Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jo, det där vet jag. Jag tänkte mer på den påstådda förändringen av licensredovisningen iom W7. Det är rätt intressant om siffrorna inte är jämförbara. Men som sagt vill jag nog gärna se det med egna ögon via en länk.

Jag tycker jag är en hyfsat avancerad användare men ser ingen vinst i W8 alls. Jag var för övrigt helt nöjd med XP som jag faktiskt körde direkt från lanseringen (stort lyft mot W98) och tills mitten av 2011. W7 innebar ytterligare en förbättring, men inte alls lika stor som mellan XP och 98 enligt min åsikt.

Dock har jag äntligen bestämt mig för att jag tröttnat på Microsofts nya affärsmodell, så jag kommer börja köra Linux på en dator för att testa, troligen Mint som det ser ut nu. Att Gabe Newell och Steam dragit igång sin Linux-satsning bidrar också till mitt beslut.

Ja, det är onekligen intressant. Det enda jag kan tolka ut är att eftersom Windows 7 och 8 enligt Microsoft säljer lika bra under samma tidsperiod, men det diffar ~6% i marknadsandel, så är antingen Windows 8 eller deras sätt att räkna värdelöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Analyserar man gnället på Win8 (inte bara här på SC) så framstår det tydligt att:

1. 66% av de som gnäller har aldrig provat Win8. Gnället är helt frånkopplat saklighet och har ofta karaktären "hört av polaren" eller "sett på Youtube"
2. 10% har provat men inte förstått. Dessa är samma individer som impulsköper dyr elektronik men aldrig läser manualen och tycker det är skit att det inte fungerar. Man känner lätt igen dessa på kommentarer som "fan, jag vill inte köra programmet NNN i fullskärm, jävla skit-Metro asså"
3. Resten är MS-hatare olika grader, gnäller by default, överanalyserar försäljningsstatistik och låter insatta men har generellt ingen aning om vad dom pratar om.

Den enda någotsånär förståeliga kritiken är den borttagna Startmenyn. Men - ett operativsystem är gjort för att vara utbyggnadsbart. Alltså är det ett "problem" som är enkelt för de berörda att åtgärda med ett tredjepartsprogram som är gratis. Jämförelsevis - hur många procent gnällde på Win7 att man inte kan mounta ISO-filer, och hur många installerade istället Daemon tools?

Om man är inbiten desktopanvändare så är följande jämförelse intressant.

Tidsåtgång starta Win 7:
Tar minimum1 minut från boot till inloggning och att desktopen kan användas. Oftast betydligt längre.

Ändra konfigurationinställning Win 7:
Tryck Start -> Kontrollpanelen -> Välj vad som ska ändras

Starta program som ej har genväg på desktop/taskbar i Win7:
Tryck Start->Alla program->hitta och kör

Tidsåtgång starta Win 8:
Tar 8 sekunder att starta, 2 sekunder att logga in och 0.5 sekunder att trycka win+D för att gå till desktopen.

Ändra konfigurationinställning Win 8:
win+X och välj vad som ska ändras, alternativt gå till kontrollpanelen

Starta program som ej har genväg på desktop/taskbar i Win8:
win på tangentbordet->Hitta och kör
alt.
samma som Win7 om man använder Start8/Classic shell

Allt detta snack om att Win8 kräver längre tid/fler moment för att utföra något är rent svammel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag tycker jag är en hyfsat avancerad användare men ser ingen vinst i W8 alls.

Det är för mig rätt spännande hur man kan tycka så otroligt olika

Ingen vinst i W8 alls? Noll? Zero? Det finns alltså absolut ingenting som har gjorts bättre i Windows 8 menar du? Tusentals utvecklare har jobbat på ett nytt operativsystem i tre år med nästan obegränsade ekonomiska resurser och beräkningskraft men lyckats med konststycket att göra ingenting? Kan du utveckla detta resonemang lite?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är onekligen intressant. Det enda jag kan tolka ut är att eftersom Windows 7 och 8 enligt Microsoft säljer lika bra under samma tidsperiod, men det diffar ~6% i marknadsandel, så är antingen Windows 8 eller deras sätt att räkna värdelöst.

Finns ju även möjligheten att det finns 4 gånger så många datorer nu mot när W7 lanserades.

Om jag minns rätt skrev stref att det finns 1 miljard datorer. (Rätta mig om jag har fel)
Kör 2% av dessa W8 är det 20 miljoner.
Om vi antar att lika många licenser sålts till slutkund som när W7 lanserades får det bara funnits 250 miljoner datorer vid W7 lansering. (1 miljard/8%*2%=250 miljoner)

Någon som har siffror på hur många datorer som fanns när W7 lanserades?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Finns ju även möjligheten att det finns 4 gånger så många datorer nu mot när W7 lanserades.

Om jag minns rätt skrev stref att det finns 1 miljard datorer. (Rätta mig om jag har fel)
Kör 2% av dessa W8 är det 20 miljoner.
Om vi antar att lika många licenser sålts till slutkund som när W7 lanserades får det bara funnits 250 miljoner datorer vid W7 lansering. (1 miljard/8%*2%=250 miljoner)

Någon som har siffror på hur många datorer som fanns när W7 lanserades?

Microsoft har för inte så länge sedan sagt att Windows ligger på 1,3 miljarder enheter. Då räknar man inte med piratkopior (som vi vet är enormt vanligt fortfarande i länder som Kina osv).

Källa:

http://thenextweb.com/microsoft/2012/07/09/microsoft-1-3-bill...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har för inte så länge sedan sagt att Windows ligger på 1,3 miljarder enheter. Då räknar man inte med piratkopior (som vi vet är enormt vanligt fortfarande i länder som Kina osv).

Har du siffror på andra änden dvs hur många fanns när W7 lanserades.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det är för mig rätt spännande hur man kan tycka så otroligt olika

Ingen vinst i W8 alls? Noll? Zero? Det finns alltså absolut ingenting som har gjorts bättre i Windows 8 menar du? Tusentals utvecklare har jobbat på ett nytt operativsystem i tre år med nästan obegränsade ekonomiska resurser och beräkningskraft men lyckats med konststycket att göra ingenting? Kan du utveckla detta resonemang lite?

Att de rent tekniskt har gjort många förbättringar är väl inte omtvistat, men de leder ju inte nödvändigtvis till en (märkbart) bättre upplevelse. Särskilt inte om man irriterar sig på andra (till synes onödiga) förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har du siffror på andra änden dvs hur många fanns när W7 lanserades.

Helt ointressant att hela tiden jämföra med Win 7, som du påstår att antalet PC datorer har ökat, surfplattor tillkommit, folk tröttnat allt mer på Desktop OS och väljer enklare alternativ, man använder mobilen till att nå ut på internet i all större utsträckning etc. Landskapet ser helt annorlunda ut jämfört med 4 år sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Att de rent tekniskt har gjort många förbättringar är väl inte omtvistat, men de leder ju inte nödvändigtvis till en (märkbart) bättre upplevelse. Särskilt inte om man irriterar sig på andra (till synes onödiga) förändringar.

Ja okej, det beror lite på vad vi pratar om här. Hemma-användaren Arne kanske inte märker jättemånga nyheter, mer än snabb uppstart och möjligtvis några grejer till. Men nu sa den här killen att han är en hyfsat avancerad användare. För oss som är tekniknördar finns det enligt mig massor att gotta sig i.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att folk är missnöjda är för att 7an var en buffad version av vista. Nu förväntar sig folk en buffad version av 7an. Windows 8 har ju imponerat för i stort sett alla som förväntat sig ett "nytt" OS.

Startmenyn var skitdryg att lära sig i Vista också. Nokia aktien har gått upp som en tonårspick framför en ung Carolina Gynning och jag tror helt ärligt att det beror på Windows Phone är så jävla coolt. Snabbast växande OSet just nu. Jag sa för några månader sen att man borde köpa aktier och det borde man ju ha gjort. Nästan dubblerats sen i mitten på oktober då Lumiorna med Phone 8 kom.

Kort fattat: Köp er en LEAP Sensor bar och Windows 8. Lär er skiten så ni kan lära era morsor och polare när dom kommer på att ni tar dom i FPS bara för ni har ett nyare och bättre OS.

// Windows 7 användare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Ja okej, det beror lite på vad vi pratar om här. Hemma-användaren Arne kanske inte märker jättemånga nyheter, mer än snabb uppstart och möjligtvis några grejer till. Men nu sa den här killen att han är en hyfsat avancerad användare. För oss som är tekniknördar finns det enligt mig massor att gotta sig i.

Jag kan tänka mig att just Arne kanske är ganska nöjd med snabbare uppstart (och kanske till och med med det nya gränssnittet) och hyper-v är säkert roligt om man är lagd åt det hållet, men för andra är det väl inte så mycket som är så vansinnigt spännande? I din lista är det väl främst "förbättrad aktivitetshanterare", "förbättrad filkopiering" och "bättre usb3-stöd" som folk märker av direkt (utan att ändra sitt beteende (börja använda skydrive och liknande))?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det är för mig rätt spännande hur man kan tycka så otroligt olika

Ingen vinst i W8 alls? Noll? Zero? Det finns alltså absolut ingenting som har gjorts bättre i Windows 8 menar du? Tusentals utvecklare har jobbat på ett nytt operativsystem i tre år med nästan obegränsade ekonomiska resurser och beräkningskraft men lyckats med konststycket att göra ingenting? Kan du utveckla detta resonemang lite?

Jag uttryckte mig möjligen något slarvigt.

Som alltid väger jag det positiva mot det negativa och för mig överväger det negativa, därför tillför det inte mig något att byta utan tvärtom. Vissa saker är förbättrade och något jag hade uppskattat (aktivitetshanteraren framförallt) men t ex snabbare start ger mig inget eftersom de flesta av mina burkar går 24/7. Enbart omstart vid uppdateringar eller installationer som kräver det.

När jag skaffar något med touch kommer bedömningen troligen bli annorlunda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

forstätter de sprida sådana här os som win8 blir det att titta åt tex linux, jag är noob men lär mig gärna för att slippa ren dynga...frågan är ju hur kan de ersätta det mest lyckade os:et i historien med något som skall vara till en pekplatta ? är det inte lite som att gräva sin egen grav? liksom de bolagen som spottar ur extremt dåliga konsolportar och sedan gnäller på pc spelare inte köper sina spel... finns iaf likheter..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

För min egen del så är det huvudsakligen för att det finns varken några interaktiva instruktioner om hur man använder Metro, ges några som helst alternativ till Metro och att jag tvingas till något som jag tycker inte fungerar för mig.

Att jag ska behöva ladda ner ett problem från tredje part, enbart för att jag ska få tillbaka den klassiska orb:en är något jag inte tycker är acceptabelt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Och alla som är helt säkra på att Win 8 bara är för pekplattor och är så upprörda över metro kanske borde prova det innan man dömmer ut det.

Jag gjorde det själv. Testat EN gång under 3 minuter nu och tycker det är bättre än vanliga startmenyn, det är bara saker man måste lära sig. Windows + X är bara det en jävla häftig sak att lära sig.

Det finns för övrigt inget stöd för att byta windows 7 startmenyn mot windows XP startmenyn heller om jag inte missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Och alla som är helt säkra på att Win 8 bara är för pekplattor och är så upprörda över metro kanske borde prova det innan man dömmer ut det.

Jag gjorde det själv. Testat EN gång under 3 minuter nu och tycker det är bättre än vanliga startmenyn, det är bara saker man måste lära sig. Windows + X är bara det en jävla häftig sak att lära sig.

Det finns för övrigt inget stöd för att byta windows 7 startmenyn mot windows XP startmenyn heller om jag inte missat något.

Det man är upprörd över är bristen på valfrihet, inte Modern UI i sig. De som gillar det tycker såklart att det är bra. Men man måste komma ihåg att det finns folk som inte vill ha med touchgränssnitt, windows store "appar" och det att göra. Det är lite obehagligt att upptäcka att ens dator är havt förvandlad till en surfplatta om du fattar vad jag menar.

Det kan vara svårt att förstå att folk helt enkelt har olika åsikter, men för många så är Windows 8 lika spännande som levergryta eller blodpudding. DVS; Jag har förståelse för att det finns folk som uppskattar de här maträtterna, men jag personligen gör det inte och det är klart att jag blir lite paff om någon säger "Jo, blodpudding är gott, du har fel!" eftersom man då blandar ihop åsikter och fakta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det är för mig rätt spännande hur man kan tycka så otroligt olika

Ingen vinst i W8 alls? Noll? Zero? Det finns alltså absolut ingenting som har gjorts bättre i Windows 8 menar du? Tusentals utvecklare har jobbat på ett nytt operativsystem i tre år med nästan obegränsade ekonomiska resurser och beräkningskraft men lyckats med konststycket att göra ingenting? Kan du utveckla detta resonemang lite?

Jo det finns en del bra saker i win 8 , men om de bara inte gjort så att man tvingas ut i metro så ofta att man totalt tröttnar på interfacet så hade de nog vunnit otroligt mycket, det hade tom varit en bättre upplevelse om de inte valt "appar" som standardprogram från desktop, tex den jäkla bidvisaren är en sån sak som är förvald som man retar sig tokig på. Och varför inte använda esc knappen på appar, tom android går ju fint att "knappbacka" men inte win 8, svepa o pilla ? Nää!
En genomskinlig bakgrund på "startmetro" så man ser det man jobbar med, inga hotcorners på desktop, en fungerande sök, ge fasiken i att försöka gömma filerna! låt oss även kunna söka på svenska och inte engelska om man har ett svenskt win 8, det är så fruktansvärt fel det kan bli i söken numera.
Den personal som jobbat med 8 an kan delas in i 2 typer , de som verkligen tillfört mervärde, som filhantringen och de som totalt dränker allt annat i ett interface som inte fungerar särskilt bra jämfört med det det är tänk att ersätta.
Win 8 kräver en jäkla massa konfigurering för att funka ok och det blir ändå aldrig riktigt bra, så om jag ändå måste lägga tiden på att göra om det mesta så gör jag det hellre i linux där det åtminstone går att få ett bra resultat i slutänden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är onekligen intressant. Det enda jag kan tolka ut är att eftersom Windows 7 och 8 enligt Microsoft säljer lika bra under samma tidsperiod, men det diffar ~6% i marknadsandel, så är antingen Windows 8 eller deras sätt att räkna värdelöst.

Eller inte då ju marknaden/pc-innehavet är lite större idag jämfört med 2009. Så 60miljoner kopior är inte lika många procent idag som då.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eller inte då ju marknaden/pc-innehavet är lite större idag jämfört med 2009. Så 60miljoner kopior är inte lika många procent idag som då.

Nog för att PC-marknaden vuxit sedan 2009, men eftersom vi snackar ~2% vs ~8% tror jag det ligger mer bakom än så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänk om de osynliga förbättringarna i Windows 8 skulle släppts via Windows Update och de mer påtagliga/synliga förbättringarna släppts som digital/fysisk uppgradering för en mindre summa men gått under namnet Windows 7.

Hetsen att hela tiden släppa nytt är lite tråkig tycker jag, känns som säljargument och vinstjagande.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimmeh:

Tänk om de osynliga förbättringarna i Windows 8 skulle släppts via Windows Update och de mer påtagliga/synliga förbättringarna släppts som digital/fysisk uppgradering för en mindre summa men gått under namnet Windows 7.

Hetsen att hela tiden släppa nytt är lite tråkig tycker jag, känns som säljargument och vinstjagande.

Det tråkiga med Windows 8 är att det fortfarande känns beta. Är det NÅGON därute som har fått "OS boot information" i msconfig att funka t. ex. I windows 7 så ser man vilka systemfiler och drivrutiner som laddas istället för Windowsloggan när Windows startar, men i Windows 8 gör den varken till eller från.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tror det är 3 gången jag frågar utan svar, VART FINNS DETTA OS FÖR PRISET UNDER 300KR?! D: (EDIT: Fått svar på detta nu :> )

Dessutom är de inget fel på sakerna bara för det är "4år gammalt". Finns många som fortfarande kör XP, och ärligt talat fyller det många människors behov som kanske inte bryr sig så mycket.

Men för att vara ärlig, vad gör du på Swec om du inte bryr dig om minsta lilla uns av bättre prestanda?
W8 är snabbare på alla sätt, mot windows 7. Det är ingen känsla, det är faktum

Skrivet av Tozzi:

TACK! Det förklarar varför jag inte hitta det, kollade bara på prisjakt.

Är det bara en uppgradering? ;o

Uppgradering är vad jag personligen anser smidigare. Precis som vanlig, du kan dra ner det på USB om du känner för det.
Bara att radera windows.old efter inställation, så är du färdig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men för att vara ärlig, vad gör du på Swec om du inte bryr dig om minsta lilla uns av bättre prestanda?
W8 är snabbare på alla sätt, mot windows 7. Det är ingen känsla, det är faktum

Uppgradering är vad jag personligen anser smidigare. Precis som vanlig, du kan dra ner det på USB om du känner för det.
Bara att radera windows.old efter inställation, så är du färdig

Vad för exakt prestanda förutom att det startas snabbare då? Har min dator på 24/7 ändå. Vad är det för något jag behöver som är snabbare än Windows 7 som gör att uppgradering är ett "måste"? Det gör mig mer ont (tack vare GUI) än gott för min del. Nackdelarna är större än vad jag tjänar på i fördelar för min del. Prövade ett tag, tyckte bara att allt tog längre tid att komma fram till. Sen arbetar vi nog alla på egna sätt, så jag kan bara svara för mig. Windows 8 hade varit självklart val om man hade haft kvar valfriheten att välja om man vill ha metro eller inte. Just nu känner man sig tvingad hur man ska navigera i systemet.

Vill helst då ha en ren installation, blir omständigt att behöva installera två gånger om man nån dag skulle vilja göra en nyinstallation.

En annan sak jag kom som jag undrar över som jag glömde kolla när jag testade, hur mycket plats tar Windows 8 på hårddisken för er?

Om det var riktig prestanda jag var ute efter, skulle jag inte vända mig mot MS alls, finns massvis med linuxdistar som mycket troligt slår MS på fingrarna när det kommer till ren prestanda.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det tråkiga med Windows 8 är att det fortfarande känns beta. Är det NÅGON därute som har fått "OS boot information" i msconfig att funka t. ex. I windows 7 så ser man vilka systemfiler och drivrutiner som laddas istället för Windowsloggan när Windows startar, men i Windows 8 gör den varken till eller från.

Jasså är det det som är det tråkiga med Windows 8 nu? Att det känns beta? Du rapar ju bara upp olika negativa fraser hela dagarna och det är ganska tröttsamt att lyssna på.

Det är inte min upplevelse, jag tycker att det känns mer stabilt än vad Windows 7 gjorde vid release och det säger inte lite. Ditt exempel är så obskyrt och oviktigt att jag inte vet var jag ska börja. Speciellt när uppstarten har förbättrats så enormt i Windows 8. Det kan också vara så att det inte finns tid att visa text om vilka systemfiler och drivrutiner som laddas i Windows 8 eftersom att den är så snabb.

Det är för övrigt kul att se hur många som verkar uppskatta Windows 8, jag tycker mig se en klart mer positiv attityd mot Windows 8 här på Sweclockers forum.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jasså är det det som är det tråkiga med Windows 8 nu? Att det känns beta? Du rapar ju bara upp olika negativa fraser hela dagarna och det är ganska tröttsamt att lyssna på.

Det är inte min upplevelse, jag tycker att det känns mer stabilt än vad Windows 7 gjorde vid release och det säger inte lite. Ditt exempel är så obskyrt och oviktigt att jag inte vet var jag ska börja. Speciellt när uppstarten har förbättrats så enormt i Windows 8. Det kan också vara så att det inte finns tid att visa text om vilka systemfiler och drivrutiner som laddas i Windows 8 eftersom att den är så snabb.

Det är för övrigt kul att se hur många som verkar uppskatta Windows 8, jag tycker mig se en klart mer positiv attityd mot Windows 8 här på Sweclockers forum.

Så det gör inget om en "oviktig" funktion inte fungerar som beskrivet menar du? Alla kanske inte har samma prioriteringar som dig.

Jag tänker för övrigt inte bemöta ditt personangrepp med annat än att det är tråkigt.

Angående sakfrågan så är det inte relaterat till hastigheten. Jag har testat med riktigt snåla specifikationer och det är samma. Dvs Windowsloggan visas, istället för vilka filer som läses in.

Just den funktionen anser jag vara viktig, och även om den inte vore det, så är det väl bra onödigt att ha inställningar som inte har någon effekt? De borde i alla fall ha tagit bort rutan.

Du brukar säga till mig att tänka på att alla inte använder Windows som jag gör, men fundera på det, du också.

Visst är det kul att många är positiva till Windows 8. Det tycker jag också. Det tråkiga är att många som är positiva till Windows 8 beter sig elitistiskt mot de som inte är det.

Sedan fattar jag inte hur du kan få det till att jag häver ur mig massa negativa saker hela tiden. Jag har hyllat i princip allt med Windows 8, förutom Modern UI, store, appar, och allt som jag personligen inte har någon nytta av. Jag har inget emot att det finns, utan att det inte kan väljas bort. Hur många gånger ska jag behöva förklara det innan du slutar plocka billiga poäng bland påhejarna genom att påstå att jag har sagt saker jag inte har sagt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så det gör inget om en "oviktig" funktion inte fungerar som beskrivet menar du? Alla kanske inte har samma prioriteringar som dig.

Jag tänker för övrigt inte bemöta ditt personangrepp med annat än att det är tråkigt.

Angående sakfrågan så är det inte relaterat till hastigheten. Jag har testat med riktigt snåla specifikationer och det är samma. Dvs Windowsloggan visas, istället för vilka filer som läses in.

Just den funktionen anser jag vara viktig, och även om den inte vore det, så är det väl bra onödigt att ha inställningar som inte har någon effekt? De borde i alla fall ha tagit bort rutan.

Du brukar säga till mig att tänka på att alla inte använder Windows som jag gör, men fundera på det, du också.

Visst är det kul att många är positiva till Windows 8. Det tycker jag också. Det tråkiga är att många som är positiva till Windows 8 beter sig elitistiskt mot de som inte är det.

Sedan fattar jag inte hur du kan få det till att jag häver ur mig massa negativa saker hela tiden. Jag har hyllat i princip allt med Windows 8, förutom Modern UI, store, appar, och allt som jag personligen inte har någon nytta av. Jag har inget emot att det finns, utan att det inte kan väljas bort. Hur många gånger ska jag behöva förklara det innan du slutar plocka billiga poäng bland påhejarna genom att påstå att jag har sagt saker jag inte har sagt?

Det jag tycker är tråkigt är att du lyfter fram en mycket liten detalj (en kryssruta som kanske borde plockats bort) och drar slutsatsen att Windows 8 känns som en betaversion. Hör du inte själv hur absurt det låter? Om du hade haft en lista med 10 större problem som påverkar majoriteten av användare så hade jag kunnat hålla med dig.

Det jag menade med hastighet har inget med vilken hårdvara det används på att göra. Om Windows 8 startar för snabbt på de flesta nya maskiner som säljs i affären vid release är det kanske en bra ide att inte visa den informationen på någon maskin, för att få kontinuitet i operativsystemet.

Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig, jag har inget emot dig som person. Vi har haft många bra diskussioner du och jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det jag tycker är tråkigt är att du lyfter fram en mycket liten detalj (en kryssruta som kanske borde plockats bort) och drar slutsatsen att Windows 8 känns som en betaversion. Hör du inte själv hur absurt det låter? Om du hade haft en lista med 10 större problem som påverkar majoriteten av användare så hade jag kunnat hålla med dig.

Det jag menade med hastighet har inget med vilken hårdvara det används på att göra. Om Windows 8 startar för snabbt på de flesta nya maskiner som säljs i affären vid release är det kanske en bra ide att inte visa den informationen på någon maskin, för att få kontinuitet i operativsystemet.

Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig, jag har inget emot dig som person. Vi har haft många bra diskussioner du och jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det kan hända att funktionen inte behövs, men vore det då inte bättre att plocka bort alternativet?

Jag kan inte peka på fler specifika saker just nu, men t. ex känns det som om de borde behållit kontinuiteten mellan Modern UI och desktop. Bara en sådan detalj som att kunna dela bakgrund mellan gränssnitten skulle göra att det hela känndes mindre som "två olika gränssnitt", men nu känns det som två helt oberoende som inte direkt interagerar bra tillsammans.

Nu var det ett tag sedan jag satt med Windows 8 mer intensivt, men jag ska försöka fundera ut fler grejer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så det gör inget om en "oviktig" funktion inte fungerar som beskrivet menar du? Alla kanske inte har samma prioriteringar som dig.

Jag tänker för övrigt inte bemöta ditt personangrepp med annat än att det är tråkigt.

Angående sakfrågan så är det inte relaterat till hastigheten. Jag har testat med riktigt snåla specifikationer och det är samma. Dvs Windowsloggan visas, istället för vilka filer som läses in.

Just den funktionen anser jag vara viktig, och även om den inte vore det, så är det väl bra onödigt att ha inställningar som inte har någon effekt? De borde i alla fall ha tagit bort rutan.

Du brukar säga till mig att tänka på att alla inte använder Windows som jag gör, men fundera på det, du också.

Visst är det kul att många är positiva till Windows 8. Det tycker jag också. Det tråkiga är att många som är positiva till Windows 8 beter sig elitistiskt mot de som inte är det.

Sedan fattar jag inte hur du kan få det till att jag häver ur mig massa negativa saker hela tiden. Jag har hyllat i princip allt med Windows 8, förutom Modern UI, store, appar, och allt som jag personligen inte har någon nytta av. Jag har inget emot att det finns, utan att det inte kan väljas bort. Hur många gånger ska jag behöva förklara det innan du slutar plocka billiga poäng bland påhejarna genom att påstå att jag har sagt saker jag inte har sagt?

Fast just appar kan du ju välja bort och användande av store är även det högst frivilligt, startmenyn går ju även den att få tillbaka genom installation av 3:e parts programvaror. Vad som återstår då jämfört med Windows 7 som de flesta brukar klaga på är den i vissa fall sämre/annorlunda sök-funktionen i Windows 8, men är denna försämringen verkligen av den graden att den skall fälla avgörandet för eller mot en uppgradering?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Fast just appar kan du ju välja bort och användande av store är även det högst frivilligt, startmenyn går ju även den att få tillbaka genom installation av 3:e parts programvaror. Vad som återstår då jämfört med Windows 7 som de flesta brukar klaga på är den i vissa fall sämre/annorlunda sök-funktionen i Windows 8, men är denna försämringen verkligen av den graden att den skall fälla avgörandet för eller mot en uppgradering?

Om det innebär att helhetsupplevelsen gör att man hela tiden är "medveten" om gränssnittet då man upplever att det inte flyter så blir det nog så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av havoc:

Fast just appar kan du ju välja bort och användande av store är även det högst frivilligt, startmenyn går ju även den att få tillbaka genom installation av 3:e parts programvaror. Vad som återstår då jämfört med Windows 7 som de flesta brukar klaga på är den i vissa fall sämre/annorlunda sök-funktionen i Windows 8, men är denna försämringen verkligen av den graden att den skall fälla avgörandet för eller mot en uppgradering?

Jag har inte lyckat hitta nått program som gör att jag slipper se allt metroanknutet, kan väl ev acceptera inloggskärmen, men inget mer, efter den få endast desktop finnas, jag vill inte ha hotcorners eller charmbars som ställer till det med multimonitor.
Finns det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.