Ny TV behöver hjälp med inställningarna!

Permalänk
Medlem

Ny TV behöver hjälp med inställningarna!

Tjena. Kom precis hem efter att ha köpt Philips LED 47PFL4047T. På nätet hade den fått grymt betyg och alla sa hur bra TVn var. Men jag tycker bilden känns väldigt skarp och väldigt mycket kontrastaktig. Läst lite på nätet om Bildförbättring och att vissa stänger av den. Hittade inget vid namnet "bildförbättring" men antog att det var "Pixel Plus" och stängde av den. Ingen skillnad.

Så min fråga till er, är det någon som har en liknande TV/modell? Hur gör jag så bilden blir så bra som möjlig? Använder ej HDbox och den e ansluten genom SCART kontakt.

tack

edit; vid vissa rörelser så känns det som att allt e snabbspolat... kan man fixa detta på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niilii:

Tjena. Kom precis hem efter att ha köpt Philips LED 47PFL4047T. På nätet hade den fått grymt betyg och alla sa hur bra TVn var. Men jag tycker bilden känns väldigt skarp och väldigt mycket kontrastaktig. Läst lite på nätet om Bildförbättring och att vissa stänger av den. Hittade inget vid namnet "bildförbättring" men antog att det var "Pixel Plus" och stängde av den. Ingen skillnad.

Så min fråga till er, är det någon som har en liknande TV/modell? Hur gör jag så bilden blir så bra som möjlig? Använder ej HDbox och den e ansluten genom SCART kontakt.

tack

edit; vid vissa rörelser så känns det som att allt e snabbspolat... kan man fixa detta på något sätt?

Fortsätt leta efter inställningarna och läs manualen. 2 saker du behöver stänga av, interpolering av bilder och skärpan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fortsätt leta efter inställningarna och läs manualen. 2 saker du behöver stänga av, interpolering av bilder och skärpan.

Sökte "interpolering" i manualen... 0 hittat. sänkte skärpan dock och det hjälpte lite, tack för den!

Permalänk
Medlem

ej HDbox ansluten genom SCART kontakt lär inte ge nån bra bild.

Vad hade du för TV innan?

Permalänk
Medlem

Kör du scart på en HD tv 2013? ja då är väll det självklart att du får en kass bild...herregud

ett tips är att stänga av alla "bildförbättringsfunktioner" som 400hz super duper o pixel pluss och så vidare vad allt nu heter som förstör bilden totalt.

Det du kan testa också är att ändra bildläge med fjärrkontrollen "movie mode" på de flesta tv aparater brukar fungera ganska bra om du inte vill kalibrera den helt själv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

ej HDbox ansluten genom SCART kontakt lär inte ge nån bra bild.

Vad hade du för TV innan?

Skrivet av Oneone:

Kör du scart på en HD tv 2013? ja då är väll det självklart att du får en kass bild...herregud

ett tips är att stänga av alla "bildförbättringsfunktioner" som 400hz super duper o pixel pluss och så vidare vad allt nu heter som förstör bilden totalt.

Det du kan testa också är att ändra bildläge med fjärrkontrollen "movie mode" på de flesta tv aparater brukar fungera ganska bra om du inte vill kalibrera den helt själv.

Jag vet, pinsamt är det! Men blir bilden mycket bättre? Ser man så stor skillnad? Då får jag fan åka in till city och köpa mig en HDbox

Jag hade en LG 50 tum plasma, samma anslutning på den och det var bättre bild på den.

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara kopiera inställningar utav någon annan, dom kan i värsta fall göra bilden värre.
I en perfekt värld så är alla displayer kalibrerade mot standard, men tyvärr så är dom inte det från fabrik.

Och din källa (dator, bluray, dvd mfl.) kladdar ner bildsignalen med vilket inte alla göra men många, och detta görs inte heller i en perfekt värld.

Du får ta och ladda ner en pattern skiva och sedan kalibrerar din skärm manuellt via den eller om du vill gå mer avancerat köpa dig en mätare och ta hjälp utav den.

Jag håller på med en tråd gällande detta ämne just nu där jag skrivet guider och annan bra information.
Kolla in tråden, jag kommer skriva hur man använder sig utav pattern skivorn imorgon eller i övermorgon men det finns väldigt mycket information i tråden redan.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan scart och hdmi är som som natt och dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är "ej hdbox" och vad ska du med en "box" till ? Tvn kan nog sköta om allt själv, så skaffa en passande ca modul om du har nån form av krypterade kanaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niilii:

Sökte "interpolering" i manualen... 0 hittat. sänkte skärpan dock och det hjälpte lite, tack för den!

Olika tillverkare kallar det olika saker. Det är en funktion som lägger på extra bilder. D.v.s fuskar till sig en högre Hz. Behöver inte vara logiskt namngivet alls...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tjo, vill minnas att det är just den modellen jag har där hemma. Kan dock inte påstå att jag upplevt några liknande problem. Jag har inte heller någon hdbox utan antennkabeln rakt in bara, vilket funkar hur bra som helst. Vissa kanaler ser helt ok ut medan vissa är av ganska kass kvalitet. Datorn är ansluten med hdkabel dock.
Första gången jag kopplade in mitt Xbox var med scart och det såg allmänt för jävligt ut.

Prova streama en film via dlna eller spela upp från usb och se om du fortfarande tycker bilden är tradig. Anslut den även till internet de hade släppt en uppdatering härom veckan. Jag vet dock ej vad uppdateringen innehöll men kan ju inte vara fel att ha den uppdaterad

Finns också bra dokumentation direkt på tvn om många av funktionerna så ett tips kan ju vara att kolla runt lite där

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

tv namn + modell samt "Review" & "calibration" är alltid det första jag googlar efter när jag köper ny TV, första länken gav http://www.hardware.no/artikler/samsung-ue55es8005/108820/3

De verkar ha hittat ganska vettigt kalibrerade inställningar, står dock på norska, finns kanske att hitta liknande på annat språk men inget jag har tid med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niilii:

Jag vet, pinsamt är det! Men blir bilden mycket bättre? Ser man så stor skillnad? Då får jag fan åka in till city och köpa mig en HDbox

Jag hade en LG 50 tum plasma, samma anslutning på den och det var bättre bild på den.

Absolut det blir mycket stor skillnad speciellt om du kör gratis kanalerna SVTHD och jämföra.

Du kan också ta en titt i denna tråd för lite tips.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=134484&hl=...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=301109

Som andra redan skrivit i tråden så har nog din tv möjlighet att ha en CA-HD modul så kolla upp det då slipper du box och extra fjärrkontroll.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Som tidigare nämts, har du ComHem eller Boxer som TV-operatör så behöver du ingen box, bara CA-Modul. Vilken Operatör har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Absolut det blir mycket stor skillnad speciellt om du kör gratis kanalerna SVTHD och jämföra.

Du kan också ta en titt i denna tråd för lite tips.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=134484&hl=...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=301109

Som andra redan skrivit i tråden så har nog din tv möjlighet att ha en CA-HD modul så kolla upp det då slipper du box och extra fjärrkontroll.

Skrivet av MartenKL:

Som tidigare nämts, har du ComHem eller Boxer som TV-operatör så behöver du ingen box, bara CA-Modul. Vilken Operatör har du?

Tänkte köpa en CA-modul - CryptoCam CI+. Jag har Ownit/ATM (bor i villaförening) som leverantör. Men hur fungerar en sån modul? Stoppar man bara in den så fungerar det? Inga kablar? Och hur blir bilden? Borde väl bli mycket bättre än med SCART haha?

tack så mycket för hjälpen hittills!

Permalänk

Hdmi kablar krossar Scart med mil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niilii:

Tänkte köpa en CA-modul - CryptoCam CI+. Jag har Ownit/ATM (bor i villaförening) som leverantör. Men hur fungerar en sån modul? Stoppar man bara in den så fungerar det? Inga kablar? Och hur blir bilden? Borde väl bli mycket bättre än med SCART haha?

tack så mycket för hjälpen hittills!

Du får kolla upp med din leverantör vad du behöver för modul för att kunna se deras kanaler!

Du sätter in ditt programkort i modulen sen in i tvn. sen kopplar du in antennkabeln ifrån väggen in i tv, klart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du får kolla upp med din leverantör vad du behöver för modul för att kunna se deras kanaler!

Du sätter in ditt programkort i modulen sen in i tvn. sen kopplar du in antennkabeln ifrån väggen in i tv, klart

Kollade upp det och det är en CA-modul - CryptoCam CI+ för att kunna se HD kanaler osv. Men blir det lika bra kvalite på bilden som t.ex jag köper en HDdigitalbox och kopplar genom SCART? Modulen är ca 1000 kr billigare vilket lockar.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Niilii:

Kollade upp det och det är en CA-modul - CryptoCam CI+ för att kunna se HD kanaler osv. Men blir det lika bra kvalite på bilden som t.ex jag köper en HDdigitalbox och kopplar genom SCART? Modulen är ca 1000 kr billigare vilket lockar.

Tack för hjälpen!

Ja bilden blir densamma som med en box (via hdmi, bättre än scart eftersom scart inte kan överföra hd) det enda som ibland skiljer är om du har on-demand tjänster där operatören kräver att du använder deras box, det finns väl egentligen ingen teknisk anledning till boxar, men det är ju ett sätt att tjäna pengar där man döljer kostnaden för kanalerna i en "boxhyra" på samma sätt som en del har korthyra och andra befängda "dolda" kostnader.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niilii:

Kollade upp det och det är en CA-modul - CryptoCam CI+ för att kunna se HD kanaler osv. Men blir det lika bra kvalite på bilden som t.ex jag köper en HDdigitalbox och kopplar genom SCART? Modulen är ca 1000 kr billigare vilket lockar.

Tack för hjälpen!

Yes det skall inte vara några problem med bilen genom CA-Modul, polarn har comhem HD ca-modul och jag ser ingen skillnad på HD-kanalerna själv kör jag deras Samsung HD box.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Yes det skall inte vara några problem med bilen genom CA-Modul, polarn har comhem HD ca-modul och jag ser ingen skillnad på HD-kanalerna själv kör jag deras Samsung HD box.

Då vet jag! Tack för hjälpen kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niilii:

Då vet jag! Tack för hjälpen kompis!

Lycka till! glöm inte o testa olika bildinställningar också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niilii:

Kollade upp det och det är en CA-modul - CryptoCam CI+ för att kunna se HD kanaler osv. Men blir det lika bra kvalite på bilden som t.ex jag köper en HDdigitalbox och kopplar genom SCART? Modulen är ca 1000 kr billigare vilket lockar.

Tack för hjälpen!

CA-Modul är klart bättre än box med Scart men kan också vara bättre än box med HDMI.