Windows 7 installation på SSD (hittar inte hårddisken)

Permalänk
Medlem

Windows 7 installation på SSD (hittar inte hårddisken)

Hejsan,

Har lite problem med att installera Windows 7 på min SSD hårddisk. Den dyker helt enkelt inte upp. Jag har ändrat prion för hårddisken till högsta inne i BIOS och vet till 100% att den är inkopplad rätt eftersom den hittas inne i BIOSen. Har även öppnat cmd prompten innan jag börjat installationen för att köra "diskpart" etc. Inne i BIOS så står det AHCI Mode för SATA Mode. Jag har försökt aktivera "SATA 1 Hot Plug" vilket jag tror att det ska vara? Den var disablad tidigare och fungerade inte heller för den delen. Har läst lite på andra sidor att de rekommenderar att köra Intel® Solid-State Drive Toolbox. Men eftersom jag sitter på en Mac nu och det är en .exe fil så går det inge vidare med det...

Jag använder mig utav dessa hårdvaror:

Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY
Hårddisk: INTEL 520 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK

Jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra. Har ni stött på detta tidigare, vad behöver man göra? FYI: De som skrev att man kunde köra "diskpart" (http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/windows-7-installer-will-not-recognize-ssd/80a83aed-56dc-438c-a65e-a0ea815ce551) verkar det fungera för, men tyvärr inte mig...

Tackar för all hjälp!

Permalänk

Koppla ur alla andra hårddiskar.
Glöm inte att slå över till ACHI i BIOS så du slipper fixa detta senare;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Koppla ur alla andra hårddiskar.
Glöm inte att slå över till ACHI i BIOS så du slipper fixa detta senare;)

Hej! Tack för snabbt svar, har bara SSD hårddisken inkopplad och dock finns bara alternativen:

Disable
IDE Mode
AHCI Mode
RAID Mode

Permalänk
Skrivet av Cybe:

Hej! Tack för snabbt svar, har bara SSD hårddisken inkopplad och dock finns bara alternativen:

Disable
IDE Mode
AHCI Mode
RAID Mode

Okej raid ska vara avstängt och AHCI ska vara aktivt.

Sedan ser du hårddisken i BIOS men inte i windows eller ser du den varken i bios eller windows?

EDIT: Får du upp den i BIOS men inte i windows så ladda ner denna drivrutinen och mata in den vid installationen så ska du nog hitta hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Okej raid ska vara avstängt och AHCI ska vara aktivt.

Sedan ser du hårddisken i BIOS men inte i windows eller ser du den varken i bios eller windows?

Jag ser hårddisken i BIOS men inte när jag ska välja hårddisk att välja bland när jag ska köra installationen. Den säger att jag ska köra in drivrutiner etc.

Permalänk
Skrivet av Cybe:

Jag ser hårddisken i BIOS men inte när jag ska välja hårddisk att välja bland när jag ska köra installationen. Den säger att jag ska köra in drivrutiner etc.

Se mitt edit i föregående svar så har du det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Se mitt edit i föregående svar så har du det

Hittade ingen länk?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cybe:

Hittade ingen länk?

Det finns ingen länk?

Du ska ladda ned drivutiner för ahci/sata från din tillverkares hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det finns ingen länk?

Du ska ladda ned drivutiner för ahci/sata från din tillverkares hemsida.

Jag använder Mac nu och har försökt ladda ner men får det i .exe format. Vet inte riktigt vilket format man ska ha? Om det är någon upppackningsgrej när man kör exe filen. Vilket jag inte kan göra...