Visst borde vi kunna sälja våra gamla Steam spel!... Iaf om man frågar EU-domstolen

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Support som bara kunde leverera standardsvar medgav till sist att de inte hade koll utan bad mig höra med deras legal dept.
Då skall vi se vad de har att säga...

http://content.screencast.com/users/inquam/folders/Default/me...

Funderat på juristlinjen? Du har halva metodiken inne redan

Säger EU-domstolen X så är det så. Det är inget vi behöver göra underskriftsinsamlingar om utan detta är direkt tillämpligt så som lag.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Du har accepterat användaravtalet på Steam, du kanske borde läsa igenom det innan du köper något och börjar gnälla. Gillar du inte vad som står i avtalet så använd inte tjänsten.

Lagar och regler kan man inte avtala bort..

Annars kan jag göra en avtal att jag får köra min bil i 240 på 90 väg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Lagar och regler kan man inte avtala bort..

Annars kan jag göra en avtal att jag får köra min bil i 240 på 90 väg

Om du skriver ett avtal med audi att du bara får köra 90 med din bil, ska du efter det gnälla på att högsta hastigheten i Sverige är 110(120/whatever)?
Det du skriver är någonting helt annat. Det handlar om att bryta mot en lag, steam har bara att du inte kan utnyttja en lag som mitt exempel. Om du har accepterat att du inte ska utnyttja en lag så kan man inte komma och gnälla efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Om du skriver ett avtal med audi att du bara får köra 90 med din bil, ska du efter det gnälla på att högsta hastigheten i Sverige är 110(120/whatever)?
Det du skriver är någonting helt annat. Det handlar om att bryta mot en lag, steam har bara att du inte kan utnyttja en lag som mitt exempel. Om du har accepterat att du inte ska utnyttja en lag så kan man inte komma och gnälla efteråt.

Jo det kan man. Tvingande lag är alltid tvingande lag och finns till just för att skydda de som riskerar att ingå avtal som egentligen är oskäliga. Särskilt gäller detta ensidiga standardavtal som aldrig förhandlas mellan parterna. De lagar man kan avtala bort kallas dispositiva. Ett exempel är att Köplagen (köp mellan privatpersoner eller mellan företag) är dispositiv, man kan avtala annat. Däremot är Konsumentköplagen (köp mellan företag och privatpersoner) tvingande och gäller före avtal.

Du kan aldrig avtala bort en tvingande lag.

EU-rätten är den högsta nivån av lagstiftning. Den och dess principer går före annan lag och är, i nästan alla fall, tvingande. I varje fall tror jag knappast att EU-domstolen, den hösta instansen av EU-rättslig tolkning, skulle ha fel i denna fråga.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Gäsp..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Självklart borde VALVE och andra företag ta EU på allvar, men det är svårt, som någon skrev, de sitter och verkar i USA.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk

Jag är inte helt säker men jag har för mig att någon har sagt att man inte äger/köper spelen på Steam utan hyr dem på något sätt. Det kanske leder till andra skyldigheter och lagar

Permalänk
Medlem

För att räknas som hyra måste det troligtvis finnas en återkommande betalning (tänk Spotify). Jag skulle tro att EU ser en engångsbetalning som ett köp.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walter_iego:

Självklart borde VALVE och andra företag ta EU på allvar, men det är svårt, som någon skrev, de sitter och verkar i USA.

Spelar ingen roll, MS sitter och verkar i USA men fick feta böter av EU för sitt trollande, likaså med Valve, dom säljer produkter i EU och då gäller lagarna här.
Skulle också förvåna mig om dom inte har anställda/kontor etc i EU.

Hursomhelst så går det att dra dom inför rätta, och ett av de första casen är väl i full gång? Vet inte vad som har hänt sedan oktober men:
http://www.gamefront.com/valve-eu-court-date-delayed-to-octob...
"Rolled out last month, the new ELUA required all steam users to agree to it, or lose access to the games they’d paid for. "

Det är ju bara sjukt...så jag hoppas att EU trycker igenom en lag som gör att spelen vi köper faktiskt är våra och inte Valves, riktigt galet att dom ska ha rätten att stänga av ens konto bara för att dom känner för det. Vi får vänta o se helt enkelt, men väldigt många kunder vill äga sina spel och inte "hyra" dom genom Steam. Valve säljer ju spelen styckvis och till fullpris, det är ingen uthyrning eller tjänst, utan en vanlig försäljning.
Vi lär få se mer "legal battles" i framtiden, både mot Valve och EA, och jag önskar dom lycka till. EU verkar faktiskt försöka hjälpa sina invånare, och det känns ganska så bra.

Det bästa vore ju om vi hade rätt direkt i Steam att skicka vidare och skänka/sälja våra spel som vi vill, precis som det vore fysiska kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Funderat på juristlinjen? Du har halva metodiken inne redan

Säger EU-domstolen X så är det så. Det är inget vi behöver göra underskriftsinsamlingar om utan detta är direkt tillämpligt så som lag.

När jag var yngre hade jag funderingar ett tag. Men är idag 32 och har jobbat inom IT och utveckling hela livet istället så lite sent att sadla om tror jag. Men man kan ju ha det som hobby kanske

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Dosmtolen fastslog dock att denna rätt var inte var dispositiv, dvs inte kunde avtalas bord med EULA eller liknande. De menar att då det rör sig om ett köp som ger dig obegränsad rätt att nyttja produkten (dvs det itne är en prenumeration där din rätt försvinner om du slutar betala) så kan inte den som sålde dig den digitala kopian sedan hävda fortsatt rätt till den kopian och hindra att den säljs vidare. Den är din.
Det är lite som att en bilhandlare inte kan sälja dig en bil som du köper till 100% och sedan hävda att han bestämmer till vem och hur du får sälja den vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor9503:

Jag är inte helt säker men jag har för mig att någon har sagt att man inte äger/köper spelen på Steam utan hyr dem på något sätt. Det kanske leder till andra skyldigheter och lagar

Om detta hade varit fallet hade det stämt att de hade kunnat ge dig andra vilkor. Dock säger domstolen att om du, mot betalning, får rätten att under obegränsad tid nyttja produkten så är det att räkna som ett köp. Hade det krävts 99kr/mån för att du skulle få ha fortsatt tillgång till spelen på Steam så hade detta sett annorlunda ut och Valve hade kunnat hävda att du inte ägde spelet. Men så fungerar inte Steam och även om de själva kallar det för att du "hyr" på obestämd tid till ett fast pris eller vad de vill så räknas detta som ett köp enligt domstolen.

Oracle som det handlade om i fallet hävdade något snarlikt där de sa att man inte köpte produkten av dem utan endast licensen och sedan fick "tillgång" till programmet som dock Oracle fortfarande ägda (typ som att de lånade ut det till dig). Domstolen gjorde dock gällande att då licensen är en nödvändig del för att produkten skall kunna användas och inte kan nyttjas på egen hand så är produkten och licensen att se som ett paket som hör ihop. Med detta förklarade de att Oracles resonemang inte höll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När min polare vill spela ett av mina spel så loggar jag in på min steam på hans dator.
jag ser inget behov i att sälja köpa beg spel på steam, håller med han ovan som skrev att det med för att hackare får det lättare.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

När jag var yngre hade jag funderingar ett tag. Men är idag 32 och har jobbat inom IT och utveckling hela livet istället så lite sent att sadla om tror jag. Men man kan ju ha det som hobby kanske

Måste bara flika in och säga att det är aldrig för sent. Ge inte upp din dröm bara för att du tror att du är för gammal. Livs- och arbetserfarenhet är i princip alltid bara positivt.
Jag är fem år äldre än dig, har även sambo och två barn som jag måste ta i beaktande, men har precis inlett första steget för att byta sadel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

När min polare vill spela ett av mina spel så loggar jag in på min steam på hans dator.
jag ser inget behov i att sälja köpa beg spel på steam, håller med han ovan som skrev att det med för att hackare får det lättare.

Att något fungerar i din unika situation tycker jag ändå inte gör att det är ok att Valve inte respekterar domslut av EU domstolen. Hur hade du löst det om din polare helt plötsligt flyttade till Tyskland och du bodde kvar i Sverige? Skulle du då koppla upp dig via remote desktop och logga in åt honom eller åka ner till honom och logga in på ditt Steam konto varje gång då eller? Tänk om han bodde i ett land som blockade trafik från Sverige då de var emot vårt valfria samhälle och enda sättet var att åka dit?

Jag tycker att principen är det som är av intresse här. Även om jag själv tyckte något annat så är det fortfarande så att det finns ett domslut som skall följas. Frågan är inte så mycket om JAG vill kunna byta eller sälja spel. Utan om det är ok att företag, viilket som, ignorerar lagen på sina kunders bekostnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Måste bara flika in och säga att det är aldrig för sent. Ge inte upp din dröm bara för att du tror att du är för gammal. Livs- och arbetserfarenhet är i princip alltid bara positivt.
Jag är fem år äldre än dig, har även sambo och två barn som jag måste ta i beaktande, men har precis inlett första steget för att byta sadel.

Hehe... Vi får väll se. Jag har själv fru och två barn så jag kan rellatera. Min fru har faktiskt varit på mig ibland och frågat om jag inte vill göra något annat. Men sitter på bra jobb med bra betalt så då drar man ju lite på att bryta upp från allt :)... Sedan är det ju inte så att jag vantrivs heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hehe... Vi får väll se. Jag har själv fru och två barn så jag kan rellatera. Min fru har faktiskt varit på mig ibland och frågat om jag inte vill göra något annat. Men sitter på bra jobb med bra betalt så då drar man ju lite på att bryta upp från allt :)... Sedan är det ju inte så att jag vantrivs heller

Eftersom intresset uppenbarligen finns där så borde du kolla upp om det finns distanskurser som du kanske kan köra på under kvällar. Kolla upp hur arbetsgivaren ställer sig till tjänstledighet.
Jag själv har tagit tjänstledigt och pluggar heltid distans.

Nåväl, tillbaka till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att något fungerar i din unika situation tycker jag ändå inte gör att det är ok att Valve inte respekterar domslut av EU domstolen. Hur hade du löst det om din polare helt plötsligt flyttade till Tyskland och du bodde kvar i Sverige? Skulle du då koppla upp dig via remote desktop och logga in åt honom eller åka ner till honom och logga in på ditt Steam konto varje gång då eller? Tänk om han bodde i ett land som blockade trafik från Sverige då de var emot vårt valfria samhälle och enda sättet var att åka dit?

Jag tycker att principen är det som är av intresse här. Även om jag själv tyckte något annat så är det fortfarande så att det finns ett domslut som skall följas. Frågan är inte så mycket om JAG vill kunna byta eller sälja spel. Utan om det är ok att företag, viilket som, ignorerar lagen på sina kunders bekostnad?

Fast att företag ignorerar EU och Euländers beslut är inte direkt någon nyhet, dessutom verkar det gälla olika reglar för olika företag osv i EU.
Och jag skrev endast vad jag tyckte, hurvida det är rätt eller fel får man ju isf ta upp i domstolen.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Eftersom intresset uppenbarligen finns där så borde du kolla upp om det finns distanskurser som du kanske kan köra på under kvällar. Kolla upp hur arbetsgivaren ställer sig till tjänstledighet.
Jag själv har tagit tjänstledigt och pluggar heltid distans.

Nåväl, tillbaka till ämnet.

Många klarar även av att plugga heltid distans samt jobba 75%-heltid samt ha barn, fam osv. Men det är ju helt klart upp till var och en.

Visa signatur