Permalänk

HTPC Guide!?

Någon som vet var man kan hitta en guide hur man bygger en HTPC?
har för mej att det har funnits en här i forumet men jag hittar den inte nu
vill ju verkligen ha en HTPC

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk
Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk

man får tacka...då fick jag svar på lite frågor iaf

men jag tänkte på en sak...
funkar en htpc som en vanlig dator???
jag menar som så att man måste ju på något vis kunna slippa dataskrämen när man startar upp htpc å likaså tangentbord å mus
eller är jag helt ute å cyklar???

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk

Använd en IR-mottagare så kan du styra mus m.m med en fjärrkontroll

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

okay...då kan jag ju iofs använda min fjärr jag har till datorn nu...
men jag tänkte...iofs kan väl ha igång htpc hela tiden bara att den ställer sig i standby läge/viloläge eller? det borde väl funka??? då kan man ju ha den på hela tiden...
men det finns ingen sida som just har en guide till just en htpc???

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk

Asså, det som DoomDevil sa är inte helt gångbart, man har ofta skärm, mus och tangentbord om man har tänkt sig att använda sin HTPC som en vanlig dator.
Fjärrkontroll har man om man bara tänker använda den för DVD/MP3

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi

Permalänk

hade mest tänkt den som en mp3 spelare
kan vara jobbigt å bränna mp3 skivor till dvd:n hela tiden...hehehe
lite slö av mej

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk

Min egen HTPC, riktigt nöjd faktiskt. Gick på 2000:- + lite gammalt mög jag hade sen innan.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=10999...

Permalänk

HTCP är en dator som man spelar upp DVD/mp3 på, inte en dator man spelar spel och liknande på

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

DoomDevil det stämmer bra det....
bara namnet säger det HTPC=Home Theather PC
en del har väl missuppfattat det hela skulle jag tro

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk

Skulle vilja säga att en HTPC är en burk man främst kollar på film på, möjligen lyssnar på musik från oxså. Men inget säger att man inte får spela spel på den oxså men för mig är det ingen HTPC om man har en vanlig skärm till den.

Permalänk

mjo en musik/film pc är det ju...men spel tycker ja ginte passar in för dess tänkta ändamål....som det var tänkt från början dvs, men det är ju som det är....men om man spelar spel på den tycker ja ginte man kan kalla den för HTPC!

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk

Hmm, då räcknar jag inte emulator spel som spel då, skönt som fan att softa vid gamla nes spel på tv. Tycker den kan få kallas HTPC så länge den är byggd som en HTPC, en dvd förblir ju en DVD även om man bara spelar mp3:or på den.

Permalänk

Oki, tack för att jag fick begreppet utrett helt för mig, har hört en massa andra förklaringar.

Visa signatur

Permalänk

jaja....men var kan man hitta billiga små data delar då...som tex moderkort, nätagg mm????

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk
Medlem

HTPC=Home Theather PC=Filmburk (endast film), Ska helst kopplas till en projje
HEPC=Home Entertainment PC=DivX/MP3/spel/surfburk, En vanlig TV duger här.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

jaha...där ser man....men ingen som kan säga vart man hittar hyfsat billiga grejer till en HTPC....pleeeeeease *blink blink*

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk
Avstängd

Via´s Epia moderkort lämpar väl sig till för lättare arbeten, så som att se på film..

Orkar dock inte leta fram en länk till ett sådant moderkort just nu. Men sök på Via Epia så kanske du hittar något.

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk

länk behövs nog inte...jag kan nog hitta något man får tacka för svaret
men jag tänkte...är det inbyggt graffekort å ljudkort på detta moderkort eller??? jag menar det måste ju vara litet alltihop....man vill ju inte ha hur stor som helst

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk
Medlem

in på www.mini-itx.com vettja ;o) där finns nog lite o dreggla över ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
HTPC=Home Theather PC=Filmburk (endast film), Ska helst kopplas till en projje
HEPC=Home Entertainment PC=DivX/MP3/spel/surfburk, En vanlig TV duger här.

Okej lite väl nazi där att behöva koppla upp den på projektor eller ? Jag som fick en Sony Vega 100Hz 52" TV i julklapp ska nog kunna se bilden från min HTPC lika bra jag!

Visa signatur

*Coming resurrection*
*The working man shall arise*
*Toes of steel & Will of iron*

Permalänk

FFS ge m ej din tv NU!!!!

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk
Medlem

heh, 30" (eller var det 29"?) räcker gott

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

mjo 29" räcker ju rätt bra faktist...har en själv nämligen....men ffs en 52" är ju inte helt fel iofs....skulle ju faen va mycket bättre än en 29"

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk

mjo 29" räcker ju rätt bra faktist...har en själv nämligen....men ffs en 52" är ju inte helt fel iofs....skulle ju faen va mycket bättre än en 29" jue....men men...kan ju inte få allt jue

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk
Medlem

Ehh, för mig: Nej, 29" är nästan för mycket för mitt rum. Trångt som i en -----

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

hahahahah..........ajdå...illa då jue....skaffa större rum
Aight

Visa signatur

KrISsE_TiGeR