UPDATE 02/2 - 2013
Tjena kära Sweclockare!
Hoppas alla mår bra och är sugna på en update! Själv har jag haft ganska fullt upp med att avsluta en högskolekurs och en examinationsuppgift i en annan kurs. I går så DJade jag i över 5timmar och har nu beslutat mig för att ta lite ledigt och skriva denna update! Men har nu haft tid att behandla alla bilder och göra en update!
(Igår blev jag chockad av att veta att mitt förra projekt, G5 Unlocked, är top 6 bästa modifikationer för Januari månad på Bit-Tech! En ära jag är vädigt glad över, kika gärna in det!
http://www.bit-tech.net/modding/mod-of-the-month/2013/02/01/mod-of-the-month-january-2013/2
)
Denna update kommer handla om hur jag modifierar moderkortsplåten för att få plats med den i chassit, hur jag provmonterar nätaggregatet (många vill se detta) samt hur det kommer se ut med ett moderkort provmonterat! (det teaser-bilden handlade om)
Enjoy! Glöm inte att kommentera eller fråga om ni undrar något!
Jag markerar vad som ska sågas bort genom att först dra ett streck och sedan lägga en maskeringstejpbit så jag vet hur mycket som ska bort.
Spänner fast plåten i köksbordet och förbereder sticksågen. Här ska det slaktas!
(Sambon är orolig var gång jag ska såga i köket, får ju inte "råka" såga i hennes fina bord! )
Vi drar igång och sågar på! Kan säga er att det uppstår ganska mycket metallflisor som flyger här och var och att sågad metall inte doftar blommor precis!
Glöm inte sopa upp allt då det är knappt synligt, men blir stora högar av metallspån om man sopar ihop det.
Vi provar trycka in plåten i chassit när den blivit sågad, och ja, det passar fint!
Ni kanske undrar varför jag placerar den innuti chassit och det är för att jag vill se hur det förhåller sig till storlek och när jag ska provmontera så måste jag ha det innuti chassit då jag inte sågat hål i botten på chassit än.
Dock är vi inte klara än! Jag har mer som måste göras på denna plåt och nu ska ni få se varför!
Här är plåtbiten med PCI-bracketen som självkart kommer sitta på senare, det är ju där man monterar fast grafikkort/expansionskort.
Jag följer konturerna efter PCI-bracketen och markerar med penna så jag vet hur mycket plats den tar även om jag skulle ta av den.
Sådär, har nu markerat med maskeringtejp vad som skall försvinna. Drar fram sågen och sågar på!
Och här har vi resultatet!
Ni lär undra, varför jag såga av så mycket av plåten på bredden så den blev tunnare? - Fortsätt läsa!
Här är plåten innuti chassit! Sitter skitbra och precis som jag önskat!
Som ni märker så är plåtbiten mindre men närmre ena kanten på chassit!
Varför? Jo det ger mig plats bakom själva moderkortsplåten, alltså något som inte kommer synas genom chassits fönster.
Varför vill jag ha det så?
Tadaaaaaaaa!
Yes, ni ser rätt! Nätaggregatet kommer att placeras bakom moderkortsplåten. På så sätt kommer den inte vara synlig genom fönstret. Där är dessutom mer plats som kommer att användas. Till vad får vi se framöver! Men PSU placeringen är fixad och det sitter perfekt!
Unboxing och review av nätaggregatet kommer vid ett senare skede när jag hunnit prova det!
PS! Som ni ser på bilderna så är nätaggregatets baksida placerat mot chassits framsida.
Givetvis kommer det inte att se ut såhär utan det var bara för att visa att det får plats!
Nätaggregatets baksida kommer att placeras mot chassits baksida, såklart!
Så okej.
Nu har vi modifierat moderkortplåtens I/O plåt för att kunna få plats med den innuti chassit och även lyckats placera nätaggregatet.
Men hur kommer det se ut med ett moderkort på plats?
Jag provmonterar lite snabbt med ett gammalt Gigabytemoderkort för en AM3 CPU.
Detta är inte moderkortet som kommer användas senare.
Jag lyssnar mer än gärna och hör på vad ni har att säga! Så bara kommentera på!
Hoppas ni tyckte om denna update!
Nästa update lär handla om unboxing och dylikt av
!
Ha det bra och tack på förhand!
MVH
Nikkop