detta är en bra budget spectrometer, dock så har denna en plastlins så efter några år så vet ni ju alla hur plast åldras.
Dock har denna inte funnits så länge så man kan inte säga på rak arm hur denna är med åren.

Denna mätare har inte samma exakta siffror m.m som i1pro men den duger, sedan så har i1pro en glaslins istället för en plast.

Pantone X-Rite/GretagMacbeth Colormunki: Länk till mätaren pris ca 3500kr.
Detta är återigen en spectrometer, plastlins m.m som den ovan.

Rekommenderar att köpa den från England på amazon då den är billigare där.
Ta den billigaste varianten, samma hårdvara som dom andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pattern skivor:
När man skall kalibrera så behöver man något som visar div olika testbilder (Pattern) med rätt nyanser som visas upp på displayen så att mätaren kan mäta rätt pattern.

Dock så finns det div saker som man använder sina ögon för att få till bra, alternativt för att göra grunden med.

Dom saker som man arbetar med hjälp utav sina ögon för att ställa in är:
*Skärpa
*Svärta
*Kontrast (gör grunden sedan arbetar man med mätare.)

För att se guider gällande hur man använder skivorna, se första inlägget.

Dessa mönster finns på alla skivorna som jag listar nedan.

AVCHD709
En väldigt bra skiva som dessutom är gratis, jag använder mig nästan hela tiden utav denna då den fyller mina behov.
Man kan ladda ner den i olika format också vilket jag listar i länkarna nedan.

Värt att tänka på att denna är endast till färgrymden 709 dvs detta är för HD 1080P / 720P.

Alla formaten är ca 1GB stora, jag skriver på länken vilken skiva du skall bränna ut dom på.
Klicka på länkarna för att komma till nerladdningen.

Bluray (Bränns ut på en Bluray skiva 25GB)
Bluray (Bränns ut på en vanlig DVD skiva)
MP4 (Kan brännas ut, överföras till ett USB minne m.m, används vid kalibrering utav HTPC mfl.)
Användarmanual till skivan

Digital Video Essentials (DVE)
Detta är en väldigt bra skiva, här har man patterns samt att man har test material så som HD-filmer m.m som man vet med all säkerhet är korrekt enligt standard.
Denna skiva har även väldigt bra guider gällande hur bild fungerar samt lite mer gällande kalibrering.
Helt klart värt varje krona den kostar.

Bluray versionen
DVD versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mjukvaror
För att kalibrerar en TV så behövs det en extern mjukvara den följer inte med mätarna utom dessa får man köpa själv.
Jag rekommenderar SpectraCal CalMan.
Detta pga. SpectraCal är erfarna i branschen och kan sin sak, dom gör även sina egna mätare.
Alla mätare som jag kommer lista nedan stödjs utav CalMan.

Det finns olika versioner utav CalMan, men man kan börja med Basic och sedan köpa till en liten uppdatering till Control som har lite mer funktioner.
Om man samtidigt skall köpa en mätare och skall köpa den utav dom så har dom olika erbjudanden, kolla på deras sida så ser ni priserna m.m.

CalMan fungerar väldigt bra i både Mac os samt i Windows xp, vista, 7, 8.
Till Mac OS så lär man dock använda sig utav Parallels vilket jag själv gör och fungerar utmärkt.

Länk till SpectraCal CalMan

Det finns även lite andra mjukvaror till ändamålet, dock så kommer jag inte skriva guider gällande dessa men jag länkar till dom ändå.
HCRF (Gratis) Windows, Mac OS, Linux
CurtPalme Windows XP, Vista, 7

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stäng av allt extra lull-lull

Man skall alltid stänga av allt extra som bolagen slänger in i sina TV:n, detta pga. det oftast förstör bilden mer än vad den hjälper.
Te.x kan man få "platt" bild, felaktiga färger, såpopera effekt och kanske till och med laggningar i bilden.

Det finns ett flertal funktioner förutom dom jag listar här, detta inlägg kommer att uppdateras löpande när jag kommer på div olika funktioner då jag inte har alla i huvudet.

*Dynamisk kontrast
*Film mode (Film läge, Bio läge)
*ECO mode (Energisparläge)
*Brusfilter (Noise Reduction)
*Edge Enhancer

Ja, det finns flera olika namn beroende på vilken modell man har, men jag hoppas ni förstå vad jag menar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bumpar upp tråden med en fråga
Vet nån vart man kan hitta en kalibrerare som har en Jeti Spectrometer och som kan göra en profilering av en colorimeter?
är inte så pigg på att hosta upp 76K för att köpa en nämligen

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

När den är ca ett år eller när man känner att bilden kanske varierar lite så kan man skicka in den till div olika företag för att få den profilerad mot en bättre mätare. (PM:a mig om ni vill att jag skall rekommendera div företag som gör det).

exakt vad jag nyss har gjort med min i1D3 colorimeter men kalaset gick på 1700 + frakt
jag kör med en OEM ver och chromapure.
skickade den till chromapure i USA för profilering mot en Jeti Spectrometer.
skillnaden i uppmätt vitballans och färger före och efter profileringen är synliga.

jag hade ett felvärde av dE4 på plasman innan som jag nu har korrigerat.
vitt hade för mycket rött i sig innan vilket mätaren inte upptäckte.
nu är vitt kritvitt och helt ren från nån RGB färg.

men som alltid för att få exakt resultat så behöver man mäta upp på just den tvn man använder.
att skicka iväg för en profilering ger bara ett medelresultat för den displaytypen (plasma i det här fallet) man använder.
inte specefikt för min tv.

några % nogrannhet finns det alltså kvar att hämta om man kan få tag på en spectrometer och mäta direkt på tvn.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

exakt vad jag nyss har gjort med min i1D3 colorimeter men kalaset gick på 1700 + frakt
jag kör med en OEM ver och chromapure.
skickade den till chromapure i USA för profilering mot en Jeti Spectrometer.
skillnaden i uppmätt vitballans och färger före och efter profileringen är synliga.

jag hade ett felvärde av dE4 på plasman innan som jag nu har korrigerat.
vitt hade för mycket rött i sig innan vilket mätaren inte upptäckte.
nu är vitt kritvitt och helt ren från nån RGB färg.

men som alltid för att få exakt resultat så behöver man mäta upp på just den tvn man använder.
att skicka iväg för en profilering ger bara ett medelresultat för den displaytypen (plasma i det här fallet) man använder.
inte specefikt för min tv.

några % nogrannhet finns det alltså kvar att hämta om man kan få tag på en spectrometer och mäta direkt på tvn.

Det går ju även att köpa te.x en i1pro då behöver man inte skicka iväg den, första versionen av i1pro så skall man köpa rev. D finns billigt på eBay.

Jag själv skall skall köpa mig en 1pro 2 inom kort inväntar bara fall om X-Rite skulle ev. släppa en ny mätare nu när HDR m.m har kommit, men betvivlar det då i1pro 2 fungerar för det med.

X-Rite släppte faktist i sommars en ny rev av 1display pro 3 med lite förbättrad hårdvara m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

Bumpar upp tråden med en fråga
Vet nån vart man kan hitta en kalibrerare som har en Jeti Spectrometer och som kan göra en profilering av en colorimeter?
är inte så pigg på att hosta upp 76K för att köpa en nämligen

Jag skulle rekommendera dig att köpa en i1display pro 3 eller en SpectraCal c6.
Och sedan köpa en i1pro rev. D eller en i1pro 2 som du själv kan profilera med.

i1pro rev D kan du få billigt på eBay.

Med dessa enheter så kommer du hamna inom ramarna för ev. tollerans.

Bla. så har i1display pro 3 uppgraderas i hårdvaran i sommars av X-Rite, sedan så har jag nyligen mätt upp min i1display pro 3 och den har faktist inte "driftat" på ca 2år.

Men jag förvarar all min utrustning i en låda med skumgummi som är vatten, fukt, dam och lufttät sedan har jag en "box" med kulor som suger upp all ev. fukt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Jag skulle rekommendera dig att köpa en i1display pro 3 eller en SpectraCal c6.

jag tvivlar på att jag kommer få ner dE med en i1display pro.
i1display pro har ganska hög dE på plasma tvs (vit läsning) redan jämfört med en Jeti referens spectro.
däremot så tycks färgerna vara riktigt låga så ok med det så skulle det kanske bli en förbättrning.
men det vet du också att om inte D65 stämmer så stämmer inte färgerna heller.
som jag ser det är det viktigast att få ner dE på gråskalan.
då följer färgerna med.

test här och jämförelse mot en Jeti 1211
http://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/1174468...

nej för att få 100% nogranhet så krävs det en Jeti eller liknande och då med direktläsning på tvn.

Edit: 3an är den bättre menar du?
har du några tester på den isåfall?

Edit2: här har du korrigeringen på min i1D3 som gjordes mot en Jeti
http://privat.bahnhof.se/wb192876/ProMeterReport.pdf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

jag tvivlar på att jag kommer få ner dE med en i1display pro.
i1display pro har ganska hög dE på plasma tvs (vit läsning) redan jämfört med en Jeti referens spectro.
däremot så tycks färgerna vara riktigt låga så ok med det så skulle det kanske bli en förbättrning.
men det vet du också att om inte D65 stämmer så stämmer inte färgerna heller.
som jag ser det är det viktigast att få ner dE på gråskalan.
då följer färgerna med.

test här och jämförelse mot en Jeti 1211

nej för att få 100% nogranhet så krävs det en Jeti eller liknande och då med direktläsning på tvn.

Edit: 3an är den bättre menar du?
har du några tester på den isåfall?

Edit2: här har du korrigeringen på min i1D3 som gjordes mot en Jeti
http://privat.bahnhof.se/wb192876/ProMeterReport.pdf

Återkommer imorgon, du missförstår nig lite alt att jag förklarade dåligt.
Sitter med mobilen inte så optimalt att skriva mycket just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Återkommer imorgon, du missförstår nig lite alt att jag förklarade dåligt.

svart på vitt här
det finns väl inget att missförstå när man ser felvärderna som i1Pro ger vid vit läsning
ett felvärdrde på dE2.7 som i1Pro ger är jag redan under garanterat.
då återstår enbart direktläsning på tvn med en Jeti för att få ner resten till 0

egentligen så är det lite overkill
säg att jag ligger på max dE 2 i snitt nu när mätaren är profilerad.
dom förbättrningarna som jag skulle kunna få med direktläsning med en Jeti kommer inte att synas med blotta ögat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag kanske kan bidra med nåt till tråden med ett litet tips.

Kasta inte ut pengar på en kalibrering för 4K som dom kostar om ni sitter med en OLED tv!

Har ni mätare själv och kalibreringsprogram så kan ni få en liten förbättring men annars så är Expert 1 läget det som ger mest korrekt bild på en OLED.

Varför man inte får ut max av en kalibrering på en OLED ser ni på bilden.
Vit bild uppmätt över hela skärmytan på en LG OLED tv.

Mätaren placeras i centrum på bilden och där har vi lyckats få ett riktigt lågt dE värde som det ska vara efter kalibrering.
Problemet är att man fortfarande har höga dE värden på andra ställen av panelen.
Eftersom alla färger utgår ifrån VITT så stämmer inte färgerna nånstans heller mer än i centrum.

Betalar ni 4K för en kalibrering så är det enbart centerdelen på tvn ni får valuta för.
Resten av tvn är fortfarande långt utanför standarden och därmed okalibrerad.

Det går att få ner medel dE på hela panelen om man höjer dE i mitten och då får ner den på sidorna.
men fortfarande långt ifrån optimalt.

för att få ut max av en kalibrering så förutsätter det att tvn man kalibrerar på är hyffsat jämn över hela bilden.
OLED har tyvärr grova problem med jämnhet och färgskiftningar både på vit bild och nära svart.

Samma mätning gjord på en 8 år gammal Pioneer KRP-500M med 8K timmars drifttid

inte helt 100 här heller men både max dE och medel dE är betydligt lägre.
Här däremot får man valuta av en kalibrering där nästan hela skärmen är innom den lägsta feltolleransen av dE3.0 (lägsta felmarginalen för att kunna upptäcka färgfel med blotta ögat)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

svart på vitt här
det finns väl inget att missförstå när man ser felvärderna som i1Pro ger vid vit läsning
ett felvärdrde på dE2.7 som i1Pro ger är jag redan under garanterat.
då återstår enbart direktläsning på tvn med en Jeti för att få ner resten till 0

egentligen så är det lite overkill
säg att jag ligger på max dE 2 i snitt nu när mätaren är profilerad.
dom förbättrningarna som jag skulle kunna få med direktläsning med en Jeti kommer inte att synas med blotta ögat.

I1pro 2 från SpectraCal för 995 dollar ger inte dom där värderna inte dom som är cert ifrån x-Rite heller.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

I1pro 2 från SpectraCal för 995 dollar ger inte dom där värderna inte dom som är cert ifrån x-Rite heller.

really shit?
posta gärna dom värderna som du syftar på

Visa signatur