Ibland (ofta) hittas inte hårddisken när datorn startas.

Permalänk

2. Beskriv ditt problem

Vad är problemet?

När jag ska starta datorn, hittas inte hårddisken varje gång.
Oftast så ber den mig att starta om bios (alt+ ctrl+ del)
Men ibland blir det följdfel pga av att jag tror hårddisken går igång och operativsystememt med det. Och vid för många omstarter så mår den inte bra.
Exempel på följdfel. Den vill ibland konsekvenstesta hårddisken, men inte hittar fel. Den vill laga windows men hittar inget fel och operativsystemet funkar.
Ibland stänger jag av med strömknappen och slår på igen.

När inträffar problemet?

Vid uppstarten.

Har du någon aning om vad som orsakar problemet?

Jag misstänker moderkortet eller kontakten mellan moderkortet och hårddisken.
Det här är den såkallade sandybridgemoderkort som kom i början med inbyggt fel på.
Det jag har gjort är att provat att byta plats på kontakten på alla de olika sata portarna 3:orna och 6:orna? tror jag de kallas.
Jag har kollat i bios att den ska starta på hårddisken.
Jag har även bytt hårddisk en gång när jag misstänkte att det var fel på disken.
Jag resetade cmos via CLR Cmos knappen igår, men samma problem uppstod idag. Stängde av strömmen och drog ur kontakten. Väntade en minut. Höll in knappen 1 minut. Väntade en minut innan jag kopplade in strömmen igen.

Det som förbryllar mig är att det händer inte jämnt. Känns inte konsekvent.
Och att den kan fungera nästa uppstart.

3. Beskriv ditt system

Operativsystem: Windows®7 Home Swe 64-bit Single OEI
Processor: Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare,S775/1156/1366,
Moderkort: MK ASRock P67 Extreme 4 Socket 1155, P67, ATX
Minne: Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB
Hårddisk: HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
Nätaggregat: PSU Corsair TX 950W* /80+
Övrig kylning: Fractal Design 120mm Silent Series/15dBA/Ret
Övriga komponenter: DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-S223C/BEBE
Temperaturer: ?
Belastning Normalt så används ca 1 % av processorkraften och ca 2 gb ramminne. När det ligger lite program i bakgrunden och jag surfar.
När jag spelar så används det ca 30-50 % proccessorkraft och 4-5 gb rammine. T ex med Battlefield 3. Teamspeak och fraps.
Inet satte ihopp systemet åt mig.
Systemet är från 2011 februari.

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Medlem

SATA-kabeln kanske glappar? Elller så är det moderkortet tror jag. Har du provat att prova hårddisken i en annan dator?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Tror inte det är hårddisken då jag har testat med en helt ny, med nyinstallation av windows.
Skulle vara glapp i sata kabeln då. Kan man känna efter om den är glapp? alternativt skadad. Vad är åtgärden om den är glapp. Ny kabel eller prova ny sataport plats, vilket jag redan testat?

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB