Crytek: Spelkonsoler kan omöjligt matcha prestandan i en gamingdator

Permalänk
Inaktiv

Köpte XBOX 360 för ca 2 år sedan och hur har spelfördelningen blivit. 95% PC, 5% XBOX. Den står mest till synes, dock ej nedpackad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Cevat, du har fel.

UE4 specaa efter PS4 och Xbox 3 och den motorn ser ungefär 700 gånger snyggare ut än CryEngine 3.

Uppenbar kommentar för att sälja Crysis 3 till PC.

Såvida det inte är en felöversättning.

Ojdå , så du menar att du har mer kunskap/erfarenhet än Cevat när det gäller ämnen i detta. Det må vara att du inte håller med honom men "fel" har han då inte eller ?

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Nej han har rätt, ska du ha en konsol som ska matcha en top of the line gamingdator idag så hade det blivit en jäääävligt dyr konsol.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Som jag sa ovan, vem har inte en dator? Om vi säger att man köper en skitkass dator för 3k bara för att surfa och kolla på typ Netflix, lägg till 2-3k så får du en dator som presterar mycket bättre än ett Xbox.
Faktum är att AMD's 5800K presterar nära ett Xbox, DICE sa själva att Xbox kör inställningar som är lägre än low på PC, och i 1280x704. Då får man 30fps, vilket inte ens stämmer då det ofta droppar långt under det när det hettar till.
http://www.sweclockers.com/recension/15919-amd-a10-5800k-och-...
Slänger på lite tester när jag ändå är i farten.

Vad spelar prestandan egentligen för roll om man är ute efter bra spel? Spelar ingen roll hur bra dator du än har, du kommer aldrig kunna spela Uncharted, Killzone, Halo, The Last of Us, The Last Guardian och mycket, mycket mer. Jag skiter fullständigt i om man hade kunnat få tag på världens bästa speldator för 500kr. Så länge det inte finns några bra spel som utnyttjar den kraften så är det 500kr åt helvete.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Undrar om den nya generationen klarar att maxa Crysis?...

Permalänk

Nyckelordet här torde vara kan inte. Men kommer att göra det. Att köpa en dator som matchade en XBOX 360 när den var ny kostade skjortan. För de som sitter på föregående generationens kort eller ännu äldre får snällt sitta vid sidlinjen i den här fajten. Jag är rätt övertygad ändå om att PS4 och XBOX 720 (Durango) lär bräda rätt många äldre (gaming)datorer.

Sedan har vi ju, så klart, faktumet att konsoler fortfarande ger en klar och tydlig specifikation över vilken hårdvara utvecklarna har att tillgå. PC-spelen bör ju fortfarande optimeras för några generationer tillbaka för att kunna nå en bred kundbas. I vissa spels fall ligger det ju i deras intresse att stödja integrerade grafikkretsar. Det känns lite grann som att jämföra äpplen och apelsiner. En konsol har ett specifikt syfte. En PC har många syften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redstar:

Undrar om den nya generationen klarar att maxa Crysis?...

Kort och enkelt....Nej

Ett system för 300USD klarar inte av att maxa Crysis 3!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Sir.Djs:

Ojdå , så du menar att du har mer kunskap/erfarenhet än Cevat när det gäller ämnen i detta. Det må vara att du inte håller med honom men "fel" har han då inte eller ?

Huk?

Åter igen, UE4 är speccad för PS4/Xbox 3 och den motorn är ljusår snyggare än CryEngine 3. Sen om den klarar av det med sämre hårdvara för att man kan anpassa UE4 efter en viss konsolspec struntar jag i så länge UE4 kan drivas på PS4/Xbox 3, vilket Tim Sweeney själv påpekat många gånger att så är fallet.

Va förstår du inte?

Permalänk
Medlem

har det så stor betydelse i slutändan? Alla spel idag känns som de görs för konsoller och sedan portas. Detta gör att grafiken stagnerar även för PC gamers. Så med denna nya konsoll så kommer vi få en ny skjuts i grafik till i princip alla nya spel.

Dagens spelgrafik baseras på konsoller, bättre konsoller = snyggare spel för PC.

Självklart kan de inte komma upp i samma prestanda som en pc rig men det blir i slutändan oviktigt då spelmarknaden har fokus på konsollerna

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Vad spelar prestandan egentligen för roll om man är ute efter bra spel? Spelar ingen roll hur bra dator du än har, du kommer aldrig kunna spela Uncharted, Killzone, Halo, The Last of Us, The Last Guardian och mycket, mycket mer. Jag skiter fullständigt i om man hade kunnat få tag på världens bästa speldator för 500kr. Så länge det inte finns några bra spel som utnyttjar den kraften så är det 500kr åt helvete.

Jag äger flera konsoler också. Det bästa enligt mig är att ha konsoler för de exklusiva spelen, och sedan en speldator för alla andra spel.
Spelar du på konsol kommer du aldrig kunna spela LoL, Total war, Simcity, Starcraft osv, du kommer heller aldrig kunna modda skiten ur Skyrim vilket är halva idén med det spelet enligt mig.

Prestandan gör det enklare för utvecklare att göra bra spel. Saker såsom grafik, AI, fysik osv kan göras mycket bättre med mer kräm, de flesta på Sweclockers verkar tro att enda skillnaden man får med mer prestanda är snyggare grafik, men i princip allt i ett spel utom story (Den påverkas ju också till en viss del) styrs av prestandan som står till utvecklarnas förfogande.
Även om jag tycker att grafiken funkar på konsolerna så är det frameraten som verkligen irriterar mig, att gå ifrån 60fps> på min dator till <30fps på krysslådan känns som ett slag i ansiktet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Konsoler är så 90 tal. spelar dock fortfarande på N64 som är den andra konsol som jag någonsin ägt.

PC känns också så 90 tal, nu är det Tablets/Mobiltelefoner som gäller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

PC känns också så 90 tal, nu är det Tablets/Mobiltelefoner som gäller...

LoL, skrattade llite där.

Permalänk
Medlem

Måste älska resultatet på omröstningen, död åt konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Måste älska resultatet på omröstningen, död åt konsoller.

Hähä hade du väntat dig något annat på en PC-nörd sida?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse72:

Köpte XBOX 360 för ca 2 år sedan och hur har spelfördelningen blivit. 95% PC, 5% XBOX. Den står mest till synes, dock ej nedpackad.

Köpte med ett Xbox360 för många år sedan....spelade typ fighting spel nån månad sen stod xboxet bara och tog plats pga att man tröttnade så snabbt på det..

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att det är för mycket bullshit om Konsolens prestanda för mycket.

Har dom ens sett PS4/Xbox 720?

Vafan och "vilken traditionell man håller sig till"?

Svar: Håller mig inte till en pryl utan Både PC/Konsol.

Där är jag, och där tänker jag stanna.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infexis:

Jag brukar sitta i soffan o spela med 360 kontroll i 3D (som konsoller inte kan btw) vad försöker du påpeka här, fattar inte?
Dessutom fler fps=bättre flyt=skönare känsla

Samma här

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av spg:

jag har inte använt en konsol på hur länge som helst. Om jag vill luta mig tillbaka och spela som på konsol så trycker jag bara in hankontrollen och spelar? Jag förstår inte hur någon kan föredra konsol då en pc kan göra allt en konsol och ännu mer?
Har inte sett någon övertalande motivering iaf.
Priset på din dator väljer du helt själv, så den motiveringen köper jag inte.

Finns en del som spelar på andra platformar för spelens skull, just det, det är spelen. Jag utvecklar kampanjer till L4D2 på PC och spelar spel på PC som jag inte kan spela (eller inte finns) till Konsol. Exklusiva titlar kan det vara. Lite svårt att spela Uncharted spelen på PC när spelen inte finns till den platformen.

Jag håller med dig annars. Koppla in laptopen till TV:n och andvänder min PS3 dosa och kör med den.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Konsol = Spel
PC = Betala räkningar

Permalänk

Datorn har alltid varit det bästa genom tiderna men det beror på vad för spel man ska spela som till exempel NHL och Uncharted som inte finns till PC, det är därför konsolen är bra på sitt sätt. I tekniskt sätt bryr sig inte alla om den bästa grafiken på datorn. Man vill ju spela för att det är kul inte för att se på grafiken bara...

Permalänk

Minns när jag för några år sedan tänkte "fuck it" angående att återigen uppgradera datorn för att bättra på prestandan i spel för lika mycket slantar som en konsol då kostade. Jag blev med 360, men nöjdheten med det varade inte längre än till första spelsekvensen då jag upptäckte att datorn jag hade i befintligt skick presterade såväl bättre grafik som bättre fps. Ungefär sedan dess har konsolen stått och sett fin ut i bokhyllan

Permalänk
Medlem

Konsoler känns väldigt uråldrigt. Det var kul under NES/SNES/N64/PS1 och PS2 i princip.

Sen är en Playstation-handkontroll kopplad till datorn -> konsoler. Jag älskar fortfarande Playstation-handkontrollerna.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk

Läste igenom hela tråden och förundrades över vilken skillnad det är på "mognaden" i vissa inlägg när man jämför denna tråd med trådar på andra avdelningar här på Sweclockers. Väldigt trist stämning måste jag säga.

Permalänk

Alltså det är ju helt fantastiskt om man inte inser att PC är bättre i sig. Du kan spela fräschare spel med bättre grafik och använda vilka handkontroller och dylikt du vill och även använda datorn på en tv. Det finns ju ingen riktig för del med konsol framför PC EGENTLIGEN.

Dock så tycker jag att konsolspelande har en mysigare känsla över sig åtminstone när man lirar Playstation med alla dess exklusiviteter som t.ex Ratchet & Clank och Uncharted. De vill jag uppleva på playstation och skiter fullständigt i att datorer är tekniskt bättre, det känns helt enkelt bättre med konsol ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Elder_Scrolls_V:_Skyrim

" Steam's game statistics page showed the game breaking a five million user record by having 5,012,468 users logged in as recently as January 2, 2012. During this time, Skyrim was the most-played game on Steam by a huge margin, with double the number of players as Team Fortress 2, the second-placed game.[114] As of July 2012, an estimated 10 million copies have been sold.[115] In the United Kingdom, Skyrim was the 9th best selling title of 2012."

saknar du inte mod till skyrim ?? som Dual wield parry bland andra ? För PC är gud när det kommer till bang for ze buck. Lägg till 10 Millioner till dina 2.7 retail så får du en ungefär siffra.

Det beror på hur du läser den artikeln, läser du 10 miljoner som antal sålda spel totalt för alla plaformar som också artikeln de quotar där säger... ja alltså 10 miljoner till alla plaformar totalt, jag orkar inte diskutera detta längre men folk värkar ha problem att inse att Skyrim till PC inte sålde mest, utan minst till alla planformar. 10 miljoner var vad de de gick ut med SJÄLV alltså officiella siffror.

http://www.eurogamer.net/articles/2011-12-16-valve-skyrim-fas...

Här är artikeln i fråga som wikipedia quotade, här är det lilla finstilta du kanske vill titta på, det är värt att du noterar att det säger SHIPPED, och inte SALES.

Citat:

According to Bethesda parent company ZeniMax, a whopping 10 million units of Skyrim have been shipped for the PC, PlayStation 3 and Xbox 360 versions.

Samt nej jag saknade inga moddar då jag spelade med moddar på en PC, har aldrig ens sagt att jag spelat Skyrim på konsol, enda jag har skrivit är att jag överlag föredrar RPG på konsol, detta betyder inte att jag föredrar _ALLA_ rpg på konsol något folk har enormt svårt att fatta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag äger flera konsoler också. Det bästa enligt mig är att ha konsoler för de exklusiva spelen, och sedan en speldator för alla andra spel.
Spelar du på konsol kommer du aldrig kunna spela LoL, Total war, Simcity, Starcraft osv, du kommer heller aldrig kunna modda skiten ur Skyrim vilket är halva idén med det spelet enligt mig.

Prestandan gör det enklare för utvecklare att göra bra spel. Saker såsom grafik, AI, fysik osv kan göras mycket bättre med mer kräm, de flesta på Sweclockers verkar tro att enda skillnaden man får med mer prestanda är snyggare grafik, men i princip allt i ett spel utom story (Den påverkas ju också till en viss del) styrs av prestandan som står till utvecklarnas förfogande.
Även om jag tycker att grafiken funkar på konsolerna så är det frameraten som verkligen irriterar mig, att gå ifrån 60fps> på min dator till <30fps på krysslådan känns som ett slag i ansiktet.

Av just den anledningen så kör även jag med både konsoler och PC. Det bästa av två världar helt enkelt. Håller dock inte med om att prestanda gör det enklare att utveckla bra spel. Snyggare spel, men inte bättre spel. Spelkänslan kommer före grafik för min del. Erbjuder spelet både bra spelkänsla och bra grafik så är ju det helt klart ett plus, men bra grafik behöver inte alltid vara feta shaders och många polygoner. Grafik är enligt mig som bäst när utvecklarna kan förmedla spelet genom grafiken, t.ex. Journey och The Unfinished Swan, ja till och med Minecraft har en säregen charm i sin grafik.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Marknaden är ju 100 gånger större med Konsoler. Tror bara det är en liten del av alla datoranvändare som faktiskt spelar på dem :/

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Det argumentet kan man ju dra för både PC och alla andra konsoler "det spelet finns inte till den och den och den"

Permalänk

Även om man har en schysst dator så är det inte säkert att man kan avvara datorkraft ifrån den till nöje.
För min del blir det att slänga ut skiten när nästa intel generation kommer och samtidigt köpa en konsol att lira på under tiden ens dator arbetar med något. (T.ex kompilering, rendering etc)

Och pc-gamers lär få klaga för jag tror nästa generationets kondoler kommer att bli populära.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

min första tanke va.

konsoll pris 2-6k klarar inte macha en dator för 12k är de konstigt?

tykker inte de. men kan förstå båda sider. pc ger bättre allt men kostar lite mer å behöver mer kunskap att hålla iåning. konsoll kräver inget för att funka men ger inte lika grym grafik.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta