Katt stryker sig mot chassi = ok?

Permalänk
Medlem

Katt stryker sig mot chassi = ok?

Hej alla datorvetare!

Jag har en långhårig katt hemma som gärna stryker sig mot datorchassit, speciellt sidorna, när den är i gång och man kan riktigt se hur den statiska elektriciteten laddas ur från hans päls (ståpäls). Är detta ok?

Jag har inte upplevt några problem med datorn, men är ändå lite orolig. De enda gånger jag haft plötsliga omstarter är oberoende av katten, det har hänt att datorn startar om när jag kopplar in ett usb-minne (ser t om en liten gnista) under vinterhalvåren.

Datorn är kopplad till en UPS enhet som i sin tur är kopplad till ett jordat eluttag.

Permalänk
Medlem

Så länge det bara är mot utsidan av chassit och inte inne i själva datorn så är det ingen fara!

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är mot komponenterna är det ingen fara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

De enda gånger jag haft plötsliga omstarter är oberoende av katten, det har hänt att datorn startar om när jag kopplar in ett usb-minne (ser t om en liten gnista) under vinterhalvåren.

hmm, känns väl inte riktigt som det ska, katt eller inte, gnistor ska man inte se.

Permalänk
Medlem

mm

men det kan skapas gnistor på alla möjliga sätt. bara det inte sker en gnista i datorn så är det ok!

Permalänk

Chassit är väl jordat?

Permalänk
Medlem

Nisse & Fribbe - tack för snabbt svar. Chassit är en Antec P182 om materialet har betydelse.

Retro - Ja, det är lite småmysko faktiskt. Händer bara när luften är extra torr och jag brukar gå i crocs-tofflor hemma, så det lär bildas en del statisk elektricitet på mig. Jag kan ha monterat något fel inne i datorn men jag har gått igenom innehållet ett par ggr och hittade inga fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Chassit är väl jordat?

Ja, den är jordad, kopplad via UPS'en från ett jordat uttag.

Permalänk
Medlem

Man skulle väl kunna säga så här: få katten och sluta upp! Bra är det i alla fall inte! De mystiska omstarterna skulle mycket väl kunna vara en bieffekt av stötarna. En komponent behöver inte genast dö från en stöt men livslängden kan förkortas väsentligt samt att den kan bete sig onormalt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Man skulle väl kunna säga så här: få katten och sluta upp! Bra är det i alla fall inte! De mystiska omstarterna skulle mycket väl kunna vara en bieffekt av stötarna. En komponent behöver inte genast dö från en stöt men livslängden kan förkortas väsentligt samt att den kan bete sig onormalt!

Det är nästintill omöjligt att få katten att sluta beröra datorn. De mystiska omstarterna är såvitt jag kan se enbart associerade till ESD-laddade usb-stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Så länge komponenterna inte har direkt kontakt med chassit (något ts borde märkt) spelar det ingen roll.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tror det största felet är att chassit är dåligt jordat. Vanligtvis så sitter det färg i vägen för att skruvarna du fäster nätaggregatet med skall få bra kontakt med chassit vilket förhindrar att det blir ordentligt jordat.
Du säger att det är som värst på vintern, det är den torra luft under vinterhalvåret (när det har varit riktigt kallt så fryser vattenångan i luften vilket ger en väldigt torr luft) är det värsta som finns för att ladda upp statisk elektricitet, kolla med vem som helst som har bott i Norrland.
Skulle det vara jordat ordentligt så skall det inte spela någon roll att katten stryker sig emot det, luftflödet, eller andra sätt ett chassi kan ladda upp sig, i och med att då skall jordningen ladda ur chassit. Men så verkar det inte vara i ditt fall, chassit får en laddning som sedan laddas ur när du kopplar in USB minnet.

Lösningar:
* Antistatbehandla katten, finns sprayer som tar bort den effekten på katten (typ balsamspray, kolla med zoobutik).
* Skaffa en luftfuktare.
* Fixa en ordentlig jordning av chassiet och komponenterna, se till att det är rena metallytor vid skruvarna till nätaggregatet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror det största felet är att chassit är dåligt jordat. Vanligtvis så sitter det färg i vägen för att skruvarna du fäster nätaggregatet med skall få bra kontakt med chassit vilket förhindrar att det blir ordentligt jordat.
Du säger att det är som värst på vintern, det är den torra luft under vinterhalvåret (när det har varit riktigt kallt så fryser vattenångan i luften vilket ger en väldigt torr luft) är det värsta som finns för att ladda upp statisk elektricitet, kolla med vem som helst som har bott i Norrland.
Skulle det vara jordat ordentligt så skall det inte spela någon roll att katten stryker sig emot det, luftflödet, eller andra sätt ett chassi kan ladda upp sig, i och med att då skall jordningen ladda ur chassit. Men så verkar det inte vara i ditt fall, chassit får en laddning som sedan laddas ur när du kopplar in USB minnet.

Lösningar:
* Antistatbehandla katten, finns sprayer som tar bort den effekten på katten (typ balsamspray, kolla med zoobutik).
* Skaffa en luftfuktare.
* Fixa en ordentlig jordning av chassiet och komponenterna, se till att det är rena metallytor vid skruvarna till nätaggregatet etc.

Tack för utförlig felsökning. Jag har inte kollat noga på färgen på skruvarna, det är mycket möjligt att färgen inte flagnat av! Jag har dessutom ett vagt minne av att jag monterat silikonbitar mellan chassi och nätagg för att ta bort ev. vibrationer.

Det jag har lagt märke till dock, är att själva grillen på nätagget är svart så även om färgen på skruvarna har flagnat bort så sitter färgen på nätaggregatets grill envist kvar.

Jag har antistat-spray för katten men han hatar den, så det blir ev kika på luftfuktare! Bra idé.

Vad gäller usb-pinnen, så händer det att jag promenerar i mina crocs-tofflor bort från datorn för att hämta den och när jag är framme vid datorn igen, så är alltså både jag och usb-minnet härligt uppladdad... usb-porten har ju en annan potential än mig men detta är något som inte borde orsaka elektriska urladdningar som orsakar problem? Dvs, chassit borde ta hand om urladdningen?

Permalänk
Medlem

Är chassiet jordat är det inga problem. Låt katten gosa med den varma o mysiga lådan. Så länge den inte är i lådan är det ingen fara.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Så länge chassit har god jord är det helt ofarligt.

Men se för allt i värden till att du har ordentlig kontakt mellan nätaggets hölje och chassijord !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har en dator utan sido skydd och min katt ligger och sover i botten på den,Stort chassi.

Har rullat på i 2år utan problem..
Tror kissen gillar värmen hehe

obs datorn är jordad

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Inga problem!

Skrivet av newtoninja:

Vad gäller usb-pinnen, så händer det att jag promenerar i mina crocs-tofflor bort från datorn för att hämta den och när jag är framme vid datorn igen, så är alltså både jag och usb-minnet härligt uppladdad... usb-porten har ju en annan potential än mig men detta är något som inte borde orsaka elektriska urladdningar som orsakar problem? Dvs, chassit borde ta hand om urladdningen?

Det är nog detta som är det stora problemet till ditt problem.
Antar att du använder portarna på framsidan?
Framsidan är nog gjord av plast och USB-ports-kortet sitter skruvat däri, det vill säga att det inte är jordat till chassit utan stöten går via moderkortet vilket gör att datorn kan få problem med ESD. Sen kan det ju även vara att stöten hoppar vidare till Powerknappen som antagligen sitter fast på samma kort som USB-portarna, vilket kan skicka en puls till moderkortet att stänga av sig.
Skulle tippa på att om du inte använder tofflorna så är problemet löst, då de isolerar dig från golvet vilket gör så att en laddning kan byggas upp i kroppen.
Alternativt ta i chassiplåten eller trampa på golvet utan tofflorna innan du sätter i USB-minnet i datorn, så bör problemet vara mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Så länge chassit har god jord är det helt ofarligt.

Men se för allt i värden till att du har ordentlig kontakt mellan nätaggets hölje och chassijord !

Detta ska jag kolla upp igen!
På P182 chassit så sitter det silikonstrips på botten, så det är ju egentligen bara skruvarna som kan antingen tillåta god jord eller inte. Lite knepig design kanske..

Permalänk
Medlem

ditt största problem är nog katthår i datorn som kloggar upp den, kanske efter 6 år utan filter och rensning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har en dator utan sido skydd och min katt ligger och sover i botten på den,Stort chassi.

obs datorn är jordad

Tidsfråga innan den råkar nudda en komponent med svansen och på så vis kortsluter datorn och samtidigt grillar sig själv?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

ditt största problem är nog katthår i datorn som kloggar upp den, kanske efter 6 år utan filter och rensning.

Hm ok. Jag kanske oroar mig lite för mycket i onödan. Men jag ska kolla upp hur /om nätagget ligger mot chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Tidsfråga innan den råkar nudda en komponent med svansen och på så vis kortsluter datorn och samtidigt grillar sig själv?

ESD-skador i datorn kanske, men knappast grillar sig själv. Går ingen starkström i en dator, utom inne i nätagget då förstås

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har själv 2 katter varav en mycket datorintresserad, hon har lyckats skriva lite saker och få iväg med mail och msn och skyller stavningen på mig
Det största problemet är hår tycker jag, speciellt då i tangentbordet och i läsgaffeln för scrollhjulet på musen, men statisk elektricitet bör inte vara nått problem om lådan är jordad.
Jag är i så fall mera rädd för att de ska trampa av en usb kontakt eller liknade saker och ibland när jag blir arg på katterna så aktiverar jag alla fläktar på max eller väcker skrivaren, då blir de rädda för datorn ett tag och låter bli att kliva på den, man kan även lura iväg dem genom att starta nån videosnutt med passande djur, de blir väldigt upphetsade av småfåglar och gnagare eller andra katter om de låter, då stirrar de på högtalarna och går runt och letar efter "maten"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har själv 2 katter varav en mycket datorintresserad, hon har lyckats skriva lite saker och få iväg med mail och msn och skyller stavningen på mig
Det största problemet är hår tycker jag, speciellt då i tangentbordet och i läsgaffeln för scrollhjulet på musen, men statisk elektricitet bör inte vara nått problem om lådan är jordad.
Jag är i så fall mera rädd för att de ska trampa av en usb kontakt eller liknade saker och ibland när jag blir arg på katterna så aktiverar jag alla fläktar på max eller väcker skrivaren, då blir de rädda för datorn ett tag och låter bli att kliva på den, man kan även lura iväg dem genom att starta nån videosnutt med passande djur, de blir väldigt upphetsade av småfåglar och gnagare eller andra katter om de låter, då stirrar de på högtalarna och går runt och letar efter "maten"

Haha, fina tips.
Vår katt jagar muspekaren!

Permalänk
Medlem

Min polare hade en gammal dator (celeron III- 900) som var på 24/7 och utan sidoplåten, och hans katt brukade söva i datorn.... Datorn funkade bra minns jag

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Min polare hade en gammal dator (celeron III- 900) som var på 24/7 och utan sidoplåten, och hans katt brukade söva i datorn.... Datorn funkade bra minns jag

Hahaha, fyfan! Tänk då idag med ett brutalt grafikkort med sin/sina fläkt/fläktar, trevlig hårsamling där inne!

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ligerius:

Hahaha, fyfan! Tänk då idag med ett brutalt grafikkort med sin fläkt, trevlig hårsamling där inne!

Han körde ett passivt GeForce FX5500, det var varmt och mysigt for katten Synd att jag har ingen bild!

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Inaktiv

Skaffa djurförsäkring hos Agria och låt den hållas, ska nog inte vara några större problem. Men låt inte missen röra musen bara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Haha den datorintresserade kanske kan skaffa ett konto på Sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

obs datorn är jordad

låter väääldigt farligt för din katt.
stor brandrisk också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |