Muskampen 2025 är igång! Följ kampen här -

Vad tycker folk om Alltele som internet operatör?

Permalänk
Medlem

Vad tycker folk om Alltele som internet operatör?

Hej, har tidigare haft en lokal leverantör som jag haft fiber igenom senaste 8åren och hade nu tänkt att testa en ny operatör och jag har inte så många välja bland därmed föll mitt val på alltele eftersom jag har hört dom ska vara helt ok.
Jag bara undra vad folk hade för åsikter om alltele och hur det fungera och så, nu är det ju olika från plats till plats och vad man kör för statsnät och det är jag införstådd med men är bara lite intresserad av andras åsikter kring dom och deras internet tjänster specifikt.

//BaZZe

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft alltele själv som operatör men har polare som jobbar där och det är väldigt kompetent folk som sitter och sköter nätet där bakom i alla fall. Hur deras support ut mot folket är vet jag inte men med tanke på att dom är en växande operatör som är ganska så färsk ändå så skulle jag tippa på att dom är bra. Hur deras tjänster är kan jag inte säga något specifikt om då jag inte har koll på dom.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Min lokala leverantör blev uppköpt av Alltele. Det var inte speciellt bra innan men blev betydligt sämre efteråt. Driftstörningar kunde ta dagar att åtgärda. Peeringen mot utlandet försämrades också. Kundtjänsten var undermålig. Mailen darrig och krånglade ofta.

Efter två år stod jag inte ut längre, och efter att de vägrat fixa stationen så att jag skulle kunna få 24Mb (istället för 8), så ringde jag Telia. Inga problem att få 24Mb så jag valde att byta. Ingen jämförelse i kvaliteten, Telia är bättre på alla sätt. Numera fungerar allt som det ska och vid de få störningar som varit är det fixat inom en timme. Supernöjd med Telia.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Haft alltele ett par år via skekrafts stadsnät. Kan inte klaga på att det funkat dåligt, däremot är det ju sjukt dyrt. Bytte till riksnet och sänkte kostnaden med över 100kr/mån för 100/100

Permalänk
Medlem

Hade deras ADSL tidigare, (dom köpte upp caplypso) absolut sämsta skiten någonsin. Var ofta nere, när grannarna hade telia och det funkade utan problem. Kundtjänsten verkade helt ok, men dom löste aldrig problemet. Bytt till telia nu, inga problem alls.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag har inte haft alltele själv som operatör men har polare som jobbar där och det är väldigt kompetent folk som sitter och sköter nätet där bakom i alla fall. Hur deras support ut mot folket är vet jag inte men med tanke på att dom är en växande operatör som är ganska så färsk ändå så skulle jag tippa på att dom är bra. Hur deras tjänster är kan jag inte säga något specifikt om då jag inte har koll på dom.

Mm, support har jag hört dom är ganska bra på iallafall delarna där jag bor så ägdes nätet av blixtvik tidigare vilket senare köptes upp av alltele och dom jag pratat med säger att kund tjänsten bättre nu än den någonsin varit tidigare.

Skrivet av MultiMan:

Min lokala leverantör blev uppköpt av Alltele. Det var inte speciellt bra innan men blev betydligt sämre efteråt. Driftstörningar kunde ta dagar att åtgärda. Peeringen mot utlandet försämrades också. Kundtjänsten var undermålig. Mailen darrig och krånglade ofta.

Efter två år stod jag inte ut längre, och efter att de vägrat fixa stationen så att jag skulle kunna få 24Mb (istället för 8), så ringde jag Telia. Inga problem att få 24Mb så jag valde att byta. Ingen jämförelse i kvaliteten, Telia är bättre på alla sätt. Numera fungerar allt som det ska och vid de få störningar som varit är det fixat inom en timme. Supernöjd med Telia.

Det var ju inget vidare tur att man inte har någon bindningstid hos dom då och tre månaders uppsägningstid kan iaf vara värt ett test.
Men somsagt ADSL krånglar mycket hos många operatörer haft mycket krångel med telia och tdc kring sånt också med adsl shit happens liksom men ofc får alltid operatören stå för vad som hänt även om det kanske inte är deras utrustning som jävlas.

Skrivet av Snake Pliskin:

Haft alltele ett par år via skekrafts stadsnät. Kan inte klaga på att det funkat dåligt, däremot är det ju sjukt dyrt. Bytte till riksnet och sänkte kostnaden med över 100kr/mån för 100/100

Just där jag bor har jag inte så många andra alternativ och jag sänker redan nu mina kostnader med antal kronor i månaden genom att byta, men å andra sidan så är det inte jag som står på avtalet och jag flyttar inom ett halvår så man kan göra de bästa för stunden och det är betydligt bättre än vad det varit förmodligen.

Skrivet av Iwar:

Hade deras ADSL tidigare, (dom köpte upp caplypso) absolut sämsta skiten någonsin. Var ofta nere, när grannarna hade telia och det funkade utan problem. Kundtjänsten verkade helt ok, men dom löste aldrig problemet. Bytt till telia nu, inga problem alls.

Mm, telia verkar alltid fungera ofta på ställe där andras tjänster inte gör det kan ha o göra med telia kanske har mer tele stationer ute därmed kan få ut högre hastigheter än motsvarande andra levrantörer.
Sen har ju telia också ett av dom bästa utbyggda näten i sverige och delar av utlandet vilket gör att man får väldigt bra ping genom att ha dom.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|