Skrivet av Lidodido:
Är man i en app och trycker nere i vänstra hörnet eller på startknappen på tangentbordet när jag öppnat startskärmen och öppnat en app så hamnar jag på startskärmen, och trycker jag på startknappen igen så hamnar jag tillbaka i appen. Det kan jag väl tycka funkar, dvs att man hamnar i den miljö appen startades ifrån. Enda problemet blir när skrivbordet behandlas som en app istället för som en startmiljö. Hade hellre sett att startskärmen behandlades som app-drawern i en android-telefon till exempel, som man öppnar ifrån arbetsmiljön (som på en vanlig dator är skrivbordet i mina ögon). Trycker man då på startknappen (som kan motsvara hemknappen på android) så hamnar man på skrivbordet. Trycker man start igen får man upp startskärmen exempelvis. Det hade man kunnat gå med på, men det problem jag upplever är att det känns som om alla funktioner drar en till startskärmen medans de flesta användare är vana och vill hålla sig till skrivbordsmiljön.
Att måsta högerklicka i ett hörn utan någon som helst indikation till att något ens finns där känns helt korkat. Skulle tycka det var fenomenalt om det fanns en liten kvarts cirkel i varje hörn lite svart som lyste till när man förde musen över den men HELT dold känns urkorkat. Att stänga av datorn genom att trycka Start är ingenting jämfört med att ha dolda menyer, för att Start ändå indikerade att det är här du kan börja göra saker, här händer allt. Har du ett tomt skrivbord i Windows 8 finns ingenting som indikerar vad du kan göra, det finns ingen knytpunkt där allt samlas. Knytpunkten är ju nya startskärmen, men den är dold.
Men i övrigt håller jag med, jag tycker startskärmen är fenomenal. Kanske inte fenomenal med mus och tangentbord men den är klart bättre än gamla menyn som klottrades ner med mappar och bara blev en röra. Riktigt överskådligt och flyter på bra och är snyggt och trevligt, så där klagar jag inte. Det är bara det att skrivbordet ligger där bland alla appar precis som vilken app som helst, och att menyn till vänster samt charmbaren är helt dolda. Det behövs definitivt tydligare grafik, men i övrigt tycker jag Windows 8 är helt kanon. Älskar att kunna ha appar för t.ex Netflix och en kalender och så, men jag ogillar att man hamnar i ett helskärmsläge med endast dolda menyer som utväg. T.om i Android där det bara körs helskärmsappar har man (nästan) alltid status-raden som gör att man åtminstone känner igen sig.
Jo visst hade de kunnat ha lite bättre visual cues att man kan göra saker i hörnen. Tutorialen som visas för alla nya användare är inte direkt omfattande, men den finns där i alla fall.
Skrivbordet har blivit något av en app-launcher men det var inte riktigt tänkt så från början, snarare som en arbetsyta där man hade pågående uppgifter. Jämfört med Android så skulle jag snarare säga att start är något mellanting mellan hemskärmarna och app-drawern. App-drawern motsvaras nog mest i funktion av "Alla program" i start medan man kan flytta och organisera i själva start som på hemskärmarna, widgets motsvaras av live-tiles osv. Android (eller IOS) har inte riktigt ett skrivbord på det sättet som Windows, OSX och de flesta Linux-distros.
Notifikationslisten i Android motsvaras väl närmast av aktivitetsfältet i Windows. De hade kunnat göra så att det visades (mest) hela tiden så hade övergången nog blivit lättare för en del. Det gör dock att distinktionen mellan Appar och vanliga Windows blir mindre förstås.
Jag tror att om man bara kommer in i att start är en app-launcher (eller start-meny) i fullskärm som också har en miljö för att köra enklare appar så ter sig upplägget ganska naturligt. Det innebär en omställning från tidigare men underlättar betänkligt i hur snabbt man lär sig det nya gränssnittet.
Skrivet av Bananas2thebeat:
Inte nödvändigtvis, jag menar att en touch-variant av Office hade varit mycket simplare en en icke-touch-variant, vilken det än är.
Om du menar att Office 2013 är anpassat till touch så har du fel, 2013 är i princip exakt likadan som 2010 förutom att det har temat från W8 istället för W7 (+ lite SkyDrive integration, samarbetesfunktioner, bort med VBA på många ställen osv.).
Citat:
Det suddiga fotot av en powerpoint slide visar vad jag sa: att Desktop och Metro är separata, och Metro är den miljö Microsoft satsar på för framtiden.
Den sliden visar inte alls det. Den visar att man utvecklar i samma språk på samma plattformar, bygger gränssnitten i samma miljö osv. oavsett om man utvecklar för Win32 eller WinRT. Visual Studio, XAML, WPF, C#/.Net osv.
Skrivet av MultiMan:
Jag var med och sålde Macintosh och Lisa (första dator med mus och grafiskt interface för konsument) i Sverige när de lanserades, och jo, musen var direkt intuitiv. I princip alla fattade direkt. Däremot tyckte gamla stammens tekniker att det var för mycket lekstuga över ett grafiskt interface, men det var något helt annat.
Well, musen i sig är rätt intuitiv, däremot ikoner, dubbeklick, menyer osv. var långt mycket svårare att förstå.
Citat:
Övergången till mus och fönsterhantering innebar ett stort steg framåt för datoranvändandet. Det var lättare att använda för i princip alla och oändligt mycket mer intuitivt än den gamla modellen. Därför slog det igenom och blev den standard vi ser idag.
Jo, det håller jag definitivt med om. Dock finns det fortfarande uppgifter som går fortare i ett textbaserat gränssnitt, precis som det finns saker som passar bättre att göra med touch.
Citat:
För stationära datorer är det överlägset och Metro underlägset. Bara tramset med högerklicka i något hörn för att få upp en meny, really? Snacka om att backa in i framtiden. Att försvara något så ointuitivt liknar de tekniker jag nämnde ovan, som i början av 1980-talet tyckte att grafiskt interface hörde hemma på dagis och att textbaserat var det enda produktiva.
Jo, fast intuitivt är inte allt som betyder nåt när det gäller gränssnitt, det viktigaste är (i min mening) att det inte är i vägen när man försöker arbeta, att det snabbt ger åtkomst till de funktioner jag behöver, att det går snabbt att lära sig osv. Har man sett "tutorialen" som kommer efter första inloggen så vet man att hörnen är viktiga och vet man det så faller väldigt mycket på plats direkt. Tutorialen hade, som jag sagt ett antal gånger nu, gärna fått vara lite mer omfattande, exempelvis med högerklick i starthörnet, hur man stänger appar (jag vet att de inte vill att man ska göra det själv men jag vill det i alla fall), hur man får fram charmsen och hur man stänger av. Då hade de sluppit mycket av klagomålen. Ett problem är att folk med lite datorvana är väldigt rädda för att pröva saker i gränssnittet, de tror att de kan paja hela datorn genom ett felklick eller så, och det gör att de inte hittar nya saker i gränssnittet så som vi andra gör. De hade blivit än mer hjälpta av en lite mer omfattande introduktion.
Att sätta en novis framför en skärm helt utan instruktioner kan vara ett bra mått på exempelvis hur användarvänlig en biljettautomat, hissknapp, interaktiv karta eller bankomat är men det säger väldigt lite om ett så avancerat gränssnitt som ett helt OS. Jag tycker användarvänlighet är extremt viktigt och ett område där det lär komma mycket stora innovationer i framtiden men det betyder inte att alla gränssnitt ska kunna användas av en femåring utan vana, det skulle begränsa oss väldigt mycket på många plan. Sen är det förstås viktigt att följa konventioner exempelvis, men det anser jag att MS har gjort med W8. I princip alla gamla tangentbordsgenvägar fungerar som förut, skrivbordet ser i princip ut som förut osv.