Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Varför skall man ändra på saker bara för att ändra? Mus och tangentbord fungerar fortfarande bäst på en workstation. If it ain't broken don't fix it.

Titta på touch. Det känns som om allt måste vara touch nu bara för att, utan hänsyn till om det faktiskt är den bästa lösningen för just applikation X.

För att få samma upplevelse på en stationär dator, såsom en platta, telefon och xbox.

Är väl inget konstigt med. Klarar tanterna av att hantera en smartelefon klarar dom av windows 8 end of story.

Hittar man inte finns det en sökfunktion! Är ni handikappade eller.

Permalänk
Medlem

Är folk så jäkla beroende av startmenyn? Själv använder jag den nästan aldrig...program som jag använder ofta ligger i aktivitetsfältet eller på skrivbordet. Söka och filhantering kör jag genom total commander.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_no_one:

Classic Shell?

Vad menar du med det, apparna i startmenyn?
Alt+f4 alt. för musen högst upp på skärmen så den blir en hand, dra sedan ner appen ner till mitten på skärmen, då stängs den ner.
Du kan också föra musen upp till vänster på skärmen, du ser då alla öppna appar, högerklicka och välj stäng.

Men Classic Shell är ett tredjeparts hack och inget man kan tacka microsoft för. Jag vill ha möjligheten att stänga av fullskärmsstartmeny utan att köpa saker eller ladda ner tredjepartslösningar som ändå bara verkar strula.

Nej, jag menar inte "apparna" i startmenyn, jag menar startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Förklara gärna.
Om du bara menar helskärms startmenyn så förklara vad som är idiotiskt med det?

Samma sak gäller dig, vilka är dessa kraftiga försämringar och hur gör de att operativsystemet blir näst intill oanvändbart?

Det enda som är dåligt är ju att du inte verkar kunna lära dig minimala förändringar. Jag som trodde människan var den mest anpassningsbara av alla arter.

Permalänk
Medlem

Alltså Windows 8 är så extremt oanvändarvänligt. Man måste till exempel gå in i INSTÄLLNINGAR för att stänga av datorn! Samt att senast jag kollade så fungerade inte java...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Man kan som sagt tolka som man vill.
Men en sak är säker, traditionella stationära datorer har ingen framtid. Folk köper inte en 30 tums skärm, Full tower, SLI för titta på Netflix, twittra, betala räkningar, boka resor etc.
Och sitter man och väntar på att Windows Blue ska råda bot på Modern UI så kommer man nog få sig större chock.

Jag håller inte med. Visst, man behöver inte en stationär dator till de saker du nämner, men du glömmer att vissa föredrar det, plus att det är svårt med skapande på en platta eller liknande, och företagsmarknaden då? Alltså rent yrkesmässig användning? Där kan aldrig en platta eller annan touchbaserad enhet ersätta en vanlig stationär PC.

Jag tror inte att den traditionella PC'n dör ut. Visst... segmentet har MINSKAT en hel del, men det går inte säga att det dör ut för det.

Angående Blue så vet ju ingen om det är ett featurepack, service pack, ny version/påbyggnad eller vad... Så det är svårt att säga, men spännande blir det. Jag tror personligen at det blir mer tangentbord/musvänligt för att tysta kritikerna. Men det behöver ju inte betyda att startmenyn återuppstår...

Det är många här som har förklart att Microsoft skiter i vad användarna vill ha utan de säljer det de tror de kan tjäna pengar på. Om ingen köper Windows 8 på grund av Modern UI, så vore det ju bra korkat av dem att inte rätta till det, så att det säljer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:
  • Hade en och samma installation av Windows 2000 från 1999 till 2007. Inte en enda omformatering. Inga problem. Inga antivirusskydd eller nåt.

• Körde en och samma installation av Vista 64-bit från 2007 till för några veckor sedan. Uppdateringarna har inte fungerat som de ska på över ett år... Inga antivirusskydd eller nåt.

• Kommer köra Windows 7 så länge det går.

• Önskar jag hade en Volvo Amazon från 1964 också, trots nicket...

Tydligt att du inte gillar att ligga i framkant när det kommer till operativsystem. Du skulle tydligen kört med Windows 7 även om Windows 8 var det bästa som hänt mänskligheten.
Så då kan man undra vad är ditt problem är med nått du inte planerar att använda ?

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Men Classic Shell är ett tredjeparts hack och inget man kan tacka microsoft för. Jag vill ha möjligheten att stänga av fullskärmsstartmeny utan att köpa saker eller ladda ner tredjepartslösningar som ändå bara verkar strula.

>Classic Shell är ett hack
>vill ha möjligheten
>utan tredjepartslösningar som bara verkar strula

Dold text
Skrivet av anon200213:

>jag mena..
Skriv så att man förstår då.

Skrivet av lang666:

Det enda som är dåligt är ju att du inte verkar kunna lära dig minimala förändringar. Jag som trodde människan var den mest anpassningsbara av alla arter.

What?

Skrivet av friskybob:

Alltså Windows 8 är så extremt oanvändarvänligt. Man måste till exempel gå in i INSTÄLLNINGAR för att stänga av datorn! Samt att senast jag kollade så fungerade inte java...

Nej det måste man inte.
Java har jag inte använt, borde vara fixat.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är i min mening inte dåligt. Fast å andra sidan så har det nog inte heller någonting(?) som en medelanvändare saknar i Windows 7?
Samtidigt så är ju 7:an extremt mycket bättre än bottennappet Vista.

Så, mindre "tekniska" användare vill ju bara ha nått dom känner igen (Win 7), samtidigt som det i min mening knappast framgår vad som ska bli så mycket bättre med 8 vs 7.

Så varför ska egentligen folk uppgradera eller köpa 8:an nytt?

Väldigt mycket i 8:an krestar även kring helskärmsprogram, vilket jag blir galen på! Det är ju ett stort steg bakåt jämfört med ett lagerbaserat skrivbord.
Om något så sitter jag nuförtiden och väntar på att kunna få in ett "skrivbord" på surfplattorna då jag börjat störa mig på att vara "låst" till en app åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Visst, man behöver inte en stationär dator till de saker du nämner, men du glömmer att vissa föredrar det, plus att det är svårt med skapande på en platta eller liknande, och företagsmarknaden då? Alltså rent yrkesmässig användning? Där kan aldrig en platta eller annan touchbaserad enhet ersätta en vanlig stationär PC.

Jag tror inte att den traditionella PC'n dör ut. Visst... segmentet har MINSKAT en hel del, men det går inte säga att det dör ut för det.

Angående Blue så vet ju ingen om det är ett featurepack, service pack, ny version/påbyggnad eller vad... Så det är svårt att säga, men spännande blir det. Jag tror personligen at det blir mer tangentbord/musvänligt för att tysta kritikerna. Men det behöver ju inte betyda att startmenyn återuppstår...

Det är många här som har förklart att Microsoft skiter i vad användarna vill ha utan de säljer det de tror de kan tjäna pengar på. Om ingen köper Windows 8 på grund av Modern UI, så vore det ju bra korkat av dem att inte rätta till det, så att det säljer.

Traditionella datorer kommer inte dö ut helt. Dom som använder det kommer va väldigt få dock. Dom som behöver datorer med mycket beräkningskraft är folk som utvecklar, grafiker och hardcore gamers.
Varför Window 8 säljer bra eller dåligt har inte så mycket att göra med Modern UI, utan att marknaden ser annorlunda ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_no_one:

>Classic Shell är ett hack
>vill ha möjligheten
>utan tredjepartslösningar som bara verkar strula

>jag mena..
Skriv så att man förstår då.

What?

Nej det måste man inte.
Java har jag inte använt, borde vara fixat.

Det var nog bara du här som inte förstod då

Permalänk
Medlem

När en fönsterhanterare börjar motarbeta användaren genom att ta bort funktioner som funkat sedan urminnes tider och sedan ersätta detta med värre metoder bara för att. Det är då man börjar se att utvecklingen går åt fel håll.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är lite lustigt att någon vill köra Windows 7, även om jag förstår till viss del. Priserna är ju dock desamma. Omvandla detta till hårdvara så blir det så här:

"Hej vill du köpa en tre år gammal dator eller en splitterny dator?"

"Hur mycket mer kostar den nya?"

"De kostar lika mycket"

"Vad är det för skillnad på dem?"

"Den nya är snabbare, modernare design och har nyare komponenter i sig med mera."

"Ok men jag gillar den gamla stilen så jag tar den istället...."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Windows 8 är i min mening inte dåligt. Fast å andra sidan så har det nog inte heller någonting(?) som en medelanvändare saknar i Windows 7?
Samtidigt så är ju 7:an extremt mycket bättre än bottennappet Vista.

Så, mindre "tekniska" användare vill ju bara ha nått dom känner igen (Win 7), samtidigt som det i min mening knappast framgår vad som ska bli så mycket bättre med 8 vs 7.

Så varför ska egentligen folk uppgradera eller köpa 8:an nytt?

Väldigt mycket i 8:an krestar även kring helskärmsprogram, vilket jag blir galen på! Det är ju ett stort steg bakåt jämfört med ett lagerbaserat skrivbord.
Om något så sitter jag nuförtiden och väntar på att kunna få in ett "skrivbord" på surfplattorna då jag börjat störa mig på att vara "låst" till en app åt gången.

Nej jag kan inte se att man behöver gå och köpa windows 8 om man använder windows 7.
Jag installerade windows 8 då jag bytte os-disk, skulle fortfarande använda w7 om det inte vore för det.

"Väldigt mycket i 8:an krestar även kring helskärmsprogram"
Nej, det är bara "metro"-apparna.

Skrivet av e-lite:

Det var nog bara du här som inte förstod då

Inte omöjligt.

Permalänk
Medlem

Ts satte en väldigt kreativ rubrik på den här tråden i sann Aftonbladet anda. Är syftet måhända att provocera fram ännu en tråd där folk som älskar och hatar Windows 8 kan ägna sig åt lite pajkastning? Artikeln som hänvisas till handlar ju om att Microsoft är missnöjda med de surfplattor som deras hårdvarupartners tillhandahöll vid julförsäljningen.
Jag förstår att Microsoft är missnöjda med sina hårdvarupartners, deras egna Surface är i mina ögon de klart mest attraktiva surfplattorna med Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flostyle:

Ts satte en väldigt kreativ rubrik på den här tråden i sann Aftonbladet anda. Är syftet måhända att provocera fram ännu en tråd där folk som älskar och hatar Windows 8 kan ägna sig åt lite pajkastning? Artikeln som hänvisas till handlar ju om att Microsoft är missnöjda med de surfplattor som deras hårdvarupartners tillhandahöll vid julförsäljningen.
Jag förstår att Microsoft är missnöjda med sina hårdvarupartners, deras egna Surface är i mina ögon de klart mest attraktiva surfplattorna med Windows.

Precis och det var väl därför man såg till att börja göra egen hårdvara till att börja med. De vet hur PC-tillverkarna är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Varför Window 8 säljer bra eller dåligt har inte så mycket att göra med Modern UI, utan att marknaden ser annorlunda ut.

Jag tycker det mest verkar som att de vill gömma sig bakom hårdvarutillverkare och lågkonjuktur mm.

Antingen det eller så är det så att folk vill ha touch, men inte från Microsoft. Det är ju inte direkt så att plattor med Android och iOS säljer dåligt.

Det är sant att det kan bero på olika faktorer, men det är bättre att hålla sig till klassiska mätetal som har fungerat tidigare. Annars blir snart "Windows 8 säljer dåligt för att det var lördag igår" en godtagbar anledning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Taft:

Det är ganska enkelt, gillar man den inte så köper man inte Windows 8. Varför håller på en massa trams, sen finns det folk som faktiskt tycker om den.

Ett stort problem är att det exkluderas patenterat material (directx) till alla versioner innan windows 8, så en användare som vill hålla sig 'up-to-date' blir tvingad till ett system personen i fråga egentligen inte vill ha.

DET är ett problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ett stort problem är att det exkluderas patenterat material (directx) till alla versioner innan windows 8, så en användare som vill hålla sig 'up-to-date' blir tvingad till ett system personen i fråga egentligen inte vill ha.

DET är ett problem!

Då kör man inte det operativsystemet helt enkelt då spelutvecklare fortfarande inte kör på senaste operativsystem utan de kör där marknaden är störst. Sedan att Microsoft kommer släppa titlar som bara funkar till deras senaste operativsystem är en annan femma.

Men det är uppenbart att Microsoft tar sin dominans på marknaden och använder den väl.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

DET är ett problem!

Där kan man snacka om I-landsproblem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det mest verkar som att de vill gömma sig bakom hårdvarutillverkare och lågkonjuktur mm.

Antingen det eller så är det så att folk vill ha touch, men inte från Microsoft. Det är ju inte direkt så att plattor med Android och iOS säljer dåligt.

Det är sant att det kan bero på olika faktorer, men det är bättre att hålla sig till klassiska mätetal som har fungerat tidigare. Annars blir snart "Windows 8 säljer dåligt för att det var lördag igår" en godtagbar anledning.

Hålla sig till det klassika hade inte gjort saken bättre. Finns ingen framtid där, snarare bara gjort saker värre.

Sen har ju rubriken syftet att provocera som sagt. Det är inte så att Microsoft gått ut officielt och sagt att vi skyller på hårdvarutillverkarna. Det är en internet blog som påstår att det är så utan att vi vet om det är sant eller icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Där kan man snacka om I-landsproblem...

Tror det problemet är överallt inte bara i-land med tanke på Microsofts dominans och deras använding utav den.

Visa signatur

Permalänk

Jag har använt win8 i några veckor nu bara för att prova på. Kan inte säga att jag märkt av några direkta fördelar.

Nackdelarna:

Försämrad sökfunktion, den i win7 var helt perfekt och hittade allt man ville utan att man ställt in någonting.
Svårare att stänga av än tidigare (har blivit att jag helt enkelt trycker på den fysiska powerknappen för att stänga av)
Metro som man ser är gjort ENDAST för surfplattor och mobiler. Gav det en chans i början och installerade en "app", skype, men det var ju inte ens fullt funktionellt och dessutom behövde man köra helskärm eller 1/4 av sidan istället för att kunna anpassa som man vill, helt värdelöst.
Avsaknaden av en liten smidig startmeny man kan starta program ifrån. Varför ska jag behöva installera tredjepartsapplikationer för att få tillbaka funktioner som tidigare fanns? Känns ju riktigt korkat!

Kan egentligen inte säga att det är så stor skillnad men ser ingen anledning att uppgradera förrän man måste vilket inte lär hända på flera år, troligen kan man lika gärna hoppa över win8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vad är det för mening att tycka till när det ändå är MS som gör det? De vet ju redan vad jag vill ha! Snacka om att lyssna på användare! Vart är vi på väg?

"Only dead fish go downstream"

Företag måste våga vara visionära, man kan inte lita på sina kunder utan måste ligga ett par stege före. Om man skulle lyssna på sina kunder hade det inte hänt så mycket. Däremot är jag övertygad om att kan gjort många många tester med olika användarkategorier för att kartlägga vad som fungerar och inte fungerar. Och alla kan ju inte gilla en o samma produkt.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Hålla sig till det klassika hade inte gjort saken bättre. Finns ingen framtid där, snarare bara gjort saker värre.

Sen har ju rubriken syftet att provocera som sagt. Det är inte så att Microsoft gått ut officielt och sagt att vi skyller på hårdvarutillverkarna. Det är en internet blog som påstår att det är så utan att vi vet om det är sant eller icke.

Jo, i och för sig... Om Microsoft verkligen skyller på hårdvarutillverkarna rimmar det ju oerhört illa med det faktum att de har EGEN hårdvara (Surface).

Sedan så kan det ju faktiskt bli så att det så småningom finns gott om hårdvara som följer Microsofts rekomendationer om touch och allt vad det är. Om det fortfarande säljer dåligt då, så har de ju, kan man säga, målat in sig lite i ett hörn.

I övrigt tycker jag det är bra med lite kritiska trådar. Det balanserar upp alla trådar skapade i syfte att provocera de som inte föredrar Windows 8.

Visst är det tråkigt att det är lite av ett "krig", men så länge folk vägrar inse att inte alla tycker som dem, och att det inte innebär att man är intelligensbefriad, så kommer det här fortsätta i oändligheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Tydligt att du inte gillar att ligga i framkant när det kommer till operativsystem. Du skulle tydligen kört med Windows 7 även om Windows 8 var det bästa som hänt mänskligheten.
Så då kan man undra vad är ditt problem är med nått du inte planerar att använda ?

Jag köpte både Windows 2000 och Vista strax efter de släpptes. Jag uppgraderade däremot inte till XP då Windows 2000 hade "allt" och uppgraderingarna i DirectX fungerade utmärkt. Sedan blev jag tvungen att uppgradera, då kom Vista och då kändes det löjligt att köpa det "gamla", "omoderna" XP. Sådant behov har jag inte känt den här gången, därav Windows 7 trots nyare hårdvara.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Försämrad sökfunktion, den i win7 var helt perfekt och hittade allt man ville utan att man ställt in någonting.

Svårare att stänga av än tidigare (har blivit att jag helt enkelt trycker på den fysiska powerknappen för att stänga av)

Metro som man ser är gjort ENDAST för surfplattor och mobiler. Gav det en chans i början och installerade en "app", skype, men det var ju inte ens fullt funktionellt och dessutom behövde man köra helskärm eller 1/4 av sidan istället för att kunna anpassa som man vill, helt värdelöst.

Avsaknaden av en liten smidig startmeny man kan starta program ifrån. Varför ska jag behöva installera tredjepartsapplikationer för att få tillbaka funktioner som tidigare fanns? Känns ju riktigt korkat!

Kan egentligen inte säga att det är så stor skillnad men ser ingen anledning att uppgradera förrän man måste vilket inte lär hända på flera år, troligen kan man lika gärna hoppa över win8.

Är det bara för mig sökfunktionen fungerar?

Det där med att stänga av kan jag nog hålla med om, men det går lätt att lösa.
Om man inte vill trycka alt+f4 så kan man göra en shortcut som man kan lägga på startmenyn.
Man kan också lägga till en desktop context menu.

Apparna är anpassade för surfplattor och mobiler ja.
Du ville nog ha "Skype for Windows desktop"

"Avsaknaden av en liten smidig startmeny"
Startmenyn i windows 8 kanske inte är liten, men själv tycker jag att den är smidig.
Du har (kan lägga till) dina program där, vad är det du saknar?

Permalänk

Vems fel är det annars? Apples? Det är har ju inte direkt någon o skylla på, mer än sig själva med sitt Modern UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vill bara tipsa det om "StartisBack", den återaktiverar originalkoden för Startmenyn som faktiskt finns kvar i Windows 8. Funkar således perfekt, ingen halvdan emulering utan Microsofts originalkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst är det tråkigt att det är lite av ett "krig", men så länge folk vägrar inse att inte alla tycker som dem, och att det inte innebär att man är intelligensbefriad, så kommer det här fortsätta i oändligheten.

Det är inte så dom flesta resonerar här. Flesta accepterar att man har olika åsikter. Men vad många inte verkar fatta är varför Windows 8 ser ut som det gör och att det Micrsoft inte har något val, det är marknaden som styr.